Afaceri de la zero

Mobila la comanda cu un singur click

03.05.2007, 19:39 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania

Pentru producatorii de mobilier ultimii ani au insemnat scaderi ale vanzarilor directe. Astfel, tot mai multi au descoperit alternativa on-line ca fiind mult mai ieftina pentru comercializarea produselor decat metodele clasice.

Cu o investitie initiala de pana la 1.000 de euro intr-un site, substantial mai redusa decat in cazul deschiderii unui magazin de prezentare clasic, companiile care produc mobilier pot sa obtina castiguri de peste 500.000 de euro pe an.
Desi in prezent clientii sunt destul de reticenti la aceasta modalitate de comercializare a mobilierului, jucatorii de pe aceasta piata estimeaza ca lucrurile se vor schimba in urmatorii ani, iar piata romaneasca in domeniu va urma trendul pietelor occidentale.
"Diferentele intre piata romaneasca si cele din alte tari sunt legate mai ales de mentalitate. In alte tari oamenii au mai multa incredere in comertul pe internet, fapt ce a facilitat aparitia magazinelor virtuale. Ca urmare a acestei situatii piata occidentala in domeniu s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani, iar volumul vanzarilor este cu mult mai mare decat la noi", declara Tudor Marian, PR manager Mekom din Cluj-Napoca, firma care administreaza site-ul de vanzari on-line Mobilashop.ro.
Afacerea a fost demarata la mijlocul anului trecut, compania Mekom avand pana in acel moment ca domeniu de activitate productia de mobilier. "Am hotarat sa mutam afacerea pe internet deoarece am considerat ca acest domeniu este slab reprezentat in zona", spune Tudor Marian.
In acest moment, Mobilashop.ro este singurul punct de desfacere existent pentru mobilierul produs de companie. Investitia in site nu a fost foarte mare, insa promovarea si optimizarea lui pentru a fi gasit usor in motoarele de cautare, precum si logistica necesara acestui tip de afacere au necesitat potrivit conducerii companiei, investitii substantiale.
Afacerea este in continua dezvoltare, fapt dovedit si de cifra de afaceri care in 2005 a fost de 279.185 de lei (84.000 de euro), in crestere cu 63% fata de 2004, conform datelor afisate pe site-ul Ministerului de Finante.
"Magazinul este inca la inceput, insa datele pe care le avem pana in acest moment ne indica faptul ca rezultatele vor fi multumitoare. Preturile practicate de noi se incadreaza intre 80 si 6.000 de lei, adica ne adresam tuturor tipurilor de clienti", precizeaza PR managerul Mekom.
Acesta este de parere ca pentru a avea o afacere profitabila in domeniu e nevoie de o promovare adecvata si de o gama cat mai variata de produse la vanzare.
Compania comercializeaza prin intermediul site-ului Mobilashop.ro atat mobilier pentru amenajarea locuintei sau a biroului, cat si saltele si accesorii pentru mobilier.
"Intentia noastra este ca in viitorul apropiat sa introducem pe site si piese de mobilier ale altor producatori, astfel incat sa avem o gama mai variata de produse, adaptate gusturilor majoritatii clientilor. Vrem de asemenea, ca in viitorul apropiat site-ul nostru sa fie disponibil si pentru clientii din alte tari", spune Tudor Marian.
In opinia acestuia, in Romania oamenii sunt inca destul de sceptici cand vine vorba sa achizitioneze ceva de pe internet. "Oamenii sunt retinuti mai ales cand trebuie sa scoata din buzunar o suma mare de bani pentru un lucru pe care nu pot sa il 'atinga' inainte.
Aceasta situatie se va schimba insa in urmatorii ani, in conditiile in care viata capata un ritm tot mai alert, iar oamenii nu vor mai avea foarte mult timp pentru a se plimba prin magazine", crede Marian.
Compania Mekom, administratorul site-ului Mobilashop.ro, lucreaza in acest moment cu 10 angajati, actionariatul firmei fiind integral privat.
Potentialul pietei de vanzari on-line de mobilier este ofertant nu doar pentru cei care activeaza in domeniu ca producatori, ci si pentru cei care vor sa investeasca intr-o afacere, dar nu dispun de foarte multi bani. Bogdan Calin a inceput sa comercializeze on-line mobilier in urma cu trei ani, impreuna cu un prieten.
"Ideea mi-a venit navigand pe internet, iar decizia de a investi in acest gen de afacere s-a conturat mai ales pentru ca la momentul respectiv investitia era minima. In ultimii ani insa, lucrurile s-au schimbat destul de mult, iar daca am incepe acum cu siguranta am avea nevoie de mai multi bani, in principal pentru promovare", precizeaza Bogdan Calin, unul dintre cei doi actionari ai companiei Webcom Trading, care administreaza site-ul Vreaumobila.ro. Acesta estimeaza ca in acest moment e nevoie de cel putin 25.000 de euro pentru a demara o afacere de acest tip, suma incluzand constructia site-ului si logistica necesara.
Anul trecut, omul de afaceri a decis sa renunte la asocierea cu prietenul sau, iar anul acesta in martie a fost infiintata noua firma, Webcom Trading, noul asociat fiind Arminino Popp.
In prezent, prin intermediul site-ului Vreaumobila.ro se vinde mobilier pentru casa, mobilier pentru birou si saltele.
Proiectele de viitor ale companiei prevad dezvoltarea portofoliului de produse, precum si imbunatatirea serviciilor oferite clientilor.
"Vrem ca in perioada urmatoare sa introducem noi produse pentru a putea sa oferim clientilor nostri cat mai multe optiuni. De asemenea, avem in plan lansarea unui magazin virtual de electrocasnice", spune Bogdan Calin.
Potrivit acestuia, in acest moment veniturile obtinute dintr-un magazin virtual de mobilier nu sunt mai mari de 500.000 de euro pe an, deoarece oamenii se asteapta ca produsele vandute prin internet sa fie mai ieftine decat cele vandute traditional.
"In plus, populatia este inca reticenta la comertul electronic, preferand in continuare formele clasice de achizitionare", precizeaza administratorul Webcom Trading.
Acesta este insa optimist in ceea ce priveste evolutia viitoare a pietei si estimeaza ca in cativa ani acest tip de comert va avea tot mai multi adepti.
"Piata e in continua crestere, iar oamenii sunt din ce in ce mai receptivi la aceasta forma de vanzare. In plus, programul tot mai incarcat al majoritatii oamenilor va reduce timpul pentru cumparaturile traditionale, iar achizitia electronica de bunuri va fi tot mai folosita", crede Bogdan Calin.
In prezent, furnizorii cu care colaboreaza compania sunt romani, o parte producatori autohtoni si alta parte importatori pe piata romaneasca ai unor companii straine.
"Adaosul practicat de noi e de 5-15%, in functie de natura produselor, si este mai mic decat cel practicat de companiile care administreaza magazine de mobila traditionale", precizeaza Calin.
In opinia acestuia, lucrurile ar trebui sa fie exact invers, adica oamenii sa plateasca mai mult pentru confortul dat de achizitia on-line a unui produs. "La noi lumea nu e educata in acest sens, clientii fiind inca destul de reticenti la acest tip de vanzare. In aceste conditii, singura modalitate de a atrage cumparatori sunt preturile mai mici", spune administratorul Webcom Trading. Acesta a mai spus ca in acest moment cele mai vandute produse sunt cele pentru casa, in special bucatariile, iar clientii sunt in proportie de 80% clienti fizici.
Pana cand piata de vanzari de mobilier on-line va ajunge la acelasi nivel cu pietele occidentale, principalele companii de pe acest domeniu investesc in promovare si in dezvoltarea portofoliului de produse.

AFACEREA PE SCURT

Investitia initiala - intre 1.000 si 25.000 de euro, suma incluzand constructia site-ului si logistica necesara
Piata comertului on-line cu mobila este in continua crestere
Romanii sunt din ce in ce mai receptivi la aceasta forma de vanzare
Venituri anuale de peste 500.000 de euro
Furnizorii sunt romani, o parte producatori autohtoni si alta parte importatori pe piata romaneasca ai
unor companii straine
Adaosul practicat de firma este de 5-15%
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania