Afaceri de la zero

Pentru cuisoare e musai sa facem drumul pana in Madagascar

13.05.2005, 18:59 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Amiralul portughez Vasco da Gama si echipajul sau debarcau, la 20 mai 1498, pe tarmul Calcuttei. Se spune ca, la atingerea pamantului Indiilor de Vest, europenii au strigat fericiti: ãSlava lui Dumnezeu si mirodeniilor!". O reactie amuzanta astazi, dar de inteles in acele vremuri in care un gram de piper echivala cu un gram de aur. La sase secole distanta de acel moment de cotitura in comertul cu mirodenii, piperul, ienibaharul sau coriandrul nu mai sunt monede de schimb atat de pretioase. Afacerea este, totusi, profitabila.

ãNegustorii" de condimente din vestul tarii isi aduc si astazi marfa direct din teritoriile in care, odinioara, companiile britanice, spaniole si olandeze duceau o batalie continua pentru suprematie. Astfel, piperul negru este importat din Brazilia sau India, cel alb din Indonezia, nucsoara si cuisoarele din Madagascar, ienibaharul din Mexic, iar scortisoara din Sri Lanka. Cum cererea de condimente este mare, numarul firmelor care se ocupa cu ambalarea si distribuirea acestui gen de produse este pe masura.



Iarna nu se vinde la fel ca vara

Firma clujeana Top Packing a aparut pe piata in 1998, la inceput ocupandu-se doar cu ambalarea si comercializarea orezului si zaharului.

ãAtunci cand am pornit aceasta afacere, piata era mai buna si nu exista concurenta. Oamenii aveau bani si nu aveau ce cumpara. Acum e invers. In plus, stilul de viata a suferit modificari, lumea nu prea mai gateste acasa, mananca mai mult la restaurant sau in fast-food-uri, asa incat foloseste din ce in ce mai putin condimentele", a declarat Hujaij Yazan, directorul general al firmei Top Packing.

In scurt timp, firma condusa de acesta a inceput sa distribuie un sortiment variat de condimente - piper, foi de dafin, stafide, mac, nuca de cocos, boia, cimbru, ienibahar, chimen - astazi numarul lor ajungand la 28 si reprezentand 27% din cifra de afaceri. In 2001, conducerea firmei s-a mutat intr-un spatiu de 600 de metri patrati pentru productie, ceea ce a permis derularea unor investitii mai mari in utilaje. ãCapacitatea de productie este acum de 10.000 de pungi de condimente pe zi, iar anul trecut am investit in utilaje 50.000 de euro. Ca urmare, cifra de afaceri in 2004 obtinuta numai din activitatea de comercializare a condimentelor a fost de 5 miliarde de lei. Pentru 2005, ne asteptam la o crestere cu 20-30%", spune Hujaij Yazan.

Produsele Top Packing sunt distribuite in judetele Cluj, Bistrita, Salaj si Satu-Mare si, potrivit conducerii companiei, acopera 20-30% din piata de profil. Vanzarile cresc mai ales de Sarbatori, si atunci pe anumite sortimente de produse, de exemplu scortisoara se vinde foarte bine de Craciun, iar boabele de mustar de Pasti.

ãPiata este constanta, cu intervale diferite, dar care se stiu. Totul depinde de sezon. Iarna, scortisoara si piperul boabe nici nu stau in depozit, iar vara ramai cu ele pe stoc. In schimb, toamna se vand foarte bine boabele de mustar si foile de dafin pentru muraturi. Daca as sta intr-un birou fara fereastra as putea spune din vanzarile condimentelor ce anotimp este afara", explica directorul firmei Top Packing.



Cu boiaua la export

Dintre firmele bihorene care ambaleaza si comercializeaza condimente si mirodenii se remarca Ax Model, infiintata in aprilie 2002 si care astazi are 22 de angajati.

ãAm intrat pe piata ca urmare a cererii mari de produse - condimente si plante aromatice - existenta in momentul respectiv. Piata condimentelor era in plina ascensiune, ca urmare in 2003, in Bihor, erau inregistrate la Registrul Comertului 23 de societati care aveau ca domeniu de activitate ambalarea sau reambalarea condimentelor", a declarat Ioan Pantea, directorul firmei si unic actionar. Printre produsele pe care firma le comercializeaza sub numele de Ax Model Spices House se numara boiaua de ardei (dulce si iute), piperul negru si alb, nuca de cocos, stafidele, cacao, mac, rozmarin, cimbru, scortisoara, chimen, susan etc. Majoritatea condimentelor sunt importate, exceptie facand chimenul si ardeiul rosu (boia) care sunt aduse din zona de vest a tarii unde exista conditii favorabile pentru cultivarea lor.

ãPrincipalii nostri clienti sunt depozitele en-gros, supermarketurile, abatoarele si carmangeriile. In prezent, produsele sunt distribuite in judetul Bihor si in judetele limitrofe, iar, in viitorul apropiat, si in partea de vest a tarii. Desi, deocamdata, desfacerea este axata pe piata interna, avem de gand sa iesim pe extern, pentru condimentele care se produc la noi (chimen, menta, boia etc). De altfel, posibilitatile de desfacere sunt aceleasi pentru toate societatile de profil, tinand cont de faptul ca majoritatea condimentelor sunt produse de import. Diferenta dintre ele o face calitatea", spune Pantea.

Potrivit directorului companiei, pe 2004 cifra de afaceri a Ax Model a fost de 4,7 miliarde de lei, iar investitiile s-au axat in special pe sectorul de distributie, adica in extinderea parcului auto. Anul acesta, conducerea firmei estimeaza dublarea cifrei de afaceri si intentioneaza sa investeasca in marirea spatiului de productie si depozitare.



Piperul negru, cel mai cerut

Partea de nord-vest a tarii este acoperita de distribuitorul condimentelor Maluku, comercializate de firma Sicher Impex din Baia-Mare.

Aparuta pe piata in urma cu patru ani, firma are ca obiect principal de activitate comertul cu ridicata cu condimente (piper negru, boia de ardei, ienibahar, nucsoara, cuisoare, usturoi praf, coreandru, maghiran, organo, busuioc etc). In paralel s-a dezvoltat raionul de ambalare al mirodeniilor (nuca de cocos, mac, stafide, cacao), precum si distributia produselor ambalate. ãAcest sector este in plina dezvoltare, investitiile noastre au vizat utilaje automate care corespund cerintelor UE. De asemenea, dispunem de doua depozite, unul in Baia-Mare si unul in Targu-Mures, iar parcul auto pentru distributie este format din cinci masini", a spus Zsolt Zicher, administratorul firmei Sicher Impex.

Condimentele comercializate de Sicher Impex sunt achizitionate sub forma de vrac de carmangerii, fabrici de prelucrare a carnii, restaurante si pizzerii, iar sub forma ambalata de magazine si firme de distributie de produse alimentare. ãPrintre cele mai bine vandute sunt piperul negru si boiaua de ardei. De exemplu, in 2004, am importat si comercializat cca 130 de tone de piper negru. Cat priveste evolutia financiara a firmei, am realizat o crestere continua in decursul anilor de circa 30% pe an, iar pe 2005 ne asteptam sa atingem o cifra de afaceri de 650.000 de euro. Din cauza concurentei puternice, adaosurile cu care lucram sunt foarte mici, de 4-8%, motiv pentru care este foarte dificil sa realizam investitii mari", spune Zsolt Zicher. Cu toate acestea, in 2005 conducerea companiei intentioneaza sa construiasca un nou depozit si sa achizitioneze noi utilaje de ambalare. In lunile urmatoare, o etapa importanta in dezvoltarea firmei Sicher va consta in introducerea pe piata a mixurilor de condimente pentru carmangerii si pentru consumatorii finali.



Adjuvantele care dubleaza afacerile

Un sector oarecum aparte in ceea ce priveste distribuirea condimentelor il reprezinta firmele care se ocupa de comercializarea adjuvantului, adica mixuri de proteine si condimente care dau gust produselor de carmangerie. Dintre acestea, in zona Transilvaniei, se remarca Helmi Company din Sibiu, care a intrat pe piata in 1999. ãCand am inceput aceasta afacere existau doar doua alte firme, acum sunt opt in toata tara. Noi comercializam 35 de produse, iar adjuvantul il importam din Germania, Israel si Filipine. Avem peste 400 de clienti, ponderea cea mai mare fiind in zona Bucurestiului", a declarat pentru ZF Transilvania Dan Negru, directorul general al companiei. Helmi Company distribuie in jur de 20 de tone de adjuvant pe luna, firma inregistrand in anul 2004 o cifra de afaceri de 50 miliarde de lei. Pentru 2005, conducerea companiei estimeaza o dublare a cifrei de afaceri, in conditiile in care vor ataca si piata externa.



Cum au marcat condimentele istoria lumii

Primele scrieri despre folosirea mirodeniilor in prepararea bucatelor dateaza din anul 2300 i.Hr. si vorbesc despre zeii asirieni care beau vin din seminte de susan. In anul 80 d.Hr., orasul egiptean Alexandria este atestat drept cel mai mare port al comertului cu mirodenii din Marea Mediterana, una dintre intrarile in port fiind cunoscuta sub numele de ãPoarta piperului". Cu timpul, romanii au devenit cei mai mari consumatori de mirodenii, ei dezvoltand un comert infloritor cu India. In anul 410 d.Hr. pentru a opri asediul asupra Romei, vizigotii au cerut aur, argint si 3.000 de livre (1.362 kg) de piper. In secolul VI, arabii au reinceput sa detina suprematia comertului cu mirodenii, astfel ca in perioada Evului Mediu, condimentele au devenit un lux pe care nu si-l putea permite orcine. Abilii venetieni au spart insa monopolul arab, obtinand de la arabi dreptul de distribuire excluisva a mirodeniilor pe piata europeana. O data cu instaurarea suprematiei otomane pe mare, monopolul arabo-venetian a fost spart, Malacca, cel mai important antrepozit de mirodenii, devenind cel mai vanat teritoriu. Spania si Portugalia au inceput sa organizeze expeditii pentru gasirea unor noi rute spre Indiile de Vest. Incetul cu incetul, iau nastere celebrele companii britanice, olandeze, daneze si suedeze ale Indiilor de Vest, comertul cu mirodenii devenind o sursa uriasa de profit.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania