Afaceri de la zero
Sunt om de afaceri si vreau sa zbor cat mai sus, dar cu avionul personal

Sunt om de afaceri si vreau sa zbor cat mai sus, dar cu avionul personal

03.11.2006, 15:55 Autor: Patrice Podina
Daca in anii '90 Oltcitul era ultima moda in materie de masini, acum nici limuzina, si nici masinile sport nu-i mai multumesc pe oamenii de afaceri romani. Ei au adoptat modelul american si se plimba cu avionul personal.
Doi oameni de afaceri din Cluj, Szakacs Levente si Szekely Artur, dupa ce au avut succes in afaceri nu au stat prea mult pe ganduri si si-au cumparat fiecare cate un avion.
Pasionat de calatorii, dar si de zbor, omul de afaceri clujean Szakacs Levente a achizitionat un avion din categoria "ultra usoare", model Ikarus C 22, in urma cu aproape un an, fiind la acea vreme singurul clujean care are propriul sau avion.
Acum nu mai e singurul proprietar de aparat de zbor din oras pentru ca Szekely Artur, si el om de afaceri, si-a achizitionat la randul sau un avion din categoria ultra usoara. Si pentru ca afacerile celor doi prospera, atat Levente, cat si Artur se gandesc tot mai serios
sa-si achizitioneze alte modele de avion, mult mai performante.
Pentru Szakacs Levente pasiunea de a zbura dateaza de o viata. Cel care i-a fost mereu alaturi, cu sfaturi si experienta sa, este Goger Attila, care este pilot de 16 ani si membru al lotului national de acrobatie. Spune ca si-a dorit un avion de foarte multa vreme, dar altele erau prioritatile sale. Pentru ca intretinerea unui avion nu e chiar floare la ureche, clujeanul avea nevoie in primul rand de o situatie financiara stabila asa ca afacerile au fost intotdeauna in prim-planul prioritatilor sale. Apoi si-a cumparat avionul si a urmat cursurile de pilotaj, brevetul de pilot fiind obtinut pe propriul sau aparat.
"Eu intotdeauna am considerat ca orice lucru trebuie facut la vremea lui. Nu rezolvam nimic daca imi luam avionul mai devreme, desi mi-l doresc de foarte mult timp. Un avion necesita niste costuri de intretinere, nu exagerate, dar sunt si acestea costuri", povesteste clujeanul. Levente este de anul trecut membru al Aeroclubului Roman, care are in administrare aerodromurile si hangarele din tara. "Fiind membru al aeroclubului obtii niste facilitati la hangarare si alte activitati desfasurate in perimetrul clubului. Procedura e destul de simpla, se incheie un contract se plateste o chirie, iar cei de la aeroclub au grija de avion", explica Levente.
Cel de al doilea posesor al unui aparat de zbor, Artur Szekely, povesteste ca a fost prins in aceasta poveste "aeriana" dintr-o joaca. De fapt la insistentele unui prieten, instructor de zbor si multiplu campion national la acrobatie, Artur a acceptat propunerea acestuia de a efectua cateva zboruri impreuna. De aici si pana la dorinta de a-si pilota propriul avion, intr-o buna zi, nu a mai fost decat un pas.
Mai intai si-a comandat un avion de productie maghiara, dar spune ca partenerii din Ungaria nu au respectat anumite detalii asa ca a renuntat la comanda si a optat pentru un ultra usor Aerostar Festival. Valoarea aparatului este cifrata la aproximativ 80.000 de euro, dar suma nu reprezinta vreo piedica in conditiile in care Artur este un prosper om de afaceri in domeniul imobiliar. "Am fost dezamagit ca partea maghiara nu au respectat toate detaliile, dar pana la urma a fost in avantajul meu pentru ca am reusit sa cumpar avionul pe care il detin acum la un pret foarte bun. Practic am platit pentru el doar jumatate din valoarea lui de piata", spune Artur.
Clujeanul are brevet de zbor de mai putin de doua luni, aproximativ 100 de ore de zbor, dar se gandeste deja sa-si achizitioneze un alt aparat, din Germania de aceasta data, si desigur mult mai performant. "Domeniul afacerilor in care performez eu, cel imobiliar, este unul dintre cele mai sigure si care aduce profituri consistente daca ai facut investitii destepte, asa ca e normal ca odata ce afacerile merg bine sa imi doresc lucruri de calitate superoara", spune cu mandrie Artur. Ambii oameni de afaceri clujeni spun ca nu intentioneaza, deocamdata, sa intre in afaceri aeronautice, dar ca nu exclud aceasta varianta. Si pentru ca pana in momentul de fata nu exista vreo companie specializata in acest domeniu de afaceri, cei doi au sanse mari ca tot ei sa fie deschizatorii de noi businessuri la "cote inalte".
"Nimic nu se compara cu senzatia pe care o ai atunci cand zbori. Am avut o multime de masini, de la Olcit pana la BMW, dar sa pilotezi un avion este ceva unic", povesteste Levente. Un avion din categoria "ultra usoare", din care face parte si Ikarus-ul clujeanului, poate sa coste de la 15.000-20.000 de euro pana la 150.000 de euro, totul depinzand de puterea motorului, dotarile interioare, viteza pe care o poate atinge sau materialul din care este construit. Insa pretul aparatului nu ar fi singurul obstacol. Pentru cei care isi doresc un aparat de zbor e bine de stiu ca acesta are nevoie revizii dupa cateva sute de ore de zbor.
"Daca vrei sa ai garantia ca nu iti moare motorul in zbor ar fi bine sa respecti toti acesti pasi. Foarte importante sunt verificarile efectuate dupa fiecare 25 de ore de zbor", ne lamureste Levente.
Apoi ar mai fi de stiut ca nimeni nu poate zbura in afara perimetrului aeroclubului fara sa depuna, cu 24 de ore inainte de zbor, un plan de zbor care trebuie sa primesca aprobare tocmai de la Bucuresti.
De asemenea turnul de control al aeroportului cel mai apropiat trebuie sa comunice pilotului inaltimea pana la care poate sa-si ridice aparatul pentru a nu evita eventuale accidente.
Levente spune ca nu a avut parte de lucruri neplacute la bordul avionului sau. Dar, pentru a fi pregatit sa faca fata unor astfel de evenimente a simulat de cateva ori aterizarile fortate.
"In mod normal daca respecti toate etapele decolarii, adica sa incalzesti motorul si asa mai departe, nu se poate intampla nimic, dar eu am vrut sa vad daca as face fata la asa ceva. A fost vorba de simulari la joasa altitudine, dar oricum m-am descurcat bine", spune sigur pe el clujeanul. Absolvent al Institului clujean de Stiinte Economice Levente nu s-a multumit cu atat si a inceput sa studieze si psihologia.
"Sunt multe lucruri care imi scapa, si mie si altora. Am ales psihologia pentru ca asa sper sa inteleg de ce anumite persoane aleg un comportament sa-i zicem antisocial". Levente are cam tot ce isi doreste, este casatorit, are un copil, multi prieteni, o afacere de succes si acum are si propriul sau avion.


Ce sunt avioanele "ultra usoare"
Avioane de mici dimensiuni destinate zborului de agrement, zborului sportiv.
Sunt aparate a caror greutate nu trebuie sa depaseasca 450 de kilograme, cu tot cu benzina, pilot si pasager, eventual parasuta balistica.
Consuma intre 10 si 15 litri de benzina per ora, ating o viteza de croaziera de la 90 pana la 150 de kilometri pe ora si au o autonomie de zbor de cateva ore.
Principalul avantaj al "ultra usoarelor" este faptul ca nu au nevoie de o pista de aterizare amenajata, ele putand ateriza oriunde exista o suprafata cat de cat plana.
Pretul unui aparat, in functie de motorizare, performanta si dotari, se situeaza intre 15.000 de euro si 150.000 de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania