Afaceri de la zero

Reclama de care nu scapi nici in lift, nici la restaurant si nici la coafor

27.10.2006, 16:35 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
In contextul aglomerarii tot mai mari de mesaje publicitare pe canalele media traditionale, companiile incearca sa gaseasca locatii tot mai de impact in care sa isi afiseze mesajele publicitare. Pe aceasta nisa cativa "creativi" au descoperit ca spatiile neconventionale sunt libere si s-au instalat cu rame, reclame si bagaje. Cum publicitatea in toaletele cluburilor sau ale restaurantelor nu mai este de ceva vreme un fapt neobisnuit, ultima "descoperire" a celor care cauta noi nise de piata este reclama in lift.
Ideea reclamelor in lift ii apartine unui tanar din Bucuresti, Tudor Maxim, care din aprilie 2005 cand a demarat aceasta afacere a obtinut venituri de peste 120.000 de euro exploatand aceasta afacere in Capitala.
"Ideea de reclama in lift a venit simplu si firesc ca un raspuns la nevoia mea de a avea o indeletnicire intelectuala intr-un rastimp in care nu am altceva de facut. Mi-am dat seama ca de cate ori folosesc liftul, eu sau alte persoane, exista tendinta naturala de a te uita efectiv pe pereti, fie din plictiseala, fie din dorinta de a evita privirile unor persoane straine cu care imparti liftul. In aceste conditii, mie imi erau foarte familiare instructiunile de utilizare a liftului", isi aminteste zambind, Tudor Maxim, managing director Elevate.
Compania Elevate este cea prin intermediul careia se promoveaza conceptul de reclama in lift, iar in ultimele luni conducerea companiei a subcontractat in sistem de franciza afacerea unor alte companii din 11 orase ale tarii, taxa de franciza fiind de 3.000 de euro. "Am optat pentru acesta varianta deoarece ar fi fost mult mai costisitor pentru noi sa fim prezenti cu forte proprii in toate cele 11 orase", explica Maxim.
Acesta estimeaza pentru anul viitor o cifra de afaceri de aproximativ 250.000 de euro, doar pentru Bucuresti. "Suntem deschizatori de drumuri intr-o zona cu un potential imens si credem ca exista insa loc pentru a gasi noi solutii inovatoare. Piata in domeniu nu este saturata si in prezent urmarim companiile care nu sunt neaparat foarte deschise la metodele neconventionale de publicitate. Estimam ca in momentul in care isi vor da seama ca reclama in lift reprezinta un avantaj, isi vor reevalua strategia de comunicare", declara Maxim.
Potrivit acestuia, reclama in lift a venit ca un raspuns al nevoii sporite de comunicare a companiilor, intr-o maniera neconventionala si de impact, in contextul aglomerarii tot mai mari de mesaje publicitare pe canalele media traditionale.
"La televizor, la radio, pe panourile stradale sau in cutiile postale se suprapun numeroase mesaje publicitare, de multe ori ale concurentilor directi. In lift, in schimb, poate exista exclusivitate pentru o marca, fapt ce contribuie semnificativ la diferentierea acesteia", este de parere managerul Elevate.
Acesta a mai spus ca, potrivit unor studii internationale, 95% din persoanele care se afla intr-un spatiu inchis, de dimensiuni reduse, in care nu exista stimuli vizuali sau auditivi, citesc mesajele publicitare amplasate in acest perimetru. De asemenea, peste 80% din acestia reusesc sa si memoreze respectivul mesaj. "Altfel spus, teoretic, companiile au sanse mai mari ca produsul lor sa fie observat de persoanele care folosesc lifturile purtatoare de reclama decat daca ar fi ales un mod de promovare traditional, prin intermediul mass-media sau al panourilor outdoor", crede Maxim.
Compania Elevate lucreaza cu clienti precum Renault, Seat, Mazda, Skoda, Banca Romaneasca sau Pizza Hut, aceste companii investind aproximativ 40 de euro pe luna pentru o rama intr-un lift, suma incluzand selectarea locatiilor si consultanta, productia inserturilor publicitare si montarea lor. "Unul dintre cele mai deosebite proiecte pe care le-am avut pana in acest moment este cel pentru noul model Renault Clio. Am inlocuit posterele clasice cu oglinzi decorate cu volanul unui Renaul Clio, iar in momentul in care te uitai in oglinda, te vedeai la volanul masinii", isi aminteste managerul Elevate.
Reteaua de distributie a companiei Elevate include blocurile din zonele rezidentiale, cladirile de birouri, hotelurile si campusurile universitare. "Avem toate cele patru niveluri doar in Bucuresti, in celelalte orase fiind prezenta doar reclama in zonele rezidentiale. Estimam insa ca in perioada urmatoare vom lansa prin intermediul partenerilor nostri din tara toate cele patru concepte", spune Maxim.
De asemenea, conducerea companiei Elevate intentioneaza ca anul viitor sa-si extinda afacerea si in alte tari europene. "Suntem interesati de Grecia, iar in acest moment suntem in discutii cu un partener local. Nu am decis deoacamdata daca ne vom extinde prin forte proprii sau tot in sistem de franciza", declara Tudor Maxim.
Un alt concept destul de nou in Romania cand vine vorba de publicitatea neconventionala este cel de restroom advertising sau reclama in toalete. Ideea ii apartine lui Constantin Stan, care impreuna cu jurnalistul Mircea Toma fondeaza in 2001 compania Oops Media. "Am profitat de o idee interesanta care exista in multe alte tari si care isi are originea in Statele Unite. Piata romaneasca nu era foarte pregatita pentru acest lucru, insa cu timpul veniturile din publicitatea neconventionala au inceput sa creasca, ceea ce denota o deschidere a clientilor spre tot ceea ce este nou", declara Cristian Dragan, director la Oops Media.
Potrivit acestuia, specificul conceptului de restroom advertising este faptul ca mesajele publicitare trebuie sa surprinda la fiecare contact vizual privitorul. "De altfel, mesajele campaniilor publicitare sunt, in general, create special pentru acest tip de spatiu, unele dintre ele fiind surprinzator de haioase", mai spune Dragan.
In opinia acestuia, in prezent, Oops Media are aproximativ 3.500 de rame in 500 de locatii din toata tara, pretul de inchiriere al unei rame pe luna fiind de aproximativ 30 de euro. "Beneficiem, de asemenea, de suportul retelelor McDonald's si Mol Romania, astfel ca putem spune ca suntem prezenti in aproape toate orasele mari ale tarii", explica directorul firmei. Acesta a precizat ca firma incearca sa colaboreze cu locatii bune, in general fiind alese acelea care trec de un anumit nivel. "Ne referim la tipul de clienti, pretul serviciilor si nu in ultimul rand la curatenie", explica Dragan.
In ceea ce priveste alte proiecte, compania a lansat de aproximativ un an un nou suport media neconventional, Salon Style Media, reprezentat de saloane de infrumusetare, coaforuri, saloane de ingrijire corporala. "Conceptul este la fel de nou si inovator, iar in acest moment estimam ca acoperim aproximativ 80% din locatiile de gen din Bucuresti si am inceput dezvoltarea in tara, fiind deja prezenti in cinci orase mari", a precizat Dragan. Compania colaboreaza cu clienti din domenii diferite, precum telefonie mobila, telefonie fixa, farmaceutice, produse cosmetice, dar si cu unele companii auto si de IT.


Afacerea pe scurt
Idee neconventionala de amplasare a panourilor publicitare
Daca ideea este buna si originala pentru piata romaneasca, puteti chiar sa o francizati pentru o taxa de intrare de 3.000 de euro, cum este cazul reclamelor din lift
Cifra de afaceri in primul an de activitate: 120.000 de euro
Cifra de afaceri anuala din acest tip de reclame poate depasi 250.000 de euro
Costul unei rame pentru reclame intr-un lift este de 40 de euro si include selectarea locatiilor si consultanta, productia inserturilor publicitare si montarea lor
Pretul de inchiriere a unei rame pentru reclame intr-o toaleta este de 30 de euro pe luna
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania