Afaceri de la zero
Mici, ieftine si tot mai variate, francizele romanesti isi fac loc pe piata

Mici, ieftine si tot mai variate, francizele romanesti isi fac loc pe piata

15.11.2006, 20:43 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Francizele romanesti incep sa-si faca loc pe o piata care genereaza anual o cifra de afaceri de un miliard de euro. Chiar daca acum reprezinta 20-25% din totalul francizelor de pe piata, francizorii romani isi cresc ponderea de la an la an adaptandu-se cererii pietei: taxa de intrare mica si servicii tot mai diverse.
Franciza nu mai este considerata de investitorii romani doar o modalitate de a incepe o afacere de la zero folosind brandul si experienta unor companii straine, ci mai nou, tot mai multe companii romanesti opteaza pentru franciza ca modalitate de dezvoltare in teritoriu.
"Multi oameni care vor sa investeasca in ceva prefera acest gen de afaceri deoarece riscul este relativ mic si, in plus, primesc un concept la cheie care deja functioneaza. Singurele neajunsuri ale francizei ar putea fi date de constrangerile impuse de formatul afacerii", explica Razvan Blid, directorul general al firmei de consultanta in francize, CHR Consulting.
Reteaua de magazine de incaltaminte Benvenuti, infiintata in 2004 de Dan Pavel, unul dintre fondatorii Leonardo, cel mai mare retailer local de incaltaminte, a oferit pana in prezent in sistem de franciza doua magazine, situate in Ploiesti si Ramnicu Valcea. "Am optat pentru acest sistem din dorinta de a avea un ritm de dezvoltare cat mai rapid si pentru a putea avea o acoperire cat mai mare a pietei, intr-un ritm cat mai scurt", declara Miruna Dumitrescu, PR manager Benvenuti.
Investitia initiala de care are nevoie un francizat pentru a deschide un magazin Benvenuti este 120.000 de euro, 60.000 de euro pentru amenajarea spatiului destinat acestuia si inca 60.000 de euro aferenti fluxului de numerar, adica plata marfii si a altor cheltuieli suplimentare.
In plus, francizatul trebuie sa detina o scrisoare de garantie bancara, in valoare de 60.000 de euro, pentru a garanta marfa cu plata la scadenta, toate aceste sume fiind aferente unei suprafete de vanzare standard de 200 de metri patrati.
"In ceea ce priveste dezvoltarea noastra in sistem de franciza, planul nostru pentru anul 2007 prevede incheierea de parteneriate pentru maximum cinci magazine, cu toate ca solicitarile pe care le avem in acest moment depasesc cu mult aceasta cifra", precizeaza Dumitrescu.
Retailerul Leonardo a anuntat de asemenea, ca strategie a companiei pentru 2006, dezvoltarea unei retele de magazine in sistem franciza, decizia de abordare a acestui sistem fiind, potrivit conducerii, o evolutie fireasca a businessului Leonardo.
"Avem deschis un magazin in franciza la Targu Jiu si suntem in curs de analiza pentru mai multe astfel de proiecte. Selectia nu este simpla intrucat trebuie respectate anumite standarde de imagine, calitate si servicii ale magazinelor noastre. De asemenea, acceptam doar proprietarii de spatii comerciale, deoarece vrem sa avem si noi siguranta ca marfa pe care o livram ne este si platita", a declarat Gratian Ivan, directorul comercial Leonardo.
Potrivit acestuia, un avantaj semnificativ al sistemului de franciza este dat de faptul ca, astfel, Leonardo va avea magazine si in orasele mai mici. "Pentru franciza vizam mai ales orasele de talie mica, pe locul doi ca marime dupa resedintele de judet. Am optat pentru acest gen de dezvoltare, deoarece in orasele mari suntem deja suficient de bine acoperiti", a precizat directorul comercial al Leonardo.
Beneficiarul unei francize Leonardo nu plateste nicio taxa de de intrare in retea, dar trebuie sa prezinte o scrisoare de garantie bancara pentru stocul de marfa. Spatiul necesar unui magazin este de minimum 200 de metri patrati, iar investitiile necesare pentru amenajare fiind de aproximativ 50-100 de euro/mp si sunt suportate de francizat.
"Beneficiarul francizei are obligatia de a respecta standardele de comert si amenajare ale firmei noastre si, de asemenea, are obligatia de a vinde doar produsele comercializate de noi. Procentul din incasari, fara TVA, care ii revine francizatului este de 20%", explica Ivan.
O alta companie autohtona care se dezvolta teritorial prin intermediul sistemului de franciza este Mondo Style din Timisoara, producator de usi si ferestre din PVC, lemn si aluminiu. "Achizitionarea unei francize Mondo Style nu presupune un efort financiar deosebit, taxa de intrare fiind de 50 de euro. Am incercat insa sa ne alegem cu grija actualii francizati, acestia trebuind sa indeplineasca cateva conditii de baza in domeniul constructiilor", declara Codrut Radoslav, consilier juridic al Mondo Style. Potrivit acestuia, pana in prezent, compania are 22 de francizati in toata tara.
"Am optat pentru aceasta modalitate de dezvoltare pentru a avea o imagine cat mai completa si compacta in teritoriu. Anul viitor intentionam sa continuam aceasta strategie de dezvoltare si sa ne extindem cu inca 15 francize, mai ales in zonele care nu suntem inca acoperiti", a mai spus Radoslav.
Pretul este principalul avantaj al francizelor romanesti, pe piata existand si afaceri care se francizeaza pentru 3.000 de euro, un exemplu in acest sens fiind compania Elevate, prin intermediul careia se promoveaza conceptul de reclama in lift. In ultimele luni, conducerea compania a subcontractat in sistem de franciza afacerea unor alte companii din 11 orase ale tarii, taxa de franciza fiind de 3.000 de euro. "Am optat pentru aceasta varianta deoarece ar fi fost mult mai costisitor pentru noi sa fim prezenti cu forte proprii in toate cele 11 orase", explica Tudor Maxim, managing director Elevate.
O alta franciza pentru care nu este necesar un capital de pornire foarte mare este cea pentru brandul Leroy. Compania Muller, posesoarea marcii Leroy, este specializata in producerea si comercializarea produselor de cofetarie si patiserie din segmentul premium.
"Taxa de aderare la franciza este de 2.000 de euro, suma la care se adauga inca 2.700 de euro, beni necesari pentru amenajarea spatiului. Pentru spijinirea demararii afacerii, francizatul primeste in baza unui contract de custodie utilajele necesare procesului de fabricare a produselor de patiserie", declara Codruta Pantea, director de dezvoltare Leroy.Potrivit acesteia, strategia de dezvoltare a companiei pentru 2007 prevede cresterea numarului de parteneri francizati la 80.
In medie, in fiecare an sunt francizate patru sau cinci marci romanesti, arata un studiu al CHR Consulting, privind piata francizei in 2005. Anul trecut, din 170 de francize prezente pe piata, 38 erau romanesti. Cele mai multe francize erau americane (43), urmate de cele romanesti, apoi de cele din Italia (21) si Franta (18), se arata in studiu.
Reprezentantii CHR Consulting sunt de parere ca intrarea Romaniei in UE nu va determina schimbari puternice in ceea ce priveste numarul brandurilor in franciza prezente pe piata romaneasca, cresterea anuala a pietei continuand sa fie tot de 30% ca in prezent.
Chiar daca tot mai multe companii romanesti opteaza pentru aceasta modalitate de dezvoltare, totusi cele mai multe francize romanesti apar in domeniul fast-food, al barurilor si restaurantelor (Turabo Cafe, Bella Italia, Gogoasa Infuriata, La Mama), al articolelor vestimentare (TinaR), in IT (Depozitul de Calculatoare), sport (Fitness Academy) sau distractie (Citypaintball).


Afacerea pe scurt
Franciza Benvenuti de magazine de incaltaminte necesita o investitie initiala de 120.000 de euro: 60.000 de euro pentru amenajarea spatiului si 60.000 de euro pentru marfa si cheltuieli suplimentare
Franciza Leonardo nu necesita taxa de intrare, dar francizatul trebuie sa aiba propriul spatiu pentru a-si deschide un magazin cu o suprafata de minimum 200 mp
Pretul unei francize Elevate ce promoveaza conceptul de reclama in lift este de 3.000 de euro
Franciza Leroy, specializata in producerea si comercializarea produselor de cofetarie si patiserie din segmentul premium, necesita o taxa de intrare de 2.000 de euro, pe langa cei 2.700 de euro necesari amenajarii spatiului
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania