Afaceri de la zero

Producatorii de trasuri n-au ramas de caruta

13.04.2005, 19:22 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Laura Laurentiu
Cand, la inceputul secolului trecut, Henry Ford a aparut pe piata cu automobilele scoase pe banda rulanta, disperarea fabricantilor de trasuri trebuie sa fi atins cote maxime. Era, evident, sfarsitul unor afaceri banoase, dar, mai ales, al unui mod de viata. De atunci incoace, doar curtile regale si, pe ici-pe colo, cate un aristocrat nostalgic au pastrat la mare pret fastuoasele trasuri. Acum, moda retro poate fi un prilej de relansare a afacerilor pentru producatorii de trasuri.

Vehiculul, a carui existenta parea terminata pana mai ieri, revine in atentia publicului, trasurile devenind tot mai des puncte de atractie ale pietelor istorice din orasele europene.

Aici, o promenada cu trasura trasa de cai frumos impodobiti, condusi de un vizitiu mucalit, face deliciul turistilor.

Mai mult, competitiile sportive cu atelajele trase de cai sunt din ce in ce mai savurate de lume de tot soiul. Cu alte cuvinte, fabricarea trasurilor, a saretelor si a cupeurilor se contureaza o afacere care poate aduce bani frumosi.



Din aceeasi radacina

In acest moment, pe piata romaneasca se remarca doua firme care fabrica si reconditioneaza trasuri pentru agrement si sport.

Amandoua se gasesc la Oradea, amandoua au radacini in vechiul IJPIPS (Intreprinderea Judeteana de Productie Industriala si Prestari Servicii) si amandoua au fost infiintate in 1992.

SC Bancar SA s-a format chiar prin reorganizarea fostei IJPIPS, fiind in prezent o societate cu capital integral privat, cu sase actionari si 20 de angajati. Firma isi desfasoara activitatea pe o suprafata de peste 10.000 de metri patrati, proprietatea firmei, din care 3.500 sunt acoperiti cu opt hale de productie.

"Prima trasura am facut-o pe cand exista IJPIPS, in 1985, pentru un neamt. A fost, de fapt, o reconditionare. Dupa asta am inceput sa facem trasuri dupa proiectele noastre. Imediat dupa revolutie s-a privatizat sectia respectiva si am inceput sa facem mai multe modele", spune Valentin Manciu, directorul general al firmei Bancar SA.

Astazi, compania produce trasuri in mai multe modele constructive, cu preturi cuprinse intre 1.500 si 10.000 de euro, in functie de complexitate. Toate elementele care formeaza trasura, incepand cu rotile si terminand cu tapiteria, sunt fabricate in halele proprii de productie.



3.000 de euro pentru o comanda speciala

Directorul companiei spune ca firma sa construieste lunar in jur de trei trasuri. "Comenzile speciale se fac una la trei luni. Cel mai solicitat model si cea mai reprezentativa este trasura ''Victoria'', care se vinde intre 3.000-4.000 de dolari (circa 3.000 de euro, n.n.) bucata", explica Manciu.

O astfel de trasura, care poate fi trasa de un cal sau doi, are cadru metalic ornat cu lemn, un cupeu cu coviltir care poate fi ridicat sau coborat. Tapiteria din interior poate fi din plus sau din piele. Cea mai scumpa trasura pe care o fabrica Bancar SA este modelul Landauer, o trasura clasica, exclusivista, care se utilizeaza in special pentru plimbari. Landauer-ul are capacitatea de transport de 6 persoane (doua in fata, pe scaunul birjarului, si 4 in cupeu) si dispune de un acoperis rabatabil de piele si de geamuri care se pot ridica sau nu, in functie de conditiile meteorologice.

Pana in prezent, Bancar SA a fabricat si vandut peste 150 de trasuri, principalii clienti fiind, dupa cum spune Valentin Manciu, "oamenii cu bani". "Am vandut in judetele Dolj, Cluj, Bihor, Alba, Pitesti si Constanta", spune directorul. Pentru nunti, spun el, se cer trasuri ''Victoria'', intr-o combinatie alb cu bordo. Bancar SA isi vinde trasurile si peste hotare, in tari precum Italia, Germania, Austria, Olanda sau Statele Unite. In aceasta din urma a vandut in 1996, cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Atlanta, doua modele "Victoria" cu 3.500 de dolari bucata. "Nu exista o limita in productie. Putem oferi atat cat cere piata", spune directorul firmei. In 2004, firma a avut o cifra de afaceri de 6 miliarde de lei (170.000 de euro), pentru acest an oficialii se asteapta la aproape 10 miliarde.



Cel putin un model nou anual

Pe plan extern, competitorii companiei Bancar SA sunt firme de profil din Austria, Ungaria si Polonia. In tara, ei sunt concurati tot de o firma oradeana, Eurocar SRL.

"Impreuna cu ceilalti doi asociati am lucrat o vreme la proiectarea trasurilor la vechiul IJPIPS, asa ca aveam experienta in acest domeniu atunci cand am inceput afacerea, in 1992", spune inginerul Gheorghe Botea, directorul tehnic al firmei Eurocar. "Din dorinta de a nu fi acuzati ca am ''copiat'' modelele, am realizat altele noi, iar celor cunoscute le-am ridicat caracteristicile si performantele. Daca la vechea firma se faceau doar patru modele, noi am ajuns sa avem 10 modele de trasuri si 3 de sanii", adauga Botea. Directorul spune ca a lucrat personal la construirea trasurilor, s-a documentat foarte mult si a studiat piata din greu, calatorind si participand la concursuri de atelaje din tara si din strainatate.

Ca sa faca fata concurentei, oficialii companiei spun ca incearca sa scoata anual cel putin un model nou. Prima trasura a firmei Eurocar SRL a fost una model Wagonet, vanduta apoi in Ungaria cu 4.000 de marci.

Opt ani mai tarziu, Gheorghe Botea isi vedea trasura la o competitie sportiva din tara vecina.

Astazi, Eurocar SRL construieste in jur de 15 trasuri pe an, realizand cam 2-3 trasuri model mic pe luna si cate un Landauer o data la 6 luni.

"Cele mai solicitate modele sunt ''Victoria'' si ''Maraton'', care se vand cu 2.900 - 4.300 euro. Vindem foarte bine pe piata vestica, mai ales in domeniul sportiv. De altfel, in acest sector se aduc mereu noi uitilitati din tehnica automobilelor la mecanismele de directie, arcuri, barile de torsiune si multe altele", detaliaza Botea.



Vara trasura si iarna sanie

In afara trasurilor pe care le-au comercializat pe piata externa - in special in Ungaria, Franta, Olanda, Grecia si Italia - Eurocar SRL au vandut si pe piata interna, mai ales in Bucuresti, Constanta, Brasov, Harghita si Covasna.

Firma nu fabrica doar trasuri, ci si sanii trase de cai, ideale pentru pensiunile turistice din zonele montane. Astfel de sanii au patru sau cinci locuri si se vand cu preturi cuprinse intre 650 si 1.500 de euro.

In 2004, cifra de afaceri a firmei Eurocar a crescut cu 30%, ajungand la aproximativ 4 miliarde de lei (120.000 de euro). "Daca trendul ascendent din primul trimestru al acestui an se va mentine, estimam pentru 2005 o crestere de 50%. De asemenea, intentionam sa intram pe piata italiana. Nu este o afacere din care sa te imbogatesti, dar poti trai din ea", spune Gheorghe Botea.



Care alegorice si trasuri nichelate

Cele doua firme care fabrica trasuri au avut parte de-a lungul timpului si de comenzi mai neobisnuite. "In 1988, am realizat doua trasuri pentru Nicolae Ceausescu. Era o ''Victoria'' si un ''Landauer'', nichelate, facute din materiale controlate. Am aflat destinatia lor abia pe urma. Nu stiu ce s-a mai intamplat cu ele, dar pare-mi-se una a fost scoasa la licitatie dupa revolutie", povesteste Valentin Manciu, directorul firmei Bancar SA.

Cea mai neobisnuita comanda pentru Eurocar SRL a fost un car alegoric de 9,5 metri lungime, 2,45 metri latime si 2,2 metri inaltime. Destinat unei orchestre de 26 de persoane, carul a cantarit 1.200 de kg. "Am avut si comenzi de trasuri ''Buggy'', pentru copii. Erau oferite de persoane din Bucuresti drept cadou de ziua copiilor lor", spune Gheorghe Botea.



Scurta istorie trasa de cai

CAruTele inchise au inceput sa fie folosite pe scara larga de clasele aristocratice incepand cu secolul XVI, iar in secolul urmator au inceput sa fie construite carute din ce in ce mai echilibrate care se identifica cu trasurile de astazi. In veacul care a urmat constructorii unor astfel de atelaje au inceput sa se ia la intrecere pentru a fabrica trasuri mai usoare, mai rapide, cu mai multe facilitati si cat mai fasutoase. Fabricantii lucrau impreuna cu sculptorii, vopsitorii si lacuitorii pentru a face trasuri cat mai confortabile si placute. Moda conducerii trasurii era diferita insa de la o tara la alta. Spre exemplu, in Anglia si Franta birjarul statea pe o cutie in fata trasurii, iar in Spania calarea unul dintre caii trasurii. O data cu aparitia automobilului, o parte din numele pe care le purtau trasurile au fost adoptate pentru a descrie anumite tipuri de masini precum landau, cabriolet, faeton sau limuzina. Alte denumiri s-au pierdut in istorie, intr-un nor de praf.

transilvania@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania