Afaceri de la zero

Pe vremuri, aici locuia un rege

13.10.2005, 19:10 Autori: Dana Ciriperu , Ioana David
De multe ori, povestea si trecutul vand cel mai bine un produs, mai ales in industria ospitalitatii. Reteta "vanzarii povestii" este aplicata cu succes de mult timp de catre straini, care au stiut cum sa transforme obiecte si cladiri vechi in adevarate atractii pentru turisti. Si in Romania, trecutul exista, si cativa oameni de afaceri s-au hotarat sa-l puna in valoare. Alegerea lor de a investi in restaurarea unor cladiri vechi pentru a le transforma in hoteluri de lux a fost destul de costisitoare, dar a meritat.

"Nu a fost usor, dar dorim sa demonstram ca prin implicarea investitorilor privati in restaurarea monumentelor istorice si scoaterea lor la lumina, turismul din Romania mai are o sansa", a declarat Nicolae Gutu, director general al Complexului Bastion situat pe Domeniul Regal Peles, inaugurat recent in urma unei investitii de peste 1,5 milioane de euro.



Destinatiile clasice, inlocuite cu cele inedite

In Sinaia, una din cele mai frumoase si mai incarcate de istorie statiuni montane din Romania, supranumita "Perla Carpatilor",

s-a deschis recent complexul Bastion, care se adauga lantului de hoteluri deja existente in peisajul turistic al zonei.

Pana aici nimic nou, mai ales ca investitiile din industria hoteliera sunt din ce in ce mai accelerate, momentul 2007 fiind miza cea mare pentru turismul romanesc.

Dar, cand spui Peles sau Domeniul Regal, coordonatele povestii se schimba, mai ales pentru turistul strain, care nu stie multe lucruri despre Romania, dar sigur a auzit vorbindu-se despre Castelul Peles.

Pe Domeniul Regal Peles, pe drumul ce urca spre Castel, se afla un complex turistic, Bastion, care cuprinde un hotel cu 13 camere duble, un bar de zi, un club de noapte, o sala de cinema, terasa, curte interioara si spatii de parcare.

Initiativa i-a apartinut lui Nicolae Gutu, un roman plecat in America, hotarat sa repuna in circuitul turistic un monument istoric al Domeniului Regal Peles din Sinaia.

Procesul de renovare a inceput in urma cu aproximativ un an, iar luna trecuta hotelul si-a deschis portile. Investitia totala este de aproximativ 1,5 milioane de euro si a avut in vedere realizarea unui complex destinat segmentului high-class - un hotel de trei stele, care pune la dispozitie o sala de conferinte, parcare supravegheata, sistem de detectie la efractie, la incendiu si control acces. Fiecare incapere poarta denumiri sugestive. Astfel, restaurantul cu specific mediteraneean este denumit "Bon a parte", pub-ul "Le caporale", iar clubul de noapte "Crazy horse". Clubul de noapte este situat pe locul fostei fanarii si a fost proiectat pentru a oferi oamenilor de afaceri cazati la hotel sau aflati in trecere prin Sinaia un loc de refugiu. Pentru primul an de activitate, Gutu mizeaza pe realizarea unui profit net de 50.000 de euro si pe un grad de ocupare de 70%, in conditiile in care chiria este de 2.500 de euro pe luna.



In sediul unei foste banci evreiesti

In centrul vechi al Capitalei, hotelul Rembrandt e gata si el sa spuna o poveste, despre trecutul unei banci devenita cooperativa, despre asemanarea unor locuri din Bucuresti cu locatii din Amsterdam, despre cum priveste un grup de oameni de afaceri straini centrul istoric dintr-un oras care le-a devenit extrem de familiar.

Ideea de a restaura o cladire veche nu a fost prima de acest fel pentru cei doi proprietari olandezi ai hotelului Rembrandt din capitala. Gijsbert Huijink si Jerry van Schaik erau deja implicati in doua proiecte in centrul vechi - magazinul de mobila European Heritage si localul Amsterdam Grand Cafe, cand s-au hotarat sa investeasca si intr-o unitate turistica.

"Primul detaliu care i-a atras a fost forma cladirii, care aminteste de cele din Amsterdam. Numele a fost ales tocmai pentru a reflecta nationalitatea olandeza a proprietarilor, fiind in acelasi timp un cuvant cunoscut si usor de pronuntat", spune Ana Medan, operations manager al hotelului Rembrandt. Cu toate acestea, numele hotelului nu face nici o aluzie, din punct de vedere al designului si al conceptului, la celebrul pictor olandez.

Construita in 1925, cladirea in care se afla astazi hotelul Rembrandt a fost initial sediul unei banci evreiesti, iar dupa cel de-al doilea razboi mondial a devenit biroul cooperativei "Arta Populara".

"Imobilul a fost achizitionat in 2002, lucrarile de renovare incepand la sfarsitul lui 2003, portile hotelului fiind deschise anul acesta in luna ianuarie, in urma unei investitii de aproximativ un milion de dolari", spune Medan.

Perioada de renovare a fost unul dintre cele mai importante elemente in reconstructia noului hotel. "Proprietarii s-au straduit sa pastreze cat mai mult din caracteristicile originale ale cladirii, dar si ale camerelor", povesteste Medan. Forma inalta si ingusta a ansamblului nu a fost modificata deloc, aducand aminte de cladirile din Bucurestiul anilor ?"30, dar si de cele din capitala Olandei. "S-a mers in continuare pe ideea de ferestre din lemn vechi, pe pastrarea culorii nisipului in arhitectura fatadei, pe combinatii intre granit negru si alama", povesteste Ana Medan.

Farmecul de azi al cladirii provine din impletirea modernului si a clasicului, intr-o atmosfera calduroasa care creeaza sentimentul de "acasa".

"Istoria hotelului, faptul ca e amplasat in centrul vechi al Bucurestiului constituie un atu clar in promovarea locatiei. Oamenii cauta sa stea in locuri deosebite, cu caracter de boutique, cu un design care nu respecta tipare "nationale", este de parere managerul hotelului Rembrandt.

Clasificat cu trei stele, Rembrandt Hotel are o capacitate de 15 camere, diferentiate in trei categorii: business, standard si tourist. "Oaspetii nostri sunt in general oameni de afaceri straini, experti, consultanti ai Uniunii Europene, dar si turisti din America, Asia si Europa", spune Medan. Gradul mediu de ocupare al hotelului este de 74%, spune reprezentanta hotelului.

"Am avut incredere in faptul ca centrul vechi al Bucurestiului isi poate recapata splendoare de alta data", adauga ea.



Mai scump, dar mai valoros

Zona in care se afla astazi complexul hotelier Caro era cunoscuta in Capitala in perioada de dupa cel de-al doilea razboi mondial datorita prezentei unei fabrici de alcool, construita in perioada interbelica.

O data cu transformarea productiei de alcool in monopol de stat, orientarea locatiei s-a schimbat, transformandu-se intr-o fabrica de glucoza. "In 1987, Ceausescu dezafecteaza fabrica in mod brutal, intentionand ca in 1990 sa darame totul si sa construiasca un parc. Se punea atunci problema "mirosului" si a poluarii lacurilor din zona Primaverii", isi aminteste Octavian Lazar, director general al Caro Hotels.

In 1993, a fost restaurat primul pod si transformat in restaurant, iar in 1994, actionarii Caro au deschis prima aripa a hotelului cu 12 camere. "Ne-a fost greu sa obtinem clasificarea hotel datorita numarului mic de camere", spune Lazar.

"Terenul, cu o suprafata de peste 5 hectare a fost cumparat de la stat. Initial au fost mai multe cladiri, unele s-au pastrat, altele s-au refacut complet. La inceput am ales aceasta solutie, pentru ca nu am fi avut bani nici pentru demolare si curatenie, spatiile respective fiind intai depozite. Apoi ne-am indragostit de caramida si de arhitectura industriala, iar acum fiecare colt poarta aceasta amprenta, fie ca e nou sau vechi", mai spune Lazar.

De la o aripa cu 12 camere, Caro a inceput evolutia spre un complex hotelier. In 1996 se deschide o noua aripa cu 16 camere si un restaurant, in 1999 alte 24 de camere, o noua receptie, o crama si 3 sali de conferinte. In 2002, inca 35 camere, apoi in 2004 si 2005 restul pana la 161 de camere, 12 sali de conferinte si 3 restaurante.

"Cu siguranta ca e mai ieftin sa construiesti de la zero, dar nu ajung la aceeasi valoare", considera Lazar.

Povestea locatiei a fost apreciata la inceput doar de straini. "Romanii ne intrebau de ce nu bagam buldozerul, ca sa facem curat. Acum, aproape toata lumea apreciaza ideea. Prin curte, am pastrat diverse utilaje, gasite prin cladiri care reamintesc tuturor, ceea ce a fost aici. Din pacate inca nu am gasit forma pentru a promova hotelul, folosindu-ne de acest aspect", mai spune Octavian Lazar.



Cat mai aproape de original

Si in cazul hotelului Bastion de pe Domeniul Regal, proprietarii au incercat sa pastreze cat mai multe elemente de decor care sa evoce istoria cladirii in care a fost amenajat hotelul.

"In tot intervalul de timp cat a durat restaurarea, s-a urmarit pastrarea elementelor de structura si arhitectura specifice stilului neorenasterii germane. Nu a fost schimbat absolut nici un element al interiorului, ci dimpotriva, s-a incercat aducerea lor la forma originala, intrucat de-a lungul vremii acestea si-o pierdusera", povesteste Nicolae Gutu.

El a mai povestit ca initial, coloanele situate in incaperea in care astazi functioneaza restaurantul aveau incrustrat deasupra un cap de cal.

In timpul lucrarilor, a fost descoperit un singur astfel de motiv, pentru ca apoi sa fie multiplicat pentru a reda intrutotul autenticitatea locului. Interioarele au fost complet refacute iar usile din lemn masiv de la intrare au fost conservate si integrate in arhitectura ansamblului.

Atunci cand primesc oaspetii straini, oamenii din hotel au ce le spune. Povestea Pelesului incepe in anul 1873, cand s-au demarat lucrarile pe un teren aflat in proprietatea privata a suveranului, denumit initial Domeniul Piatra Arsa si ulterior Domeniul Regal de la Sinaia. Fiind folosite la inceput pe post de grajduri, cladirile au fost transformate in muzeu ce adapostea obiectele de ceramica din patrimoniul Castelului Peles si care purta numele de "Casa Ceramicii". Aceasta a apartinut Centrului European de Cultura Sinaia, pentru ca apoi sa fie trecut de Ministerul Culturii in conservare.

In 2004, s-a luat hotararea concesionarii lui pe o perioada de 25 de ani pentru a fi restaurat si redat circuitului turistic.

Inainte de sarbatorile de iarna se doreste deschiderea unui restaurant pe locul in care era amplasat gaterul castelului. Totodata se va deschide in curand in cadrul aceluiasi complex un gift shop.

Initiativele investitorilor de a miza pe cladirile vechi nu face decat sa bucure agentiile de turism. "Cu cat mai multe unitati turistice isi vor deschide portile, cu atat mai mult va avea de castigat turismul autohton", a declarat Lucia Nora Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.



De la munte la mare

Si la mare se doreste punerea in circuitul turistic a unor vestigii descoperite mai demult. Langa hotelul Ibis din Constanta, a fost descoperita o bazilica paleocrestina. Potrivit spuselor lui Calin Ile, managerul general al hotelului Ibis, aceasta este destul de bine conservata si are aproximativ aceeasi valoare arheologica ca si Histria.

"In apropierea bazilicii, a existat si fostul amfiteatru roman, care a fost construit la circa 100 de ani dupa bazilica. Cel mai bine s-a conservat intrarea in circul gladiatorilor. Au mai fost descoperite de asemenea mici placute, ca de exemplu cea pe care sta incrustat numele celui mare gladiator, amfore, care in prezent sunt pastrate in Muzeul de Arheologie", spune Ile.

In momentul in care vor fi definitivate lucrarile in cadrul hotelului, acestea vor reveni pe amplasamentele pe care au fost descoperite.

"Insa pentru continuarea si definitivarea lucrarilor ar trebui sa se implice Ministerul Culturii si Cultelor, deoarece au ajuns

intr-un stadiu in care este nevoie de interventie. Se doreste introducerea obiectivului in circuitul turistic, urmand sa fie supravegheat de Muzeul de Arheologie", a adaugat reprezentantul hotelului.

El este de parere ca acest lucru ar putea contribui la cresterea atractivitatii hotelului.

"Descoperirea acestor vestigii va oferi cu siguranta un imbold sectorului turistic din zona, dar va contribui si la cresterea valorii hotelului Ibis", a mai spus Calin Ile, directorul general din cadrul Ibis Constanta.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania