Afaceri de la zero

Unii fac business cu bani, altii cu fantezie

24.11.2005, 18:54 Autor: Dana Ciriperu
Nimic nu este mai placut pentru o femeie decat sa-si cumpere bijuterii. Si nici nu trebuie sa fie din aur si cu diamante, atat timp cat sunt viu colorate si stralucitoare. Cativa oameni de afaceri romani si-au pus imaginatia la contributie pentru a crea bijuterii de fantezie - din pietre semipretioase, perle de cultura, cristale de murano sau chiar din scoici. Rezultatul? O afacere care se prinde ca un colier la gatul romancelor. Au inceput prin a le face singuri intr-un simplu apartament, pentru ca acum sa vorbeasca de investitii de sute de mii de euro in magazine.

"Am facut ceea ce ne-a placut si poate am fost mai putini practici. Chiar daca anul acesta vanzarile s-au dublat fata de 2004, dupa 5 ani de zile afacerea nu e extrem de profitabila. Nu producem aici ceea ce se poarta afara, pentru ca romancele nu sunt inca chiar atat de deschise, insa in doi, trei ani, situatia se va schimba cu siguranta", spune Alexandru Coteanu, unul dintre cei doi actionari ai companiei Tria-Alfa din Bucuresti, care produce bijuterii de fantezie.



De la atelier la o retea de magazine

Cei doi proprietari ai companiei Tria-Alfa din Bucuresti spun ca la inceput aveau doar magazine si vindeau bijuterii importate din Grecia. In momentul in care au decis sa inceapa sa produca erau hotarati sa lucreze doar serii mari si doar pentru export.

"Primeam modele din Grecia, iar noi le lucram aici. Eram trei oameni intr-un atelier de 100 de metri patrati de pe Lipscani, care lucrau zilnic intre 30 si 40 de modele pentru piata externa. Partenerii din Grecia ne trimiteau tot, materiale, modele, ambalaje", spune Alexandru Coteanu, care continua si astazi sa lucreze alaturi de angajatii sai. "Bijuteriile de fantezie necesita o cu totul alta tehnica fata de cele din aur sau argint, pe care le lucram inainte de a porni propria afacere", mai spune Coteanu.

In momentul in care au primit primele oferte de colaborare in Romania, aveau deja "zeci de mii de modele" lucrate pentru magazinele din Grecia. "Prima comanda pe care am primit-o a fost din partea unei reviste de moda, care ne-a solicitat 70.000 de coliere pentru a le oferi cadou in interiorul revistei", isi aminteste Felicia Coteanu.

Dupa prima comanda, au urmat si alte cereri tot din partea unor reviste, insa cel mai important pas a fost facut in 2002, cand au inceput colaborarea cu Carrefour.

"Dupa ce am intrat in Carrefour am inceput sa fim contactati de clienti", mai spune Felicia Coteanu. Ea marturiseste ca profitabilitarea inregistrata in key-accounts este mai mica, insa pentru firma lor, prezenta in Carrefour a fost o adevarata lansare.

"In acest domeniu cel mai important este sa fii observat, iar vizibilitatea pe care ti-o ofera un astfel de magazin e imensa", explica Coteanu. Colaborarea cu acest lant a continuat, magazinele Tria-Alfa fiind acum prezente in toate locatiile unde francezii deschid hipermarketuri.

"Standurile noastre de aici ne ajuta si sa testam piata, pentru ca numarul de vizitatori e mult mai mare decat intr-un magazin specializat. Ne dam seama ce merge si ce nu, ce culori sunt cele mai solicitate, ce modele prefera romancele", explica Felicia Coteanu.



Magazine proprii in Bucuresti, franciza in provincie

Tria-Alfa a inceput sa-si consolideze o retea de magazine in urma cu un an, cand au deschis doua locatii, anul acesta fiind inaugurata a treia, in urma unei investitii de peste 200.000 de euro.

"Vrem sa ne extindem cu magazine proprii doar in Bucuresti, iar in provincie ne-am gandit deja la franciza. Colaboratorii nostri din afara Capitalei ne intreaba daca pot folosi numele nostru, ne cer informatii despre cum sa amenajeze magazinele, asa ca am hotarat sa facem o retea de francize", adauga Coteanu.

Daca initial cei doi soti creau si modele pentru bijuterii, acum colaboreaza cu designeri si vin mai rar cu idei despre cum ar trebui sa arate un anumit colier sau o pereche de cercei.

"Avem mii de modele si nu respectam tiparul privind colectiile de toamna-iarna sau de primavara-vara. Pe masura ce ne vin idei, facem noi modele", mai spune Felicia Coteanu.

Se mandresc cu faptul ca au facut bijuterii pentru piese de teatru, pentru filme de televiziune, dar si pentru vedete sau persoane publice din Romania.

"Lucram bijuteriile si pentru telenovela ÇLacrimi de iubireÈ, iar acest timp de activitate inseamna o adevarata provocare pentru noi", povesteste Coteanu.



Sa-mi creez propria bijuterie

Ambii asociati sunt de acord ca 99% dintre clientii magazinului sunt doamne, insa parerile lor difera in momentul in care vine vorba despre ocaziile cand barbatii le mai fac "cate o vizita".

"Vin si ei, dar numai in luna martie sau inainte de sarbatori", afirma Felicia Coteanu. Sotul ei o completeaza si spune ca, mai recent, Sfantul Valentin este un alt prilej pentru domni de a cumpara bijuterii din magazinul lor. "Sunt multe bijuterii pe care le facem la comanda, transformam modelul nostru dupa preferintele clientilor", mai spune Coteanu.

Cea mai noua idee a celor doi,

le-a fost insuflata de un evreu, care le-a povestit ca exista la ei foarte multe magazine de bijuterii unde doamnele isi pot crea singure "obiectul visat". Nu le-a trebuit mai mult de cateva zile pana sa testeze reteta si in magazinul lor. Dupa ce au vazut ca merge, au crescut numarul micilor obiecte pe care le-au pus in cutii, amenajate chiar in mijlocul magazinului, de unde fiecare clienta poate alege ceea ce i se potriveste.

"Pot cumpara astfel de obiecte si sa-si faca bijuteria acasa, dupa propriul lor design, dar de cele mai multe ori aleg sa stea in magazin si sa se lase purtate de fantezie", completeaza Felicia Coteanu.

Publicul unui magazin Tria-Alfa nu este reprezentat doar de ado-lescente, ci si de doamne cu varste cuprinse intre 25 si 40 de ani. "Sunt femei care au calatorit in strainatate si care inteleg ce inseamna un accesoriu de fantezie", mai spune Felicia Coteanu.



Reprofilare profitabila

"M-am reprofilat dupa 25 de ani de contabilitate si am reusit sa-i invat pe toti membrii familiei mele sa lucreze bijuterii de fantezie", spune Maria Craciunel, proprietara atelierului Ametist & Onix din Constanta.

Pentru ca nu exista notiunea de confectionare de bijuterii in codul CAEN, ci doar cea de fabricare, foarte multa lume isi inchipuie ca au "cine stie ce fabrica" la Constanta. "Dar noi lucram acasa, intr-un atelier amenajat special", spune proprietara.

In 1992, s-a gandit sa puna bazele unei microintreprinderi, alaturi de sotul sau, mai ales ca "beneficia" de ajutorul scolii de meserii, pe care o terminase cu mult timp in urma. "Era moda pietrelor, iar eu aveam ceva experienta si mi-am spus sa incerc sa creez coliere, pentru ca nu mi se parea nimic complicat", povesteste ea. "Acum lucram ca sa nu ne plictisim, iar rezultatele ne ajuta sa avem o situatie financiara mai buna. Nu realizam decat serii mici, iar modelele sunt create de mine", explica Maria Craciunel.

Ametist & Onix produce coliere, lanturi si cercei din pietre semipretioase, perle de cultura si scoici, iar faptul ca atelierul este situat in zona litoralului le ofera un avantaj destul de mare.

"Vanzarile in lunile de vara sunt foarte mari, mai ales ca strainii apreciaza lucrurile realizate manual", spune proprietara societatii din Constanta.

Explicatiile ei sunt sustinute si de profitul inregistrat anul trecut, care reprezinta peste 70% din cifra de afaceri. "E o afacere frumoasa, semipretioasa, daca esti creativ", spune ea.



Au ales vanzarea temporara

Proprietara Ametist & Onix a incercat diferite metode de a comercializa produsele: parteneriate cu magazine de bijuterii din tara, vanzari in cadrul mall-ului din Constanta, chiar si un magazin propriu de 4 metri patrati in centrul orasului. Chiria prea mare, dar si modalitatile de plata au determinat-o sa renunte la toate aceste operatiuni si sa se concentreze doar pe standurile amenajate in timpul verii in cadrul micilor ateliere de artizanat.

"Ne-am axat pe vanzarea temporara si pe executarea comenzilor ferme primite de la clienti si s-a dovedit a fi foarte profitabil", a mai spus Maria Craciunel.

In acest domeniu au patruns si francize internationale. La Brasov, firma Svedas importa bijuterii de fantezie din Rusia, iar Meli Melo este una dintre cele mai cunoscute companii de pe acest segment, cu o retea de peste 15 magazine in Bucuresti si in marile orase ale tarii si o cifra de afaceri de 1,4 mil. euro in 2004, potrivit site-ului Ministerului de Finante.

O alta afacere in domeniu, compania franceza Astarte, a intrat pe piata romaneasca prin acordarea francizei firmei Crisando din Bucuresti, care insa deocamdata a inchis magazinele.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania