Afaceri de la zero

Un business pentru animale mici, dar cu potential

08.02.2007, 19:39 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Animalele ingrijite - un mijloc de profit pentru micii intreprinzatori din domeniu. Cosmetica animalelor de companie nu mai este de ceva vreme o activitate care sa se desfasoare acasa, pe pajistea din parc sau pe balcon. Posesorii de caini sau pisici sunt acum aducatorii de venit ale cabinetelor specializate.
Daca in tarile occidentale serviciile de cosmetica veterinara au ajuns o adevarata industrie, vedetele, si nu numai ele, apeland la servicii sofisticate pentru animalele de companie, pe piata romaneasca acest domeniu este inca la inceput, iar principalele afaceri de cosmetica animala sunt, in multe cazuri, corelate cu medicina veterinara.
"Am demarat acest departament in urma cu trei ani, ca o completare a afacerii care include un cabinet veterinar si trei farmacii pe acelasi domeniu. Am avut cereri din partea unor clienti si ca sa nu ii trimitem in alta parte, am inceput sa oferim noi servicii de cosmetica", spune Constantin Mihaila, unic actionar si administratorul cabinetului Bella Dog din Deva.
Potrivit acestuia, in prezent, salonul de cosmetica aduce venituri lunare de aproximativ 1.000 de euro, din martie pana in septembrie, iar principalii clienti sunt persoanele cu venituri peste medie. "Evolutia afacerilor de cosmetica pentru animale este puternic legata de cresterea nivelului de trai. In aceste conditii estimam ca in urmatorii doi ani piata pe acest domeniu va creste, iar posesorii de animale de companie vor fi dispusi sa aloce o parte din veniturile lor pentru acest gen de servicii", apreciaza Mihaila.
Investitiile in aparatura si amenajarea spatiului au fost de aproximativ 7.000 de euro. In prezent Mihaila administreaza un singur cabinet de cosmetica si nu ia in considerare o eventuala extindere a afacerii sale. "Piata nu cere momentan acest lucru, mai ales ca activam intr-un oras destul de mic", adauga el. Insa, pentru cei care deruleaza acest gen de afacere intr-un oras mai mare, extinderea capacitatilor de lucru este, in acest moment, o necesitate. "Intentionam ca in perioada urmatoare sa marim spatiul destinat acestei activitati si sa angajam inca o persoana pentru departamentul de cosmetica. Suntem nevoiti sa investim in extindere, deoarece numarul clientilor pe domeniul de cosmetica este in continua crestere", explica Milena Vasile, director de marketing si unul dintre actionarii Daisy Vet din Bucuresti.
Afacerea a fost demarata in 2001 si include pe langa serviciile de cosmetica si o clinica veterinara. "Intentia noastra a fost sa oferim clientilor nostri o gama cat mai completa de servicii veterinare. In momentul in care am intrat pe piata, domeniul cosmeticii pentru animale era in plina dezvoltare, iar trendul ascendent se pastreaza in continuare. In ultima vreme s-a dublat numarul spatiilor destinate acestor servicii", precizeaza Vasile.
In opinia acesteia, in prezent, nu exista deosebiri semnificative intre piata romaneasca pe acest domeniu si cea internationala in privinta serviciilor oferite sau a aparaturii utilizate. "Singura deosebire notabila este in ceea ce priveste mentalitatea consumatorului. Pana in urma cu ceva vreme oamenii nu erau foarte interesati de serviciile de acest gen, insa in ultimii ani profilul consumatorului s-a modificat, iar posesorii de animale au inceput sa constientizeze ca si animalele, ca si oamenii au nevoie de ingrijire", este de parere managerul de marketing al Daisy Vet.
Pe langa serviciile de cosmetica pentru animale, clinica dispune de o sala de chirurgie, de laborator de analize si de un pet shop, destinat comercializarii hranei si a accesoriilor pentru animale. "Clientii nostri sunt oameni cu pretentii, de aceea am investit destul de mult in amenajarea spatiului si in aparatura. De asemenea, pe acest domeniu factorul uman este foarte important, astfel ca tot personalul este specializat si are la baza profesia de asistent veterinar la care se adauga cursurile de cosmetica pentru animale", explica Vasile.
Veniturile obtinute anual din aceasta activitate sunt de aproximativ 7.000 de euro, iar potrivit acesteia, cele mai scumpe tratamente sunt cele pentru concursurile de frumusete, a caror valoare poate depasi 40 de euro. "Pentru a avea o afacere profitabila in domeniu e nevoie de multa rabdare, deoarece clientela se formeaza in timp. In plus, e nevoie de multa pasiune si dragoste pentru animale, pentru ca acestea sunt mai sensibile decat oamenii", crede managerul de marketing al Daisy Vet.
In acest moment, compania lucreaza cu noua angajati si este detinuta in proportii egale de doi actionari. Potrivit datelor furnizate de reprezentantii firmei, capitalul initial necesar demararii afacerii de cosmetica a fost de aproximativ 5.000 de euro.
Daca pentru majoritatea companiilor din domeniu, departamentul de cosmetica este o afacere care aduce venituri suplimentare, pentru Calin Dumitrescu, proprietarul companiei Pet Salon, businessul de cosmetica veterinara este mai mult un hobby decat o activitate profitabila. "Cabinetul de cosmetica merge bine doar primavara si iarna inainte de sarbatori. In rest, veniturile generate sunt suficiente doar pentru acoperirea cheltuielilor cu utilitatile si cu personalul. Au fost chiar situatii in care am fost nevoit sa aduc bani de acasa pentru a-mi plati angajatii", povesteste Dumitrescu.
Cabinetul Pet Salon a fost deschis in 2003 la Bucuresti, iar investitia necesara pentru amenajarea si utilarea spatiului a fost de aproximativ 10.000 de euro.
"Ideea afacerii a aparut dintr-o necesitate. Aveam un caine, iar in momentul in care am vrut sa-l programez la un cabinet cosmetic, a trebuit sa astept trei luni pana i-a venit randul. In plus, sunt un mare iubitor de animale", isi aminteste Dumitrescu.
Potrivit acestuia, veniturile generate de cabinetul de cosmetica si de cel veterinar sunt de aproximativ 1.000 de euro pe luna, iar un tratament de cosmetica poate ajunge pana la 100 de lei (29,59 euro). "Nu putem face mai mult de trei tratamente pe zi, in primul rand pentru ca, in functie de talia animalului, durata unui tratament poate ajunge pana la doua ore, iar apoi pentru ca nu putem avea mai mult de unu sau maxim doi 'clienti' in acelasi timp. Sunt animale care nu se inteleg si putem avea surpriza sa se ia la bataie daca sunt in aceeasi incapere", precizeaza proprietarul Pet Salon.
Desi este de parere ca, afacerea nu a crescut foarte mult in cei trei ani de existenta, Dumitrescu se asteapta ca in urmatorii doi ani lucrurile sa se mai schimbe si numarul clientilor sa creasca. "Sunt servicii pe care si le permit multi dintre cei care au animale de companie, de aceea reticenta lor vine mai mult din faptul ca sunt obisnuiti sa faca singuri toaleta animalului. Estimam insa ca in perioada urmatoare profilul consumatorului se va schimba, iar oamenii vor fi mai constienti de obligatiile pe care le au fata de animalul de companie", crede Calin Dumitrescu.


Afacerea pe scurt:
Investitia initiala variaza intre 5.000 si 10.000 de euro in amenajarea spatiului si in achizitionarea echipamentelor necesare desfasurarii activitatii
Venitul lunar realizat de un cabinet de cosmetica pentru animale este de 1.000 de euro
Cea mai buna perioada pentru cabinetul de cosmetica este primavara
Cele mai scumpe tratamente sunt cele pentru concursurile de frumusete, a caror valoare poate depasi 40 de euro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania