Afaceri de la zero

Marfa si banii sunt reali, numai magazinul e virtual

14.06.2005, 17:53 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Studiile arata ca romanii sunt printre cei mai impatimiti ai shoppingului, pierzand ore in sir prin magazine. Dar, cum ritmul de viata este tot mai alert si timpul tot mai pretios, multi renunta la aceasta placere si se indreapta catre magazinele virtuale. Cu un simplu click, cosurile virtuale pot fi umplute cu marfuri de tot felul, iar timpul pierdut pana nu demult, in oras, la cumparaturi este petrecut cu mai mult folos in alte activitati. Cresterea puternica a vanzarilor magazinelor virtuale ii face si pe retailerii traditionali sa ia in calcul deschiderea de astfel de magazine.

Valoarea platilor online cu cardul, desfasurate prin sistemul de securizare 3D Secure, s-a ridicat in primele patru luni ale anului la 14 milioane de euro, potrivit statisticilor RomCard, procesator de tranzactii de carduri. Acest lucru a insemnat, in fapt, 95.714 tranzactii de plata online.

"Pentru urmatoarea perioada se estimeaza o medie minima lunara de 50.000 de tranzactii cu o valoare lunara de 10 milioane de dolari. Circa 90% din aceste tranzactii au fost efectuate cu carduri internationale, iar restul cu carduri romanesti", a declarat Marin Mitroi, directorul RomCard.

Potrivit acestuia, in luna aprilie numarul tranzactiilor de plata in sistem 3D Secure din magazinele virtuale romanesti a ajuns la 50.012, dublu fata de luna anterioara.

Cele circa 150 de magazine virtuale romanesti cuprinse in sistemul 3D Secure au inregistrat cresteri constante ale tranzactiilor, de la 11.793 de tranzactii in luna ianuarie la 12.346 in februarie si 21.563 in martie. Sistemul antifrauda 3D Secure - dezvoltat de VISA si MasterCard - este considerat cel mai inalt standard de securizare a tranzactiilor de plata prin card bancar de Internet si a devenit operational in Romania din 20 martie 2004. La sfarsitul lui 2004, in sistemul 3D secure erau inregistrate 62 de magazine, estimandu-se ca la sfarsitul lui 2005 numarul acestora sa ajunga la 300.



Cartile de credit sunt cheia

Firma bucuresteana cadoultau.ro se afla pe locul 4 in topul cumparaturilor de pe site-ul statistici.ro, avand inregistrati in primele doua saptamani ale acestui an peste 8.000 de vizitatori.

"Volumul de vanzari creste de la an la an cam cu 20%. Este un ritm de crestere rapid, dar si noi ne diversificam marfa de fiecare data si incercam sa oferim noi servicii. Credem ca acest tip de comert va acapara modul traditional de cumparaturi, asa cum se intampla in afara tarii. Atunci cand majoritatea populatiei va avea o carte de credit, acest tip de comert va exploda", este de parere Diana Cuara, administratorul cadoultau.ro.

Produsele comercializate prin magazinul virtual sunt aranjamente florale, cosuri cu dulciuri, torturi, jucarii, bijuterii, parfumuri etc. Afacerea se deruleaza foarte simplu: clientii isi creeaza un cont pe site-ul respectiv, isi aleg cadoul dorit, platesc produsul prin card, cash sau cu ordin de plata, iar firma livreaza, gratuit, comanda la adresa mentionata in comanda.

"In momentul in care am deschis aceasta firma acum patru ani, pe piata nu mai exista nici o firma de livrare de cadouri la domiciliu. Avand in vedere ca am fost primii, a prins destul de bine acest tip de comert, cu totul inedit", a declarat Diana Cuara.

Cei care apeleaza la serviciile firmei cadoultau.ro sunt atat persoane fizice, cat si firme, procentul fiind de 60-40%.

Produsele cele mai vandute de magazinul virtual cadoultau.ro sunt trandafirii si cosurile speciale de aniversari. Potrivit acesteia, unul dintre avantajele acestui tip de comert este acela ca cei care il gestioneaza nu sunt nevoiti sa aiba un stoc mare de marfa, putandu-l controla in functie de comenzi. Mai mult, pentru derularea unei astfel de afaceri nu este nevoie de un personal numeros si nici de o suma prea mare de investitie. "Ultima investitie a fost pentru sediul firmei, iar in viitor ne indreptam spre sistemul de afiliere cu mai multe firme care deruleaza acelasi gen de afacere. Nu putem estima o cifra de afaceri pentru anul 2005, totul depinzand si de tendinta generala a pietei", a mai spus Diana Cuara.



Din 33 de vizitatori pe zi, 6 cumpara

Firma Servicii Punct SRL gestioneaza magazinul virtual cumparaturionline.com ai carui clienti sunt in proportie de 80% companii.

"In anul 2002, in Olanda, am intalnit prima oara sistemul de comanda online pentru produse de supermarket. Dorind sa ne deschidem propria afacere, mie si sotului meu ni s-a parut oportuna ideea pentru Romania, tinand cond de lipsa magazinelor de acest tip de pe piata, lipsa timpului liber pentru tot mai multi romani si lipsa logisticii departamentului administrativ in multe firme romanesti", a spus Catalina Sursilov, directorul executiv al Servicii Punct SRL. Ca urmare, in ianuarie 2003 cei doi soti au infiintat firma si au creat magazinul virtual.

Lucrurile nu au mers de la bun inceput ca pe roate, prima jumatate de an fiind dezamagitor de slaba. Apoi, lucrurile au inceput sa ia amploare, astazi magazinul inregistrand un trafic de 1.000 de vizitatori noi pe luna, adica 33 de vizitatori pe zi. 6 dintre acestia se decid sa devina clienti si comanda de aproximativ 1,5 ori pe luna o valoare medie de 4 milioane de lei.

In consecinta, cifra de afaceri s-a triplat de la un an la altul, in 2004 inregistrandu-se 38.000 de euro, iar in primul trimestru al acestui an ajungand la 20.000 de euro. Oficialii companiei estimeaza astfel ca la sfarsitul lui 2005 cifra de afaceri va fi in jur de 100.000 de euro.



Mai putini salariati

"Nu prea avem competitori. Sunt multe magazine alimentare, dar majoritatea foarte noi, care nu au inca nici politica stabila de preturi si produse, nici magazine functionale si nici prezenta stabila pe Internet, in timp. Este limpede ca in viitor lucrurile vor evolua in sensul celor intamplate in tari precum Olanda sau Germania, comertul electronic dezvoltandu-se din ce in ce mai mult, iar romanii vor fi din ce in ce mai constienti de existenta lui si de facilitatile pe care le ofera", spune Catalina Susilov.

Ea apreciaza ca marele avantaj al comertului electronic este economia de timp si de efort dedicat aprovizionarii:

"Companiile economisesc un salariu si efortul de a urmari activitatea unui angajat care face aprovizionarea, benzina si costurile legate de un autoturism. Din punctul nostru de vedere, comertul electronic nu presupune costuri legate de stocuri de marfa, chirii, numar mare de salariati - este o afacere flexibila care ne ofera o confortabila libertate de miscare".

Faptul ca 80% din ponderea clientilor o reprezinta companiile este relevata si de topul produselor vandute pe cumparaturionline.com, care este dominat de apa minerala, sucuri, cafea, lapte si hartie igienica.

Datorita evolutiei pozitive a magazinului virtual, administratorii firmei Servicii Punct au reinvestit integral profitul din 2004 in reclama si imbunatatirea magazinului, iar in cursul acestui an vor investi in logistica si cresterea numarului de salariati.



Bancile se bat, magazinele castiga

Modul virtual de a face bani reali nu putea fi trecut cu vederea de intreprinzatorii romani, multi dintre ei completandu-si afacerile prin deschiderea unui magazin online. Firma baimareana Elanko, de exemplu, a aparut pe piata in aprilie 2001, avand ca obiect de activitate comertul cu produse electrocasnice, audio-video si IT.

"In momentul demararii acestei afaceri, piata era inca in formare, cum este si acum, dar pot spune ca in ultimii ani am asistat la schimbari radicale. Au aparut jucatori noi, iar cei existenti si-au consolidat foarte bine pozitiile, prin dezvoltarea unor retele la nivel national. De asemenea, concurenta din domeniul bancar a condus la simplificarea procedurilor de finantare la creditele pentru bunurile de larg consum, precum si la reducerea spectaculoasa a dobanzilor si a costurilor de finantare aferente acestor credite", a declarat Remus Bodoni, administratorul firmei Elanko. La un an si jumatate de la deschiderea primul magazin clasic Elanko, Remus Bodoni a decis infiintarea magazinului virtual elanko.ro.

"Vanzarile prin elanko.ro reprezinta 10-15% din cifra noastra de afaceri si au ajuns anul trecut la peste 6 miliarde de lei (circa 150.000 de euro). Numarul de clienti din baza noastra de date este in prezent de aproximativ 7.000, marindu-se de la o luna la alta. Numarul vizitatorilor este in medie de 800-1.000 pe zi. Anul acesta estimam o crestere a vanzarilor de 66% prin aceasta forma de comert", a spus Remus Bodoni.



Vor sa-si tripleze vanzarile

Potrivit managerului firmei Elanko, comertul virtual va fi in viitor o alternativa reala la comertul traditional, deoarece timpul pierdut la shopping va cantari tot mai mult in balanta, pe Internet potentialii clienti avand posibilitatea sa compare intr-un timp mult mai scurt diferite oferte, alegand-o in final pe cea mai buna.

"Ponderea majoritara a clientilor nostri sunt persoanele fizice, dar avem si persoane juridice. In prezent, majoritatea clientilor sunt din tara, dar avem clienti care au facut comenzi chiar din SUA si Australia pentru apropiatii din Romania. In astfel de cazuri, plata comenzilor s-a efectuat prin transfer bancar. Nu este o solutie prea eleganta pentru plata, dar deocamdata mai asteptam sa scada comisioanele exagerat de mari, percepute de banci, pentru platile online", spune managerul companiei Elanko.

Ponderea majoritara a clientilor companiei sunt persoane fizice, acestia devenind tot mai bine informati.

"Stiu sa compare mai bine ofertele, cunosc mai multe detalii despre ceea ce doresc sa achizitioneze si sunt in masura sa compare mai bine gama mare de produse, referitor la pret, caracteristici tehnice", explica Remus Bodoni.

Desi a inceput fara surse de finantare si fara capital, in fiecare din primii trei ani de la infiintare firma si-a dublat cifra de afaceri, anul acesta oficialii companiei asteptandu-se la o triplare a ei.

In afara magazinului virtual, Elanko detine un lant de cinci magazine (in Baia-Mare, Targu Lapus si Borsa) si intentioneaza sa mai deschida anul acesta inca trei, in Maramures si in judetele limitrofe.

"In 2004, am investit peste 400.000 de euro, in primul rand pentru deschiderea unor noi magazine si pentru dezvoltarea logisticii. Anul acesta intentionam sa investim circa 600.000-700.000 de euro, in deschiderea altor magazine, dar ne vom orienta si spre dezvoltarea spatiilor de depozitare", a mai spus Remus Bodoni, care este unicul actionar al firmei. El estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de circa 4 milioane de euro, iar pentru 2006 de 8-12 milioane de euro.



Alt tip de magazin, alt fel de reguli

Site-ul unui magazin virtual este o aplicatie deosebit de complexa. Un

magazin online presupune in primul rand disponibilitatea comerciantului de

a-si trata clientii "virtuali" cu aceeasi seriozitate cu care isi trateaza clientii "reali" ce ii trec pragul magazinului. Odata inteles acest lucru, comerciantul trebuie sa aiba la dispozitia sa mijloacele prin care sa-l puna in practica. Aceasta inseamna in primul rand mijloacele tehnice pentru a putea modifica continutul site-ului in functie de oferta si in al doilea rand mijloacele tehnice pentru a mentine un contact permanent cu vizitatorii (clientii). Daca prima parte este de la sine inteleasa si se refera la actualizarea preturilor, listelor de produse, a promotiilor si discount-urilor oferite, cea de-a doua este deseori neglijata si se refera la existenta unei baze de date cu clienti, carora sa li se transmita periodic noutati, sa li se ofere discount-uri la achizitionari ulterioare, sa li se comunice permanent stadiul comenzii pe care au efectuat-o si, ceea ce este cel mai important, sa li se raspunda prompt la intrebari. Alte facilitati sunt formulare de cautare a unui produs in baza de date, optiune de promovare de tipul "Recomanda acest produs unui prieten", calculul taxelor de transport in functie de destinatie, afisarea celor mai vandute produse, precum si posibilitatea de plata prin intermediul unui card bancar. (Dana Ciriperu)

laura.laurentiu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania