Afaceri de la zero

Pixuri si brelocuri cu numele firmei nu mai facem de mult

06.09.2004, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Liana Pop

Spatiul publicitar actual autohton abunda de stimuli vizuali, de la banalul afis pana la sofisticate semne interactive. Cum consumul de atentie a publicului este direct proportional cu originalitatea de realizare si cu subtilitatea semnelor publicitare, productia unor astfel de obiecte a evoluat de la cele mai simple brelocuri, insigne, ceasuri personalizate si imprimari pe pixuri, pana la gravuri 3D si plottere ori totemuri de mari dimensiuni, toate fiind produse a caror realizare presupune investitii destul de mari in tehnologie de varf si utilaje. In ultimii ani, aceasta moda a prins contur si la noi, iar odata cu intrarea marilor retele de retail a inceput sa se structureze mai bine. Conform unor estimari, piata productiei publicitare este estimata la aproximativ 12 milioane de euro, dar potentialul este undeva la 30 de milioane de euro.
Si firmele de productie publicitara din Transilvania au in oferta articole sofisticate, de la signalectica asistata de calculator, autocolante exterioare uriase si prolight-uri pana la la etichete volumetrice, mobilier personalizat, litere 3D din bronz sau fotogravura. Cresterea evidenta a pietei in aceasta zona a tarii, unde nu sunt putine firmele care au reusit sa-si extinda reteaua de clienti in toata tara, i-a determinat pe organizatorii expozitiei de productie publicitara Advertising Show 2004, Romexpo si Euroexpo, sa "externalizeze" la Cluj targul de tipar si ambalaje al acestui eveniment, ca editie regionala separata. Advertising Show se va tine, astfel, la Bucuresti intre 21 si 24 septembrie, iar Print Show la Cluj, in perioada 22-25 septembrie, cu alti organizatori - Camera de Comert si Industrie Cluj si Expo Transilvania Cluj. Cele doua targuri, care reunesc productia publicitara transilvaneana si cea bucuresterana, urmeaza sa se reuneasca in 2005, organizatorii dorind sa repete aceasta traditie din doi in doi ani.



"Identitatea tridimensionala"
Victor Tarasescu, directorul firmei PreText din Cluj, sustine ca utilizarea literelor 3D turnate si lacuite, pentru inscriptionari interioare si exterioare, pentru placi de firme sau placi comemorative a devenit principala optiune publicitara a marilor firme romanesti. In prezent, nu mai putin de 80% din clientii firmei PreText sunt firme bucurestene, care au primit, cum spune Tarasescu, o "personalitate tridimensionala". Pentru a raspunde cererii, PreText a deschis si un showroom in 2003 la Bucuresti, unde clientii pot vedea cum arata oferta clujenilor.
"Tocmai caracterul variat al acestei forme de comunicare a condus la atragerea investitiilor publicitare si diversificarea ofertei, care cere multa creativitate'', afirma directorul, care sustine ca producerea obiectelor publicitare 3D personalizate a dus la cresterea cifrei de afaceri a firmei la 80.000 euro lunar. Pentru anul acesta, Tarasescu estimeaza continuarea acestei cresteri, datorita introducerii unei noutati in domeniul productiei publicitare: gravura 3D.



Gravura 3D, pentru straini
Articolele executate de PreText atrag si clienti straini, din Italia, Germania, America sau Canada. Aceste comenzi au crescut profitul anual al firmei cu aproximativ 20%, sustine Tarasescu, in conditiile in care gravura 3D este ceruta cu preponderenta in Occident.
Clientii straini comanda in special produse publicitare realizate cu ajutorul literelor 3D, al gravurii si fotogravurii. O gama larga de materiale - plastic, lemn, metal, metale pretioase, marmura sau sticla - sunt comandate cu gravari pe suprafete plane, cilindrice sau tridimensionale. Se inscriptioneaza orice, de la litere pana la portrete pe obiecte, ori ornamente speciale.
Din cifra de afaceri a firmei PreText, comercializarea literelor 3D realizeaza 20%, gravura 3D reprezinta 35%, prolight-urile 25% si signalectica 15%.
In fine, volumul produselor publicitare pentru institutiile culturale reprezinta 10% din cifra de afaceri a firmei. Majoritatea acestor institutii o cer creativitate deosebita in designul produselor. Colaborarea celor din Cluj cu firma italiana Caggiati a dus la dezvoltarea productiei publicitare pentru institutiile de arta si cultura din marile orase din Ardeal: PreText importa din Italia litere din bronz turnate sau lacuite, pe care le foloseste pentru inscriptionari exterioare. Firma ofera, complementar cu literele din bronz 3D, obiecte de arta si de cult religios din bronz, statuete, trofee, icoane si plachete religioase pe suport de plexiglas, inramate.



Lantul Continental, aprovizionat de oradeni
De patru ani, firma Mariomatic din Oradea realizeaza in exclusivitate produse publicitare pentru intreg lantul hotelier Continental. Daca in 2003, valoarea produselor realizate pentru Continental a reprezentat 25.000 de euro, pentru 2004 firma estimeaza ca aceasta va creste la 60.000 de euro.
Mariomatic a inceput sa produca, pe langa simple brelocuri metalice si din plastic, numere de camera aplicate si gravate, ecusoane cu prindere magnetica, numere de ordine pentru mese, cavaleti. Gravarea indestructibila a tacamurilor de inox, inscriptionarile pentru holuri, indicatoare si aviziere de lift au devenit o sursa importanta de profit pentru firma din Oradea.
Incepand cu 2002, numarul clientilor din domeniul hotelier a crescut, firma primind comenzi pentru Hotel Sinaia, Complexul Hotelier RomTelecom, Hotel Alpin, Hotel Orizont, Hotel Triumf si Hotel Astoria. Productia publicitara pentru hoteluri reprezinta 60% din cifra de afaceri a firmei estimata pe 2004, in crestere cu 9% fata de 2003.



Culorile vacutei Fulga
Desi majoritatea acestor firme sunt infiintate de ani buni, exista loc destul pentru nou-veniti. La inceputul anului 2004 a aparut la Sibiu firma Mondial System & Concept Advertising, care a reusit sa se lanseze pe piata cu o comanda spectaculoasa pentru un client mare. Astfel, firma sibiana a realizat policromiile la scara foarte mare pentru vacuta Fulga, personajul recentei campanii "Bunatate de lapte", realizata de agentia Brandient pentru compania de lactate Albalact.
Concept Advertising are o peste 125 de clienti mari, majoritatea din Transilvania (Napolact, Albalact, Connex si Eurolines). Pentru 2004, firma estimeaza un profit de peste 69.000 euro si cresterea numarului de clienti cu 25%. Produsele realizate prin policromii la scara foarte mare au atras si clienti straini, astfel ca 15% din profitul firmei este si rezultatul unor colaborari cu companii din Austria, Germania, Italia si Luxemburg.
Piata productiilor publicitare este structurata pe patru segmente: corporate branding (branding pentru corporatii), materiale de promovare la locul de vanzare (POSM), casete luminoase si outdoor (afise pentru panourile publicitare, vizualuri de mari dimensiuni aplicate pe cladiri, copertine, bannere, prelate de camion). Din categoria corporate branding fac parte productiile realizate de obicei pentru diferitele forme de retail - benzinarii, showoom-uri, dealeri de echipamente si servicii in domeniul comunicatiilor, retele de restaurante sau de magazine de electrocasnice. "Principala tendinta a pietei s-a concretizat in faptul ca, prin aparitia altui tip de clienti, avem din ce in ce mai putin de a face cu comenzile unicat, in favoarea comenzilor de serie", a declarat Razvan Voiculescu, director executiv al companiei Plasty Prod. Plasty Prod a intrat pe aceasta piata in urma cu 10 ani si, desi a venit de la Constanta, a reusit sa patrunda si pe piata bucuresteana. In plus, compania s-a extins cu doua filiale si in strainatate, in Dubai si Belgrad. "Am mers dupa marii nostri clienti", a explicat Voiculescu. Anul trecut, compania a incheiat contracte cu lanturile de retail Carrefour (semnalizarea parcarii Orhideea), Cora (reclama luminoasa), Bricostore (intreaga semnalistica), cu benzinariile MOL si un contract cu producatorul dni industria alimentara Dr. Oetker pentru punctele de vanzare. Compania are o fabrica la Constanta si 160 de angajati, iar in 2003 a investit 1,1 milioane de euro in utilaje, ceea ce a reprezentat circa un sfert din cifra de afaceri pe acelasi an. transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania