Afaceri de la zero

Poate ne spun si ce-o sa te faci tu cand o sa fii mare

24.09.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


In ultimii ani, gradinita clasica, unde copiii sunt dusi mai ales ca sa fie supravegheati in perioada in care parintii sunt la serviciu, nu mai are deloc cautare. Au aparut gradinite particulare cu oferte care mai de care mai atractive. Calitatea serviciilor oferite, dar si preturile practicate fac de obicei diferenta. In ceea ce priveste oferta educationala, unele au adoptat si promoveaza concepte aplicate in strainatate, dar putin cunoscute la noi, desi acceptate de Ministerul Educatiei si Cercetarii ca sisteme de invatamant alternativ. Dintre acestea, sistemele Waldorf si Step by Step sunt cele mai cunoscute.



Invatamantul alternativ, de stat si particular, a fost oficializat in Romania in 1995 prin Legea invatamantului, dar s-a dezvoltat foarte lent; nici acum nu angajeaza mai mult de 1% din totalul de elevi si de cadre didactice la nivel national. Ceea ce, in esenta, particularizeaza invatamantul alternativ este faptul ca exista o mai mare apropiere a dascalului de elevul sau, dar si ca acesta din urma este incurajat sa-si descopere si sa-si dezvolte inclinatiile native spre un domeniu sau altul. Desi invatamantul alternativ contine programe educationale si metode de predare uneori foarte diferite fata de cele practicate in sistemul educativ romanesc, grupele, clasele sau scolile de invatamant alternativ de stat si particular care obtin acreditare sunt integrate in sistemul national de invatamant. Pe langa Waldorf si Step by Step, se aplica la noi si alte metode educationale, ca Freinet, Planul Jena sau Montessori.



De regula, clasele sau scolile de stat care aplica una dintre aceste metode educative sunt infiintate de catre inspectoratele scolare judetene, la solicitarea parintilor sau a unor firme, in timp ce formele similare particulare sunt sustinute de catre persoanele fizice sau juridice. Aceste metode pot fi aplicate la nivelul gradinitelor, scolilor primare, gimnaziale, profesionale si de ucenici, cat si in licee si scoli postliceale. Scolile de stat care promoveaza invatamantul alternativ sunt finantate atat de la bugetul central, cat si din bugetul local si din venituri proprii. Diplomele obtinute de catre absolventii invatamantului alternativ sunt recunoscute in sistemul educativ romanesc, dar cadrele didactice trebuie sa fi absolvit in prealabil cursuri de perfectionare in domeniul pedagogiei alternative.





Copiii defavorizati, primii beneficiari



In Romania, programul Step by Step a debutat in 1994, sub numele de Head Start, la initiativa Fundatiei Soros pentru o Societate Deschisa. Acest concept de educatie alternativa urmareste realizarea unei educatii individualizate, care respecta aptitudinile, interesele, nevoile si ritmul propriu de dezvoltare a copilului. Metoda care s-a consolidat si verificat in peste 30 de ani de aplicare, functioneaza in peste 26 de tari si apartine Children Resource International din Washington.



Initial, programul se adresa copiilor dezavantajati social din gradinitele si scolile de stat aflate in cartierele si zonele sarace ale tarii. Fundatia Soros era cea care a sustinut financiar institutiile de invatamant care adoptau acest sistem. "Programul venea in sprijinul copilului, indiferent de ce asimilase acesta acasa. Ulterior, s-a extins si din 1995 s-a numit Step by Step ("Pas cu pas"), nume de licenta pentru toate tarile din Europa de Est in care se aplica. Iar suportul financiar a devenit responsabilitatea comunitatii, a parintilor si a altor sponsori", sustine Cristina Boca, directoarea gradinitei particulare Bambi, prima institutie particulara al carei program se bazeaza pe principiile Step by Step.





De la 9 luni la 7 ani



Programul a fost derulat in parteneriat cu Ministerul Educatiei, care din 1995 l-a recunoscut ca alternativa educationala. Gradinita Bambi functioneaza din 2000, dar a obtinut autorizatia din partea ministerului in urma cu doi ani. Initial, au fost investiti in dotare 200.000 de dolari de catre Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala (CEDP), membru al Soros Open Network. "Acest proiect reprezinta o incercare de a schimba practicile de educatie pentru copiii intre 9 luni si 6-7 ani, valorificand experienta dobandita in zece ani de parteneriat cu ministerul de resort, in grupe de cresa, de gradinita, precum si in clase ale invatamantului primar din invatamantul de stat", spune Cristina Boca.



In primul an de functionare, gradinita a avut in medie 20 de copii (doua grupe) intre 2,5 si 7 ani. "Cererile au crescut foarte mult, astfel ca in anul urmator am avut 35 de copii, iar apoi, in al treilea si al patrulea an, 50 de copii. Anul trecut am realizat o cifra de afaceri de 120.000 euro".



In acest an scolar, gradinita are 50 de copii impartiti in patru grupe, in functie de varsta. Grupa mica are opt copii, iar cel mai mic dintre ei are un an si 10 luni. "Fiecare grupa beneficiaza zilnic, in perioada de varf a zilei, de prezenta a doua cadre didactice - educatoare si profesor de limba engleza. Exista mereu un raport eficient intre numarul de adulti si numarul copiilor din grupa, cu scopul de a permite o educatie individualizata".





Microbuzul se plateste separat



Preturile practicate variaza intre 180 si 280 de euro pe luna, in functie de varianta de program aleasa: de la 9.00 la 13.00 (cu gustare inclusa), de la 9.00 la 14.30 (cu gustare si pranz incluse) si de la 9.00 la 18.00 (cu doua gustari si pranz incluse). La cerere, copiii pot fi transportati acasa si la gradinita cu microbuzele proprii, acest serviciu fiind insa platit separat. "Este un serviciu important, spunem noi, deoarece o gradinita nu trebuie aleasa numai dupa principiul proximitatii. Avem copii care vin din toate colturile Capitalei, parintii fiind atrasi mai ales de raportul mic dintre numarul de copii si persoanele care au grija de acestia".



Gradinita are 18 angajati permanenti - educatori, profesori de limba engleza, de arte plastice si decorative, de muzica, precum si cadre didactice care sustin activitatile optionale: limba franceza sau germana, dans contemporan, karate, origami. Dupa cum spune Cristina Boca, programul zilnic al copiilor se concentreaza pe dezvoltarea personalitatii acestora - dezvoltare fizica (miscare, catarare, coasere, desen, scris), dezvoltare socio-emotionala (rezolvarea disputelor si conflictelor, exprimarea sentimentelor, lucrul in echipa) si dezvoltare cognitiva (rezolvarea de probleme, utilizarea obiectelor pentru a dobandi deprinderi de clasificare, stimularea gandirii logice). "Programul este structurat respectand programa Ministerului Educatiei. Astfel, increderea parintilor creste, deoarece stiu ca isi pot transfera oricand copilul la alta institutie de invatamant fara ca acesta sa ramana in urma cu materia".





Fara note si fara comparatii



Conform conceptului Step by Step, in fiecare sala de grupa trebuie sa fie organizate centre de activitate (alfabetizare, matematica, arta, nisip si apa, stiinte, joc dramatic, materiale de constructie), copiii fiind incurajati sa opteze pentru o activitate sau alta, asa cum le dicteaza inclinatiile naturale. La fiecare sfarsit de saptamana, cadrele didactice comunica cu parintii prin intermediul caietelor de corespondenta, unde fiecare profesor noteaza dupa ore cum s-a descurcat fiecare copil. "La noi nu se fac comparatii intre copii, evaluarile sunt descriptive si spun mai multe decat o nota, care poate indica doar starea copilului la un moment dat. De cativa ani, si invatamantul traditional a preluat acest gen de evaluare, inlocuind notele cu calificativele. In plus, la noi nu se rade daca un copil a facut o prostie, ci fiecare e apreciat pornind de la micile lui progrese".



Dupa cum spune directoarea, parintii sunt interesati mai intai de ingrijire si de pret si abia in al doilea rand de programa. "Parintii copiilor care vin la noi nu au toti bani multi, sunt si unii care fac eforturi numai pentru ca sunt convinsi ca investitia in educatie merita. Aceasta si este explicatia pentru care piata a crescut foarte mult. In 2000 erau in jur de 30 de gradinite particulare, iar acum sunt 85 acreditate. In realitate, functioneaza mult mai multe, chiar daca ministerul nu stie de ele".



Cristina Boca e de parere insa ca pe piata este loc pentru toti. "Gradinitele de stat primesc copii incepand cu varsta de 3-4 ani, iar noi suntem pregatiti sa-i luam de la varste mai mici. Daca l-ai castigat de la 1-2 ani, atunci e tentat sa ramana".





La ora actuala sunt in jur de 25.000 de copii la nivelul intregii tari care invata, in institutii de invatamant de stat si privat, in sistem Step by Step. Din 1999, CEDP Step by Step a fost abilitat catre MEC sa ofere cadrelor didactice cursuri de formare, iar la ora actuala sunt cinci centre model pilot de training, la Constanta, Tulcea, Targoviste, Botosani si Satu-Mare.



Gradinita 13 din Targoviste a fost una dintre cele cinci gradinite pilot unde s-a introdus programul. "Am inceput cu doua grupe de copii, iar acum avem noua grupe, in jur de 250 de copii. Programul are trei caracteristici: activitatea pe centre, individualizarea si implicarea familiei, iar rezultatele sunt bune. Deja am observat ca si invatamantul traditional a inceput sa imprumute din metodele noastre", explica Viorica Vladila, directoarea gradinitei.



Fiind o gradinita de stat, parintii nu platesc decat masa, care in momentul de fata costa 35.000 de lei pe zi.



Si gradinita 2 din Constanta a aplicat programul tot din 1994. "Avem 130 de copii impartiti in cinci grupe. In plus, noi am format persoanlul didactic pentru alte 60 de gradinite din tot judetul Constanta. Programul Step by Step s-a raspandit foarte repede, are o alta maniera de predare, agreata de copii. Multi dintre copii merg mai departe la scolile care functioneaza pe baza acestui program", declara Emilia Grasu, directoarea gradinitei.





diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania