Afaceri de la zero
Ideea de afacere i-a venit mancand

Ideea de afacere i-a venit mancand

30.01.2007, 13:51 Autor: Delia Oniga
Inmultirea fara precedent a restaurantelor si barurilor, precum si investitiile in hoteluri si cafenele au trezit interesul comerciantilor de echipamente pentru alimentatie publica.
"In 1998, luand masa intr-un restaurant, am observat intamplator dotarile acestuia care, bineinteles, lasau de dorit. De atunci am inceput sa fiu mai atent la toate locurile in care intram si a aparut ideea unei oportunitati de afaceri. Am studiat mediul concurential si posibilitatile de crestere ale pietei din acest domeniu. Nu aveam expe-rienta necesara si practic am invatat totul din mers", spune Dragos Sintu de la compania Vivitrust.
De la identificarea oportunitatii pana la lansarea propriu-zisa a trecut un an. A fost necesara studierea mediului concurential, identificarea furnizorilor care sa ofere lucruri care nu fusesera inca exploatate de catre concurentii principali si cautarea de oameni pentru formarea unei echipe.
Acum firma are ca domeniu principal de activitate importul, comercializarea, montajul si service-ul cu utilaje din domeniul alimentatiei publice si hoteliere.
Astfel ca produsele Vivitrust sunt vandute in aceeasi masura hotelurilor, restaurantelor sau firmelor de catering. "Pentru o clasificare de 3 stele, un hotel este obligat sa aiba un restaurant propriu. Utilajele blocului termic pentru prepararea materiilor prime sunt comune pentru catering, restaurante si activitati de restaurare hoteliera. Iar specifice unitatilor hoteliere sunt utilajele de spalatorii industriale de rufe sau cele pentru servirea in regim room-service", precizeaza Sintu.
Cel mai putin cautate produse sunt espressoarele si categoria de aparate de sucuri pe care vanzatorii de cafea, prafuri si arome le livreaza conditionand un anumit prag de vanzari. "Restaurantele devin astfel dependente de un anumit tip de produs, care, chiar daca organoleptic nu sunt superioare, devin atractive. Pe termen lung, economia de buget la care se asteapta proprietarii de local se transforma intr-o pierdere a clientilor, cu consecinte nefaste", crede Sintu.
Dupa parerea lui, orice afacere in care clientul si furnizorul sunt tratati cu seriozitate va deveni profitabila in timp.
"Orice afacere in care se depune munca si seriozitate va deveni profitabila. In aceasta ordine de idei dificultatile cele mai mari sunt mentalitatea intre profesional si artizanal, intre calitate si compromis. Multi investitori prefera fatade de hoteluri sclipitoare, dar daca ati intra in bucatarie, nu ati mai reveni intr-un restaurant", adauga el.
Pentru Dinu Costin, directorul Dactrust, acest domeniu nu era ceva nou. Acesta a lucrat din 1992 pana in 1999 in domeniul bucatariilor industriale, promovand de la agent comercial la director general. In ianuarie 2000, cu o investitie initiala de 3.000 de euro, acesta a infiintat firma Dactrust, care are ca domeniu de activitate furnizarea echipamentelor pentru industria alimentara, hoteluri sau firme de catering.
Investitia a fost mai mult indreptata spre achizitia de marfa.
"Am achizitionat echipamente foarte mici ce se puteau vinde repede si catre mai multi clienti", spune Dinu Costin.
Businessul Dactrust consta in proiectarea fluxului tehnologic, distributia si asigurarea service-ului specializat pentru echipamente, utilaje si obiecte de inventar necesare in bucatarii industriale, spalatorii industriale, baruri, restaurante, patiserii, pizzerii si firme de catering.
Preturile echipamentelor variaza de la 900 de lei (265 de euro) la 11.000 de lei (3.250 de euro), iar o utilare completa a unui restaurant poate ajunge pana la 185.000 de euro (626.000 de lei).
Cifra de afaceri in 2006 a ajuns la 1.200.000 de euro, crescand de la 850.000 de euro, in 2005, si 600.000 de euro inregistrati in anul 2004.
Dactrust a pornit cu doi angajati. Acum numarul lor a ajuns la 9. Printre planurile Dactrust se numara si deschiderea unui show-room.
Gastro Group implineste anul acesta 13 ani de functionare, avand de-atunci in portofoliul de clienti nume precum "Casa Vernescu", Hotel Sofitel, Hotel Minerva, restaurantul "Hanul Haiducilor" sau "Irish Pub", din Bucuresti.
Codrin Stoicescu, directorul Gastro Group, spune ca ideea i-a venit imediat dupa 1990, deoarece si inainte de aceasta perioada lucrase intr-un domeniu apropiat, proiectare de utilaje profesionale de bucatarie de restaurant.
"Cunoscand cat de cat domeniul acesta, al dotarilor pentru restaurante cu echipamente si accesorii, fiind inginer proiectant pentru utilaje profesionale de bucatarie de restaurant, dupa 1991 mi-am facut o firma privata de proiectare si consultanta pentru restaurante. In 1994 impreuna cu inca 2 parteneri am infiintat o firma cu acelasi domeniu de activitate", spune directorul Gastro Group.
Investitia initiala a fost doar de "cateva sute de dolari reprezentand valoarea chiriei pentru un sediu al firmei, telefon si fax", precizeaza Stoicescu.
Businessul se ocupa de dotarea cat mai eficienta a restaurantelor sau barurilor cu echipamente si accesorii, "plecand de la furculita pana la utilajul de preparare termica a alimentului", completeaza Stoicescu.
Cifra de afaceri a firmei a fost in 2005 de 2.300.000 de euro, cifra care a crescut cu circa 25% fata de 2004. De asemenea, si profitul a crescut cu 25% fata de anul precendent. Factorii care au influentat acest lucru au fost cresterea numarului de restaurante, a barurilor, a firmelor de catering plus cresterea calitatii serviciilor in domeniul gastronomiei.
"Pentru anul 2007 estimez o crestere cam de aceeasi dimensiune, in jur de 25%, datorita dezvoltarii turismului", spune Stoicescu. Investitiile care au fost facute de-a lungul anilor au vizat dezvoltarea departamentului de service garantie si post garantie, adica aparate, scule, dispozitive, automobile de transport si scolarizarea personalului, explica el. Preturile sunt pe mai multe cotatii in functie de raportul pret calitate de la planul comercial pana la gama profi si lux. Costurile reprezinta in jur de 70-80% din preturi. Lunar, acestea se cifreaza undeva in jurul sumei de 160.000 de euro.
Clientii Gastro Group sunt restaurantele, barurile, firmele de catering, hotelurile, pensiunile, spitalele, unitatile militare, ambasadele, institutiile bisericesti, gradinitele sau scolile.
Produsele de lux sunt cumparate in cantitati mici din cauza preturilor ridicate. "Clientii romani sunt receptivi la produsele noastre. La inceputul activitatii si o perioada dupa aceea, in principiu se cumparau produsele ieftine, pentru ca erau bani mai putini. De vreo doi-trei ani o parte dintre clientii nostri au lucrat sau lucreaza in afara Romaniei in domeniul acesta si au strans bani pe care ii investesc aici in restaurante, baruri, catering, iar pe de alta parte au aparut fonduri europene in domeniul dezvoltarii turismului", este de parere Stoicescu.
Dificultatile acestei afaceri tin mai mult de clienti si de personal, crede el. "Unii clienti considera ca a avea un restaurant este o extensie a bucatariei casnice, lucru total neadevarat", adauga Stoicescu. Insa mai exista si alte aspecte. La fel de greu este sa gasesti si personalul tehnic necesar departamentului service.
Firma era condusa la inceput de Codrin Stoicescu impreuna cu cei doi parteneri si un contabil, neavand nici un alt angajat. In prezent Gastro Group are 16 angajati cu contract de munca pe o perioada nedeterminata.
Stoicescu spune ca este o afacere profitabila pentru cei care doresc sa munceasca peste 12 ore pe zi. El are in plan dezvoltarea unei retele de vanzare si service in tara.


Povestea afacerii

Pasi pana la deschiderea afacerii: studierea mediului concurential, identificarea furnizorilor care sa ofere lucruri care nu fusesera inca exploatate de catre concurentii principali si cautarea de oameni pentru formarea unei echipe.
Preturile echipamentelor variaza de la 900 de lei (265 de euro) la 11.000 de lei (3.250 de euro), iar o utilare completa a unui restaurant poate ajunge pana la 185.000 de euro (626.000 de lei).
Cifra de afaceri poate depasi 2.300.000 de euro.
Problemele cele mai dificile sunt reprezentate de clienti si de lipsa personalului tehnic in cadrul departamentului de service.
Posibili clienti: restaurantele, barurile, firmele de catering, hotelurile, pensiunile, spitalele, unitatile militare, ambasadele, institutiile bisericesti, gradinitele sau scolile.
Costurile reprezinta in jur de 70-80% din preturi.
Investitiile facute de-a lungul anilor au vizat dezvoltarea departamentului de service garantie si post garantie, adica aparate, scule, dispozitive, automobile de transport si scolarizarea personalului.
Cel mai putin cautate produse sunt espressoarele si categoria de aparate de sucuri.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania