Afaceri de la zero

O afacere in care iti croiesti singur drumul spre profit

26.02.2007, 21:13 Autor: Delia Oniga
O casa de moda este o afacere in care daca urmaresti tendintele si indeplinesti dorintele clientilor poti inregistra venituri de mii de euro.
"Nu aveam niciun fel de experienta in domeniu. Nici macar nu stiam notiunile elementare de croitorie. Pot spune ca nevoia m-a invatat. Lucram haine pentru colegele de birou. Uneori ma acopereau la serviciu ca sa le termin lucrarile. Transformam haine mai vechi, le modificam, le scurtam, le schimbam nasturii. Am exersat timp de sapte ani", marturiseste creatoarea de moda Monica Darie, care detine casa de moda cu acelasi nume.
Acum sapte ani, Monica Darie era contabil la Uniunea Artistilor Plastici. Dupa perioada in care facea haine colegelor, a hotarat ca se poate intretine din vanzarea creatiilor proprii. A inceput sa faca cursuri de arta decorativa, specializandu-se pe design interior.
"Parintii mei nu stiau ca renuntasem la serviciu si ca ma intretineam doar din aceasta joaca cu hainele", povesteste ea.
In anul trei de facultate si-a deschis propria firma. "Investitia initiala a fost de 8.000 de euro (27.000 de lei). Am inchiriat un spatiu, am strans un fond de rulment pentru materiale si am achizitionat utilaje profesioniste, pentru ca inainte lucram cu doua masini de cusut mai vechi", precizeaza Monica Darie.
In primii 2-3 ani a capatat experienta de care avea nevoie pentru a continua, a invatat sa isi aleaga oamenii cu care sa lucreze si a inceput sa puna lucrurile in ordine.
"Inainte faceam costume pentru hostess, uniforme pentru gradinita sau sacose de plaja, dar am hotarat sa ma axez pe rochiile de mireasa si am cercetat piata, am mers la targurile de nunti si mi-am stabilit un target anume", precizeaza Darie. Casa de moda Monica Darie produce in proportie de 80% rochii de mireasa in sistem comanda si 20% tinute de seara tip cocktail.
Darie spune ca rochiile nu au un pret fix. "Inainte de a lua o comanda intreb clientele ce buget au si in functie de asta le creez rochia. Dar am facut o statistica pe 500 de persoane si am descoperit ca majoritatea persoanelor sunt dispuse sa plateasca 2.000-2.500 de lei (591-739 euro) pentru o creatie vestimentara", completeaza ea.
Costurile lunare ale casei de moda sunt de aproximativ 3.800 de euro (12.800 de lei). "Trebuie sa platim cei opt angajati, spatiul inchiriat pentru showroom si atelier plus publicitatea. Businessul aduce bani 5-6 luni din tot anul, iar restul este extrasezon", spune Darie. In 2005 cifra de afaceri a casei de moda Monica Darie a fost de peste 100.000 de lei (29.576 de euro). "Cifra de afaceri a crescut de la an la an, dar nu indeajuns de mult", apreciaza Darie.
Despre clienti Monica Darie spune ca acestia sunt persoane cu venituri medii spre mari si foarte mari. "Unii clientii sunt foarte pretentiosi, uneori e dificil sa-i satisfaci, dar nu imposibil. Cu timpul insa capeti experienta si ajungi sa intuiesti omul din momentul in care intra pe usa", este de parere Darie.
Pe viitor, casa de moda va face cateva schimbari. Atelierul va fi compartimentat intr-o zona de creatie unde vor fi intocmite prototipurile de rochii, in care se vor studia materialele potrivite si se vor rezolva problemele intampinate, iar in cealalta zona se vor repeta maximum 10 modele care s-au cerut foarte mult. "Aceste modele facute in serie vor fi prezentate in showroom si automat pretul lor va fi mai mic", specifica Darie.
"Sincer, nu e o afacere profitabila. Este o afacere in care daca ai putin simt financiar poti sa traiesti decent si sa te ocupi in acelasi timp de o activitate placuta. In plus, mediul de lucru este prielnic pentru ca vii in contact cu persoane instruite", spune Darie.
Despre tendintele in moda de anul acesta creatoarea de moda spune ca a observat la targul de la Milano ca se poarta materialele stralucitoare, cu lame, cristale sau bronz.
"E o moda nebuna cu cristalele Swarovski. Sunt peste tot, pe blana, pe piele, pe tul, pe curele, ceasuri si chiar pe pahare. Dar noi incercam sa pastram o nota clasica", precizeaza ea. Darie spune ca sunt cerute rochiile de mireasa in culoarea sampaniei sau a perlei. "Tendintele variaza in functie de zona. Noi incercam sa deschidem un magazin in Sibiu si acolo oamenii sunt foarte conservatori. Deci nu vom folosi lila, verzui sau bleu, culori care ar prinde in Bucuresti. Pe de alta parte, in Constanta sunt multi aromani care cer rochii cu strasuri sau cristale Swarovski, la ei e o traditie ca rochia sa fie cat mai incarcata", spune ea.
Pe viitor Monica Darie planuieste sa se ocupe si de decorarea de case. "Clientii care ne viziteaza showroom-ul au fost placut impresionati de felul cum e amenajat acesta si asa ne-a venit ideea ca ne-am putea ocupa si de decorarea locuintelor", spune Darie.
Adelina Brad de la Casa de Moda Adeline, care se ocupa de realizarea la comanda a rochiilor de mireasa unicat si a rochiilor de ocazie, a deschis afacerea in anul 1986. "Cumnata mea lucra in acest domeniu la Paris si mi-a venit ideea sa deschidem si in Romania primul magazin de rochii de mireasa. A fost nevoie de foarte multa munca si ambitie pentru ca era ceva nou pe piata si mai ales inainte de revolutie era un proces greoi acela de a-ti deschide o afacere proprie", povesteste Brad. Investitia initiala a constat in cumpararea materialelor. "Nu mai pot face o evaluare a investitiei in valoarea ei actuala, dar a trebuit sa investim in materiale, in primul rand", spune Brad.
Pe parcurs Brad a investestit in materiale pe care le aduce ea insasi din strainatate. "Deseori merg personal pentru a le alege, cel mai mult din Dubai, India, Italia", spune ea.
Casa de moda Adeline a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 200.000 de lei (59.168 de euro) din care 30% reprezinta profit. "Cifra de afaceri este in continua crestere, de la an la an, si asta pentru ca am inceput sa investim si mai mult in imaginea casei si sa ajungem mai aproape de clientii nostri", spune Adelina Brad. Pretul rochiilor se incadreaza undeva intre 1.300 de lei (384 euro) si 2.500 lei (739 euro), dar bineinteles ca poate sa difere in functie de fiecare model in parte.
"Daca o clienta isi doreste o rochie foarte incarcata sau cu o anumita dantela, atunci pretul creste", precizeaza Brad. Clientii casei de moda Adeline sunt oameni care apartin clasei mijlocii si superioare. "Produsele noastre sunt unele de lux insa raportul pret calitate este unul foarte bun. Am avut diverse comenzi de rochii, unele foarte complicate, avand chiar o cerere de o rochie asemanatoare cu cea pe care a purtat-o Lady Diana", adauga Brad.
Brad spune ca o casa de moda este o afacere profitabila daca stii sa o aduci la un anumit stadiu si reusesti sa il mentii. "Nu este usor. Piata este foarte competitiva si trebuie in permanenta sa te adaptezi cerintelor ei pentru ca afacerea sa ramana profitabila. Intentionez sa aduc imbunatatiri permanente afacerii mele", adauga Brad.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania