Afaceri de la zero

O afacere careia ii sta bine agatata in dulap

24.06.2005, 20:02 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Intr-o lume guvernata de iluzia puterii, sintagma "Haina face pe om" pare mai actuala decat oricand. Inainte de a ajunge din magazinele de lux in dulapurile oamenilor de afaceri, imaginea se vinde pe... umerase. Si nu orice fel de umerase, ci umerase accesorizate si personalizate care dau costumelor, camasilor si pantalonilor de renume linia si prestanta cuvenite.

Strazile marilor orase din Romania sunt ocupate uneori de grupuri de copii coborati din creierul muntilor, care, cu bun simt si cumintenie, incearca sa-si vanda zilnic desaga plina de umerase de lemn. Suporturile de haine cu miros de brad mai au inca trecere, dar, cu toate acestea, copiii motilor nu ar putea spune cu siguranta ce cifra de afaceri estimeaza pentru acest an. Lucrurile stau insa cu totul altfel la Sibiu, Campina sau Bucuresti, unde fabricile producatoare de umerase se dezvolta de la un an la altul.



30 milioane de umerase de la Mainetti

Unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata internationala de umerase este compania Mainetti, infiintata in 1961 in nordul Italiei, de fratii Gianni, Luigi, Romeo si Mario Mainetti. Devenita in 1974 companie multinationala cu un program de dezvoltare a capacitatilor de productie pe fiecare continent, Mainetti a ajuns in 1998 la Sibiu, ca un Joint Venture intre Steilmann si Mainetti Olanda. Pana in 2001, majoritatea productiei era destinata grupului Steilmann si in special productiei Steilmann din Romania. "Din cauza costurilor de transport mari si a volumelor care erau livrate din Marea Britanie in Romania, la sfarsitul anului 2001, Mainetti UK a dezvoltat un nou program prin care oferea aceleasi produse si servicii principalilor clienti, dar mai aproape de unitatile de productie. Programul s-a derulat mai usor datorita prezentei Mainetti in Romania. Pentru inceput, umerasele erau importate si distribuite de fabricile din Romania, dupa care, treptat, s-a trecut la producerea lor in tara", a declarat pentru ZF Transilvania Adrian Raulea, sales manager Mainetti Romania. Din 2002, Mainetti Romania a cunoscut un proces rapid de dezvoltare a productiei locale, vanzarile dublandu-se de la un an la altul, procesul de dezvoltare urmand a fi finalizat la sfarsitul lui 2006.

In 2003, vanzarile de pe piata romaneasca s-au ridicat la aproximativ 8 milioane de umerase, din care 60% erau produse in Romania. Anul trecut, vanzarile s-au apropiat de 20 de milioane de unitati, din care 16 milioane de umerase au fost productie proprie. "Modelele produse in Romania sunt cele folosite pe piata britanica. Exista un pachet de umerase pentru jachete, topuri, fuste, pantaloni care au aceeasi forma in partea de sus a umerasului, conferind o prezentare uniforma a produselor pe stendere. Ponderea cea mai mare o au umerasele cu clipsuri si cele pentru bluze si camasi de dama", explica Adrian Raulea. Din totalul vanzarilor, 80% este destinat pietei din Anglia pentru clienti ca Arcadia, Marks and Spencer, Next, New Look. Din 2003, Mainetti Romania a inceput sa aprovizioneze si productia destinata altor piete, ca Germania si Italia. Pentru anul 2005, conducerea companiei previzioneaza o crestere de 50% fata de 2004, datorata in principal trecerii treptate de la lohn la semilohn.



Mai mult decat un carlig

"Din acest an, Mainetti Romania si-a indreptat atentia spre piata interna si mai ales spre magazinele de lux, oferind umerase imbracate in catifea, umerase de lemn si o noua gama, ''Sartoriale'', destinate caselor de moda. Clientii nostri sunt brandurile romanesti si producatori romani care fac export, cum sunt Secuiana, Steilmann din Bucuresti si pe intern Guara, din Cluj. Pe 2005 estimam un volum de vanzare de 30 de milioane de umerase", spune Adrian Raulea. In acest moment, Mainetti Romania detine o fabrica la Sibiu unde lucreaza 164 de angajati, conducerea companiei intentionand sa construiasca o a doua fabrica, tot la Sibiu. Potrivit sloganului companiei, produsul Mainetti este "more than just a hanger" ("mai mult decat un simplu umeras" Ð n.red.), fiind un veritabil instrument de marketing. "Tipul si forma umerasului trebuie sa se potriveasca la confectia pentru care este folosit. De exemplu, pentru un sacou barbatesc se recomanda un umeras cu umeri lati in cazul in care este expus intr-un magazin. Daca se foloseste doar pentru transport, se recomanda un umeras de jachete cu umeri mai ingusti, pentru a economisi spatiu. Pentru bluzele de dama s-au proiectat umerase cu umeri imbracati in cauciuc, ce impiedica alunecarea materialelor foarte fine. Prin urmare, conceptul umerasului se raporteaza direct la haina pe care o va ''suporta''", detaliaza Adrian Raulea. Potrivit acestuia, cauciucul si buretele folosite la fabricarea umeraselor sunt special create pentru a nu ingalbeni produsele care raman pe umeras pe o perioada indelungata. De asemenea, carligele umeraselor Mainetti nu contin nichel, care ar putea afecta pielea in contactul direct.



Un umeras pe care nu il poate fura nimeni

Din 2001, la Campina, Prahova, producatorul de umerase Biemmeplast SRL vine incet, dar sigur in urma "greilor". Societatea este o firma cu capital integral italian si produce o gama larga de umerase destinate tuturor necesitatilor, de la lenjerie intima pana la imbracaminte de orice tip si marime. "Umerasele pe care le fabricam sunt dotate cu diverse accesorii in functie de optiunile clientilor, intr-o gama larga de culori, si se pot personaliza la cerere. Oferim o gama larga de accesorii, indicatori de marime, sigilii de garantie, microsigilii, acopiatori, placute personalizate etc. Tot ceea ce facem se bazeaza pe sloganul companiei noastre: calitate, promptitudine si eficienta", a declarat, pentru ZF Transilvania, Elia Morotti, actionarul principal al companiei Biemmeplast. Productia companiei se adreseaza in proportie de 60% pietii interne, iar 40% pietei externe, in special tarilor din Uniunea Europeana. Biemmeplast are un numar de 75 de angajati, o suprafata de productie de 640 mp si depozite pe 400 mp. Directorul general al companiei Biemmeplast, Elia Morotti, detine 50 % structura actionariatului fiind completata de Busatta Gean Luigi cu 25 % si Busatta Paolo cu 25 %. "In anul 2004 sumele investite au fost in valoare de 591.925 mii lei (14.000 de euro). Pentru anul 2005 intentionam sa achizitionam utilaje noi si performante, sa diversificam productia. Vrem, totodata, sa prospectam piata de desfacere in cautarea unor noi clienti", a mai spus Elia Morotti. De altfel, pentru acest an, conducerea Biemmeplast anunta dublarea cifrei de afaceri de la 12.135.341 mii lei (303.000 de euro), inregistrata anul trecut, la 25.000.000 mii de lei (695.000 de euro). De asemenea, conducerea firmei va continua investirea in diversificarea productiei, ceea ce va sta la baza cresterii cifrei de afaceri.



O privatizare lata in spate

Tot in sudul tarii, compania Munplast SA, rezultata in 1967 din fuziunea Fabricii de nasturi si a Fabricii Muntenia, a trecut cu succes in 1995 de la o economie planificata centralizata la economia de piata. "Scopul infiintarii societatii a fost sa asigure toata gama de accesorii si semifabricate pentru industria usoara: nasturi din rasina poliesterica, umerase din polietilena, polipropena si polistiren, ambalaje flexibile etc. Dupa privatizarea din 1995, societatea a inceput sa-si diversifice activitatea incluzandu-si in portofoliu produse pe baza de mase plastice. S-au realizat actiuni de investitii pentru modernizarea tehnologiilor de injectie, extrudere, imprimare, sudare ambalaje din polietilena si polipropilena, de prelucrare de nasturi", a declarat, pentru ZF Transilvania, Elena Stepan, director marketing vanzari Munplast SA. Produsele realizate au ca destinatie atat piata romaneasca, unde se realizeaza circa 85% din cifra de afaceri, cat si piata externa reprezenta in principal de tari din Europa (Germania, Suedia, Italia, Anglia), dar si SUA, Canada si Israel. Productia Munplast este structurata in patru centre de afaceri, 11,5% din cifra de afaceri a companiei fiind adusa de productia de umerase. "Posibilitatile de desfacere pe piata interna sunt multiple. Pe de o parte, produsele sunt comercializate direct catre consumatorii industriali reprezentati de fabricile de confectii, tricotaje, astfel ajungand la consumatorul final prin produsele realizate de catre acestea, iar pe de alta parte, prin intermediul magazinelor proprii, distribuitorilor, supermarketurilor si a altor clienti", spune Elena Stepan.

In ultimii 10 ani, investitiile companiei au depasit 12 milioane de euro si au fost orientate in principal catre dotarea cu masini de injectie si matrite pentru articole din mase plastice, o linie completa pentru obtinerea de folii, pungi, saci, sacose din polietilena inclusiv imprimate, utilaje robotizate pentru prelucrare nasturi, instalatii de racire a apei etc. Conducerea companiei intentioneaza sa investeasca in acest an aproximativ 700.000 de euro in achizitionarea de noi utilaje si matrite, precum si pentru dotarea laboratoarelor proprii. "Cifra de afaceri realizata de companie in 2004 a fost de 183 miliarde lei, ceea ce reprezinta o crestere de 14,4% fata de 2003. Pentru acest an se estimeaza o cifra de afaceri de 268 de miliarde de lei, iar cresterea se va realiza prin dezvoltarea colaborarilor pentru repere industriale, cresterea exporturilor, patrunderea pe noi retele de supermarket-uri, diversificarea gamei sortimentale si cresterea numarului de distribuitori din tara", spune Elena Stepan.

Umerasele produse de Munplast sunt plane, spatiale, imprimate sau neimprimate, cu carlig metalic sau din materiale plastice, negre, colorate sau transparente. De asemenea, compania realizeaza modele de umerase pe matritele clientilor sau in colaborare cu alte firme. Adaptandu-se rapid vremilor, conducerea Munplast a cautat un logo care sa contribuie la dezvoltarea imaginii firmei. "Sloganul societatii este ''Munplast Ð the partner you trust'', l-am lansat cu cativa ani in urma, in dorinta de a atrage atentia potentialilor clienti externi asupra profesionalismului societatii si a faptului ca pot avea deplina incredere intr-un partener din Europa de Est. Vanzarile au fost influentate semnificativ avand in vedere faptul ca unii dintre cei mai puternici producatori de pe piata externa au devenit clientii nostri traditionali", explica Elena Stepan.

Societatea Munplast are ca actionari persoane fizice romane, patru dintre acestia detinand aproximativ 60% din actiuni. Suprafata de productie cuprinde 12.183 mp, iar numarul angajatilor este de 335 de persoane.

Dupa cum se vede, afacerile se dezvolta de la o zi la alta, chiar si agatate in umeras. laura.laurentiu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania