Afaceri de la zero

Nu poti sa treci pe langa un ceas fara sa te uiti "cat este"

01.02.2006, 20:23 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania
In conditiile in care in Romania nu mai exista producatori de ceasuri de mana, in ultimii ani a inceput "sa ticaie" tot mai puternic productia de ceasuri digitale urbane de mari dimensiuni.

Compania aradeana Apel Industries a aparut in 1993, avand ca obiectiv principal productia de ceasuri publicitare. Florica Revencu, directorul general al companiei, este de profesie electronist si a lucrat inainte de revolutie in fosta fabrica de ceasuri, unde s-a ocupat de un program de asimilare a ceasurilor electronice in Romania.

La inceput, compania sa avea ca obiect de activitate distributia de ceasuri de mana. Primul contract important a fost semnat cu operatorul de telefonie mobila Orange, pentru care Apel Industries a furnizat ceasurile destinate primelor promotii.

"Tinand cont de experienta de 10 ani in acest domeniu, inainte de 1990, am avut de la inceput convingerea ca vom putea face din ceas un produs care sa se adreseze tuturor companiilor care vor sa-si promoveze imaginea prin intermediul unui ceas de perete, de turn sau de exterior", spune Florica Revencu, director general la Apel Industries.

Intuitia nu a inselat-o. In 2005, compania Apel Industries a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 900.000 de euro. "In ultimii ani, cresterea a fost de circa 30% la nivelul cifrei de afaceri. Datorita unor contracte si proiecte care speram ca se vor concretiza anul acesta, pentru 2006 mizam pe o crestere de 20-30% a cifrei de afaceri", a mai spus Florica Revencu.

Compania a investit anul trecut in construirea a doua hale de productie si a finalizat proiectul la noul sediu, a carui constructie va incepe in acest an.

Pretul unui ceas digital pentru publicitate stradala (outdoor) variaza, in primul rand, in functie de dimensiune, de la 3.000 de euro si poate depasi 10.000 de euro in cazul ceasurilor foarte mari, vizibile pe cladirile foarte inalte.

Evolutia tehnologica din ultimii ani a deschis noi posibilitati de punere in valoare a ceasurilor urbane de mari dimensiuni. Pe langa afisarea orei, pot fi inserate informatii despre temperatura aerului sau diferite mesaje publicitare. Avantajul cel mai mare, spun reprezentantii companiilor, este dat de faptul ca, fiind amplasate, de regula, in marile aglomerari urbane, beneficiaza de o vizibilitate foarte buna. "Simpla producere de ceasuri digitale nu mai este suficienta. Evolutia tehnologica ne ofera sansa de a afisa informatii utile pe acelasi ecran, pe langa ora exacta, pentru cei interesati", declara coordonatorul de marketing de la Cores, o alta firma din domeniu.

In portofoliul Cores au intrat clienti ca Petrom, BRD-Soc Gen sau BCR. "Cei mai importanti clienti sunt bancile, agentiile media, primariile, cluburile sportive si marile companii", a mentionat la randul sau Radu Papadopol, director de dezvoltare al grupului Cores.

Pentru banci, compania ofera panouri de afisaj care contin diverse informatii, ca ratele dobanzilor, de exemplu, precum si panouri pentru afisarea cursului valutar.

Pretul unui sistem destinat unui sediu de banca porneste de la 1.000 de euro (pretul celui mai simplu panou de afisaj al cursului valutar) si poate ajunge la cateva zeci de mii de euro, in functie de complexitatea solicitarii clientului.

Ceasurile produse de Cores sunt ceasuri digitale pilotate si controlate prin satelit, radio sau GSM, cu facilitati de afisare a temperaturii, datei si de inserare a unor mesaje publicitare variabile in-troduse online. Acestea pot include cronometru, configuratii specifice si pot avea dimensiuni variabile, de la proportii mici pana la sesizarea lor de la mare distanta. "Pot fi instalate in spatii inchise sau exterioare, in functie de solicitare", spune Corina Dragomirescu.

Cea mai interesanta piata pentru producatorii de profil este Capitala. "Datorita existentei unui sistem inca destul de centralizat, institutiile publice si investitorii majori au managementul general la Bucuresti, in apropierea deciziei politice. In consecinta, cu toate ca unele zone sau regiuni au initiativa si interes in achizitionarea de ceasuri, cei mai importanti potentiali clienti au sediul in Capitala", este de parere Corina Dragomirescu, de la Cores.

Si pentru Apel Industries cea mai mare cerere se inregistreaza tot in Bucuresti. "Primim solicitari din partea agentiilor de publicitate de outdoor, de la primarii, sedii centrale de societati comerciale, companii de bauturi racoritoare si alcoolice. Am instalat ceasuri pentru obiective strategice, gari, aeroporturi, centrale electrice si nucleare", a mai spus Revencu, director general al companiei Apel.

Pe locul doi dupa Capitala este Transilvania. "Piata de profil din Transilvania a avut un ritm mai accelerat decat restul tarii in solicitarea de ceasuri digitale urbane. Fara sa emitem judecati de valoare, este posibil ca solicitantii din aceasta zona sa fi fost mai receptivi la schimbare", adauga coordonatorul de marketing de la Cores.

Cores Alarm face parte din grupul de firme Cores din Timisoara, care activeaza in domeniul electronicii, al software-ului si in domeniul automatizarilor industriale. Grupul vizeaza pentru anul acesta atingerea unei cifre de afaceri de aproximativ 5,6 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de 2005, in conditiile in care anul trecut cifra de afaceri a fost de 4,3 mi-lioane de euro, cu 10% mai mare decat in 2004.

Prima firma a grupului, Cores, a fost infiintata in 1990 de 5 ingineri electronisti. Grupul are in prezent 100 de angajati si este format din patru firme: Cores (produse de semnalistica, sisteme de paza si alarmare antiefractie si antiincendiu), Cores Alarm (panouri electronice de afisaj, sisteme de automatizare, soft&hardware pentru aplicatii Internet), Cores Trade (echipamente de birou si materiale publicitare) si Cores Climatizare (echipamente de aer conditionat).

"Rata profitului pe grup se situeaza intre 10 si 15%, firmele membre inregistrand variatii in functie de evolutia pietei pe domeniul de activitate", a precizat Corina Dragomirescu.

In 2005, grupul a investit 700.000 de euro in construirea unui sediu propriu in Timisoara, cu o suprafata de 2.000 de metri patrati, dotat cu hala de productie. Capacitatea totala de productie a grupului Cores este de 400.000 de euro pe luna, iar in ceea ce priveste productia de ceasuri, capacitatea de productie este de 300.000 de euro pe an. Desi cel mai mare volum de comenzi pentru firmele din acest domeniu vine de la clientii-persoane juridice, si clientii-persoane fizice constituie o piata atractiva.

"Cu cateva luni in urma am inceput strategia de marketing pentru distributie de ceasuri de perete. Este vorba despre o colaborare cu un partener german, cu peste 50 de ani de traditie in domeniu, colectia adresandu-se tuturor consumatorilor", declara Florica Revencu.

Ca in orice alt domeniu, piata romaneasca se maturizeaza si pe segmentul ceasurilor urbane. "In 2005, am constatat o crestere a cererii din partea autoritatilor publice pentru ceasuri urbane", a mai spus Corina Dragomirescu.

In 2006, compania Cores va investi in in-trarea pe noi segmente de utilizatori de ceasuri electronice purtatoare de informatii adiacente. "Din acest motiv, mizam pe un ritm expo-nential al comenzilor", afirma reprezentanta companiei.

Ea considera ca in acest domeniu piata romaneasca este mai pretentioasa in comparatie cu cea externa. "Explicatiile pe care noi le-am identificat sunt legate de viteza de adaptare a romanilor la noile tehnologii. Dorinta managerilor romani de a arde etape tehnologice, ca premisa in relatiile de afaceri cu parteneri straini, i-a determinat sa analizeze, sa fie precauti si pretentiosi in achizitiile de componente digitale", mai adauga ea.

In afara de productia de ceasuri urbane si de turn, compania Apel Industries mai are ca obiect de activitate si importul de clopote pentru catedrale si biserici de la firma austriaca Grassmayr.

La acest capitol, printre clientii companiei se numara Catedrala Ortodoxa din Arad, Biserica Sf. Mina din Bucuresti si Muzeul Bruckenthal din Sibiu.

Reprezentanta firmei Apel a precizat ca o tendinta actuala este asocierea ceasurilor de turn cu cariloanele (un ansamblu de clopote comandate prin calculator cu ajutorul carora se pot reda sute de melodii).

"In viitorul apropiat, credem ca aceste cariloane vor fi intalnite in turnurile bisericilor sau ale primariilor", adauga directorul general de la Apel Industries.

Factorul estetic nu poate fi neglijat, mai ales ca este vorba despre lucrari care sunt expuse in permanenta privirii a mii de oameni. "De foarte mare efect este si designul, iar noi trebuie sa analizam cate un proiect aparte pentru fiecare lucrar", adauga ea.

alina.pahoncia@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania