Afaceri de la zero
Intr-un business cu accesorii auto, banii nu sunt un detaliu

Intr-un business cu accesorii auto, banii nu sunt un detaliu

05.02.2007, 20:06 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Unicitatea costa. Cateodata chiar 1.500 de euro, daca vorbim despre accesorizarea masinii. Iar o afacere bazata pe dorinta cumparatorilor de a avea o masina personalizata poate aduce castiguri anuale de pana la 2 milioane de euro.
Omul de afaceri, care a demarat o afacere cu accesorii auto in 2004 cu un capital de pornire de aproximativ 10.000 de euro spune ca totul a pornit de la o necesitate personala.
"Ideea mi-a venit in momentul in care am cautat pentru mine accesorii auto si nu am gasit nimic in zona. In acel moment am contactat doi producatori din Ungaria si le-am propus sa fiu importatorul lor pe piata din Romania. La inceput a fost mai greu deoarece partenerilor externi trebuie sa le castigi increderea si, pana s-a intamplat acest lucru, tot ceea ce am importat de la ei a trebuit sa platesc integral, in acel moment", precizeaza Petru Luidort, administratorul si unicul actionar al companiei Inside Serv Com din Dej, judetul Cluj.
Potrivit acestuia, in prezent compania importa peste 600 de produse, vanzarea fiind realizata prin intermediul magazinelor de specialitate din toata tara, dar si prin intermediul show-room-urilor auto. "Avem si vanzare directa prin intermediul magazinului on-line, dar in principal preferam colaborarile cu dealerii auto, deoarece produsele noastre sunt personalizate, se potrivesc unui singur model de masina, iar magazinele de accesorii de multe ori comercializeaza produse universale", precizeaza Luidort.
Compania a realizat anul trecut vanzari de aproximativ 270.000 de euro, valoarea aceasta reprezentand o dublare fata de 2005. "Piata in domeniu este in crestere si cu toate ca nu am investit bani in promovare, fiecare produs pe care l-am vandut ne-a adus minim doi clienti noi. In acest moment, cererile pe care le avem sunt mai mari decat potentialul nostru de lucru si este posibil ca in perioada urmatoare sa fim nevoiti sa ne extindem", spune Luidort.
Preturile produselor importate de compania din Dej sunt intre 60 de lei (17,62 euro) si 250 de lei (73,42 euro), iar conducerea firmei estimeaza ca acopera mai putin de 10% din piata romaneasca in domeniu. "La fel ca in multe alte domenii si pe piata de accesorii exista multe produse turcesti, care nu exceleaza in calitate, singurul lor atu fiind pretul. Estimez insa ca in momentul in care nivelul de trai va creste, vor evolua si pretentiile consumatorilor si vor fi dispusi sa investeasca mai mult in accesorizarea automobilului", precizeaza Petru Luidort.
In acest moment, majoritatea accesoriilor comercializate pe piata din Romania sunt importate, preturile de vanzare de la noi fiind, potrivit reprezentantilor unor companii care concureaza pe acest domeniu, cu pana la 40% mai mici decat cele din Occident. "Producatorii de afara inteleg ca puterea de cumparare din Romania este sub cea din alte tari, asa ca au acceptat sa adapteze preturile la piata noastra", adauga Petru Luidort.
Sotii Terec detin compania Cridem Impex din Oradea, o alta companie care se ocupa de importul si comercializarea accesoriilor auto. "Am pornit afacerea in urma cu zece ani din simplul motiv ca am identificat o lipsa a acestor produse pe piata romaneasca. Nu a fost nevoie de foarte multi bani in acel moment deoarece am pornit cu putin si am crescut in fiecare an. Pana in acest moment toti banii pe care i-am castigat i-am reinvestit in afacere", declara Gvendolina Terec, administratorul Cridem Impex si unul dintre actionari.
Compania comercializeaza aproximativ 2.000 de articole pentru accesorizat auto, peste 90% dintre acestea fiind importate din Italia, Austria, Slovacia, Ungaria, Polonia sau Olanda. "Ne vindem produsele atat prin intermediul magazinului propriu, din Oradea, dar colaboram si cu alte 400 de magazine de profil din toata tara. Este posibil ca in viitor sa mai deschidem si alte magazine in Oradea, iar daca vom considera ca este nevoie, si in alte orase", precizeaza Gvendolina Terec.
Potrivit acesteia, colaborarea cu partenerii din tara este asigurata printr-o retea proprie de agenti de vanzari, dar si printr-o baza logistica dezvoltata in ultimii ani. "Daca in momentul in care am intrat pe piata nu exista nicio firma in zona care sa se ocupe cu asa ceva, in prezent piata a crescut, iar pentru a face fata concurentei trebuie sa ai mobilitate in teritoriu si sa iti castigi increderea partenerilor", este de parere Terec.
Proiectele de dezvoltare ale companiei pentru acest an prevad finalizarea in februarie a unui imobil cu destinatie de depozit si birouri, contructia acestuia necesitand o investitie de aproximativ un milion de euro. "Piata in domeniu este in crestere, iar o dezvoltare a afacerii era necesara. Numai in ultimii trei ani volumul comenzilor noastre s-a dublat, iar in vechea locatie nu mai faceam fata", spune administratorul Cridem Impex.
Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ doua milioane de euro, peste 70% din aceasta valoare fiind realizata de divizia de accesorii. "De ceva vreme, tot ca strategie de dezvoltare a afacerii, am inceput sa comercializam piese auto, aceasta piata fiind de asemenea in dezvoltare. In plus acest domeniu este complementar celui pe care activam deja", precizeaza Terec.
Aceasta a mai spus ca in cei zece ani de cand activeaza pe piata de accesorii auto profillul consumatorului s-a modificat continuu. "Ca urmare a acestei evolutii in fiecare an suntem obligati sa ne modificam portofoliul de produse, gradul de innoire fiind de aproximativ 20% pe an. Piata se schimba, cerintele de asemenea, iar pentru a fi competitiv trebuie sa evoluezi in acelasi ritm cu piata", este de parere Gvendolina Terec.
Potentialul pietei de accesorii auto a determinat si alti investitori sa demareze afaceri pe acest domeniu, un exemplu in acest sens fiind compania Color Tuning din Bucuresti. Firma este detinuta de Alin Bitica si s-a lansat pe piata in 2003. "Am inceput cu un magazin virtual, deoarece necesita o investitie minima din partea noastra, oferindu-ne in acelasi timp posibilitatea sa observam potentialul pietei. Ulterior ne-am dezvoltat si am deschis un magazin in Bucuresti", declara Alin Bitica.
Proiectele companiei pentru perioada urmatoare vor fi orientate inspre extinderea capacitatilor de lucru, prin deschiderea unui service pentru montarea accesoriilor auto. "Speram ca acest proiect sa fie finalizat anul acesta, deoarece ar contribui la cresterea vanzarilor. In acest moment, nu intentionam sa ne extindem afacerea prin deschiderea de noi magazine, ci vrem sa ne dezvoltam divizia de vanzari online, aceasta fiind mai putin costisitoare", precizeaza Bitica.
Potrivit acestuia, veniturile anuale obtinute din afacerea cu accesorii auto sunt de aproximativ 80.000 de euro, 50% dintre acestea fiind realizate prin intermediul magazinului online. "Piata in domeniu este in crestere, evolutia ei fiind strans legata de cresterea parcului auto din Romania. Din pacate insa, nici in acest moment, consumatorii acestor produse nu sunt foarte educati, fenomen care se va schimba doar in minim cinci ani", mai spune administratorul Color Tuning.
Conform informatiilor furnizate de reprezentantii firmei, preturile accesoriilor auto comercializate pornesc de la 10 lei (2,93 euro) si pot ajunge pana la 1.500 de euro, in cazul accesorizarii complete a masinii. "Nu sunt foarte multi cei care isi permit sa investeasca multi bani, dar aceasta situatie se va schimba in momentul in care va creste nivelul de trai", crede Alin Bitica.
Chiar daca in acest moment, piata de accesorii auto nu depaseste cateva milioane de euro, principalii jucatori estimeaza ca in urmatorii ani acest domeniu va creste accelerat, ca urmare a dezvoltarii parcului auto si a cresterii nivelului de trai.

Afacerea pe scurt

Capitalul de pornire pentru o afacere cu accesorii auto poate ajunge pana la 10.000 de euro.
Accesorizarea masinii porneste de la cativa euro si ajunge pana la 1.500 de euro, in cazul unei accesorizari complete.
Veniturile anuale obtinute din aceasta afacere pot ajunge pana la 2 mil. euro.
Piata in domeniu s-a dublat anual.
Preturile de vanzare ale accesoriilor auto din Romania sunt cu pana la 40% mai mici decat cele din Occident.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania