Afaceri de la zero

Nerecomandabil locatarilor de bloc

03.09.2004, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu


Mult mai mult decat simple elemente de decor, spatiile verzi constituie factori decisivi in ameliorarea calitatii vietii in marile metropole. In mediul urban autohton insa, amenajarea spatiilor verzi inseamna de cele mai multe ori doar ceva brazi, cativa pomi fructiferi si varuitul pomilor, primavara. Firmele de amenajare a spatiilor verzi s-au inmultit insa considerabil in ultimii ani, pe masura ce constructiile de locuinte si de sedii ale companiilor au facut necesara o oferta de servicii specializate.



Piata amenajarilor exterioare a evoluat foarte mult in ultimii ani, iar majoritatea celor care construiesc case apeleaza la firme specializate pentru a le proiecta gradina. "Pregatirea terenului, plantarea florilor, arbustilor sau arborilor, alegerea mobilierului de gradina constituie elementele traditionale ale amenajarilor de spatii verzi. Cele mai noi tendinte se refera la elementele de iluminat exterior, la indicarea amplasamentelor ideale pentru terenul de tenis sau pentru piscina si chiar la amenajarea spatiului de joaca pentru copii", declara Zoltan David, asociatul firmei Gardenia din Cluj-Napoca.



Din 1998, de cand proiecteaza si executa amenajari in gradinile romanilor, Zoltan David a observat schimbari semnificative in conceptiile clientilor sai. "In domeniul amenajarilor, indiferent ca este vorba de cele dedicate locuintei, gradinii sau biroului, revistele de specialitate au avut un rol hotarator in educarea gustului pentru frumos al clientilor", considera Zoltan David. Inginerul clujean povesteste ca majoritatea clientilor sai vin cu desene stabilite si stiu exact ceea ce vor. Exista insa situatii in care "socoteala" de acasa nu cadreaza cu cea de specialitate. "Clientului i-a placut ce a vazut in revista, iar noi ii explicam ceea ce se poate realiza si ce nu", comenteaza David.



Primul an de activitate al firmei Gardenia a fost total neproductiv, profitul conturandu-se abia din al treilea an, cand si numarul clientilor se dublase. "In prezent, piata se dezvolta destul de bine, au aparut numeroase firme capabile sa amenajeze gradina cu profesionalism, si mai este inca loc pentru aceasta afacere", considera asociatul de la Gardenia, care accentueaza faptul ca majoritatea clientilor vin din lumea intreprinzatorilor. "Am amenajat gradini pentru cativa directori de banca sau administratori de fabrici. Oricum, cei care solicita astfel de servicii au un anumit nivel financiar care le permite sa opteze pentru gradini moderne. Noi nu am refuzat nici cererile celor mai putin instariti, pentru care am lucrat gradini mai mici, de maxim zece metri patrati", spune Zoltan David.



Cei cinci ingineri de la Gardenia au amenajat gradini in toata tara, o parte din activitatea firmei adresandu-se persoanelor juridice. "Am fost solicitati la Alba-Iulia pentru o lucrare pe o suprafata de patru hectare, pe care nu am realizat doar gazonare, ci si montarea gardurilor, amenajarea aleilor, a spatiilor de intrare in birouri, a zonelor verzi din fata birourilor", povesteste David, care tine sa emita si o reflectie pe tema relatiei cu clientii corporatisti: "Ferestrele marilor companii trebuie sa se deschida spre imagini cat mai placute".





Tot exportul e de baza



Mare parte a firmelor din Transilvania care au intrat pe aceasta piata sunt furnizori de mobilier din lemn pentru gradina. La fel ca in domeniul caselor de vacanta din lemn, unde productia firmelor transilvanene merge aproape in exclusivitate catre tarile din Uniunea Europeana, balansoarele, pergolele sau seturile de gradina urmeaza in mare parte acelasi traseu. Societatea Brimco din Cluj lucreaza in proportie de 95% pentru export, iar principalele piete de desfacere sunt Anglia si Olanda, cu toate ca firma clujeana a mai avut livrari si in Italia sau alte tari europene. "Piata interna este abordata doar ocazional, in masura in care clientul stie exact ceea ce ii lipseste in gradina, iar comenzile externe pe care le avem in momentul respectiv ne permit sa-i onoram cererea", spune Corina Nicola, director economic Brimco.



Intentia clujenilor este de a stabili colaborari cu hipermarketurile din Romania, pentru a acoperi anumite perioade in care piata externa nu asigura un profit suficient. "Cea mai rentabila piata, atat ca distributie, cat si ca pret, este Anglia, unde livram in principal case de vara, poduri, seturi pentru gradini sau coffee tables", afirma directorul economic al Brimco. Seturile cu mese, scaune si fotolii din lemn costa intre 50 si 120 de euro. Cererea pe piata interna depinde insa foarte mult de moda: cei mai instariti dintre romani nu cumpara mobilier din lemn fiindca opteaza pentru gradini in stilul celor din Occident, unde lemnul nu este atat de folosit, fiind preferate materialele sintetice.



Decoplant Flora din judetul Bihor produce mobilier pentru gradina - balansoare, seturi de bancute si mese - din lemn natural, decojit, care isi pastreaza proprietatile naturale. "Am inceput cu amenajarea spatiilor verzi, dar primeam foarte multe solicitari pentru obiecte care dau viata spatiului. Balansoarele din lemn erau cele mai solicitate. Perioada de iarna era un punct mort pentru noi, asa ca am inceput sa realizam mobilier pe stoc, pe care il vindeam de la inceputul primaverii. Nu se poate spune ca este un comert foarte infloritor, dar se dezvolta treptat, iar lucrurile se vor accelera peste trei, patru ani", estimeaza Ivan-Let Nicolae, administratorul Decoplant Flora, care comercializeaza si arbori si arbusti ornamentali sau butasi inradacinati.



Tarifele pentru serviciile lor difera foarte mult, in functie de ceea ce cere clientul. "Noi punem pavaje, arbori, bancute, balansoare, amenajam lacuri artificiale. In general, un metru patrat de spatiu verde amenajat costa intre 2 si 7 euro. Am avut clienti carora le-am livrat arbori de noua metri pentru amenajarea gradinii, conditii in care este normal ca tarifele sa fie mai mari", afirma administratorul Decoplant Flora.



Decoplant Flora primeste cereri si din partea unor oameni de afaceri sau patroni de firme care doresc sa-si amenajeze intr-un anumit fel o portiune de spatiu verde sau toata gradina de la sediul firmei. In cazul firmei Brimco, reteaua de clienti corporatisti a contribuit substantial la atingerea unei cifre de afaceri de 10 miliarde de lei pe semestru. "Avem contracte ferme si primim comenzi din partea unor companii precum Multitrade din Anglia, Hillhout Romania, Marel International din Franta sau Schiphorst Olanda", declara Corina Nicola.





Mese de biliard si paleti



Societatea Mega Test din Huedin a produs la inceput mese de biliard, apoi s-a extins, fiindca in mod inevitabil cererea era aici limitata. "De zece ani lucram cu mobilier de gradina, de la garduri, panouri din gard, pavilioane de diferite marimi si grosimi, chiar piscine din lemn", spune Eugen Bara, administrator Mega Test.



Casutele de gradina reprezinta acum produsul cel mai profitabil al firmei, 95% din productie fiind destinata exportului, in Germania, Franta, Olanda, Elvetia sau Italia. Tot pentru amenajarea gradinilor, firma executa si structura din lemn pentru piscine care se monteaza la suprafata solului sau casute pentru copii, piese de mobilier pentru care firma livreaza in medie 15 bucati pe luna.



Tot fara legatura cu amenajarea gradinilor a inceput si firma ABAS Prodcom din judetul Hunedoara, care functioneaza din 1994, avand ca obiect de activitate productia de paleti de unica folosinta. "In momentul de fata avem mostre de mobilier, mese si scaune din lemn masiv pentru terase, iar la comanda putem executa aceste repere in diferite configuratii, pentru care primim cereri din tara si din strainatate", spune Ion Dragomir, proprietarul firmei.



Pretul pieselor este de 250 de euro pentru un set (masa si sase scaune), tarif ce nu include cheltuielile de ambalare si de transport. "Pentru comenzi ferme de peste 1.000 de euro putem executa intre patru si zece seturi pe zi, in functie de complexitate", sustine Dragomir.





O afacere cu doua anotimpuri



Posibilitatile de crestere a unor astfel de afaceri sunt limitate de un factor foarte important: sezonalitatea serviciilor. "Iarna este total nefavorabila, pentru ca produsele pe care le executam sunt sezoniere. Afacerea se dezvolta foarte bine in perioada martie-iulie, urmeaza o perioada mai relaxata in verii, cand toata lumea pleaca in vacanta, dupa care pana in noiembrie primim din nou comenzi. De regula, clientii ne dau structura comenzii pentru anul viitor", explica administratorul Mega Test, care a investit peste 3 miliarde de lei in fabrica din Huedin, pentru a obtine ulterior o cifra de afaceri de aproximativ 5 miliarde de lei anual.



"In Occident, principiul de aprovizionare este diferit de ceea ce se intampla in Romania. Clientii comanda seturi de mobilier toamna, pentru a amenaja gradina primavara, ceea ce inseamna ca in lunile iulie si august piata externa merge foarte slab, pentru ca este perioada concediilor", spune Corina Nicola, director economic Brimco.



Si David Zoltan, asociat al firmei Gardenia, recunoaste ca e destul de greu sa rezisti pe o piata unde se lucreaza in salturi. Pe perioada verii, piata este acoperita cu dificultate, pentru ca in fiecare an creste constant cererea, iar pretentiile clientilor sunt din ce in ce mai mari: "Lucram sapte luni pe an, din martie pana in octombrie. Pentru a acoperi perioada iernii am dezvoltat si alte domenii de activitate: un mic spatiu de productie de plante, intretinerea spatiului verde si comert".





Fanteziile clientilor



Cand vine vorba de preferinte in materie de decorare a gradinii, principalul pericol pare sa vina din partea inflexibilitatii unor clienti iubitori de kitsch, care tin mortis sa aiba in curte amorasi de ghips. In realitate, specialistul in amenajari are de-a face cu mai multe probleme legate de gusturile clientilor. E greu de imaginat, de pilda, cum pot exista impreuna o planta iubitoare de soare si una care se dezvolta doar la umbra, sau cum poti amplasa o floare care trebuie udata zilnic langa una ce rezista cateva saptamani fara apa, chiar daca, din punct de vedere estetic, plantele se incadreaza perfect in ansamblul gradinii. "Spatiul trebuie sa fie in primul rand functional si sa permita dezvoltarea, pentru ca gradina nu este un teritoriu static, iar modificarile se contureaza in timp", explica Zoltan David.



Majoritatea clientilor firmei Gardenia opteaza pentru diferite piese de mobilier din lemn. In cazul gradinilor ce insotesc case nou construite, tendinta merge spre achizitionarea mobilierului din fier forjat. Dincolo de preferinta pentru un anumit tip de mobila, trebuie luat insa in calcul stilul arhitectural al casei si al gradinii, precizeaza David. "Nu pot amplasa pentru o casa noua, cu o gradina moderna, mobilier din lemn decojit, cu toate ca ma incanta cum arata respectivele piese in curtea vecinului. Mobila trebuie sa fie adecvata spatiului, lemnul fiind mult mai potrivit pentru o gradina restaurata, care pastreaza un aer clasic".





Desi la prima vedere pare destul de unitara, piata serviciilor de amenajare a spatiilor exterioare e de fapt o aglomerare de prestatori de servicii din cele mai diverse, de la firmele care se ocupa cu plantarea de garduri vii, arbori si arbusti ornamentali sau de ingrijirea gazonului unui teren de fotbal sau golf sI pana la firmele de constructii care executa, printre altele, si lucrari de amenajare a gradinilor cu alei, cascade, statui, fantani arteziene sau bazine cu "rocarii". O categorie aparte o constituie firmele care livreaza utilaje pentru intretinerea gradinilor si a parcurilor, de obicei dealeri sau reprezentanti ai unor firme straine de specialitate. Alte firme se ocupa numai cu productia sau importul de mobilier pentru gradini, parcuri si terase: banci, scaune, copertine, leagane, corpuri de iluminat, porti si garduri si chiar pitici ornamentali de gradina. In fine, un grup inca restrans de firme, dar reprezentativ pentru tendinta de ansamblu a pietei, incearca sa integreze cat mai multe din serviciile mentionate mai sus, intentionand sa asigure aproape toata gama de produse si prestari necesare unui client care vrea sa-si amenajeze gradina, de la proiectarea spatiului verde, livrarea de plante si seminte si pana la vanzarea de utilaje de stropit, ghivece si vaze sau executia de lucrari decorative.



Amenajarea spatiilor verzi si a exteriorului porneste de la proiectarea spatiului, gazonarea suprafetelor si alegerea grupurilor de plante in concordanta cu tematica gradinii, dupa care urmeaza amplasarea elementelor functionale si de decor, de la alei, jardiniere si borduri si pana la pergole, foisoare, podete, mobilier propriu-zis de gradina. In faza finala, cei mai pretentiosi pot alege fantani arteziene, lacuri, cascade, cursuri de apa sau elemente de relief montan. Pentru firmele de amenajari exterioare, o lucrare nu se termina in momentul in care gradina arata exact asa cum a dorit clientul: intretinerea spatiului exterior amenajat reprezinta o activitate permanenta, in lipsa careia gradina se paragineste in cateva luni sau, in unele cazuri, se transforma chiar intr-un soi de mica jungla.
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania