Afaceri de la zero

Magazinele virtuale pentru copii devin o afacere profitabila prin click-ul viitorilor parinti

10.04.2007, 17:40 Autor: Adriana Rosoga
Pentru cei care doresc sa achizitioneze articole pentru copii si vor sa evite goana prin magazine, statul la cozi si aglomeratia exista varianta magazinelor virtuale.
"Firma Tucor este pe piata articolelor de copii din anul 1991, in special cu o oferta de patuturi, leagane, tarcuri si mic mobilier destinat celor mici", povesteste Serban Lucian, directorul firmei.
Pana in 2003, intreaga productie de mobilier pentru copii si accesoriile textile a fost destinata exportului, principalii beneficiari fiind firme din tari precum Austria, Germania, Olanda, Belgia, Spania, Italia si Marea Britanie. Decizia de orientare catre piata straina s-a datorat instabilitatii pietei din Romania.
"Piata romaneasca pana dupa anul 2000 a fost caracterizata prin haos, inflatie, putere scazuta de cumparare, lipsa de educatie a cumparatorilor, scaderea masiva a populatiei si natalitatii. Niciun studiu de marketing nu ar fi recomandat aceasta piata pentru organizarea unei activitati serioase de distributie", precizeaza Serban.
In 2003, considerand ca piata autohtona s-a maturizat suficient si previzionand o perspectiva de dezvoltare, firma a decis sa distribuie produsele marca Tucor si in tara. Dupa cum a mentionat Serban, in acea perioada concurenta era modesta, astazi devenind acerba, intr-o economie care continua sa se dezvolte.
Firma a decis ca pentru piata din Romania sa aduca si o selectie de articole din oferta partenerilor straini cu care colaborau, ca unic distribuitor. Astfel, pe langa produsele create de colectivul propriu de cercetare-dezvoltare, precum mobilierul si accesoriile textile pentru camera copilului marca Tucor fabricate in Romania, au mai ales sa comercializeze saltele din fibra de cocos din Austria, articole pentru voiaj de la Esprit din Germania, lenjerie fina din bumbac de la Gluck, jucarii de la Tiamo.
"Suntem destul de specializati, oferind numai articole nealimentare, de puericultura mare, orizontul nostru de varsta fiind de pana la 3 ani", mentioneaza Serban.
Primul pas in organizarea desfacerii produselor in Romania a constituit-o prezenta online. Firma a ales aceasta cale de vanzare din doua considerente: contactul cu clienti din toata tara si dinamicitatea afacerii. Astfel, dupa 6 luni de munca, in noiembrie 2003, a fost lansat magazinul virtual Babycomfort.ro, realizat impreuna cu o firma de web design. In ceea ce priveste costurile pe care le suporta o firma care se orienteaza catre sistemul de vanzare online, Serban a precizat ca exista cateva tipuri de site-uri comerciale (e-commerce).
"Unul dintre ele ar fi cel al producatorilor sau specialistilor intr-o categorie de produse, in care ne incadram si noi", spune el. Acestea au in spate cheltuieli cu cercetarea-dezvoltarea, specialisti, produse si depozite de marfa, logistica, site-ul fiind doar o parte din ansamblu, nu scopul in sine al firmei. Totalul cheltuielilor cu realizarea si functionarea unei astfel de afaceri, per total, se masoara in sute de mii si mai probabil milioane de euro.
El adauga ca un alt tip de site e-commerce este cel comercial propriu-zis. "Si acestea pot fi mai simple, cu costuri de realizare si lansare destul de mici de ordinul sutelor, maxim miilor de euro, dar si mai complexe, site-uri de continut, in care oferta de marfa se impleteste cu informatii diverse, forum, jocuri, concursuri", completeaza Serban. Aceste site-uri se realizeaza cu costuri mari.
Pentru vanzarile online, Tucor a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri care a depasit jumatate de milion de lei (150.000 de euro), fiind cu 30% mai mare ca in 2005. Directorul general estimeaza pentru 2007 o crestere continua a cifrelor, in primul rand datorita maturizarii pietei, cresterii nivelului educational si a puterii de cumparare. Daca in 2003 site-ul avea 10 vizitatori pe zi, astazi numarul acestora depaseste 1.000 de persoane.
Principalele dificultati cu care s-a confruntat au fost legate de calitatea si implicarea personalului, problema pe care o considera valabila in toate domeniile de activitate. Ca solutii pentru rezolvarea acestor probleme Serban a mentionat ca este necesara schimbarea personalului, training-ul, organizarea superioara si stimularea acestuia.
In 2003, compartimentul de e-commerce a pornit cu doua persoane angajate permanent, in momentul de fata fiind sapte oameni care se ocupa de site, plus colaboratori de specialitate.
Serban Lucian a precizat ca afacerea Babycomfort.ro a adus numai satisfactii si nu au existat momente in care proprietarii sa se gandeasca sa renunte la ea.
El este de parere ca este obligatoriu pentru orice tip de afacere sa se investeasca intr-un magazin online de specialitate sau cel putin intr-un site si in publicitate. "Daca produci ceva, ai know-how intr-un domeniu si nu ai site, chiar si in forma necomerciala, in lumea de astazi nu existi!"
Intrebat de sfaturile pe care le-ar da unui tanar intreprinzator care doreste sa investeasca in domeniu, directorul Tucor a mentionat ca pasii pe care ar trebui sa-i urmeze acesta sunt: studiu de piata, realizarea unui plan de afaceri, gasirea unor mijloace financiare adecvate, capacitate de munca si spirit de inovatie. "Conditiile actuale de piata fac aproape imposibile afacerile 'dupa ureche'", a concluzionat el.
In ceea ce priveste planurile de viitor ale acestei afaceri, Serban a mentionat ca se urmareste cresterea anuala a cifrei de afaceri, printr-un complex de masuri ce tin de continutul si forma site-ului si prin activitati auxiliare.
Gabriela Chesaru, Managing Partner, al firmei Buburuza si al site-ului Buburuza.ro, a cumparat magazinul virtual intr-un moment in care era in cautarea unei idei de afacere sau a unui job, dupa ce anterior lucrase cativa ani in publicitate. "Site-ul avea cateva luni vechime cand fostii proprietari au hotarat sa-l vanda. Exact in acea perioada cautam ceva, un job sau o afacere proprie care sa-mi permita sa fiu cat mai mult timp impreuna cu baietelul meu de trei ani."
Ideea de a lucra online era veche, insa "scanteia" de orientare spre acest domeniu a fost anuntul de vanzare a site-ului Buburuza.ro. Acesta era o extensie a unui portal pentru copii, aflat in proprietatea unui cuplu de romani stabiliti in Olanda si care au luat decizia de a-l scoate la vanzare, deoarece nu se puteau ocupa de el. Experienta avea, doar, ca si clienta. Astfel, in ianuarie 2006, impreuna cu un mic grup de asociati a devenit proprietara magazinului virtual Buburuza. Costurile de achizitionare s-au ridicat la cateva mii de euro avand in vedere faptul ca site-ul a fost achizitionat cu toata infrastructura aferenta.
Practic au luat-o aproape de la zero. "Am pastrat numele site-ului, dar in rest am reconstruit totul, de la modulul soft de e-comerce la contractele cu furnizorii, de la structura magazinului pana la identitatea vizuala", povesteste Chesaru. Ea a adaugat ca pentru un start bun intr-un astfel de business este nevoie de investitii initiale intre 8.000 si 10.000 de euro, iar in primul an acestea pot ajunge pana la 25.000 de euro, din care peste o treime sunt investitii in publicitate.
Un alt pas important l-a constituit studiul pietei si al site-urilor de profil deja existente, incercand sa isi gaseasca propria formula. Si-au stabilit targetul si au alcatuit un plan de afaceri si o strategie de marketing. Pe 10 iunie 2006 magazinul online a fost relansat, iar prima comanda a venit a doua zi. In primele sase luni de functionare numarul comenzilor s-a ridicat la peste 2.400.
Ca gama de produse au urmarit sa acopere aproape in totalitate nevoile clientilor, de la cea mai mititica jucarie pana la mobilier complet pentru camera copilului, iar in prezent site-ul numara peste 3.000 de produse.
Chesaru a mentionat ca indiferent de tipul de produse solicitate de clienti, marcile cunoscute sunt preferate de catre consumatori, ca o garantie pentru calitate. Dar la fel de bine au raspuns clientii si la noutati. "La Buburuza.ro, ne-am facut un "obicei" din promovarea marcilor nou aparute pe piata romaneasca, lansari si prezentari de produse. Campaniile recente ne-au confirmat apetenta consumatorului roman pentru nou, atunci cand primeste informatii detaliate si chiar oferte de pret tentante", spune ea.
Intrebata de avantajele unui astfel de business, Chesaru a mentionat in primul rand, independenta si programul flexibil. Iar daca este vorba de un magazin pentru copii exista si altfel de avantaje.
"Nu poti sa nu zambesti de cateva ori pe zi, cand dai cu ochii de vreo jucarie simpatica sau cand te suna un tatic teribil de emotionat - trebuie sa venim repede-repede cu trusoul complet pentru bebe, caci isi aduce acasa familia marita", spune ea.
In ceea ce priveste investitiile pe care trebuie sa le faci intr-o afacere, ea considera ca este necesar sa ai pregatit un plan de investitii realist si un buget pe masura. De asemenea, ai nevoie de un sediu dotat cu toata aparatura necesara, calculatoare, soft-uri, licente, o legatura buna la internet, mijloace de transport. Asta pentru inceput. La acestea se mai adauga cheltuielile cu personalul care trebuie sa fie acoperite pentru primele cateva luni si cheltuieli care tin de imagine si strategie. O "felie" importanta din buget trebuie rezervata cheltuielilor de publicitate. Pentru firma Buburuza, una din prioritati a constituit-o inregistrarea marcii la OSIM (Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci).
Vanzarile au crescut continuu, in fiecare luna, dar fiind o afacere la inceput, nu s-a pus accentul foarte mult pe castigurile imediate, ci pe crearea unei baze solide si a unei structuri functionale. Pentru primul trimestru al acestui an Chesaru se asteapta la cresterea cifrei de afaceri la peste 200%.
Target-ul principal, pe care si l-au stabilit de la inceput, este consumatorul educat intr-ale internetului. Profilul clientilor, pe care si i-au stabilit ca target sunt "Persoanele din mediul urban, cu venituri medii si peste, educatie peste medie, utilizator de computer si internet la serviciu si acasa si sa fie parinte!". Clientii sunt in general deschisi si interesati de aceste servicii on-line, cu toate ca la inceput unii ii "testeaza" cu comenzi cu o valoare mai mica, dar ulterior capata incredere si revin.
In prezent firma are angajate doar trei persoane, plus colaboratorii la care apeleaza pentru anumite servicii sau proiecte (o firma de contabilitate, un avocat, programatori, curieri), plus munca celor doua asociate. In momentul in care au foarte multe comenzi apeleaza si la ajutorul familiei si al prietenilor. In 2007 Chesaru a precizat ca vor mai face angajari, astfel incat echipa sa creasca, intre 5 pana la 7 angajati si de asemenea urmaresc externalizarea serviciilor conexe.
Cu toate ca au intampinat si momente mai dificile, cele doua asociate nu s-au gandit niciodata sa renunte. Chesaru a afirmat ca ar recomanda si altor persoane sa se ocupe de comertul electronic, pentru ca este un domeniu de viitor, aflat inca la inceput in Romania. Daca ar fi sa o ia de la inceput, ar alege tot aceeasi afacerea sau un domeniu care sa aiba legatura cu copiii.
Ca planuri de viitor, Chesaru a mentionat ca se urmareste imbunatatirea si consolidarea pozitiei pe piata si extinderea portofoliului de produse si servicii.
"Anul acesta vom introduce si plata electronica. In plus, am identificat deja cateva 'zone' de bresa si ne vom concentra asupra lor. Si, intr-un viitor nu foarte indepartat, ne gandim si la lansarea unor produse marca Buburuza."
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania