Afaceri de la zero

Uitati-va bine la pista si aruncati bila spre omuletii din capat

12.07.2005, 18:12 Autor: Dana Ciriperu
Desi se vorbeste ca ar avea origini regale, in Occident bowling-ul este un sport pentru toata lumea si una dintre cele mai iubite modalitati de divertisment. In Romania, bowling-ul isi pastreaza amprenta de divertisment de clasa. A merge la un club de bowling inseamna a fi "trendy".

"Daca as avea banii necesari, as investi intr-un centru de bowling, pentru ca e foarte frumos sa vinzi distractie", spune Mirela Stanciulescu, marketing manager al companiei Meridyen Sport, firma care administreaza centrul Rock & Roll Bowling din cadrul Bucuresti Mall.

In Bucuresti, exista mai putin de zece sali de bowling, insa tendinta de crestere este evidenta, mai ales daca ne uitam si la piata din provincie sau la politica unor lanturi hoteliere care investesc in montarea unor piste de bowling, pentru a asigura o oferta de divertisment cat mai variata.

Desigur ca, in cadrul unui hotel, numarul pistelor este mult mai redus, insa chiar si doua sunt suficiente pentru a satisface cele mai exigente cereri.

"Centrele de bowling merg foarte bine in complexuri de acest gen. Este un business care merge 365 de zile pe an", spune Mirela Stanciulescu.

Indiferent de natura locului in care se practica, complex exclusiv, club de divertisment care reuneste mai multe sporturi sau hotel, bowling-ul aduna intreaga familie.

Cele 4 piste de bowling din cadrul Club Champion din Bucuresti functioneaza de peste 5 ani, iar sistemul de sfori este unul dintre particularitatile cu care se mandresc administratorii clubului. "In week-end avem cei mai multi clienti, iar in timpul saptamanii se joaca de regula seara", spune Virgil Bacanu, administrator al clubului. Sezonul estival este mult mai slab decat perioada de iarna, incasarile pe toate categoriile de jocuri fiind reduse la jumatate. "Iarna realizam intre 60 si 70 de milioane de lei (6.000 - 7.000 de lei noi, n.r.), doar din jocuri, iar vara ajungem la maxim 30 de milioane de lei pe zi (3.000 de lei noi, n.r.)", mai spune Bacanu.

Cu toate acestea, sambata si duminica se joaca in medie 7-8 ore de bowling pe zi. La un tarif de 42 de lei noi (11,6 euro), incasarile clubului bucurestean numai din bowling ajung la 7.000-8.000 de lei noi pe week-end. "Clientii sunt in mare parte romani, iar majoritatea sunt fideli ai clubului", explica administratorul Club Champion. El mai spune ca, desi la inceput nu se afla pe lista sporturilor preferate ale romanilor, in ultima perioada, numarul celor care practica acest sport a crescut considerabil.

Club Champion nu este singurul club din Bucuresti unde se poate juca bowling. In cadrul centrului de Cosmic Bowling al IDM Club functioneaza 14 piste de bowling instalate de catre reprezentantii Brunswick (una dintre cele mai mari companii la nivel mondial in construirea, dezvoltarea si modernizarea centrelor de bowling). Si la Good Time Texas, impatimitii pot petrece cateva ore delectandu-se la bowling.



Doua dintr-o lovitura!

Compania Meridyen Sport, unicul importator in Balcani al AMF Bowling INC., unul dintre cei mai importanti jucatori mondiali de pe piata echipamentelor de bowling, a intrat pe piata romaneasca in 2001, oferind suport logistic si echipament pentru deschiderea centrului Rock & Roll Bowling din cadrul Bucuresti Mall. Anul trecut, aceeasi companie a amenajat si spatiul Play Planet din Plaza Romania.

In prezent, Meridyen Sport manageriaza sala din cadrul Bucuresti Mall, iar pentru centrul din Plaza realizeaza doar service-ul.

"Vrem sa mai deschidem centre de bowling in Bucuresti si cautam si alte persoane care sunt dispuse sa investeasca in domeniu. Deocamdata noi ne gandim la o investitie proprie in proiectul de la "Casa Radio", dar si in cateva centre comerciale, in special in spatii pentru copii", afirma Mirela Stanciulescu, marketing manager Meridyen Sport.

Ea spune ca cererea creste continuu, pentru ca romanii incep sa realizeze ca bowling-ul este un sport, la fel de solicitant ca multe altele. Echiparea si amenajarea centrului de bowling din cadrul complexului Bucuresti Mall a necesitat o investitie de 400.000 de dolari (330.000 de euro).

"Recuperarea investitiei se face intr-un an, maxim in doi", considera Mirela Stanciulescu.

Pe o pista se joaca in jur de 30 de jocuri pe zi, ceea ce reprezinta incasari de 90 de dolari (70,5 euro) zilnic, calculate la o medie de 3 dolari (2,4 euro partida. Intr-un an, o pista de bowling aduce in jur de 32.000 de dolari (26.000 de euro).

"Cam acesta este pretul necesar instalarii si echiparii unei piste de bowling, insa trebuie calculate foarte bine dimensiunile cladirii, umiditatea, conditiile de aerisire, inainte de a lua decizia unei astfel de investitii", explica Mirela Stanciulescu.

Si in continuare, compania prefera extinderea in complexe de tip mall, "pentru ca asigura atat publicul, cat si un grad mai inalt de siguranta". "Avem concurenta pe centre de acest gen si pe publicul larg, dar nu si pe publicul investitorilor in bowling", mai spune Stanciulescu.



Bowling la mall-ul din Iasi

Centrul de bowling Viper Club din cadrul Iulius Mall din Iasi a implinit deja patru ani, insa administratorii lui spun ca investitia initiala de 250.000 de dolari (200.000 de euro) nu a fost recuperata inca.

"Este nevoie de o mai mare perioada de timp pentru a deveni profitabili, pentru ca bowling-ul e inca un joc nou, cu accesorii foarte scumpe", spune Costel Irimia, manager al Viper Club.

Echipamentele au fost furnizate de firma Murray din Statele Unite, iar montajul a fost asigurat de o firma partenera din Anglia. "Cand cumperi echipamente din Europa e mai usor, mai ales daca sunt second-hand", este de parere Irimia.

El spune ca veniturile sunt constante in ultima perioada si ca au existat varfuri de cerere la inceput, cand lumea era foarte curioasa in privinta acestui nou mijloc de divertisment.

Cu toate ca o considera necesara pentru un oras de talia Iasiului, managerul Viper Club spune ca nu este o investitie "chiar atat de profitabila".

Faptul ca centrul de bowling se afla in cadrul complexului Iulius Mall este considerat un avantaj. "Avem acces la un numar mai mare de clienti potentiali, insa noi am dorit de la inceput sa facem o selectie in randul publicului", explica Irimia. El mai spune ca o parte din selectie a fost realizata chiar de complex. "Cei care vin la Mall se imbraca elegant si asta nu le permite sa practice un sport, in acelasi cadru", considera Irimia.

Viper Club are sase piste de bowling, iar incasarile importante se realizeaza seara, dar mai ales in zilele de week-end, cand tarifele ajung la 44 de lei noi (12,2 euro). In cadrul clubului mai exista mese de biliard, un bar si o serie de jocuri de noroc, "cele mai profitabile", dupa cum marturiseste managerul Clublului.



Copiii vand cel mai bine

Orice sala de bowling poate avea bar, restaurant, jocuri de amuzament pentru copii (pentru Rock & Roll Bowling, copiii reprezinta 50% din target). "E un joc de familie, de aceea ne-am gandit si la un spatiu special pentru cei mici, in momentul in care am proiectat sala.

Copiii beneficiaza de un loc special de joaca, unde se pot delecta cu jocuri de indemanare, dar pot practica si sporturi pe un teren de "basket mic" sau pe pistele de "bowling mic", spune Mirela Stanciulescu.

Copiii sunt un public tinta extrem de fidel si la Iasi, unde operatorii Viper Club spun ca cei mici isi insotesc in permanenta parintii la bowling.

Pe de alta parte, in cadrul cluburilor de divertisment bowling-ul vine in completarea altor sporturi. La IDM Club exista mese de biliard, snooker, tenis de masa, dar si un loc special amenajat pentru copii.

La Club Champion se poate juca, alaturi de bowling, si biliard sau darts, darts electronic, snooker, existand si un sector dedicat jocurilor electronice de amuzament.

In prezent, centrul Rock & Roll Bowling are 11 piste, pentru ca cea de-a 12 isi va schimba destinatia vara aceasta. "Vrem sa punem in aplicare un concept exclusiv pentru copii, din cea de-a 12-a pista urmand sa realizam doua piste mai mici, speciale pentru ei", declara Mirela Stanciulescu.

Bowling-ul aduce intre 60-70% din incasarile zilnice ale Rock & Roll Bowling, 20% reprezinta jocurile pentru copii, iar 10% realizeaza barul. "In Statele Unite, in jur de 6% din veniturile unei sali de bowling provin din inchirierea echipamentului pentru sala. La noi, papucii speciali sunt inclusi in pretul biletului", afirma Stanciulescu.



Si la ambasada, si la gradinita

Fata de 2002, clientul unei sali de bowling s-a schimbat. "Cand am deschis centrul, am facut campanii de promovare la ambasade si la companiile multinationale, pentru ca de regula, angajatii din aceste institutii stiau ce e acela "bowling" si erau dispusi sa-si scoata angajatii la o partida de bowling", isi aminteste Stanciulescu.

Intre timp, angajatii straini si-au adus colegi romani, iar strategia de promovare a ajuns la gradinite. "Copiii sunt unul dintre cei mai importanti factori in procesul decizional al familiei, mai ales cand vine vorba despre divertisment. Am mers la gradinite pentru a le convinge pe educatoare, dar si pe parinti, sa le serbeze zilele de nastere celor mici la centrul nostru", povesteste Mirela Stanciulescu.

In paralel cu atragerea familiilor, Rock & Roll Bowling incearca sa formeze si o comunitate de jucatori profesionisti, alcatuita in mare parte din oameni de afaceri. "Performanta implica o serie de costuri, pe care nu oricine si le poate permite", argumenteaza marketing managerul Meridyen Sport.

"Evenimentele de public awareness merg foarte bine pentru afacerile unei sali de bowling", este de parere Mirela Stanciulescu. In acest sens, Rock & Roll Bowling a organizat campionate ale indragostitilor, ale pompierilor, cupa presei, dar si zile de nastere, banchete sau petreceri de companii.

"Vara avem cate o petrecere pe luna, cand se inchiriaza toata sala si se joaca bowling", spune Stanciulescu. Tarifele variaza intre 200 si 250 dolari/ora (160-200 de euro), pret care include un numar nelimitat de partide.

In jur de 20% din incasarile anuale ale centrului provin din organizarea unor astfel de petreceri.



Peste 140.000 de euro pentru 4 piste

Compania Rombowling a fost infiintata in 2001 la Brasov, in contextul in care locul traditionalelor sali de popice incepuse sa fie luat de catre centrele de bowling, iar consumatorul roman se familiariza cu tehnica unui sport pe care-l vazuse doar prin filme.

"Era un sport relativ nou in Romania, dar si o afacere pentru cei dispusi sa investeasca in divertisment, costurile de intretinere, dupa instalare, fiind modice", isi aminteste Catalin Armanu, coasociat al firmei brasovene.

El mai spune ca in 1997, in Romania functionau 2-3 sali de popice si 1-2 sali de bowling.

Compania din Brasov ofera atat solutii de modernizare a spatiilor deja existente, a schimbarii destinatiei spatiilor pentru instalarea pistelor de bowling, cat si posibilitatea predarii "la cheie" a salilor de bowling, in cazul constructiilor noi.

"Am instalat piste de bowling in Canada, Italia, Franta, Spania si Romania", afirma Adrian Stoica, celalalt asociat al firmei.

Compania a instalat 20 de piste in Romania la Bacau, Piatra-Neamt, Brasov si Bistrita, iar alte patru contracte sunt in derulare, firma din Brasov urmand sa instaleze inca 21 de piste, lucrari ce vor fi finalizate la sfarsitul lunii august.

Rombowling configureaza sisteme de bowling (noi si reconditionate), preturiile variind intre 16.000 si 45.000 de euro (fara TVA), diferentele constand in tipul de popice (care pot fi cu sau fara sfori), in sistemul de scor (de la cele mai simple, pana la display-uri cu plasma si console cu touch) si in alte elemente pe care beneficiarul decide sa le utilizeze.

"Pentru un centru de bowling modern, investitia minima in cadrul unui sistem cu 4 piste noi ajunge la 140.000 de euro", mai spune Catalin Armanu.

Activitatea companiei se reduce la instalatii, firma nefiind operator pentru nici una dintre salile pe care le-a echipat. "Cererea capata amploare datorita faptului ca bowling-ul incepe sa fie privit ca un business, insa e foarte important sa fie realizat cu personal calificat", este de parere Armanu.

In Transilvania, exista deja sali de bowling la Oradea, Timisoara, Brasov, Arad, Cluj sau Sibiu, deschise fie in cadrul unor mari lanturi hoteliere, fie in cluburi de divertisment. La Cluj, in urma unei investitii de peste 500.000 de euro a fost inaugurat anul trecut un centru de bowling, cu 12 piste, dupa reamenajarea unei vechi cladiri din oras. Tot la Cluj, grupul de firme Beyfin, care are afaceri in domeniul imobiliar si al constructiilor, a construit o sala de bowling dotata cu 10 piste, investitie care se ridica la aproximativ un milion de euro.

Ideea de a avea propriul centru de bowling l-a atras si pe Daniel Micu din Satu Mare care a investit in jur de 300.000 de euro intr-un complex cu sase piste. Complexul Class dispune, pe langa cele 6 piste, de un restaurant cu o capacitate de 140 de locuri si de un mini-bar.



@ Costul unei piste de bowling: 20.000 - 45.000 de euro

@ Tariful pentru o ora de bowling: 6 - 12 euro

@ Media zilnica de participare, pentru o pista de bowling: 7-8 ore, respectiv 30 de partide

@ Servicii oferite de un centru de bowling: petreceri private sau teambuilding-uri pentru companii

dana.ciriperu@zf.ro



Chiar daca pare greu de crezut, bowling-ul este unul dintre cele mai vechi sporturi din lume. Astazi el este practicat de peste 100 de milioane de oameni din 90 de tari, fapt ce l-a transformat intr-un sport extrem de popular in statele occidentale. Primele reguli ale jocului au fost stabilite in 1895, anul in care s-a constituit si American Bowling Congress, organizatie ce a dat startul competitiilor in bowling.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania