Afaceri de la zero

Hartile: un business care se bazeaza pe nevoia de orientare a oamenilor pe strada si la serviciu

24.10.2006, 19:51 Autor: Irina Crudu
10.000 de euro - aceasta este investitia initiala de care ai nevoie ca sa produci harti. Dar banii nu sunt suficienti, intrucat ai nevoie de un specialist in cartografie si de o continua actualizare si adaptare a hartilor la cerintele consumatorilor. Care este rasplata? Vanzarea unei harti si cu 1.500 de euro celor care au nevoie de produsele tale.
"Misiunea firmei este de a ajuta persoanele fizice si juridice in a se orienta si organiza mai eficient cu ajutorul hartilor." Astfel a definit Jozsef Kuszalik, director al Micro Mapper, Cluj-Napoca, afacerea sa cu harti. Totul a inceput in 2001, cand Kuszalik, prestand servicii cartografice diferitor firme, si-a dat seama ca poate realiza singur comenzile solicitate si ca a venit momentul sa-si porneasca propria sa afacere.
Aria de clienti acoperita este foarte vasta, in special datorita profilului general al companiei. "Hartile digitale sunt achizitionate mai ales de cei din domeniul academic si de catre firme, hartile personalizate la comanda de cei din administratia publica, hartile turistice si rutiere de hartie si gps-urile de navigatie si recreere de persoanele fizice cu venit mediu si peste mediu, cu studii superioare", povesteste Kuszalik.
Cifra de afaceri pentru anul 2005 a fost de circa 100.000 de lei (28.520 de euro) si a crescut in fiecare an de la inceputul activitatii firmei. "Aceasta crestere se datoreaza diversificarii activitatii si a cresterii volumului de harti distribuite. In 2006, cifra de afaceri va fi mai mare datorita faptului ca activitatea Micro Mapper s-a dezvoltat pe toate planurile: au aparut patru editii de harti tiparite cu coperti cartonate, am contribuit la Proiectul Romania Digitala cu date noi pentru 10 orase si am intensificat distributia hartilor de hartie", a explicat Kuszalik.
Preturile la harti sunt accesibile, printre cele mai ieftine produse fiind hartile montane, acestea incadrandu-se intre 7,90 lei (2,25 euro) si 13,40 lei (3,82 euro).
Probabil cel mai scump produs oferit de Micro Mapper este harta digitala a Romaniei care poate fi achizitionata contra sumei de 1.000 de euro. Tot in jurul acestei sume se situeaza si hartile digitale ale oraselor, ele fiind vandute intre 260 si 300 de euro. "Chiar daca sunt mai scumpe, hartile digitale ale oraselor sunt si cele mai cautate produse", spune Kuszalik.
In functie de volumul de munca depus, preturile hartilor personalizate pot varia intre 40 de euro si 100 de euro.
"Una dintre strategiile de vanzare pe care le aplicam este reducerea de pret. Recent am oferit preturi micsorate la GPS-urile Garmin si pachetul care include harta judetului Cluj, plus cea a municipiului Cluj, la un pret foarte bun", explica proprietarul Micro Mapper.
Pe langa hartile vandute online, pe harta-turistica.ro, firma Micro Mapper are si o retea de distributie pentru hartile tiparite. "Majoritatea hartilor vandute de noi sunt realizate de personalul firmei, insa in completarea lor importam si harti editate de catre unele firme din Ungaria si din Romania", afirma Kuszalik.
Pentru realizarea hartilor firma a investit circa 10.000 de euro, in calculatoare (250-350 de euro), soft-uri (250-900 de euro), harti de baza analogice sau digitale (50-80 lei/ plansa), GPS-uri pentru masuratorile din teren (400-600 de euro) si in masina (1.000 - 10.000 de euro).
"Investitia continua si acum. Este vorba despre propriul meu timp si munca mea, cu ajutorul carora reusesc sa dezvolt activitatea, colectivul si valorile materiale ale firmei din ce in ce mai mult", a adaugat Kuszalik.
Profitul din aceasta afacere este deocamdata destul de mic. Desi acesta creste de la an la an, in 2005, el a fost de doar 4.000-5.000 de lei (1.137 - 1.421 de euro). "Este un domeniu unde trebuie investita, in primul rand, multa munca. Rezultatele investitiilor se vor vedea doar peste ani de zile (5 - 10 ani)", este de parere Kuszalik.
Cristian Alexandrescu, director al editurii Everest din Bucuresti, este o alta persoana care a observat potentialul afacerilor cu harti. "In 1991 am infiintat Everest pentru ca din 1997 sa fim practic singura firma care produce exclusiv harti de perete ale Romaniei, judetelor, resedintelor de judet, comunelor, Bucurestiului si sectoarelor acestuia, toate astea la diferite scari si cu diferite tematici", spune Alexandrescu, care este geograf de meserie. Clientii companiei sunt in proportie de 99% persoane juridice.
"Cunoscand piata de harti murale, totdeauna am realizat si produse inainte de a ne fi solicitate de clienti. De-a lungul timpului am gandit harti cu tematici numeroase, adaptate cerintelor momentului, dar si specificului activitatii tot mai variatelor firme care au aparut. La noi, conceptul de personalizare a hartii nu se rezuma doar la inscriptionarea numelui firmei pe o harta in stoc", explica Alexandrescu.
Pretul hartilor produse de cei de la Everest variaza de la 50 de la euro la 1.500 de euro, in functie de complexitatea lucrarii cerute. Afacerea este una profitabila dupa parerea proprietarului editurii Everest, fapt dovedit si de valoarea profitului net de 67.848 de lei (19.000 de euro), afisata pe site-ul Ministerului de Finante. "Anual, afacerile editurii Everest inregistreaza o crestere de circa 15-20% exprimata in lei datorita faptului ca in fiecare an scoatem pe piata noi produse, din ce in ce mai complexe, cerute de clienti", spune Alexandrescu. Editura Everest a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 143.273 de lei (40.500 de euro), conform Ministerului de Finante.
Problemele pe care un investitor in acest domeniu al realizarii de harti murale le poate intalni sunt variate, iar Alexandrescu s-a confruntat cu multe dintre ele. "Pe parcursul activitatii mele am intalnit toate dificultatile posibile: legislatie schimbatoare, incalcarea grosolana a legii drepturilor de autor, lipsa de capital, neseriozitatea unor furnizori si a unor beneficiari, concurenta neloiala. Insa toate acestea pot fi depasite cu foarte multa rabdare, tact si incredere."
Investitia initiala a fost minima, "cele mai importante costuri fiind legate de cheltuielile cu tipografiile, apoi de achizitionarea unui spatiu pentru punctul de lucru, iar dupa 1997, investitiile au fost si sunt inca indreptate catre achizitia de soft si hard", povesteste Alexandrescu.
"Cea mai valoroasa investitie a firmei Everest a fost orientata mai ales catre personal, iar in alte privinte (in sediu, soft, hard, informatie, pregatire profesionala), probabil ca investitia cumulata in cei 16 ani de functionare depaseste 50.000 de euro", spune el.
Pentru largirea serviciilor, editura Everest a extins continutul notiunii de "harta personalizata", prin oferirea posibilitatii de a include sigla clientului pe o harta. "Utilizand baza noastra de date, precum si anumite informatii specifice puse la dispozitie de catre beneficiar, putem realiza harta chiar si in regim de unicat", a mai spus Alexandrescu.


Afacerea pe scurt
Investitia initiala este de circa 10.000 de euro: in calculatoare (250-350 de euro), soft-uri (250-900 de euro), harti de baza analogice sau digitale (50-80 lei/ plansa), GPS-uri pentru masuratorile din teren (400-600 de euro) si in masina (1.000 - 10.000 de euro)
Investitia totala: 50.000 de euro
Cifra de afaceri obtinuta din productia hartilor variaza intre 100.000 de lei (28.520 de euro) si 143.273 de lei (40.500 de euro)
Profitul net obtinut din realizarea hartilor variaza intre 4.000 de lei (1.137 de euro) si 67.848 de lei (19.000 de euro)
Cele mai ieftine harti sunt cele montane al caror pret variaza intre 7,90 lei (2,25 euro) si 13,40 lei (3,82 euro)
Cele mai scumpe harti sunt cele digitale, iar pretul lor variaza intre 260 de euro si 1.500 de euro
Pretul hartilor personalizate variaza intre 40 de euro si 100 de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania