Afaceri de la zero

Unii vor in casa apa, altii vor foc... E o chestiune de stil

05.07.2005, 17:39 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Doua sunt elementele de decor care infierbanta imaginatia unui viitor proprietar de vila: piscina si semineul. In zilele toride de vara el se vede cu un cocktail in piscina proprie, iar iarna, relaxat, langa semineu, privind pe geam ninsoarea de afara. Odata cu dezvoltarea cartierelor rezidentiale, situate la distanta de centrele urbane, semineul incepe treptat sa depaseasca stadiul de obiect decorativ, devenind o alternativa pentru incalzit si chiar pentru gatit. Fie ca sunt doar obiecte de decor, fie ca au si scopuri practice, semineele au devenit ultima moda in materie de design interior. Afacerile firmelor care le produc cresc an de an, mai ales in perioada verii cand este varf de sezon la vanzari.

Cei care vor sa aiba in casa un semineu trebuie sa scoata din buzunar de la 2.000 pana la 6.000 de euro. Preturile sunt insa destul de accesibile in comparatie cu tarile europene, unde valoarea unei asemenea lucrari este dubla.

In Romania, firmele care vand aceste obiecte se adreseaza, mai ales, oamenilor cu venituri substantiale, iar perioadele cele mai prospere sunt lunile martie-octombrie. Daca la inceputul anilor ''90 existau doar cateva companii producatoare de seminee, acum oferta este cat se poate de variata, atat in ceea ce privesc modelele, pretul si, mai ales, flexibilitatea designului.



700.000 de euro, bani din fum

"Ideea de a produce seminee a aparut in decembrie 1994 cand, aflat la - un vechi godin imbracat in piatra, dintr-o vila clasica din Predeal - am purtat o discutie cu prietenii, in urma careia am decis sa incep o afacere in acest domeniu", declara Vlad Stefanescu, proprietarul companiei Seminee Stefanescu.

Firma, cu sediul in Bucuresti, a fost infiintata in 1995, insa, potrivit conducerii, pana in 2003 cifra de afaceri a inregistrat o crestere lenta, din cauza faptului ca semineul nu apartinea traditiei si modului de viata autohton. In primele luni ale acestui an, compania a avut incasari de 850.000 lei noi (aproximativ 236.000 de euro), egaland astfel, cifra de afaceri pe 2004.

"Dezvoltarea pietei constructiilor si apropierea de tarile vest-europene, au dus la dezvoltarea pietei in domeniu, ceea ce ne indreptateste sa estimam pentru acest an o cifra de afaceri de peste 24 de miliarde de lei (n. red. - 2,4 mil. de lei noi sau aproximativ 670.000 de euro)", mai declara Stefanescu.

Planurile de dezvoltare ale firmei bucurestene includ investitii de peste 250.000 de euro in construirea unui nou sediu. "Aproximativ jumatate din valoarea investitiei va proveni din fonduri proprii, restul fiind un credit bancar. Momentan, suntem in tratative pentru achizitionarea unui teren, pe care intentionam sa construim un show-room si o baza de productie si depozitare", precizeaza Vlad Stefanescu.

In 2004, compania a mai investit aproximativ 180.000 de lei noi (45.000 de euro), in dezvoltarea capacitatii de productie (utilaje), a capacitatii de transport si a capacitatii de depozitare si manipulare", mai spune directorul general al firmei din Capitala.



Departament de arhitectura

Din dorinta de a-si dezvolta portofoliul de clienti, conducerea companiei va lansa in cursul lunii iunie un "termo-semineu", care va putea fi conectat la reteaua de calorifere, ca un supliment al centralei termice sau ca incalzire propriu-zisa.

"Vom putea astfel raspunde si solicitarilor care vin din partea clientilor care locuiesc la bloc. Fiind un produs delicat, care se adreseaza unui anumit tip de clienti, avem un departament de arhitectura care are ca atributie principala intelegerea personalitatii clientului, incercand astfel sa realizeze o legatura intre intreaga amenajare in-terioara si semineu", declara Stefanescu.

Promovarea produselor realizate de companie se face prin intermediul revistelor de specialitate, al expozitiilor de profil sau prin Internet. "Ne gandim, de asemenea, ca in viitorul apropiat sa angajam doi agenti de vanzari", adauga proprietarul firmei, care estimeza ca momentan inregistreaza o cota de piata de peste 40%.

Compania Seminee Stefanescu foloseste finisaje precum piatra naturala, caramida, metalul sau lemnul, toate provenind din import si din Romania. "Din cauza lipsei de tehnologie, pentru partile ale semineului (hota, racorduri cos fum, adezivi), preferam sa folosim numai piese din import, care sunt agrementate si confera siguranta in exploatare maxima. In ultimii ani s-a observat o cerere mai mare de seminee cu focar inchis, din fonta, al carui randament este de pana la 74% (fata de semineul traditional, cu focar deschis din caramida refractara, care are un randament de max. 22%)", precizeaza Vlad Stefanescu. Firma din Capitala importa focare de la unul dintre cei mai mari producatori europeni de seminee, Cheminees Philippe-Franta.



Aici numai piatra e refractara

Compania clujeana Semineu Construct a fost infiintata in anul 2000 si are capital mixt romano-austriac.

"Partenerul din Austria, firma Biofire, are o experienta de peste 40 de ani in constructia semineelor si are filiale in Italia, Franta si Germania", declara Daniel Grigoriu, director general Semineu Construct. Partea austriaca este actionarul majoritar, detinand 60% din actiuni.

Firma din Cluj executa doar seminee care au ca materie prima piatra refractara. "Modelele realizate de noi sunt la comanda beneficiarului, dar daca un client cere un model care nu poate fi executat din materialele folosite de noi, de obicei refuzam comanda, deoarece dorim sa pastram anumite standarde de calitate", mai declara Daniel Grigoriu.

Ecologic Fire este ultimul model de semineu realizat de firma clujeana, despre care conducerea spune ca este unic pe piata din Romania. "Este un model construit din materiale refractare si ceramice speciale care pastreaza caldura 8-10 ore dupa stingerea focului", precizeaza Grigoriu.

In prezent conducerea companiei clujene estimeaza o cota de piata de aproximativ 20%.

"In primii ani de activitate am investit zeci de mii de euro in publicitate. Am fost prezenti la majoritatea targurilor in domeniu si ne-am promovat, de asemenea, prin intermediul mass-media. Momentan, incercam o noua modalitate de promovare, si anume, prin intermediul agentilor de vanzari. Anul acesta intentionam sa angajam 10 oameni, care sa se ocupe de vanzarea produselor noastre in toata tara. Suntem, de asemenea, in discutii cu arhitecti, care pot si ei sa promoveze semineele construite de noi", a mai spus Grigoriu.

Planurile de investitiile pe 2005 ale companiei mai includ dezvoltarea resurselor umane si a infrastructurii. "Majoritatea mesterilor care lucreaza la noi au facut stagii de specializare in Austria", precizeaza directorul general Semineu Construct.

Firma clujeana estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 125.000 de euro in crestere cu 45% fata de anul trecut.

"Anul acesta a inceput foarte bine pentru noi si sunt sigur ca publicitatea pe care

ne-am facut-o pana acum a inceput sa dea roade", a mai spus Grigoriu.

In primele luni din 2005 compania clujeana a avut aproximativ 20 de clienti. Productia de seminee reprezinta aproape 90% din cifra de afaceri a firmei, restul veniturilor fiind asigurate prin producerea si comercializarea cuptoarelor de pizza, a gratarelor pentru gradina si a sobelor de teracota.

"Principalii nostri clienti sun oamenii cu bani. Am lucrat si pentru persoane publice din Cluj sau din Bucuresti, dar politica firmei nu permite divulgarea numelui clientilor. Fiecare model pe care il executam este unicat si personalizat in functie de cerintele beneficiarului", declara Daniel Grigoriu.

Compania clujeana mai are filiale in Iasi, Brasov, Bucuresti, Timisoara si Bistrita, dar conducerea a tinut sa precizeze ca nu intotdeauna oamenii din teritoriu sunt cei care executa comenzile pe care le primesc.

"Exista situatii in care trimitem oameni de la Cluj pentru a onora unele comenzi si acest lucru se intampla in momentul in care nu suntem siguri ca angajatii din teritoriu pot realiza o lucrare la standardele de calitate impuse de noi", a mai spus Grigoriu.

Semineele realizate de firma clujeana costa intre 2.500 si 4.000 de euro, iar conducerea estimeaza ca sunt undeva la mijloc din punctul de vedere al pretului. Momentan compania lucreaza exclusiv pentru piata interna.

"Am avut si comenzi din strainatate, dar nu le-am onorat deoarece exista un acord cu partenerii nostri austrieci, prin care noi trebuie sa lucram doar pentru piata interna. Motivele sunt clare daca ne gandim ca un semineu produs de noi este de doua ori mai scump in Germania", declara directorul de la Semineu Construct.



Import Franta si Cehia

Pentru compania Inter Metaco, productia de seminee nu constituie principalul obiect de activitate. "Firma exista pe piata din 1999 si ne ocupam in principal de valorificarea deseurilor metalice si de activitati de cadastru.

Seminee construim doar din 2000 si momentan comercializarea lor nu reprezinta mai mult de 10% din cifra de afaceri a companiei. Pentru noi aceasta activitate este mai mult o pasiune decat o sursa de profit", declara Gabriel Maris, director de productie la Inter Metaco.

Conducerea firmei hunedorene estimeaza pentru acest an, pe partea de seminee, un numar de peste 40 de clienti, in crestere cu 10% fata de anul trecut. "Show-room-ul din Timisoara si publicitatea in ziarele locale ne-au ajutat sa ne promovam mai puternic produsele, iar momentan avem clienti in toata tara", mai declara Gabriel Maris.

Materia prima utilizata de firma Inter Metaco pentru productia de seminee este in mare parte din Romania. "Importam camerele de ardere din Franta si Cehia, deoarece in Romania nu sunt de calitate. Momentan suntem in tratative cu o firma din Franta pentru a fi unici distribuitori ai focarelor produse de ei", precizeaza Maris.

Planurile de viitor ale companiei hunedorene includ, pe partea de seminee, investitii in extindere si utilaje performante. "Nu stim deocamdata care va fi valoarea acestor inves-titii, dar intentionam ca pe viitor productia si comercializarea semineelor sa aduca o contributie mai importanta la cifra de afaceri a firmei", mai spune directorul de productie.

Compania din Deva a avut anul trecut o cifra de afaceri de peste 900.000 de euro, din care vanzarea semineelor a reprezentat doar 50.000 de euro. Conducerea nu poate estima cu cat vor creste afacerile anul acesta si considera productia de seminee mai mult un hobby. In prezent firma are 58 de angajati, insa doar trei lucreaza la constructia semineelor.



Concurenta mica... la inceput

Compania Rodonit din Baia Mare a inceput sa produca seminee in 1993, iar conducerea declara ca in acea perioada nu aveau concurenta.

"In prezent noi suntem o firma mica, pe piata din Romania existand companii mari care au o asemenea activitate", spune Dan Rohian, director general Rodonit.

Pe langa productia de seminee, in ultimii ani firma baimareana si-a extins sfera de activitate. "Momentan ne ocupam si cu decoratiuni interioare si exterioare, din piatra, iar comercializarea semineelor nu reprezinta mai mult de 20% din cifra noastra de afaceri", precizeaza Dan Rohian. Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o medie de 3 seminee pe luna.

"Nu este un an foarte bun pentru noi, am avut pana acum doar 8 clienti. Solutia ar fi sa ne extindem, insa, momentan, nu avem cum sa investim intr-o asemenea directie", declara directorul general Rodonit. Principalii clienti ai firmei sunt persoane fizice, dar "s-a intamplat sa lucram si pentru biserici sau pensiuni", precizeaza Dan Rohian. transilavnia@zf.ro

Principalul element al unui semineu este foyerul, care se realizeaza de obicei din fonta. El asigura partea functionala a semineului, fiind locul unde are loc combustia. Partea exterioara este aleasa in functie de cerintele beneficiarului, poate fi din piatra, marmura sau lemn si este o componenta pur decorativa. In opinia specialistilor exista trei tipuri de seminee: rustic, clasic si modern, elementul care le diferentiaza fiind partea exterioara. Un semineu bine construit ar trebui sa poata incalzi incaperi de pana la 100 de metri patrati si ar putea constitui o alternativa la modalitatile clasice de incalzire.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania