Afaceri de la zero

In jurul acestor caini si pisici graviteaza o intreaga industrie

27.01.2006, 19:38 Autori: George Grigorescu , Ioana David , Ionela Nuta
Boomul vanzarilor de animale de companie si servicii veterinare l-a facut pe un intreprinzator bucurestean sa demareze un proiect de 75.000 de euro pentru constructia primului hotel pentru caini si pisici.

Proprietarul afacerii nu este de mult timp pe piata, insa crede ca cererea pentru acest tip de servicii depaseste cu mult oferta. "Am demarat afacerea in august 2003, dupa o lunga prospectare a pietei", a declarat Vlad Gheongheos, reprezentantul companiei Vetexpert.

La infiintare, Vetexpert avea ca obiect principal de activitate asigurarea consultantei in domeniul importului si distributiei de produse si medicamente de uz veterinar. Firma realiza si studii de piata si strategii de vanzari pentru doi importanti jucatori din domeniul comertului cu produse veterinare - companiile Danvet Impex si Salvavet Cominpex.

"Incepand cu anul 2004, ne-am indreptat atentia spre un domeniu colateral activitatilor de pana atunci, si am deschis, in iunie 2004, prima pensiune pentru animalele de companie in imediata apropiere a Bucurestiului", a afirmat Gheongheos.

Investitia initiala nu a fost mare, numai 4.000 de euro. "Tinand cont ca dispuneam de spatiu si mijloacele logistice, investitia initiala a fost facuta numai pentru amenajarea si dotarea specifica activitatii pe care doream sa o desfasuram", a spus acesta. Investitia a fost recuperata intr-un interval de timp de aproximativ 10 luni.

Vetexpert a realizat, in 2005, o cifra de afaceri de 75.000 de lei (aproximativ 27.500 de euro).

Tarifele practicate sunt cuprinse intre 15 lei noi (4 euro) pentru o pisica si 45 de lei (circa 12 euro) pentru un caine, insa acestea sunt diferentiate in functie de cateva criterii, adica de specie, de rasa si de pretentiile proprietarului. In pensiunea Vetexpert pot fi gazduiti sapte catei si noua pisici, insa gradul de ocupare mediu anual este de 75%.

Perioadele in care un animal este gazduit variaza in functie de cerintele proprietarilor, insa firma are si animale pe care le ingrijeste pe viata, incasand un tarif lunar. Business-ul nu a fost ocolit de solicitari neobisnuite. "Ni s-a cerut sa asiguram unui catel un apartament pe perioada cazarii. Insa stapanul a renuntat in momentul in care i-am comunicat tariful", a povestit Gheongheos.

Principala problema a jucatorilor din aceasta piata, spune Gheongheos, o reprezinta costurile mari de promovare in raport cu veniturile.

Mentalitatea proprietarilor de animale si dotarile pensiunilor sunt principalele diferente dintre Romania si Occident, la capitolul servicii destinate animalelor.

Compania Vetexpert are pentru moment trei angajati si o singura locatie, insa proprietarul are pentru viitor planuri ambitioase. Acesta doreste lansarea primului hotel pentru animale din Romania.

"Am inceput deja investitiile, achizitionand 3.500 de metri patrati de teren langa Carrefour Militari si o parte din materialele de constructie a primului hotel pentru animale din Romania la standarde europene, investitie de circa 75.000 de euro", a spus Gheongheos.

"In Bucuresti, exista un numar foarte mare de animale de companie, insa exista o oferta deficitara de pensiuni. Acestea sunt organizate la nivelul unor curti, usor acoperite si au mai mult caracter sezonier", a mai declarat reprezentantul companiei.

El s-a hotarat sa testeze mai intai piata, sa observe reactia clientilor, inainte de a lua hotararea lansarii unui proiect mai mare.

"Am inceput prin a face o pensiune deschisa pe toata durata anului. A fost mai mult un proiect pilot, pentru a vedea care sunt cerintele pietei. Reactia a fost una pozitiva", a continuat acesta.

La decizia lui Gheongheos a contribuit si un calcul simplu pe care acesta l-a facut. In prezent, spune el, in Bucuresti exista 10.000 de animale de companie, in timp ce locurile de cazare sunt numai 200. Hotelul pe care vrea

sa-l construiasca va avea 60 de camere (20 de camere pentru catei si 40 pentru pisici) si va dispune si de un loc de parcare si de un spatiu de recreere pentru stapani.

Constructia va dispune de un singur etaj, insa va fi astfel proiectat incat sa permita extinderea, in cazul in care va fi necesar acest lucru.

Pentru finalizarea constructiei, compania Vetexpert doreste sa contracteze un credit bancar in valoare de 40.000 de euro.

"In cadrul hotelului, fiecare catel va avea propria camera, dotata cu asternuturi. Animalele ar putea fi de asemenea supravegheate online prin intermediul internetului, stapanii putandu-si urmari animalul doar daca dispun de o conexiune la internet", a afirmat acesta.

Pe termen lung, Gheongheos are planuri si mai ambitioase. El doreste lansarea, in urmatorii zece ani, a cate unui astfel de hotel in fiecare punct cardinal al Capitalei. Tarifele, nu vor fi mult diferite de cele deja practicate. "Pentru gazduirea unui caine timp de o noapte vom solicita intre 30 si 35 de lei (8-10 euro)", a afirmat reprezentantul companiei. Acesta doreste sa-si extinda colaborarea si cu marile hoteluri din Capitala, intrucat a constatat ca acestea nu furnizeaza servicii pentru animalele de companie ale clientilor lor.

Nu numai firmele care opereaza pensiuni de animale spun ca piata este in crestere. Cu toate ca nu activeaza de foarte mult timp pe piata, compania Ham-Ham din Bucuresti - care comercializeaza caini de rasa - nu duce lipsa de clienti. Proprietarul acesteia a demarat afacerea din pasiune pentru animale.

"La origine sunt petrosanean, insa in urma restructurarilor de la mina la care lucram, am fost nevoit sa plec. Banii pe care mi i-au dat, de aproximativ 1.000 de dolari, au fost un prim punct de plecare pentru afacere. Pot spune ca primul impuls l-am primit de la statul roman. Nu cred ca sunt singura persoana care a migrat pentru ca asa cerea business-ul", a declarat Tiberiu Popescu, proprietarul afacerii Ham-Ham din Bucuresti. Acesta a fost nevoit pe parcurs sa recurga si la imprumuturi de la banci. "Cresteam de foarte mult timp caini de rasa si cunosteam piata, ceea ce mi-a usurat foarte mult munca de inceput. M-am orientat spre catei, deoarece cu pisicile este putin mai complicat. Cele mai multe provin din Rusia si Republica Moldova, insa de multe ori, sosesc cu probleme de sanatate", a explicat el.

Popescu spune ca vinde intre 20 si 50 de caini pe luna, avand si clienti care cumpara pentru pet-shop-urile de afara. "In Occident preturile sunt mult mai mari ca la noi, de aceea sunt multi care recurg la acesta practica", explica acesta. Preturile practicate de companie variaza intre 50 si 5.000 de euro pentru un caine (in functie de pedigree si premii obtinute).

Compania colaboreaza si cu crescatori particulari, insa dispune de o crescatorie proprie, situata la aproximativ 20 de kilometri de Bucuresti. Afacerea, spune Popescu, este in dezvoltare. "Jumatate din totalul vanzarilor noastre se deruleaza prin intermediul Internetului, ceea ce pentru noi este un mare castig", a spus acesta.

Hrana pentru animalele de companie provine in procent foarte mare de la producatori externi, insa exista si firme romanesti care produc, dar nu pentru segmentul premium al pietei.

"Cand vand un catel, ma gandesc ca vand un serviciu. Am grija ca pentru fiecare animal sa asigur garantie", a continuat acesta.

Pentru a se asigura ca animale pleaca de la ei in perfecta stare, colaboreaza atat cu medici de aici cat si cu persoane din strainatate. "Problemele cu animalele de companie pot sa apara dupa momentul achizitionarii, de aceea cred ca garantia este necesara in acest tip de business", a mai spus acesta.

ioana.david@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania