Afaceri de la zero

Numai cativa au reusit sa vada dincolo de jaluzele

06.10.2005, 18:40 Autor: Catalin Lupoaie
Fie ca sunteti la birou si vreti sa scapati de razele soarelui care se reflecta in monitor sau ca doriti sa creati o ambianta mai intima in locuinte, jaluzelele verticale sunt din ce in ce mai prezente in viata de zi cu zi. Pentru ca investitiile in spatii de birouri si proprietati rezidentiale au crescut intr-un ritm ametitor in orasele mari, piata jaluzelelor verticale a tinut si ea pasul, aducand venituri nesperate celor care au investit in domeniu. Acum, managerii acestor firme sunt preocupati mai degraba de chestiuni de design si tendinte decat de probleme financiare.

"Clientii persoane fizice prefera materialele mai deosebite, cum ar fi jaquard-urile sau cele din imprimeu fin, pe cand clientii corporativi prefera materialele uni sau pe cele de tip ''office'', care filtreaza optim lumina si permit o vizibilitate buna, fara reflexii la monitoare", spune Ana Komoroczy, directorul de marketing al companiei Rollstar Prodexim.

Reprezentantii firmelor care produc sau vand jaluzele spun ca ponderea cea mai mare in cifra de afaceri o reprezinta clientii corporativi, care sunt in cautare de produse care sa opreasca lumina sa se reflecte in calculatoare. Pe de alta parte, cei mai numerosi sunt clientii persoane fizice.



Sotia alege modelul

Compania Rollstar Prodexim a fost infiintata in 1993 la Cluj-Napoca, intr-un moment in care pe piata romaneasca nu existau produse cu tehnica parasolara, potrivit reprezentantilor companiei. "Pentru a aduce si a fabrica in Romania astfel de produse, am contactat compania ungureasca Rollstar. Am folosit ''know-how-ul'' partenerului strain si resursele romanesti", spune Komoroczy.

Afacerile firmei au crescut an de an astfel ca, anul trecut, Rollstar Prodexim a ajuns la o cifra de afacere de circa 5 milioane de lei (1,4 milioane de euro), in crestere cu 11% fata de anul precedent, cand au realizat 4,4 milioane de lei (1,2 milioane de euro). "Profitul net aproape ca s-a triplat, ajungand la 670.000 de lei (190.000 de euro - n.r.)", precizeaza Komoroczy.

Totul a inceput cu o investitie initiala de 1.000 de euro din partea fiecarui partener de afacere, o suma mica din cauza riscurilor mari si a nesigurantei mediului de afaceri din anii care au urmat Revolutiei. Insa, o data cu trecerea timpului, pe masura ce firma inregistra noi cereri, a aparut necesitatea unor noi investitii. "Pe parcursul anilor, profitul a fost reinvestit in totalitate in construirea unui sediu si a unei baze de productie", explica Komoroczy.

Datorita dezvoltarii puternice din ultimii ani a pietei imobiliare si in special a cladirilor de birouri, clientii corporativi sunt cei care domina piata.

In cazul companiei Rollstar Prodexim, clientii corporativi genereaza aproximativ 60% din venituri, desi, spun oficialii, persoanele fizice sunt mai numeroase, dar valoric mai mici. "In ceea ce priveste clientii persoane fizice, ei au varste cuprinse intre 28 si 50 de ani, sunt familisti, cu venituri medii spre mari, iar in 95% dintre cazuri sotia decide modelul si culoarea", apreciaza Komoroczy.

Desi sunt bunuri de folosinta indelungata ca oricare altele, jaluzelele verticale depind in mod direct de moda, iar cumparatorii vor sa detina produse dupa ultimele tendinte.

"Tendintele se schimba de la an la an, mai ales in ceea ce priveste materialele textile si culorile preferate de clienti. Daca 2003 a fost anul galbenului, in 2004 si 2005 vanzarile de textile in nuante de portocaliu au explodat si inca se mentine acest trend", spune Komoroczy.

Rollstar Prodexim are 52 de angajati, iar intreg grupul are circa 70 de angajati. Compania are depozite la Iasi, Cluj, Bucuresti si Craiova si dealeri cu magazine exclusiv Rollstar la Suceava si la Deva.



Jaluzelele cu telecomanda, tot mai cautate

Trident Production din Timisoara a inceput sa produca pe piata jaluzelelor verticale in 1994, cand cererea pentru bunuri de acest tip a inceput sa creasca. "Investitia initiala a fost de circa 8.000 de dolari (6.500 de euro - n.r.), iar capitalul a fost folosit pentru achizitionarea uneii linii manuale pentru productia jaluzelelor orizontale din aluminiu, pentru amenajarea spatiului de productie si pentru importul de materii prime", isi aminteste Radu Hoanca, directorul tehnic al companiei. De la infiintare pana in prezent, volumul de investitii total se ridica la circa 2,5-3 milioane de euro, asta in conditiile deschiderii de show-room-uri sau spatii de productie si depozitare.

"Cred ca aceasta piata se va maturiza, dar se va polariza catre segmentul de varf (clientii corporativi - n.r.)", considera Hoanca. Datorita cresterii din domeniul constructiilor si al amenajarilor interioare, ponderea clientilor corporativi ai companiei este de 75%.

In viitor, pe langa jaluzelele verticale din benzi textile, care in prezent ocupa circa 90% din totalul jaluzelelor verticale, se vor vinde tot mai multe jaluzele verticale din materiale PVC, care se intretin mai usor, arata previziunile firmei. "Incep sa fie cautate sisteme de manevrare mai performante, cum ar fi cele cu monocomanda sau cele actionate electric, cu telecomanda sau integrate in sisteme inteligente la nivelul intregii cladiri", spune Hoanca, referitor la tendintele acestei piete.

Firma a realizat o serie de statistici, care arata ca cei mai interesati clienti de jaluzele verticale sunt cei cu varste intre 35 si 45 de ani, acestia acoperind circa 40% din vanzari.

Si afacerile Trident au un trend crescator. Firma a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 10,5 milioane de lei (3 mil. de euro), in crestere cu 17% fata de anul precedent. "In primul semestru al acestui an am inregistrat incasari in valoare de 6,2 milioane de lei (1,8 mil. de euro)", precizeaza Hoanca. Jaluzelele verticale ocupa in jur de 35% din totalul cifrei de afaceri a companiei. Oficialul firmei spune ca Trident Production are o cota de piata nationala de 25%.

Dezvoltarea se datoreaza insa si extinderii la nivel teritorial, firma timisoreana avand puncte de lucru in Bucuresti, Brasov, Constanta, Oradea si Cluj-Napoca si francizori in Arad, Galati, Craiova, Bacau, Constanta si Ramnicu-Valcea.



Companiile vor jaluzelele sobre

Velox Impex, o alta firma care vinde jaluzele, si-a inceput activitatea in 1993, cand obiectul principal de activitate era comertul cu confectii si tricotaje. "Am intrat pe segmentul decoratiunilor interioare in 1999, cand am inceput montarea de jaluzele verticale", spune Cristea-Enache Alina, directorul economic al firmei.

Afacerile firmei bucurestene au fost si mai dinamice decat cele ale con-curentilor, cifra de afaceri inregistrand anul trecut o crestere cu circa 30%, pana la 2,6 milioane de lei (740.000 de euro). "Anul trecut am definitivat constructia unei hale de productie pentru jaluzele in valoare de 200.000 de euro", precizeaza Cristea. Firma are sase show-room-uri in Bucuresti si 50 de angajati.

In cazul Velox, raportul dintre sumele incasate de la clientii corporativi si de la beneficiarii particulari de jaluzele este destul de echilibrat. "Clientii nostri corporativi prefera jaluzele verticale mai sobre, punand accentul pe valoare lor functionala, in timp ce beneficiarii particulari sunt atrasi in special de jaluzele mai sofisticate, care sa filtreze inteligent lumina exterioara in camere", explica Cristea.

Pe piata exista o multime de tipuri diferite de jaluzele verticale in functie de caracteristicile materialelor din care sunt confectionate, principalele modele fiind din material opac, prin care nu patrunde lumina, material cu tesatura deasa, modelul jaquard, lamele din PVC dur, care permit curatarea rapida si multipla a benzilor.



Rulourile textile castiga adepti

"Cererea de jaluzele verticale a scazut anul acesta in favoarea rulourilor textile, care obtureaza patrunde-rea luminii, pentru ca sunt aplicate direct pe fereastra si se manevreaza cu ajutorul unui lant", mai spune Cristea. Ea adauga ca piata decoratiunilor interioare va evolua in sensul tendintelor din tarile dezvoltate din Uniunea Europeana si anume: montarea in exterior de rulouri din aluminiu sau copertine, respectiv montarea in interior de jaluzele verticale si orizontale, rulouri textile, cu materiale cat mai sofisticate si mai automatizate.

Firma Tehnologic Grup din Braila produce mecanisme de functionare pentru jaluzele verticale incepand cu 1994. "Am inceput afacerea cu o investitie de circa 6.000 de dolari intr-un atelier manual de debitat si stantat pentru productia de jaluzele orizontale", spune Cristian Ivan, directorul de productie al firmei Tehnologic Grup.

Firma a inregistrat in 2004 o cifra de afaceri de 2,7 milioane de euro, in crestere cu 33% fata de anul precedent. "In primul semestru am realizat incasari in valoare de 1,6 milioane de euro", pre-cizeaza Ivan. Conform reprezentantilor firmei, clientii Tehnologic Grup sunt, in general, firme de amenajari interioare, care produc sau comercializeaza tamplarie de aluminiu, PVC, termopan. "Anul trecut am realizat o crestere de 28% pe segmentul office, datorata dezvoltarii pietei imobiliare", mai spune Ivan.

Tehnologic Grup produce jaluzele verticale incepand cu 1998, iar ponderea acestora in cifra de afaceri a ajuns la circa 35%. "Cred ca piata jaluzelelor verticale va mai inregistra o crestere usoara in urmatorii doi ani, dupa care va urma o perioada de stagnare in care piata va decide calitatea acestui produs si utilitatea lui", explica Ivan.

Potrivit datelor prezentate de firma, anul trecut a crescut interesul pentru jaluzele automatizate, cand vanzarile acestora au crescut cu 20%. "In ceea ce priveste culorile, cele mai cumparate modele sunt cele viu colorate si cele care imita lemnul", mentioneaza Ivan. catalin.lupoaie@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania