Afaceri de la zero

"Automotive", nr. 1 la investitii si crearea de joburi

08.03.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu

Au venit, au vazut si le-a placut. Li s-a parut rentabil. Au inceput sa construiasca spatii de productie, au stabilit contacte directe cu mediul universitar pentru angajarea personalului calificat si au inceput productia. Au investit zeci de milioane de euro in centre de productie moderne, au creat mii de locuri de munca si contribuie acum la exporturile romanesti. Sunt producatorii germani din domeniul constructiei de componente pentru industria auto.


Cifra de afaceri de 630 de milioane de euro. Este unul dintre primele lucruri pe care le poti spune despre producatorii germani din domeniul constructiei de componente pentru industria auto.


Alta cifra: 25.000. Sunt locurile de munca nou create. Peste 90% din productia acestor firme este destinata pietelor externe, contribuind astfel cu 4% la exportul romanesc.


Printre cei mai importanti producatori germani prezenti in Romania se numara Continental Automotive Products, ContiTech Power Transmission Systems, Freudenberg Flexibile de Frana, INA Schaeffler, Kromberg & Schubert, BOS GmbH & Co. KG, Kuhnke Relee, Leoni Wiring Systems, Lisa DrAxlmaier, Siemens VDO Automotive sau ThyssenKrupp AG. Contrar obiceiurilor pietei, majoritatea producatorilor germani din industria automotive si-au stabilit cartierele generale in Transilvania si Banat.



Kromberg & Schubert, cabluri pentru nemti


Chiar daca afacerile lor cresc in fiecare an, producatorii germani nu prea vor sa vorbeasca despre realizarile sau inves-titiile din Romania.


Multi invoca "afaceri de familie", cu clienti traditionali si stabili, afaceri care isi urmeaza cursul indiferent de locatia centrelor de productie. Realizarile grupului sunt cele care conteaza si nu ale unui punct de lucru in mod particular, spun ei.


Kromberg & Schubert are 10.000 de angajati in intreaga lume si o cifra de afaceri totala de 350 de milioane de euro. La Timisoara au deocamdata singurul punct de lucru din Romania, care realizeaza o cifra de afaceri de 11,6 milioane de euro. Filiala din Timisoara este subsidiara a KSWu-Kroschu din Wuppertal si are 2.374 de angajati. Fabrica produce cabluri destinate in exclusivitate pietei germane.



Draxlmaier, de la Pitesti la Satu Mare


La Satu Mare, concernul Draxlmaier are un centru de productie care se alatura celorlalte 34 pe care grupul le detine la nivel mondial.


Cu un capital de numai 10.000 DM si zece angajati, Lisa si Fritz Draxlmaier au infiintat in 1958 in Vilsbiburg (Bavaria) o firma de productie de cablaje auto. Acesta a fost inceputul, in prezent Grupul Draxlmaier avand o cifra de afaceri de 1,5 miliarde de euro si capacitati de productie in SUA, Tunisia, Egipt, India, Thailanda, Marea Britanie, Franta, Austria, Polonia, Cehia, Ungaria si Romania.


Draxlmaier Romania le ofera clientilor sai "sisteme integrate" de componente auto, mai exact tot ceea ce apartine de dotarea interioara a automobilelor; componente electrice si electronice, cablaje, elemente de design interior, ornamente din lemn, componente din piele.


Principalii clienti ai concernului sunt: DaimlerChrysler, BMW, Volkswagen si Audi. Prima fabrica din Romania a fost deschisa in 1993 la Pitesti, ulterior grupul extinzandu-se prin ridicarea altor fabrici la Brasov, Timisoara, Satu Mare si Hunedoara.


"Extinderea concernului in Romania se datoreaza si costurilor mici de productie, a fortei de munca pregatite si a reclamei realizate de romanii care lucreaza la firma din Germania", a declarat Dragos Macavei, director administrativ al fabricii din Satu Mare.


El a mai spus ca alegerea locatiei din Satu Mare, a fost influentata atat de trecutul industrial al orasului cat si de apropierea fata de granita cu Ungaria. Un alt argument pentru alegerea orasului a fost numarul relativ mare de vorbitori de limba germana.



Investitii de peste 19 milione de euro


La Satu Mare, productia a inceput in 1999, prin constituirea firmei si angajarea echipei de conducere, alcatuita din 30 de persoane, care ulterior a facut recrutari de personal. Varsta medie a angajatilor din fabrica din Satu Mare este de 29 de ani iar calificarea profesionala si scolarizarea se desfasoara atat in interiorul firmei, cat si prin cursuri de specialitate externe.


Fabrica apartine de divizia concernului care produce componente de automobile pentru DaimlerChrysler. Cei 3.300 de angajati lucreaza in sistem de perfectionare activa (lohn), materia prima fiind aprovizionata din strainatate, iar produsul finit livrat in Germania. "Chiar daca in Romania nu exista piata de desfacere si toate produsele sunt exportate, prin solicitarea diferitelor prestari de servicii si prin cumpararea produselor auxiliare necesare productiei, contribuim la dezvoltarea pietei locale", a mai spus Macavei. Pana in prezent, investitia din Satu Mare depaseste 19 milioane de euro.


"Prezenta noastra in Romania, inainte de aderarea Romaniei la UE in anul 2007, ne acorda mai multe avantaje in timp, iar o extindere viitoare in tara este conditionata atat de adoptarea standardelor europene si inaintarea spre Uniunea Europeana, dar si de evolutia industriei auto mondiale", a afirmat Macavei.



Electrice si electronice de la Kuhnke Relee


Compania mixta romano-germana Kuhnke Relee s-a infiintat in 1998 la Sibiu, avand ca actionar majoritar firma Kuhnke GmbH din Malente, Germania, care mai are un centru de productie si in Italia, alaturi de filiale de vanzari in majoritatea tarilor europene, in SUA, America Latina, Asia, Africa si Australia.


La Sibiu, compania produce relee si electromagneti pentru industria constructoare de masini si componente electronice pentru industria auto. In acest an, conducerea firmei asteapta o cifra de afaceri de 13,5 milioane de euro, cu peste 25% mai mare fata de 2004. Anul trecut producatorul sibian de componente electrice si electronice pentru industria auto si-a dublat capacitatile de productie, numarul de salariati, iar cifra de afaceri a cunoscut o crestere de 90%.


Astfel de la mai putin de 6 milioane de euro in 2003, firma a depasit anul trecut 10 milioane de euro. "Au crescut comenzile din industria auto, acesta fiind principalul motiv care a sustinut dublarea capacitatilor firmei", a declarat Andra Boboc, director general adjunct al firmei.



In crestere si pe piata interna


Cea mai mare parte a contractelor Kuhnke Relee se deruleaza in Germania, exporturile firmei detinand anul trecut 95% din totalul vanzarilor. Pe piata externa cei mai importanti clienti sunt Volkswagen, DaimlerChrysler, Audi, Valeo, Volvo Schneider Telemecanique. Cifra de afaceri in Romania a depasit anul trecut 350.000 de euro, fiind si ea in crestere cu 30% fata de 2003.


"Pe piata interna comercializam produsele prin intermediul unei retele de distribuitori, gestionata de departamentul propriu de vanzari. Pe viitor dorim sa intarim actuala organizatie de vanzari, transformand-o intr-un centru regional de vanzari pentru Europa de Est", spune Andra Boboc.


Anul trecut firma a investit peste 1,2 milioane de euro pentru a putea asimila noi produse cerute de clientii din industria auto. "Suntem furnizori de categoria A pentru colaboratorii nostri din Germania. Ei ne auditeaza in fiecare an, iar comenzile lor s-au dublat fata de 2003", mai spune Andra Boboc.


Acesta este motivul pentru care in luna septembrie a anului trecut, firma a inaugurat o noua linie de productie pentru bobinaj si magneti. "Anul acesta dorim sa dezvoltam foarte mult productia destinata industriei auto, dar si pe cea pentru industria constructoare de masini", a afirmat Boboc.



BOS la Arad


Investitia Grupului german BOS in fabrica de la Arad a ajuns la sfarsitul anului trecut la 17 milioane de euro, oficialii companiei luand in calcul o posibila extindere cu 40% a capacitatilor de productie, in functie de schimbarile de pe piata auto mondiala.


"Trebuie sa fii foarte elastic pentru a raspunde la cerintele acestei piete", a spus Gerardus Joris, director general al fabricii din Arad.


Urmand portofoliul de produse al grupului, BOS Automotive Products Romania SCS realizeaza la Arad productie de sisteme de protectie solara si sisteme de compartimentare si amenajare a interiorului pentru automobile, destinate in exclusivitate pietei externe.


"Producem aceste articole pentru toti marii constructori de automobile din lume, dar si pentru integratorii de sisteme", a mai spus Gerardus Joris. Printre marcile pentru care lucreaza BOS Automotive Products Romania SCS se numara Renault, DaimlerChrysler, Ford, Volkswagen, BMW, Porsche, Opel, Audi, Toyota, Land Rover, Fiat.


Conducerea fabricii din Arad a anuntat ca asteapta in 2005 o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de cea obtinuta la sfarsitul anului 2004. Daca in 2003, primul an de productie in Romania, producatorul german de componente pentru industria auto a realizat o cifra de afaceri de 14 milioane de euro, anul trecut compania a ajuns la 33,6 milioane de euro.


BOS Automotive Products Romania SCS, infiintata in 2001 la Arad (in Zona Libera Curtici-Arad, pe platforma aeroport), este o subsidiara a companiei germane BOS GmbH & Co. KG din Stuttgart. Grupul BOS este lider mondial in producerea de sisteme de protectie solara, sisteme de compartimentare si amenajare a interiorului pentru automobile.


Grupul german are 16 centre de productie in toata lumea, 2.500 de angajati si o cifra de afaceri totala de 363 de milioane de euro. In Romania, grupul are in prezent 500 de angajati.



Continental, la a patra fabrica din Romania


Firma germana Continental Automotive Products, furnizor international de subansamble auto, a construit inca cinci linii de productie in cea de-a patra sa fabrica din Romania, de la Sibiu, angajand peste 200 de ingineri in proiectare.


Fabrica, parte a diviziei Continental Automotive Systems, produce sisteme pentru controlul usilor (electronice de confort). Startul productiei de serie s-a dat in iulie anul acesta, prima linie de productie avand o capacitate de 1,2 milioane de unitati pe an. Investitia in a patra fabrica din Romania este in valoare de 20 mil. euro.


"Criteriile noastre de selectie a locului de investitie nu constau doar in atractivitatea salariilor si flexibilitatea programului de lucru. Noi am gasit aici si o infrastructura buna si un mare potential de personal calificat si vorbitor de limba engleza", a declarat Anton Elsen, responsabilul Business Unit-ului Body Electronics din cadrul companiei.


Sesizand oportunitatea reprezentata de forta de munca ieftina si bine calificata din Europa de Est, Continental este prezenta in Romania cu toate diviziile sale.


In Timisoara, compania a investit pana acum peste 200 mil. euro, in trei fabrici, cea mai mare dintre ele, fabrica de anvelope, producand 9,2 milioane de unitati pe an. Continental mai produce in Timisoara curele de transmisie si furtunuri pentru instalatii de climatizare.



Soft Siemens pentru automobile, la Timisoara


Compania Siemens VDO Automotive si-a inceput activitatea la Timisoara in anul 2000, avand ca obiect de activitate dezvoltarea de software, hardware si proiectare mecanica pentru industria de automobile. A inceput cu 10 angajati si a ajuns in acest moment la 900 de angajati.


In prezent, activitatea companiei este impartita in diviziile Chassis & Carbody (sasiul si scheletul automobilului), Powetrain (motorul), Interior and Infotainment (interiorul masinii si sisteme multi-media). Siemens VDO Automotive AG are 130 de locatii in 30 de tari, numarand peste 50.000 de angajati.


Compania timisoreana Siemens VDO Automotive este singura reprezentanta din Romania a grupului german cu acelasi nume si a incheiat anul 2004 cu o crestere de 13% a cifrei de afaceri.


Lucrand in exclusivitate pentru compania germana, centrul de dezvoltare software din Timisoara a reusit sa preia dezvoltarea integrala a unor soft-uri pentru automobile, situatie ce a determinat cresterea cifrei de afaceri de la 16,7 milioane de euro in 2003, la 18,8 milioane de euro inregistrate la sfarsitul anului trecut.


"Daca la inceput realizam doar parti extrem de mici dintr-un proiect al firmei mama, in prezent integrati in reteaua Siemens VDO, dezvoltam solutii si livram produse care fac din noi prima alegere a clientilor. Cultura companiei, performantele echipei si rezultatele inregistrate ne recomanda drept unul dintre cele mai importante centre de dezvoltare ale companiei", ne-a declarat Dr. Joerg Stratmann, manager general al Siemens VDO Automotive Timisoara.


Pentru a raspunde solicitarilor producatorilor de automobile, compania din Timisoara a crescut numarul de angajati cu peste 300 de persoane in ultimul an, ajungand in prezent la 900 de salariati. Statistic, 75% dintre angajati au absolvit facultatea in ultimii 4 ani.


"Pana la sfarsitul acestui an vom depasi 1.000 de persoane. Investim anual in oameni, in pregatirea lor profesionala, dar si in infrastructura si echipamente", a mai spus Joerg Stratmann.


Daca in 2003, bugetul alocat pentru investitii a fost de 3,3 milioane de euro, anul trecut acesta a crescut la 5,2 milioane de euro.


"Cresterea numarului de angajati, cat si amplificarea investitiilor se datoreaza proiectelor de dezvoltare extrem de complexe, pe care clientul final a ales sa le realizeze in Timisoara", a afirmat directorul general al companiei.


Intreaga productie de sofware si hardware a Siemens VDO Automotive Timisoara este destinata pietei externe si, chiar daca clientul initial este compania mama din Germania, clientii finali sunt importanti producatori de automobile din lume.



Boom in industria auto


Consultantii in resurse umane din Transilvania si Banat vorbesc despre impactul pe care investitiile din industria constructiilor auto l-au avut in randul fortei de munca locale. In opinia specialistilor in HR, premiantul anului 2005, la nivel de investitii si implicit de oferte de job-uri, va fi tot domeniul "automotive", desi exista si cateva proiecte interesante in domeniul electronicii si telecomunicatiilor, care vor dinamiza piata fortei de munca pe aceste segmente.


Pentru Sales Consulting din Cluj, domeniul productiei "automotive" a reprezentat in 2004 un camp semnificativ de activitate, atat din punct de vedere al recrutarilor, cat si al programelor de training pentru personal. "In ultimii ani se observa tendinta marilor companii straine constructoare pentru industria auto de a se indeparta usor de Timisoara/Arad in alte zone, la Deva, Orastie, Alba, Hunedoara sau Ineu. Prin urmare, recrutarile pentru pozitii de top si middle management (financiar, IT, logistic, calitate, productie), ca si cele pentru posturi foarte specializate au avut o pondere importanta in activitatea firmei", a declarat Ovidiu Vilceanu, operational manager Sales Consulting.


In zona Timisoara-Arad-Oradea-Resita, anul 2004 a fost bogat in investitii in industria automotive. "Aceste investitii au creat o concurenta accentuata pe piata fortei de munca, mai ales in domeniul recrutarilor pentru pozitiile de mid management si specialisti tehnici. Somajul se pastreaza la cote mici, in special in judetul Timis, existand deja o concurenta manifestata si pe piata operatorilor de productie, a tehnicienilor", spune Razvan Ogircin, managing partener Aims Human Capital Timisoara.
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania