Afaceri de la zero

Punguta cu un milion de lei sau cum sa faci o afacere inceputa cu bani marunti

23.03.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Depta


Ce inseamna un milion de lei? O pereche de blugi. Ori cativa mililitri de parfum de firma. Sau o afacere? Ce afacere poti porni cu un milion de lei? Cativa clujeni au incercat sa raspunda, fiecare in felul sau, la aceasta intrebare. Timp de o luna, in cadrul unui proiect inedit, ei au avut la dispozitie exact un milion de lei pentru a-si pune in practica o idee de afaceri si de a obtine un profit.


Proiectul a inceput luna trecuta, cand la cafeneaua "Quo Vadis" din Cluj au avut loc o serie de conferinte privind succesul in afaceri si bogatia.


Tema practica a reprezentat-o proiectul "Punguta cu doi bani", prin care clujenii cu idei interesante de afaceri au primit cate un milion de lei pentru a le transpune in realitate. "Am vrut sa le oferim un ajutor celor care vin cu idei grozave. Celor care se intreaba 'ce poti face cu un milion de lei' am vrut sa le demonstram ca saracia este in cap, nu in buzunar", explica Mircea Dudas, coordonatorul proiectului.


Pentru a-i convinge pe organizatori ca merita acesta sansa, cei interesati au prezentat cate un plan de afaceri simplu, raspunzand la cateva intrebari: ce activitate vor desfasura, cat vor cheltui, cum si in cat timp vor obtine profit.


Banii adunati urmeaza sa fie donati, cel mai probabil, unei scoli, pentru lucrari de reabilitare, care vor fi executate de cei care au participat la proiect.




Cum sa vinzi cafea in curtea bisericii


Nu toti cei inscrisi au fost selectionati, pentru ca intentia proiectului a fost promovarea unor idei deosebite. "Paul si-a propus sa vanda, in campusurile studentesti, incaltaminte care nu se gaseste in Cluj; Daniel - sa creeze o bautura fierbinte pentru cei care merg la patinoar; Vlad - sa confectioneze haine pentru animalele de casa; Gabi - sa deschida o mini cafenea la scoala, in pauze; Doina - sa atraga noi clienti la Quo Vadis; Natalia - sa realizeze carduri personalizate; Costel - sa ofere servicii de consultanta; Laura - consiliere psihologica; Adrian - sa promoveze o artista; Ioan - sa se ocupe de pictura si decoratiuni; Emil - sa deschida un centru cu imprimanta laser pentru studenti", ii prezinta Dudas pe cei implicati in proiect.


Timp de o luna, ei a trebuit sa se descurce singuri, investind banii primiti si incercand sa obtina profit. Situatia micilor afaceri si sumele castigate au fost predate la mijlocul saptamanii trecute.


"Afacerea noastra s-a modificat putin, pentru ca la inceput trebuia sa vindem bauturi calde la patinoar, insa ne-am dat seama ca nu suntem nici destul de prezentabili, nici nu avem autorizatiile necesare", explica Daniel Patalau.


De renuntat, insa, nici vorba, pentru ca Daniel si "asociata" lui, Ramona Petri, au inceput sa vanda ceai, cafea si prajituri in curtea bisericilor. "Am cheltuit prea multi bani pe recipiente si materiale si am aruncat destula cafea care nu se mai vinde dupa ora 6 seara. Am vrut sa angajam oameni care sa vanda si sa-i si platim, dar n-am reusit", zambeste Ramona.


Cei doi tineri sunt mandri de afacerea lor, mai ales ca s-au prezentat cu 1.600.000 de lei la finalul proiectului.




Doua afaceri cu un singur milion


Adrian Pop Buia si Luci Costiniuc, au descoperit ca pot face mai mult de o afacere cu milionul de lei primit. Adica, doua. Si s-au inhamat la doua proiecte.


"Initial, am zis ca vom promova o artista; i-am oferit unei studente la Arte bani pentru materiale, iar ea ne-a dat o lucrare a ei sa o vindem", explica Adrian.



Lucrarea s-a vandut, in cele din urma la Galeria de Arta, insa tinerii afaceristi regreta putin ca nu au acceptat o alta oferta, mult mai buna.


"In loc de 300.000 de lei, cat am luat pe ea, puteam scoate un milion, de la niste cunostinte cu care ne-am intalnit pe strada. DaO ne-a fost frica sa le aratam lucrarea, sa n-o spargem", marturiseste Luci.


Pentru ca le-au ramas bani, cei doi au confectionat 100 de martisoare din aluat uscat si pictat, pe care le-au vandut inainte de 1 martie.


"Am avut destule peripetii: o rafala de vant ne-a distrus vreo 20 de martisoare, dar ne-am si distrat. Daca ne apucam de lucru mai devreme, am  fi adunat mai multi bani, dar am invatat ca trebuie sa fim responsabili, sa nu 'fuserim'", concluzioneaza Adrian.




Vopsea lavabila de toti banii


Nu toti au fost la fel de incantati de ceea ce au reusit sa faca. Unul dintre cei inscrisi a cumparat vopsea lavabila, intentionand sa zugraveasca apartamentele celor interesati. "Am prins o perioada proasta, pentru ca toti au zis ca e prea frig pentru asta", marturiseste, trist, Ioan Kertes.


O alta clujeanca mai putin incantata de afacerea pe care a pornit-o a fost Laura. "Am oferit servicii de consultanta psihologica, insa, neavand inca un cabinet propriu, a fost mai dificil sa gasesc clienti. M-am ocupat mai mult de rude si cunostinte", marturiseste ea.


Cu toate acestea, nu regreta ca s-a inscris in proiect, pentru ca acesta "promoveaza o mentalitate de proprietar mai degraba decat de angajat si ideea de a face ceva pentru a castiga bani, in loc sa te plangi", adauga ea.




Povestea cafenelei


Patronul Quo Vadis Cafe, Jonathan Tame, un englez stabilit in Romania de zece ani, si-a dorit sa deschida o cafenea la Cluj, unde sa recreeze atmosfera cafenelelor de altadata, apeland la elemente locale si la nevoia de cunoastere a oamenilor de aici. "Pe langa cafea si prajituri s-a dorit crearea unui cadru, in care tinerii sa vina si sa gaseasca intrebari, sa se poata bucura de ceea ce servesc, sa discute, sa caute interogatiile din spatele raspunsurilor pe care uneori le primesc fara sa-si propuna", povesteste Nicoleta Salcudean, coordonator programe culturale al Quo Vadis Cafe.


In primul an de activitate al cafenelei, dezbaterile, pe diferite teme de interes, erau organizate saptamanal, intentia declarata fiind de a aduce in discutie subiecte din toate domeniile vietii sociale: literatura, arta, politica, medicina, economie. Ulterior, strategia organizatorilor s-a modificat, optandu-se pentru calupuri de evenimente desfasurate in cateva zile. "Am crezut la inceput ca stu-dentii, fiind mai curiosi, vor fi cel mai usor atrasi de proiectul nostru. Am fost uimiti sa constatam ca oameni din diferite ca-tegorii profesionale si sociale ne viziteaza si devin clienti fideli", marturiseste Nicoleta Salcudean.


Evenimentele organizate in cafeneaua clujeana Quo Vadis isi propun sa sparga tiparele in modul de abordare a lucrurilor si invita la explorarea lumii prin schimbarea perspectivei asupra vietii. Echipa Quo Vadis Cafe a elaborat programul de afaceri pentru tineri, cu scopul de a-i stimula sa gaseasca solutii pentru un plan de afaceri bazat pe o investitie minima. Practic, la baza "seminariilor de business" stau creativitatea si intuitia participantilor, spun organizatorii. Fiecare eveniment se desfasoara sub un motto si satisfactia organizatorilor creste pe masura ce descopera ca tinerii au intrebari pe care nu se tem sa le rosteasca. In unele cazuri, parerile enuntate in timpul dezbaterilor culturale sunt expuse in cafenea si devin parti componente ale decorului.




Bogatia tine de creativitate


Coordonatorul proiectului "Punguta cu doi bani", Mircea Dudas, este el insusi un exemplu in ceea ce priveste succesul unei afaceri pornite aproape din nimic. Dudas este cel care a infiintat, in 1990, prima firma din afara Bucurestiului.


"Aveam ideea, dar nu exista legislatie, asa ca ne-am redactat statutul folosind legile din perioada interbelica", isi aminteste el.


Asa se face ca, in momentul in care s-a dat, in 11 martie 1990, decretul privind infiintarea firmelor, societatea Alfa Soft, infiintata de Dudas, impreuna cu un prieten, a fost inregistrata, primind numarul 2 de la Comisia Nationala pentru Industrie si Servicii. Aceeasi firma a fost si prima care a deschis un cont la banca.


"Bogatia nu este limitata, tine de creativitate, insa a te imbogati nu inseamna sa-i saracesti pe altii. Firme mari au inceput cu doar cativa oameni", spune Mircea Dudas. El critica prejudecatile larg raspandite, potrivit carora e nevoie de capital mare de pornire si afacerile sunt pornite pe principiul "trebuie sa ma imbogatesc repede". transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania