Afaceri de la zero

La pomul laudat poti sa te duci si cu mouse-ul

24.12.2002, 00:00 Autor: Diana Sava

Pentru ca brazii raman verzi si iarna, ei simbolizeaza imortalitatea. Egiptenii credeau ca primul brad a crescut pe mormantul zeului Osiris, care, dupa ce a fost omorat, a revenit la viata prin trunchiul copacului. Obiceiul de a aduce brazi in casa si de a-i decora se spune ca se trage de la Martin Luther, care a dorit  sa aiba in casa o replica a stelelor care scanteiau printre brazii din padure si a adus in casa un brad pe care l-a decorat cu lumanari. Fie ca legenda e adevarata sau nu, traditia brazilor de Craciun s-a dezvoltat atat de puternic, incat prezenta bradului impodobit in casa a ajuns cel mai important reper al sarbatorilor de iarna. Comertul cu brazi de Craciun a devenit, in special in ultimele decenii, o afacere din ce in ce mai sofisticata, pe masura ce materialele sintetice au inceput sa fie folosite pentru fabricarea brazilor artificiali. Inclusiv pe piata romaneasca, oferta de brazi e din ce in ce mai variata; azi nu mai starneste mirarea nimanui un brad din plastic argintiu sau auriu, chiar daca pretul respectivului produs continua sa starneasca mirarea multora. Nici modul de a face comert cu brazi n-a ramas acelasi; mai nou a aparut si la noi posibilitatea de a comanda brazi prin Internet.
Mihai Lala conduce o firma de publicitate, Smart Promotion, dar anul trecut a decis sa puna in aplicare o idee mai veche, aceea de a crea un site unde se pot comanda brazi, cu livrare la domiciliul clientului. Investitia nu a fost foarte mare. "Am cumparat site-ul si apoi l-am realizat noi. Nu este prea performant, dar nu am avut timp sa-l dezvoltam. Apoi am mai bagat bani in peste 400 de brazi, ceea ce, in total, a insemnat cam 100 de milioane de lei. Brazii sunt luati de la Ocolul Silvic si sunt platiti la ridicare", explica Mihai Lala.
Anul trecut, in urma unui reportaj aparut la televizor, vizitatorii site-ului brazi.ro s-au inmultit foarte mult; numarul lor a ajuns rapid la 5.000, iar dintre acestia, 300 au cumparat.
Brazii, din specia Nemes, sunt adusi din regiunea Avrig, judetul Sibiu si costa 475.000 de lei - cei intre 1,3 si 2 metri si 600.000 de lei - cei care depasesc doi metri. "Preturile nostre sunt comparabile cu cele de pe piata, chiar mai mici, pentru ca noi luam bani pe serviciu, nu pe produs. Multi care fac afaceri in acest domeniu sunt speculanti, cauta castiguri rapide, pretul lor fiind de 10-20 de ori mai mare decat pretul de achizitie".
Brazii adusi de Smart Promotion sunt mai buni, pentru ca sunt atent alesi, Mihai Lala afirmand ca retururile nu sunt mari, de doar doi%.
In aceasta afacere sunt insa si dezavantaje. In primul rand, lumea priveste totul cu neincredere, asa cum priveste orice tip de e-business, in general. "Chiar daca e-business-ul este mai eficient, mai rapid, uneori mai bun din punct de vedere financiar, nu se compara cu placerea omului de a cumpara, de a se duce singur in piata sau la magazin, de a-si alege produsul si chiar de a negocia pretul cu vanzatorul. Noi cu aceasta idee ne batem".

Comenzi online doar pentru Bucuresti
Anul acesta au fost cumparati 700 de brazi, iar majoritatea clientilor sunt cei care au apelat si anul trecut la aceste servicii. Livrarea bradului la domiciliu este gratuita si se realizeaza in 48 de ore de la confirmarea comenzilor, care se primesc numai pentru municipiul Bucuresti.
Mihai Lala afirma ca au avut comenzi din toata tara, dar ca nu intentioneaza sa se extinda la nivel national, pentru ca nu merita efortul financiar. "Restul pietei nu poate oferi mai mult decat piata din Capitala. Daca cineva vrea sa inceapa aceasta afacere la Timisoara, va avea succes, dar nu renteaza ca eu sa ma extind si la Timisoara".
Targetul celor de la Smart Promotion sunt oamenii superactivi, care muncesc foarte mult si nu mai au timp de cumparaturi, pentru care este mult mai comod sa puna mana pe telefon si apoi sa primeasca acasa bradul respectiv. Din punct de vedere financiar, sunt cei cu venituri medii spre mari.
Cea mai ciudata comanda pe care au primit-o pana acum si pe care nu au putut-o onora  a fost din partea unei persoane care dorea 200 de brazi naturali la 30 de centimetri. "Cei mai ceruti sunt cei pe la trei metri, dar am avut cereri si de brazi la 5-6 metri".
Anul trecut, numai din livrarea de brazi, firma a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 500 de milioane de lei, iar anul acesta Mihai Lala crede ca va realiza tot cam atat. "Este un business in domeniul serviciilor, unde, indiferent de segment, este suficient loc. Daca faci totul cum trebuie, poate fi o afacere superprofitabila. Noi insa nu am avut timp sa ne ocupam de ea, n-am investit suficienti bani in publicitate. Am fi putut sa ne extindem, ca pe langa brazi sa avem si globulete si decoratiuni de sezon, dar nu avem timp deocamdata sa punem in aplicare toate ideile pe care le avem", explica Mihai Lala.

Verzi, brumati sau albi
Afaceri bune se fac in acest sezon si cu brazii artificiali. Foarte multi ii considera mult mai avantajosi, pentru ca nu se mai scutura si nu mai trebuie sa curete acele de brad din covoare; in plus, il cumpara o data si se pot folosi de el mai multi ani.
Magazinele Lida din Capitala comercializeaza brazi artificiali, de toate dimensiunile, de la 60 de centimetri pana la 2,4 metri. Cei mai mici costa 150.000 de lei, iar cel mai scump poate ajunge la 8,7 milioane de lei. Pretul lor difera in functie de marime si tip (verde, brumat sau alb). Brazii provin din Grecia, iar cei mai vanduti au intre 1,80 metri (1,95 milioane de lei) si 2,35 metri (3,95 milioane de lei). Un "brad lux alb" la 2,1 metri costa 2,9 milioane de lei, iar unul verde "Colorado", la 1,80 metri, costa 1,5 milioane de lei.
"Cerere exista si aceasta ar trebui sa creasca, mai ales ca incepem sa avem anumite principii ecologice. Acesti brazi ofera avantaje, ii putem pastra cel putin zece ani si au un suport inclus in pret care este adecvat greutatii sale. Clientii sunt din toate categoriile sociale, avem si persoane fizice, dar si firme sau  hoteluri. Unii sunt cumparati deja decorati pentru a fi oferiti cadou", explica Marina Naftanaila, sef de magazin.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania