Afaceri de la zero

S-o vedeti cum arata dupa operatia estetica

27.07.2004, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu


Cine e nemultumit sau plictisit de farurile autoturismului, de jante sau de oglinzile retrovizoare, ori doar aflat in cautarea unui mic retus pentru o masina perfecta, are la dispozitie doua optiuni: sa caute piesa dorita la un magazin de tuning si s-o monteze singur sau sa apeleze la serviciile unei firme de tuning. In Romania, acest domeniu este relativ nou, ceea ce explica de ce majoritatea firmelor care pot realiza toate tipurile de tuning auto - exterior (modificarea designului masinii), interior (modificarea habitaclului) si tuning de motor - sunt concentrate in Bucuresti. Au aparut insa si provincie firme puternice de tuning, unele din ele cunoscute de majoritatea pasionatilor de masini de la noi: la Sibiu - Bucur Tuning, la Iasi - Luc Auto Design, la Cluj - Spider Tuning, la Oradea - Horguem Tuning.



In Transilvania, domeniul nu este reprezentat doar de firmele specializate pe tuning, ci si de o serie de firme care vand piese auto, comercializeaza produse de tuning sau chiar persoane independente care lucreaza ca agenti care vand produse de tuning. Zonele urbane constituie piata cea mai profitabila, datorita numarului mare de masini, situatiei financiare a locuitorilor, precum si datorita accesului la informatie si posibilitatilor de documentare.



"Ca pentru orice activitate noua, si in cazul tuningului trebuie creat gustul clientilor. Numarul firmelor romanesti producatore de elemente de tuning este foarte redus. Majoritatea comercializeaza produse din import al caror pret este de multe ori inaccesibil pentru posesorii de autoturisme", considera Valentin Costea, proprietarul firmei aradene KID Tuning.



an opinia patronului Spider Tuning din Cluj, Horia Avram, tuningul auto este o activitate inca noua pentru Romania. "Prima impresie este ca asa ceva nu isi pot permite decat cei cu bani. Nu e adevarat. Tot ce sta la baza tuningului auto este bunul gust. Fiecare dintre noi putem face mici modificari la masina personala. Aici intervine bunul-gust al fiecaruia".





Au citit in revistele maghiare



Situatia s-a schimbat insa treptat, cei care activeaza in domeniu considerand ca se poate vorbi despre o crestere certa a pietei o data cu familiarizarea clientilor cu acest tip de servicii. Toti cei implicati direct in acest tip de afaceri declara ca numarul celor interesati de optionalele la masini a crescut foarte mult in ultimul an.



"Pentru serviciile de tuning auto, Bucurestiul a dat startul, la fel ca in mai toate domeniile. Datorita concentrarii de capital, si posibilitatea de a dezvolta domenii mai noi este mult mai mare acolo. Piata transilvaneana, in schimb, reproduce in mare masura ceea ce s-a intamplat in Ungaria acum cinci ani in acest domeniu", afirma Horvath Laszlo, administratorul firmei Horguem Tuning din Oradea, care sugereaza astfel ca, si in privinta serviciilor de tuning, ca in multe alte privinte cand a fost vorba de adaptarea unor noutati de civilizatie, Transilvania n-a fost influentata de Capitala, cat de vecinatatea geografica directa cu Vestul, prin Ungaria.



"La inceput trebuia sa le explici tuturor ce inseamna tuningul, lumea fiind oarecum speriata de preturi. Era un produs nou, care nu avea valoare decat pentru putinii cunoscatori, insa cu timpul, lucrurile au evoluat in sens pozitiv. Publicatiile maghiare care apareau in Oradea le-au permis celor interesati de domeniul auto sa vada ce putea sa realizeze o firma de specialitate cu o masina obisnuita", povesteste Horvath Laszlo.





Totul a inceput cu o bicicleta



Valentin Costea de la KID Tuning a inceput sa lucreze in domeniul tuningului pe vremea cand la noi nimeni nu stia nici ceea ce inseamna acest concept. "Aveam 10 ani si am pus motor pe prima bicicleta pe care am primit-o. A urmat etapa motocicletelor, abia ajungeam la pedale, dar imi placeau si le modificam mereu cate ceva. Prima masina, un Renault Fuego, a suferit niste modificari timide in ultimul an de liceu, dar care nu au trecut neobservate in oras. Numarul masinii continea secventa KID, de aici venind mai apoi si numele firmei", isi aminteste Valentin Costea.



Celelalte lucrari nu s-au lasat prea mult asteptate, anii de facultate aducand "noi comenzi" pentru tanarul Costea, care a trecut la modificari mult mai indraznete. "Pentru propria masina, aripile din spate au fost turnate pe un mulaj facut in zapada".



Prima masina modificata de Valentin Costea a fost, la acea vreme, si singura din Arad. De atunci insa, situatia s-a schimbat, si potrivit patronului KID Tuning, in prezent numarul celor cu masini modificate a crescut considerabil. "Aria s-a extins si in orasele limitrofe, in Oradea, respectiv Timisoara, de aceea consider ca se poate vorbi despre un trend ascendent", afirma Valentin Costea.



KID Tuning este una dintre cele mai noi firme de profil infiintate in Transilvania. Desi exista efectiv din februarie 2004, comenzile pe care Costea le-a primit din timpul studentiei au plasat-o din timp pe piata. Cu patru angajati, firma are si capacitatea de a executa lucrari de tuning pentru motociclete. Pentru a-si putea pune in aplicare ideile, aradenii se gandesc acum la un spatiu de productie si de conceptie asemanator celor existente peste hotare.





Mostenire de familie



Pasiunea pentru automobilism a lui Horia Avram, proprietarul firmei Spider Tuning Service din Cluj-Napoca, se leaga de concursurile la care a participat tatal sau, campion de automobilism. "Primii clienti au fost desigur prietenii, apoi s-a dus vorba, pentru ca automobilistii sunt in fond o mare familie", considera Horia Avram.



Personalizarea ceasurilor de bord a constituit punctul de pornire pentru Spider Tuning, ulterior firma realizand lucrari complete. "Am modificat aspecte din exteriorul masinii, dar si din interior, tot ce tine de aspectul unui automobil. Cea mai complexa lucrare a fost un VW Golf 2 care a fost reconstruit in totalitate", declara Avram.



Firma a aparut pe piata clujeana in ianuarie 2003. "Am avut un magazin de prezentare in centrul Clujului pe care ulterior l-am inchis si ne-am mutat intr-un nou sediu, unde am inceput si constructia unui atelier-showroom, pe care speram sa o finalizam anul acesta", afirma proprietarul.





Placerea de a modifica o Dacie



De la o mica afacere bazata pe placerea de a modifica o Dacia Nova s-a dezvoltat firma Horguem Tuning, infiintata in 2001 la Oradea. La inceput, obiectul de activitate s-a axat pe importul si distributia de componente pentru tuningul auto.



"Am inceput ca firma importatoare, insa de mai bine de un an ne ocupam inclusiv de fabricarea spoilerelor si a altor elemente de caroserii din fibra de sticla, carbon si kevlar, pastrand si caracterul de distribuitor, printr-o noua linie de produse destinate sistemului audio al masinii", spune Horvath Laszlo, administratorul firmei.



El isi propune sa extinda afacerea prin constructia unui centru de tuning, vizand in acelasi timp si inceperea exportului pentru piesele din fibra de sticla. "Pe langa partea de tuning auto, vom monta si sisteme audio. Colaboram deja cu alte doua magazine, in regim de franciza si cu zece dealeri independenti din Oradea si din tara".





Pentru motoare, incercati in alta parte



De la livrari de accesorii si componente de tuning optic si sisteme audio pana la montajul acestora, totul se realizeaza intr-un centru de tuning, iar tarifele sunt extrem de variate. La Horguem Tuning, o bara montata costa in jur de 100 de euro, un set de praguri, aproximativ 1,5 milioane de lei. La nivel de motoare, firma oradeana intervine doar pentru aspecte minore si doar la nivel de filtre de aer, bujii pentru admisie si tobe sport la evacuare. "Nu montam cipuri (pentru computerul de bord), pentru ca nici o firma din Romania nu ne poate oferi o garantie serioasa pentru o colaborare in domeniu", explica administratorul Horguem.



La KID Tuning, tuningul de exterior are prioritate: centrul lor e plin de elemente de caroserie din fibra de sticla, produse chiar de firma aradeana. Foarte cerute de clienti sunt montarea de sisteme de lumini sub masini sau in interior sau de folii autocolante cu tot felul de desene.



Chiar daca nu sunt inca in masura sa rezolve orice solicitare legata de tuningul auto, cei de la Spider Tuning le ofera celor interesati consultanta si sprijin in contactarea celor mai buni in domeniu. "Intr-un fel sau altul pot spune ca reusim sa rezolvam aproape orice cerere legata de modificarea automobilului", declara Horia Avram.





Cine sunt clientii



Serviciile de tuning nu se adreseaza doar celor care isi inscriu masinile in competitii de raliuri, cu toate ca primele imagini care ne vin in minte cand ne gandim la tuningul auto sunt cele ale autoturismelor participante la raliuri. "Targetul nostru este destul de dinamic, pentru ca ii vizam pe toti cei care doresc ceva mai mult decat dotariile standard ale masinii", spune Horvath Laszlo de la Horguem.



Cei care-si aduc masina in centrul de tuning al firmei bihorene au intre 18 si 40 ani, iar veniturile lunare le permit sa-si decoreze masina dupa pofta inimii. Majoritatea solicitarilor provin din Cluj sau din zona Ardealului. "Fiind o firma mica, nu putem aborda piata la nivel national, ne limitam la planul regional", completeaza proprietarul Spider Tuning.



Si patronul KID Tuning a constatat impactul acestui gen de servicii in randul tinerilor. "Ei sunt mai receptivi, mai dornici de a personaliza masina. Au la indemana cele mai moderne resurse de informare cu privire la tuningul de peste hotare", considera Valentin Costea. Pentru firma lui insa, si clientii de varsta medie, cu un anumit standard de viata, cu masini noi si scumpe reprezinta un target destul de stabil. "Solicitarile vin din partea celor care doresc ca masina lor sa se evidentieze prin cateva elemente de tuning. Nu este intotdeauna nevoie de foarte multi bani, ci de imaginatie, de bun gust, pentru ca si cele mai mici modificari pot avea un efect deosebit", adauga Costea.





Filozofia adaptarii la pretentiile individuale ale clientului a facut posibila aparitia, in mediul de afaceri al Americii postbelice, a serviciilor de tuning auto (to tune - a ajusta, a regla). Treptat, aceste servicii s-au specializat, pe de o parte in jurul marilor producatori de automobile (tuneri pentru anumite marci auto), pe de alta parte in functie de genul de modificari aduse (tuning complet sau partial, styling sport sau elegant). Toate firmele de tuning urmaresc insa acelasi lucru, sa transforme o masina de serie intr-un obiect personalizat. Firmele de tuning redeseneaza orice element al masinii: scaunele, volanul, schimbatorul de viteze, ceasurile de bord, spoilerele, eleronul, jantele, tobele de esapament, cipul computerului de bord sau intregul sistem audio. In Occident, oferta de produse de tuning este impresionanta. Sute de mii de accesorii, de la cel mai mic surub care are o alta taietura sau o alta culoare decat cea propusa de producatori, si pana la piese de mari dimensiuni care pot schimba performanta masinii. Clientii cumpara o masina noua careia ii pot face o multime de modificari: nu exista piesa din fabricatia standard a autoturismului careia sa nu-i corespunda zeci de variante de tuning. Imaginatia si dorinta de a crea tot timpul ceva nou sunt deci extrem de importante pentru un tuner. In plus, se poate vorbi si despre moda in tuning, ceea ce complica lucrurile, fiindca tunerul este nevoit sa creeze variatiuni in raport cu tendinta de baza, de pilda in raport cu un anumit gen de styling retro sau extravagant care "se poarta".





Una din primele firme bucurestene de tuning auto, C&C Tuning a fost infiintata in 1999 de Andrei Craciun, Alin Negulescu si Alexandru Ciocalteu, trei tineri cu studii economice la baza, care si-au propus sa creeze o piata pentru pasiunea lor. Insa, conform unui proverb romanesc, socoteala de-acasa nu se potriveste cu cea din targ. La infiintarea firmei, cei trei asociati credeau ca vor putea lucra pe comanda, fara stocuri. Nu s-a putut, pentru ca, spune Andrei Craciun, romanul este un client "dificil", nu are rabdare, vrea sa aiba "chiar acum" ceea ce isi doreste sau oricum, foarte, foarte repede. Pe de alta parte, explica el, "piata romaneasca nu era atractiva pentru firmele de tuning din Occident si noi a trebuit sa cream un fel de tampon, sa ne facem stocuri pentru ca lucrurile sa se deruleze mai rapid". Astfel ca, in primul an de activitate, investitiile s-au ridicat la suma de 750.000 de marci. Doi ani mai tarziu, firma isi deschisese deja doua showroom-uri in Bucuresti si un depozit, iar in 2002 a reusit pentru prima data sa treaca pe profit - 884 de milioane de lei la o cifra de afaceri de 14,6 miliarde de lei.



C&C realizeaza tuning al designului exterior cu elemente si pachete de estetica a caroseriei de la firmele Rieger, Projektzwo, JE Design, Lorinser, AC Schnitzer, Carcept, MS Design, accesorii de interior si folie de geamuri MHW, In-Pro, Monaco si Foliatec, respectiv tuning de imbunatatire a performantelor tehnice cu motoare ABT, Hamann, Opera, filtre aer sport K&N, esapamente Sebring si Remus, jante de aliaj OZ Racing, Borbet, ATS si Antera, suspensii KW, kituri de discuri si placute de frana de la ABT si Hamann.



Din pacate, crede managerul, dat fiind ca pe piata de masini second-hand autohtona preturile sunt foarte mici in comparatie cu cele din alte tari, iar provenienta unora este adesea "mai gri", ca procent din valoarea masinii, piesele tuning pot parea scumpe. "In Occident, tuningul este o adevarata industrie, cu o piata dinamica, pe care produsele se schimba non-stop, in functie de aparitia de noi modele de masini. Produsele de tuning nu se vand prin pret, ci prin calitatea lor. Este clar ca nu poti sa optezi pentru un produs de tuning pentru ca este mai ieftin ca un altul; el este cel putin la fel de scump ca produsul pe care il inlocuiesti".



Calitatile unui produs de tuning pot fi remarcate cel mai bine atunci cand acesta este montat pe masina, considera Craciun. Din acest considerent, asociatii de la C&C Tuning au decis sa investeasca in masini aflate in permanenta in showroom-uri, la dispozitia clientilor pentru teste. "Nu am vrut sa vindem aratandu-le clientilor fotografii, asa cum face toata lumea in Romania, pentru ca este vorba despre un gen de produse pe care trebuie sa le arati, sa poata fi testate. Sigur ca nu pot fi testate toate - nu pot fi testate suspensiile, de exemplu - dar il putem urca pe client intr-o masina echipata cu produsul care il intereseaza", explica managerul.



Din experienta lui, posesorii de automobile autohtoni pun cel mai mare accent tocmai pe caii-putere ai motoarelor. "In Romania se face o mare greseala, oamenii vor mai multa putere la motor, este primul lucru pe care il cer opt din zece clienti. Noi incercam sa le explicam ca aceasta este ultima operatiune care trebuie facuta, in primul rand trebuie schimbata suspensia si apoi ai nevoie de frane si acestea sunt cel mai costisitor echipament. Eu cred ca marind puterea cu 40% la motor castigi mult mai putin decat ai castiga schimband suspensia, o operatiune de 10 ori mai ieftina", considera managerul, in opinia caruia aceasta este una dintre cele mai importante operatiuni de imbunatatire a performantelor unui automobil. "O suspensie sportiva, mai joasa si mult mai rigida, da o siguranta mai mare in rulare si imbunatateste enorm comportamentul unei masini. De asemenea, are un rol foarte important si ca estetica; coborand garda la sol, masina isi sporeste agresivitatea", spune Andrei Craciun.
transilvania@zf.ro 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania