Afaceri de la zero

Si totusi, cum mai facem sa gasim acum locul unde se agata harta in cui?

13.08.2003, 00:00 Autor: Cecilia Stroe

Intr-o discutie de acum vreo doi ani dintr-un forum de pe Internet, un student scria ca, la unul din cursuri, un profesor american a comentat ca e cam fara sens sau chiar pleonastic sa se spuna “cartografie digitala” sau “cartografie computerizata”, fiindca doar aceasta exista acum.
 “Adica toata cartografia care se vrea legata de prezent este digitala. Asa ca zic: noi, cu cartografia din Romania, am putea fi considerati un fel de fosile vii si protejati precum pestera Movile, cu capac de beton si sa mai intre din cand in cand specialistii sa vada cum desenam frumos si sa faca filme despre noi la BBC”.
Lucrurile nu s-au schimbat fundamental de acum doi ani, iar numarul firmelor care se ocupa la noi cu cartografia digitala e in continuare extrem de redus, fie ca e vorba de importatori de softuri pentru harti, fie ca e vorba de producatori de harti sau de aplicatii noi pentru softuri existente. Nu se poate vorbi despre o piata definita a hartilor digitale, dat fiind marea varietate a domeniilor unde acestea sunt utile, de la cadastru, silvicultura, retele electrice sau de telecomunicatii si pana la soferii care isi planifica un itinerar turistic intr-o tara sau o zona anume.
Firma SoftAgency, de pilda, a ales acest ultim domeniu pentru a-si face cunoscuta oferta mai usor: a dezvoltat site-ul hartionline.ro, un loc popular in Internetul romanesc, cu harti digitale detaliate despre Romania, Europa si Asia, pe baza unui sistem informatic geografic (GIS) propriu denumit Magellan. Pentru cine nu stie, sa spunem ca un GIS, produsul esential al unei firme de cartografie digitala, are nevoie, ca sa functioneze, de un soft si de informatiile geografice, care sunt de doua feluri: georeferentiate (date referitoare la suprafata terestra) si geocodate (date referitoare la coordonatele terestre). #leadend#Ca si alte GIS-uri, sistemul Magellan se preteaza insa si altor domenii unde e nevoie de harti digitale: activitati de cadastru, geomarketing (gestionarea activitatii de distributie in comert, de pilda figurarea magazinelor pe harta in functie de informatiile de care are nevoie la un moment dat firma respectiva sau trasarea rutelor pe care trebuie sa le strabata distribuitorii) si publicitate (de pilda, organizarea si amplasarea panourilor publicitare in oras).Astfel incat SoftAgency profita de ocazie spre a-si oferi pe site sistemul, la pretul standard de 300 de dolari fara TVA, in care intra kitul de instalare, manualul de utilizare si consultanta de specialitate. In cazul in care clientul e interesat, firma ii mai cere 100 de dolari fara TVA pentru introducerea unei noi localitati pe harta sau pentru realizarea la comanda a anumitor cerinte specifice domeniului unde lucreaza clientul.In Romania, probabil cea mai veche companie care se ocupa cu comercializarea de GIS-uri, din 1993, este Geosystems Romania. Ca si alte firme din domeniu, aceasta s-a orientat nu numai spre comertul cu GIS-uri, ci si spre distributia de echipamente GPS (Global Positioning Systems), de teledetectie si localizare pe baza de satelit, avand in vedere aplicatiile comune ale celor doua tipuri de produse. Geosystems a devenit distribuitor sau partener pentru distribuitori locali ai unor mari firme straine furnizoare de astfel de echipamente, in speta ESRI, Trimble si ERDAS (Leica Geosystems).Pana acum, firma a reusit sa instaleze in Romania, Macedonia si Republica Moldova peste 1.400 de licente de utilizare a produselor sale, la companii (MobilRom, Connex Mobifon, Cosmorom, Azomures, Procter&Gamble), primarii (Brasov, Timisoara, Campina, Galati, Iasi), filiale Electrica, inspectorate judetene de protectie civila, Administratia Nationala a Drumurilor, Institutul National de Statistica si Studii Economice, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerul Agriculturii sau Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie.



Statul, cel mai bun client
O astfel de lista denota clar ca, pentru astfel de firme, cel mai bun client este statul, iar proiectele dezvoltate pentru institutiile de stat sunt intotdeauna rentabile, pentru ca au finantarea asigurata - fie de la buget, fie din finantari externe.Nu e de mirare ca Gabriel Antinie, director de operatiuni la alta firma de cartografie digitala, Geo Strategies din Sibiu, socoteste ca principalele probleme cu care se confrunta sunt dificultatea de obtinere a informatiilor despre proiectele cu finantare externa si “lipsa unui parteneriat intre firmele private de cartografie si institutiile statului, care apar doar ca un instrument de control”.Potrivit lui Antinie, ca sa se impuna acum pe piata, firma lui are in plan sa se concentreze pe asa-numitul segment LBS (Location Based Services), adica pe dezvoltarea produselor care au ca element principal drumurile, punctele de interes (POI - Points of Interest) de pe drumuri (benzinarii, parcari, hoteluri). “Avem in prezent peste 38.000 de puncte de interes pentru Romania si largim baza de date in permanenta. Aplicatiile principale deservite de acest tip de date sunt localizarea de vehicule in trafic cu ajutorul GPS si “fleet management” (managementul flotei de vehicule pentru firmele de transport). Infiintata in 1993 de o profesoara de geografie din Sibiu a carei sansa a fost de a se intalni, cu prilejul unei calatorii in Anglia, cu un intreprinzator cunoscator al domeniului, Geo Strategies a ajuns repede cea mai importanta firma de  cartografie digitala din Romania, cu 90 de angajati, clienti ca Mobifon, MobilRom, Shell, Rank Xerox si o presa excelenta. Patroana, Daniela Florea, a fost prezentata in zeci de articole elogioase in ziarele romanesti, ca femeie de afaceri exemplara. Momentul de varf pentru imaginea firmei a fost vizita din 1998 a printului Charles la Sibiu si la sediul Geo Strategies, considerata un exemplu de investitie britanica de succes in Romania.Dupa prima harta digitala a Romaniei, prezentata la un eveniment GIS in martie 1993 la Ministerul Mediului, urmata apoi de numeroase prezentari la Academia Romana, institute de cercetare, institutii militare si chiar la Politie, strategia de marketing a Geo Strategies s-a orientat cu precadere catre domeniul comercial. Compania a produs si un set complet de harti digitale in vederea imbunatatirii sistemului meteorologic din Romania, achizitionat de grupul Lockheed Martin.In 1999 insa, Geo Strategies a devenit un caz foarte elocvent pentru riscurile pe care le implica intrarea pe o piata delicata, avand in vedere ca hartile digitale sunt folosite pe scara larga in domeniul apararii, constituind obiecte ale secretului militar. Atat Daniela Florea, cat si asociatul ei englez au fost, potrivit stirilor vremii, audiati intr-un dosar legat de vanzarea in strainatate a unor secrete militare. Initial, Ministerul Apararii Nationale a confirmat existenta cazului, pentru ca ulterior sa nu se mai auda nimic de el, iar firma, ca si patroana ei, si-au continuat activitatea in deplina legalitate. Faptul a avut insa urmari catastrofale pentru vanzarile firmei, in special in 1999 si 2000.



Serviciile de localizare, cele mai rentabile
La ora actuala, Geo Strategies produce si licentiaza date vectoriale spatiale potrivite pentru diverse aplicatii, de la analize de geomarketing la planificare de retele, evaluarea resurselor de mediu, transport si navigare. Dintre acestea, produsele care includ cea mai inalta valoare sunt cele dedicate sectorului telecomunicatiilor si transporturilor (Location Based Services) si care cuprind reteaua de drumuri europene si nationale revizuite in ultimii trei ani, cu o precizie de 5 metri. “In 1999 a fost o perioada dificila pentru noi, dat fiind mai ales ca la vremea aceea majoritatea vanzarilor noastre erau in domeniul telecomunicatiilor, pentru planificarea retelelor si analiza pietei. Acum insa, datorita recentei cresteri a serviciilor bazate pe localizare in cadrul sectoarelor de transport si telecomunicatii, la ora actuala ne aflam din nou pe un curs ascendent”, spune Gabriel Antinie. Anul trecut, firma din Sibiu a avut o cifra de afaceri de 185.000 de dolari, iar numarul de angajati este in prezent de 30.In sectorul serviciilor de localizare bazata pe informatiile digitale, principalii concurenti ai Geo Strategies sunt Istar din Franta si Easview din Statele Unite, ambele cu baze de productie offshore. “Nu exista mare diferenta intre noi si ceilalti si din fericire, companii precum Ericsson sau Alcatel intotdeauna doresc sa aiba mai multe surse de importanta strategica”, considera Antinie.Pe piata internationala de harti digitale, firma sibiana are doua categorii de competitori: marile companii, precum NavTech din Bulgaria si TeleAtlas din Olanda, dar si furnizori locali de mica anvergura, din Polonia, Ungaria, Bulgaria sau Turcia. “Acesti mici furnizori au avantajul de a dispune de seturi de date din tara lor, dar noi, in replica, incercam sa le integram in seturi de date regionale, procedura care corespunde standardelor internationale in domeniu. Chiar daca aceasta diferenta poate sa nu fie apreciata de catre utilizatorii locali”.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania