Afaceri de la zero
Tipografiile sunt un business care multiplica profitul intreprinzatorilor, dar competitia este acerba

Tipografiile sunt un business care multiplica profitul intreprinzatorilor, dar competitia este acerba

03.04.2007, 19:28 Autor: Adriana Rosoga
Pentru cei care au ales pentru firmele lor ca obiect principal de activitate productia si serviciile tipografice, marjele de profit pot ajunge la 20-30%.
In 1999, Dan Holban, directorul Vizual-Graph, s-a hotarat sa isi deschida propria firma avand ca obiect principal de activitate productia si serviciile tipografice. "Ideea era veche de cativa ani, insa am preferat sa mai acumulez experienta in domeniu. In acel an am considerat ca am sanse sa ma descurc pe cont propriu si am infiintat firma", isi aminteste el.
Alegerea acestui tip de afacere nu a fost foarte grea deoarece timp de 8 ani Holban a lucrat in cateva tipografii atat pe posturi de executie, cat si pe posturi de conducere si deci a avut timpul necesar sa se familiarizeze cu ceea ce implica acest business.
Primul pas a fost alegerea segmentului de piata pe care urma sa isi promoveze activitatea. "La momentul respectiv, bazandu-ma pe experientele anterioare, am considerat ca piata tiparului offset (n.r-tehnica de printare prin care cerneala este suflata pe o suprafata metalica, transferata apoi pe o alta suprafata intermediara, din cauciuc, ce se preseaza in final pe hartie), de calitate, in zona tirajelor foarte mici si mici ar fi cea mai potrivita", isi aminteste Holban.
Dupa ce a hotarat directia pe care avea sa o urmeze afacerea sa, s-a concentrat pe gasirea utilajelor necesare pentru pornirea activitatii propriu-zise, iar in paralel urmarea gasirea unui spatiu potrivit. Utilajele le-a achizitionat cu plata in rate, iar spatiul l-a amenajat cu forte proprii.
In prezent, firma asigura si gestioneaza tot lantul de operatiuni necesare realizarii lucrarilor de care un client ar putea avea nevoie, incepand de la grafica si pana la finalizarea acestora, cu categoriile de finisari solicitate aferente.
Gama de produse si servicii oferita este diversificata si continua sa fie extinsa in functie de cererile care vin din piata.
Oferta porneste de la "banalul" fluturas imobiliar si pana la cataloagele tiparite in policromie.
"Pentru clientii care prefera sa lucreze grafica cu noi avem in cadrul firmei un mic departament DTP. Pentru lucrari mari, care necesita volum mare de lucru pe calculator (realizare de fotografii, scanare/prelucrare imagini, concept grafic), colaboram de circa 5 ani cu o firma specializata", precizeaza Holban.
Clientii tinta ai firmei raman clientii care solicita tiraje foarte mici si mici, cu toate ca aceasta piata s-a ingustat in urma ascensiunii tiparului digital pe piata din Romania. Astfel, raman a fi tiparite pe offset doar acele lucrari la care se solicita cartoane care nu pot fi imprimate pe tipar digital sau atunci cand clientul tine la o calitate mai buna.
Holban considera ca pentru a mentine interesul clientului trebui sa ai o relatie personalizata cu acesta, sa ii oferi calitate, promptitudine si un suport tehnic solid. "Nu toti clientii au cunostinte tipografice, motiv pentru care trebuie sa le oferi ajutorul in clarificarea si definitivarea formei lucrarilor dorite", precizeaza Holban.
Increderea posibililor clienti se castiga mai greu, mai ales cand firma este mica si la inceput de drum. "La inceputul activitatii, unii clienti noi erau sceptici apropo de capacitatea noastra de a le rezolva problemele. Eram mici si in aceasta faza este vital sa reusesti sa castigi increderea clientului.
Acum, clientii vechi stiu deja ce putem face. Cei noi mai au retineri, dar este mai usor sa-i convingem, datorita si unui portofoliu consistent de lucrari executate in 8 ani de activitate".
"Initial au fost doar trei angajati: eu, sotia si inca o persoana", isi aminteste Holban. In ultimii 4-5 ani numarul angajatilor a oscilat intre 6 si 10 persoane, fiind afectat de fluctuatia personalului si de volumul de lucru. Nucleul de baza al firmei este insa format din 5 persoane, exceptandu-i pe cei doi asociati.
In 1999, investitia initiala s-a situat aproximativ intre 10.000 si 15.000 de marci germane (6.000- 8.000 de euro). Pe parcurs, investitiile au fost directionate spre achizitia de noi utilaje tipografice, tehnica de calcul si software specializat, mobilier si echipamente de birou.
Cifra de afaceri a firmei a fost in permanenta ascensiune, exceptand anul 2003.
"Afacerea in sine este fluctuanta, existand in cursul unui an perioade cu volum mare si foarte mare de lucrari, dar si perioade cu volum mic, uneori insuficient, mai ales in perioadele de vacanta".
Fata de anul 2005, Vizual-Graph a inregistrat anul trecut o crestere de circa 40% a cifrei de afaceri, suma care, conform datelor Ministerului de Finante, s-a ridicat la 150.000 de euro. Aceasta crestere s-a datorat in primul rand cererii mai mari de lucrari din partea clientilor fideli, dar si atragerii de clienti noi.
Pentru anul acesta, Holban spera la o crestere a cifrei de afaceri, bazata in primul rand pe marirea capacitatii de productie prin achizitionarea de utilaje, in paralel cu o diversificare a gamei de servicii oferite in-house.
Inceputurile afacerii nu au fost scutite de dificultati, iar acestea au fost legate de finantarea afacerii, mai ales pe directia investitiilor in utilaje. "Primii 2-3 ani au fost cei mai grei. Orice incercare de a obtine finantare se lovea de probleme legate de vechimea firmei, cifra de afaceri, inexistenta proprietatilor imobiliare atat de agreate de banci pentru garantarea creditelor", precizeaza Holban.
Odata ce firma a capatat cativa ani "vechime" si odata cu stabilizarea financiara, au reusit sa obtina finantari in sistem leasing pentru investitiile mai mari. Pentru cele mai mici insa au apelat tot la resursele proprii.
Directorul Vizual-Graph considera ca fidelizarea personalului este un alt element important pentru reusita, mai ales in conditiile in care invatamantul de specialitate in acest domeniu este aproape inexistent, mai ales la nivel post-liceal si universitar.
Dan Holban a avut doua momente in care a dorit sa renunte la afacere. Prima data a fost in 2003 cand "Nimic nu mai mergea.
Am avut perioade cand am platit salariile din rezervele familiale", isi aminteste el. Si anul trecut, in 2006 se gandea sa puna capat afacerii, deoarece timp de aproximativ 10 luni incerca sa gaseasca o solutie pentru a muta tipografia intr-un spatiu mai mare, care sa ii permita sa se dezvolte.
"Nu gaseam nimic stabil: contracte pe maxim un an, spatii foarte mari pentru necesarul si posibilitatile noastre, spatii dincolo de centura Bucurestiului, care ne-ar fi redus drastic clientii. Dar a trecut", precizeaza directorul Vizual-Graph.
Ca planuri pentru afacerea sa, Holban intentioneaza sa dezvolte activitatea firmei si sa-si consolideze pozitia pe piata, iar pentru asta urmareste achizitionarea unui spatiu de productie si a unor noi utilaje.
Si Virgil Popescu, directorul MMK Print (Media & Marketing) s-a confruntat cu lipsa personalului calificat atat la inceput, cat si pe parcursul activitatii firmei sale.
In 1994, cand s-a hotarat sa isi infiinteze propria firma a realizat o prospectare a pietei si a observat ca segmentul de realizare si personalizare a obiectelor promotionale nu era acoperit.
Astfel s-a hotarat sa se orienteze catre acest domeniu, desi nu avea experienta, dar lucrase totusi inainte pe partea de media si publicitate.
Pe langa obiectele promotionale, firma a mai dezvoltat si partea de tipografie, grafica prepress si web design.
Investitiile initiale de 1.600 de euro le-a realizat in principal in echipamente de birou. Alte 500.000 de euro au mai fost investiti in achizitionarea de echipamente de inscriptionat pentru obiectele promotionale si echipamente de tiparire, pentru a creste productivitatea si calitatea produselor din portofoliu.
MMK Print foloseste tehnologie poligrafica Heidelberg, si ofera si alte servicii de prelucrare si finisare: stantare, brosare, lacuire, plastifiere, capsare si inseriere.
Pe langa tipografie, firma mai realizeaza si personalizeaza o serie de obiecte promotionale: pixuri, brichete, agende, genti, ceasuri de birou, tricouri, sepci, cani, etc.
Tehnicile folosite sunt: serigrafia, tampografia, gravura, cutter-plotter-ul si tiparul digital. De asemenea, MMK Print asigura si consultanta tehnica privind serviciile de machetare, grafica si prepress.
Inainte ca procesul poligrafic sa aiba loc, documentele ce urmeaza sa fie tiparite sunt preluate si verificate din punct de vedere prepress (overprint, rezolutii, bleed, format document, efecte, stiluri, outline, color mode, etc).
Pretul lucrarilor variaza intre 200 si 1.000 de euro, iar tarifele se calculeaza prin deviz. Clientii sunt in principal firmele medii, dar si firme mari si mici apeleaza la ofertele MMK Print. Popescu a precizat ca acestia sunt mai economi fata de cum erau la inceputul activitatii.
Cifra de afaceri a firmei a fost in 2006 de 470.000 de euro, cu 10% mai mult fata de 2005, crestere ce s-a datorat sporirii portofoliului de clienti. Si pentru acest an, Popescu estimeaza pentru 2007 acelasi procent de crestere a cifrei de afaceri ca si anul trecut.
Daca la inceput a pornit cu trei angajati, numarul acestora a ajuns la 30 de persoane, existand tot timpul o fluctuatie a personalului. Pe langa aceste dificultati, directorul MMK Print precizeaza ca a mai trebui sa faca fata preturilor de dumping care se practica in Romania si a mediului de afaceri neprietenos din punctul de vedere al legislatiei. Acestea au fost si motivele pentru care directoul MMK Print a dorit sa renunte la afacere in ultimii cinci ani.
Firma si-a dezvoltat continuu capacitatea de productie poligrafica, iar in prezent, 10% din productia MMK este exportata in tari ale Uniunii Europene.
Ca planuri pentru afacerea sa, Popescu a mentionat ca doreste sa continue sa se dezvolte din punctul de vedere al performantei tehnologice, in sensul ca la acelasi volum de oameni sa reuseasca sa produca mai mult.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania