Afaceri de la zero

Te plimbi, nu te plimbi, vremea rulotelor trece

28.09.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Vremea rulotelor pare sa fi trecut o data cu incheierea sezonului estival, dar pentru prevazatorii care isi fac iarna car si vara sanie, momentul achizitiei este numai bun. Mai ales daca se tine cont de faptul ca, la capitolul confort, poate fi comparabila cu o camera de hotel bine incalzita.



Conform importatorilor locali, caci producatori nu exista, piata romaneasca de rulote si autorulote se ridica la numai cateva zeci de bucati vandute anual, iar din punct de vedere valoric se situeaza abia in jurul a un milion de euro. Motivele pentru care lucurile stau asa sunt mai ales puterea scazuta de cumparare si lipsa unei traditii in acest sens.



O vreme, rulota a fost unul din simbolurile visului american, in care eroul pleaca in lume pe patru roti, in cautarea aventurii si a sinelui. Pe la noi, in anii '80, cararile patriei erau strabatute mai ales de caravanele polonezilor veniti mai mult pentru comert decat pentru cautarea de sine. Putini erau romanii care optau pentru acest mijloc de deplasare, dar si mai putini au mai ramas.





O oferta care ne depaseste



Desi mica, piata se imparte in doua, prima categorie fiind rezervata importatorilor de rulote si autorulote noi, cea de a doua a importatorilor de second hand aduse din tarile UE.



Ofertele ambelor categorii de importatori sunt atat de bogate si de diverse ca se poate spune ca oferta depaseste cu mult cererea. O alta caracteristica mai noua a pietei este aceea ca doritorii de calatorii cu rulota au inceput sa se "cupleze", de regula familii prietene sau rude pentru a-si impati mai usor costurile.



"Cei care le cumpara nu le cumpara pentru a merge cu ele prin Romania", a declarat Nicolae Oiesdean, director general RomCaravan, reprezentantul general al producatorului sloven Adria Mobil in Romania. "Cei care cumpara sunt oameni cu bani, care au timp si care prefera confortul, chiar daca sunt mai greu de condus. Ei le achizitioneaza pentru calatorii lungi, in strainatate, asa cum a fost cazul unui client care a parcurs 10.000 de kilometri", a adaugat el.



RomCaravan a incheiat un contract de colaborare cu firma slovena Adria in urma cu doi ani, pornind de la ideea ca exista o nisa de piata inca neexploatata de nimeni.



"Am studiat mai multi ani oferta de aceste produse si nu exista pe piata romaneasca o companie care sa ofere regulat o gama atat de mare, respectiv 45 de modele de rulote si peste 35 de modele de autorulote. In plus, ne-am gandit la posibilitatea ridicata de crestere a cererii pe termen mediu si lung (cinci- zece ani ) a acestor produse", a spus Oiesdean.





La inceput a fost boutique-ul



Preturile rulotelor comercializate de RomCaravan sunt cuprinse intre 5.200 euro si 19.800 de euro fara TVA, iar la autorulote sunt cuprinse intre 29.800 de euro si 49.000 euro (fara TVA). Compania are ca tinta clientii cu venituri medii si mari, in general familii cu doi-trei copii. Pe langa acestea insa, asa cum a fost deja cazul, printre clienti s-au numarat companiile producatoare de film sau circ, ateliere de restaurat si companii din domeniul constructiilor care le folosesc pe post de birouri mobile.



In acest moment, nu exista pe piata romaneasca o firma producatoare, desi pana in 1990 s-au fabricat rulote la Arad, in cadrul fabricii Salonta. Ele au incetat a mai fi produse, iar Oiesdean este de parere ca daca s-ar fi produs in continuare, piata ar fi fost astazi mai mare. Imediat dupa '90, multi dintre posesorii de rulote le-au transformat in boutique-uri, unele aflate in stare de functiune chiar si astazi.



"Toata tara era un boutique, era cea mai simpla activitate economica, totul era comert ambulant, iar rulotele erau preferate pentru spatiile aglomerate, targuri, incheierea de contracte de vanzare-cumparare", a afirmat Oiesdean.





Mai putin de 1%



Desi foarte incet, piata creste. De pilda, fata de anul trecut, cand RomCaravan a vandut opt autorulote si sase rulote, anul acesta a vandut 16 autorulote, previziunile fiind pana la 20, si cinci rulote.



"Vindem mai multe autorulote pentru ca sunt mai confortabile", este de parere Oiesdean, care spune ca din 2002 si pana acum a investit 300.000 de euro in participari la targuri de specialitate, reclama in revistele auto. Compania se afla in plina constructie a unui sediu in zona Baneasa si prospecteaza terenul pentru deschiderea unui showroom in Bucuresti in primavara lui 2005. Actionarii companiei sunt familia Oiesdean.



"Rulota si autorulota ofera un alt stil de viata, alta filosofie. Iti ofera confortul unui hotel de cinci stele, mobilitate, libertate, economii substantiale, facilitatile unui birou modern, posibilitatea folosirii pe timp de iarna, la schi, sporturi de iarna, in tara sau in strainatate. Pe timp de vara, pot fi folosite la mare, munte, la pescuit, in tara sau in strainatate.



Fata de Romania, in tari ca Olanda, Danemarca, Norvegia, Suedia, 10% din populatie detine o rulota sau o autorulota. In Slovenia, vanzarile ating aproximativ 150 de bucati pe an, in Ungaria 300 de bucati, iar in Polonia 600 de bucati.



"In Romania, nu avem traditia de a calatori, de a petrece vacantele cu aceste produse si nici nu avem putere financiara. De asemenea, nu se cunosc posibilitatile si confortul oferit de aceste produse", a mai spus directorul RomCaravan. El a adaugat ca piata romaneasca de profil se va maturiza in momentul in care vanzarile vor atinge 150-200 de bucati pe an.



Pe piata second hand, lucrurile stau chiar mai prost, din cauza faptului ca, in ciuda vechimii, pretul nu scade foarte mult. Astfel, o rulota veche de 30 de ani poate ajunge sa coste 3.500 de euro.



Mihail si Mariana Rusu au intrat in business din aceasta primavara, pasionati fiind de acest gen de deplasare, dar si in speranta dezvoltarii unui business profitabil, si cu gandul ca va fi 100% de viitor.



"Aducem rulotele din Olanda de la 2.250- 2.300 kilometri, de la familii cunoscute sau din licitatii. Am inceput ca privati, la risc , clientii fiind chiar propriii nostri prieteni, actionari fiind eu si sotia impreuna cu copiii", a spus Mihail Rusu. "Sunt sigur ca mergem pe cele mai mici adaosuri posibile, astfel preturile sint cuprinse intre 2.200 euro si maximum 3.200 euro, astfel ca ne adresam clasei medii cu venituri normale", a adaugat Rusu.



Din primavara si pana acum, Rusu a vandut sase bucati, principala metoda de a se face cunoscut fiind prin intermediul site-ului www.rulote.ro. El a adaugat ca se afla in negocieri cu o firma olandeza cu privire la posibilitatea producerii rulotelor in Romania.



"Din punctul nostru de vedere, situatia este foarte trista, deoarece sunt putini investitori in camping pentru rulote", a spus Rusu.



El afirma ca una din problemele cu care s-a confruntat pana acum a fost transportul, actele foarte complexe si procedurile complicate de inmatriculare de la noi. Rusu a precizat ca legislatia vamala nu include rulotele, pe care le incadreaza la remorci.



"Aceasta modalitate de deplasare este preferata de cei care doresc totala independenta si de cei carora le place concediul in natura. Investitia se amortizeaza in patru-cinci ani, iar daca se mai cumpara si in doua familii prietene, este si mai usor si mai simplu, cum am avut deja cazuri", a spus Rusu.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania