Afaceri de la zero

Sase banci elene au planuri ambitioase. Cate vor reusi oare sa le puna in aplicare?

24.03.2006, 00:00
Piata romaneasca s-a dovedit atractiva pentru grupurile financiare elene, nu mai putin de sase desfasurand operatiuni aici. Potentialul de crestere i-a convins pe acesti jucatori sa investeasca deja sume importante, iar planurile lor de dezvoltare cuprind invariabil extinderea operatiunilor pe piata romaneasca.

Primii trei jucatori din sistemul bancar elen - Alpha Bank, EFG Eurobank si NBG au intrat la momente diferite pe piata romaneasca si se lupta sa ocupe un loc cat mai bun in top.

Pe langa acestea, alte trei grupuri, Piraeus Bank, Emporiki Bank si Egnatia Bank, mai sunt prezente pe piata locala.

Cumulat, bancile elene detin aproape 11,5% din totalul activelor din sistemul bancar, adica aproximativ 4 miliarde de euro.

Grupurile elene au devenit mai agresive odata cu dezvoltarea pietei de retail din ultimii trei ani, dupa ce o perioada indelungata au avut o prezenta destul de discreta.

De altfel, EFG Eurobank si NBG sunt inca interesate sa-si consolideze pozitia pe piata prin noi achizitii, ambele participand la procesul de privatizare a CEC. NBG a concurat, fara succes, si pentru achizitia BCR.

In prezent, EFG Eurobank ocupa cea mai buna pozitie pe piata locala prin filiala sa, Bancpost, care detine 4,5% din activele din piata si locul al saselea in sistem.

Grecii au intrat in actionariatul bancii inca din 2000, insa au preluat controlul abia trei ani mai tarziu. Ulterior, au demarat o restructurare a operatiunilor, dar si a retelei pentru a aduce sucursalele la standardele de imagine si functionalitate ale grupului. Finalitatea procesului de restructurare ar trebui sa fie accederea pe pozitia a treia in topul bancilor din Romania. Anul trecut Bancpost a facut investitii masive in implementarea unui nou sistem IT, dar si in restructurarea personalului si a retelei teritoriale. Pana la sfarsitul anului, reteaua teritoriala a bancii ar trebui sa creasca, ajungand la aproximativ 200 de unitati.

In paralel, Eurobank a inceput constructia unei structuri de grup financiar in jurul Bancpost. Pana acum au devenit operationale o societate de leasing, una de credite de consum - Euroline Retail Service - si o companie imobiliara, EFG Property Services. Din grup mai fac parte si doua societati specializate in administrarea de active si intermedierea pe piata de capital. Grecii si-au aratat de asemenea interesul si pentru piata asigurarilor, unde nu detin inca nici un jucator.

In toamna trecuta Bancpost a operat o majorare de capital de peste 92 de milioane de euro, in cadrul careia EFG a adus 50 de milioane de euro. Infuzia, care a permis reluarea creditarii in valuta sub normele restrictive ale BNR, ar trebui sa sustina si dezvoltarea bancii in urmatorii ani.

Alpha Bank, desi nu s-a implicat in marile procese de privatizare, este hotarata sa se dezvolte organic pe piata locala. Oficialii grupului au repetat in mai multe randuri anul trecut hotararea de a extinde afacerile pe pietele din Europa Centrala si de Est, in special in Romania si Bulgaria.

In toamna trecuta grecii au facut o infuzie majora la capital la filiala locala, Alpha Bank Romania, de 126 mil. euro. Majorarea, al carei prim obiectiv a fost sa permita iesirea de sub restrictiile BNR privind limitarea soldului finantarilor in valuta la de cel mult trei ori nivelul capitalurilor proprii, ar trebui sa sustina dezvoltarea agresiva a retelei si a afacerilor. Injectia importanta de capital a propulsat Alpha Romania pe pozitia a treia in topul celor mai bine capitalizate banci, dupa BCR si BRD-SocGen.

Alpha a pierdut teren pe piata locala datorita orientarii preponderent catre segmentul corporativ. Extinderea retelei, de la 30 de unitati la inceputului acestui an pana la 150 in 2008, ar trebui sa asigure si dezvoltarea afacerilor pe segmentul de retail, care se anunta sa ramana cel mai dinamic.

In ultimele luni Alpha a reusit sa recupereze o parte din terenul pierdut, ajungand in decembrie trecut la o cota de piata de 3,8%. Clientii corporativi reprezinta in continuare grosul clientelei, 80% dintre credite mergand catre acest segment. Banca este in plin proces de dezvoltare a unui portofoliu de produse pentru clientii de retail, bazandu-se in special pe aducerea de noi concepte, care sa raspunda nevoilor tot mai specifice.

NBG, care mai detine pe piata locala Banca Romaneasca, are planuri ambitioase de crestere, fie prin achizitii, fie printr-o crestere organica. In conditiile in care privatizarea CEC a ramas in stand-by cateva luni bune la sfarsitul lui 2005 si inceputul acestui an, grecii au operat o majorare de capital importanta. Astfel, in februarie au adus peste 60 de milioane de euro la capitalul Bancii Romanesti, care a ajuns la 111 milioane de euro. La inceputul lui 2005 grecii mai dublasera o data capitalurile filialei locale, cu o injectie de 26 de milioane de euro. De altfel, aceste infuzii erau asteptate inca din 2003, cand preluasera pachetul majoritar de actiuni al bancii locale. NBG era prezent pe piata locala inca de la jumatatea anilor ''90, prin intermediul unei sucursale proprii, insa in afara de achizitia in 1999 a filialei locale a Chase Manhattan, nu a intreprins activitati semnificative.

Tot anul acesta NBG se va hotari daca va renunta la brandul "Banca Romaneasca" pentru a impune pe piata numele propriu. Actiunea ar trebui sa vizeze de fapt mai multe piete din regiune, unde grupul este prezent, insa nu si-a promovat propria identitate.

Piraeus Bank, un alt grup financiar elen important, a lansat de anul trecut o politica agresiva de expansiune, care ar trebui sa se traduca prin investitii de 40 de milioane de euro numai anul acesta. Piraeus a intrat pe piata locala la inceputul anilor 2000, prin achizitia Bancii de Credit Pater, insa pana anul trecut a ramas in expectativa. In ciuda unei extinderi agresive a retelei teritoriale si a promovarii produselor de retail, banca a pierdut din cota de piata in ultimele luni. Oficialii Piraeus spun insa ca investitiile ar trebui sa-si arate efectele in cativa ani si spera sa reuseasca sa-si majoreze semnificativ cota de piata, de la 0,8% in prezent, dar si profitabilitatea.

Egnatia si Emporiki, doua banci de dimensiuni mai reduse, au de asemenea planuri ambitioase de crestere pe piata romaneasca. Egnatia Bank Romania are aprobat pentru anul acesta un credit subordonat de sapte milioane de euro de la banca mama, care va sustine dezvoltarea retelei teritoriale pana la 9 unitati, dar si dublarea activelor la 240 de milioane de euro. Si grupul Emporiki are in vedere concentrarea pe pietele din Europa Centrala si de Est, Romania fiind mentionata intre tarile in care isi va imbunatati prezenta.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania