Afaceri de la zero

Minte sanatoasa in corp sanatos pentru afaceri asemenea

18.02.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu

Convinsi ca romanii au renuntat la sedentarism si incep sa-si planifice timpul liber tinand cont si de nevoia de miscare, cativa oameni "legati" de mediul sportiv au decis sa porneasca afaceri in productia de echipamente sportive. Una dintre cele mai bune oportunitati o constituie salile de fitness sau cele de sport din cadrul cluburilor sportive, a scolilor sau chiar a vilelor particulare.


Dupa ce s-a retras din activitatea sportiva, fostul component al nationalei de baschet a Romaniei, Mircea Barna, a infiintat la Cluj, firma Euroma Sport.


Era anul 1998 si Barna se hotarase sa produca o gama cat mai larga de echipamente sportive. La inceput, intreaga productie era destinata pietei din Germania, tara de provenienta a actionarilor majoritari ai firmei. A inceput productia pe platforma Carbochim, situata in zona industriala a Clujului. Initial, combinatul clujean a pornit ca partener al Euroma. Dupa doi ani, firma s-a desprins si a continuat activitatea independent.




Lideri de piata la console de baschet


Anul trecut, productia destinata pietei interne a reprezentat 25% din vanzarile ehipamentelor Euroma, iar planurile lui Barna tintesc inspre vanzari de 50% in urmatorii trei ani. "In fiecare an, contractele de pe piata romaneasca cresc cu aproximativ 5%", precizeaza Barna, implicat incluisv in echiparea salilor de sport ale scolilor si liceelor.


Firma clujeana a echipat pana in prezent peste 50 de sali de sport in Germania si Romania, iar cresterea prezentei pe piata interna, ar putea conduce in acest an la obtinerea unei cifre de afaceri de peste 350.000 de euro. Barna spune ca Euroma Sport vinde echipamente sportive de 28.000 de euro in fiecare luna, atat pe piata romaneasca, cat si pe cea a Uniunii Europene.


Anul trecut a vandut peste 100 de console pentru baschet, suspendate si rabatabile la tavan. "Sunt instalatii sportive mai pretentioase si necesita o pregatire speciala atat in faza de proiectare - productie, cat si in fazele de premontaj si montaj", explica Marius Anghel, director de vanzari al firmei. El subliniaza ca, desi ponderea acestui tip de console in totalul cifrei de afaceri este relativ mica (aproximativ 9%), volumul vanzarilor il transforma intr-un succes.


Mai precis, panourile de baschet asigura 75% din vanzarile Euroma Sport. Firma clujeana este, de altfel, lider de piata in Romania si in Germania. "Noi montam toata structura metalica rabatabila, iar panourile sunt aprobate pentru jocurile din campionatul national", spune Barna.




Cine doteaza salile de sport?


Dotarile pentru vestiare, stalpii de tenis de camp, cei pentru volei sau portile de handbal se afla si ele pe lista celor mai solicitate produse ale firmei. "In 2004, interesul pentru echiparea profesionista a salilor de sport a crescut fata de anii precedenti, fiind destul de important si faptul ca suntem deja cunoscuti si ca oamenii au incredere in produsele noastre", a mai spus Barna.


Compania clujeana produce si livreaza o gama variata de aparatura si accesorii sportive pentru scoli si cluburi sportive, pentru toate disciplinele cu mingea, gimnastica si atletism, aparatura sportiva freeland, aparate de performanta pentru bodybuilding, precum si aparatura sportiva pentru inot.


Amenajarea si echiparea unei sali de sport, fie ea publica sau privata nu este o operatiune extrem de simpla, mai ales atunci cand proiectarea spatiului nu a tinut cont de ideea de functionalitate.


Acesta este principalul motiv care ingreuneaza activitatea producatorilor de echipamente, "contribuind" si la o serie de cheltuieli inutile. "In cadrul firmei noastre, consultanta oferita clientilor este extrem de importanta, acesta fiind unul dintre cele mai importante atuuri in fata importatorilor. Trebuie sa cunosti toate caractersiticile spatiului si sa le corelezi cu cerintele clientului pentru a crea ansambluri functionale", mai spune Barna. El insista pe inceperea colaborarii cu beneficiarul inainte de proiectarea spatiului.


In ultimii doi ani, capacitatea de productie a Euroma Sport a fost constanta, insa se asteapta ca odata cu cresterea vanzarilor pe piata interna, sa fie nevoie de o crestere a productiei pentru a putea asigura atat contractele externe, cat si cele din tara.




Centre de fitness cu aparate produse la Bistrita


La Bistrita se afla unul dintre cei mai mari producatori interni de aparatura profesionala destinata centrelor de fitness. Managerul firmei Florsystem-Sport din Bistrita este Florin Sangeorzan. Primele lui contacte cu productia aparatelor de fitness s-au petrecut in 1990, in Germania. In cadrul unei firme mici el a inceput sa lucreze in productia de aparatura mkb.


Din 1998, cand s-a intors in tara, a adus cu el si o parte din afacerea firmei germane, investind 50.000 de marci intr-o firma pe care o dezvolta in fiecare an. "Am inceput activitatea in octombrie1998 si lucram cate 14 de ore in fiecare zi, pentru a putea onora comenzile. In ianuarie 1999, am avut primul export. 24 de aparate fitness", isi aminteste Florin Sangeorzan.


In primii doi ani de activitate, aparatele produse la Bistrita erau destinate doar pietei externe. Primele comenzi din tara au aparut dupa partciparea la expozitii si targuri organizate in Bucuresti. In 2003, Florsystem a inregistrat o cifra de afaceri de 450.000 de euro.


Dezvoltarea centrelor de fitness reprezinta o piata extrem de profitabila pentru producatorul bistritean, care a crescut cota productiei interne de la doar 20% in 2002 la peste 60% in prezent. Centrele din Germania, Italia sau Republica Moldova sunt celelalte destinatii ale echipamentelor produse la Bistrita.




Influenta occidentala a capitalei


Peste 50% dintre clientii firmei bistritene sunt din Bucuresti. "Influenta occidentala se simte mult mai bine in capitala. E adevarat, si numarul locuitorilor este de cateva ori mai mare decat a celorlalte orase mari din tara", explica Sangeorzan.


El a echipat centre de fitness in majoritatea judetelor tarii, mai putin in unele zone din Moldova. Doar la Cluj sunt noua centre echipate cu aparatura marca sungym, la Timisoara patru centre, iar la Oradea au furnizat recent echipamentele pentru cel mai mare centru din oras.


Mangerul firmei bistritene spune ca, pentru fiecare clasa de muschi se pot adapta peste 300 de repere. Aparatura fitness profesionista este conceputa pentru a fi folosita in centre specializate, unde pentru fiecare grupa de muschi exista cel putin un aparat. Pentru fiecare grupa de muschi se pot realiza intre unu si cinci aparate, pentru ca intervine reflexul grupei respective sI pentru a-l indeparta trebuie lucrat din alte pozitii.


"Avem un plan foarte ambitios care va mari considerabil capacitatile de productie. Este un proiect pentru statele arabe, lucram pe niste aparate care functioneaza pe baza de card, avand o memorie care poate sa adapteze scaunul, greutatea sI modulul de antrenare care a fost impus", ne-a mai declarat Sangeorzan.




Mircea Barna, baschetbalist de afaceri


Euroma nu este prima afacere din domeniu a lui Mircea Brana. In anii '90 infiinta o firma romano-germana "Ancada", botezata dupa numele fiicelor sale. "A fost o perioada foarte grea. In fiecare saptamana trebuia sa merg in Germania. Calatoream noaptea, abia daca prindeam 3 ore de somn. Am facut cate 100-150.000 de kilometri pe an cu masina", isi aminteste el.


Firma a devenit foarte cunoscuta in Romania, unde echipamentul "Ancada" era purtat de echipele de fotbal Dinamo Bucuresti, Ceahlaul Piatra Neamt, Gloria Bistrita si "U" Cluj, dar si de "nationalele" de handbal. "A mers bine, pentru ca era un echipament ieftin si de calitate. Acum am inchis firma; era prea mult de alergat", spune Barna.


Acum are 51 de ani ani si a jucat de 50 de ori la nationala. In 1987 a emigrat in Germania. (Ionel Lespuc, ZF Transilvania)
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania