Analiză

Alegerile, Campionatul European si Olimpiada, mana cereasca pentru piata de publicitate

08.12.2003, 00:00 22



Dupa un an marcat de cresteri, piata de publicitate se asteapta ca trendul ascendent sa continue si in 2003, chiar daca estimarile sunt diferite. In medie, cresterea ar urma sa fie undeva intre15-20%.



In 2002, piata de publicitate s-a ridicat, conform estimarilor, intre 120-130 milioane de dolari net si probabil ca in acest an se va inregistra o crestere intre 15-20%, mai mult spre limita superioara.



Motivele care stau in spatele optimismului reprezentantilor pietei sunt legate de intrarea unor noi jucatori, de alegeri si de doua evenimente sportive, respectiv Olimpiada de la Atena si Campinatele Europene de fotbal.



"Este posibil ca, dupa estimarile noastre, piata romaneasca de publicitate sa creasca cu 20% anul viitor, in principal datorita dezvoltarii si diversificarii produselor financiare care vor incuraja consumul. Astfel, produsele deja existente pe piata se pot vinde in cantitati mai mari pentru ca oamenii vor avea acces mai facil la credite," a declarat directorul agentiei de publicitate Tempo Advertising Dragos Grigoriu.



"Fiind un an electoral, este posibil ca in 2004 clasa politica sa ia masuri sociale, inclusiv alocarea de venituri suplimentare catre populatie. Astfel, este generata putere mai mare de cumparare, tradusa in ultima instanta in vanzari. Totusi, daca alegerile au loc la mijlocul anului, este posibil ca influenta masurilor sociale sa fie minimala din punct de vedere al vanzarilor. Ca efectul acestora sa fie resimtit mai puternic in vanzari, respectiv publicitate, alegerile ar trebui sa aiba loc spre sfarsitul anului. Acest varf este posibil sa fie utilizat de catre companii pentru a investi semnificativ in publicitate, in dorinta de a directiona mare parte din acest plus de putere de cumparare catre produsele proprii," a mai spus Grigoriu.



El crede insa ca cele mai mici contributii in materie de bugete de publicitate o vor avea telefonia mobila, berea, si tigarile. La polul opus, cresteri importante vor inregistra aparatura electrocasnica, mobila, autoturismele, sectorul imobiliar, IT-ul, bancile si asigurarile.



Estimand o crestere a pietei de publicitate intre 10-15%, Bogdan Enoiu, seful agentiei de publicitate McCann-Erickson, spune ca aceasta va fi generata de aparitia marcilor noi si a continuarii investitiilor de catre marii retaileri din domeniul electrocasnicelor.



"Apogeul din acest an al retailerilor de electrocasnice va continua si la anul. In plus, vor aparea noi marci romanesti, companiile auto vor investi mai mult si vor creste investitiile la produsele de folosinta indelungata, cum sunt asigurarile de viata. De asemenea, anul viitor va fi marcat de doua competitii, care pe noi ne influenteaza, respectiv Olimpiada si Campionatul Mondial de fotbal," a spus Enoiu.



Mihaela Nicola de la agentia Ogilvy & Mather estimeaza ca anul viitor va fi marcat de relansarea competitiei pe telefonia fixa si mobila, prin aparitia de noi jucatori. In acelasi timp, Nicola crede ca banii vor veni si dinspre zona serviciilor medicale si a asigurarilor.



"In plus, campania electorala e bucurie pentru mass media si, in mod particular, pentru presa scrisa, deoarece la televiziune lucrurile sunt foarte limitate. Se vor organiza evenimente neconventionale in toata tara, din care va avea de castigat toata lumea, de la producatorii de obiecte promotionale la cei care distribuie afise," a spus Nicola.



Conform unor estimari, partidele politice vor cheltui anul viitor pentru cele trei campanii electorale- locale, parlamentare si prezidentiale- in jur de 40 de milioane de dolari, jumatate urmand sa fie alocati publicitatii electorale.



Ceva mai prudent, directorul Saatchi & Saatchi, Radu Florescu, este de parere ca industria publicitatii va fi dominata si la anul de "tendinta de <<a cere mai mult pentru bani mai putini>>."



"In mod cert, printul si outdoorul vor avea cel mai mult de castigat. Cat de mult vor influenta alegerile piata de publicitate nu as putea spune in acest moment. Ca in orice an electoral, majoritatea investitorilor vor fi foarte prudenti si vor incerca sa amane pe cat posibil luarea deciziilor cu privire la continuarea afacerilor lor," a spus Florescu.





TV



Piata de televiziune va ramane in continuare cel mai important vehicul de publicitate, cresterea estimata de reprezentantii industriei fiind situata tot undeva la 15%. In acest an, piata pe TV probabil ca se va situa intre 80-85 milioane de dolari net.



Zoe Vasilescu, director vanzari la Media Pro International- Pro TV, lider pe piata de televiziune, afirma ca trendul investitiilor se va mentine si in 2004.



« Cresterea este determinata, pe de-o parte, de investitiile suplimentare ale clientilor traditionali de publicitate si, pe de alta parte, de aparitia de noi jucatori in aceasta piata. Credem ca cei mai dinamici advertiseri in 2004 vor fi pachetele de finantare medicamentele, producatorii de bere si racoritoare, dulciurile, producatorii de mobila si cosmeticele, » a spus Vasilescu.



Cat priveste influenta alegerilor asupra publicitatii, Vasilescu spune ca nu vor fi schimbari majore.



"Jucatorii importanti au experienta alegerilor anterioare. Cata vreme posturile mari de televiziune isi continua politica de investitii in programe, influentele nu vor fi majore. Cat despre programele electorale, exista reglementari clare ale CNA. pentru campania electorala pe care posturile de televiziune trebuie sa le respecte," a mai spus ea.



Laurentiu Ionete, director de vanzari la Antena 1, anticipeaza o crestere a pietei de publicitate de 18-22%.



"Cred ca publicitatea la TV va ramane cea mai eficienta formula pentru bugetele mari si cred ca statiile mari vor ridica preturile GRP (n.red. puncte de rating)," a spus Ionete.



La randul sau, Anca Gheorghe, director de marketing la TVR crede ca piata va creste cu cel putin 15%.



"Credem ca aceasta crestere va veni din noi bugete care vor intra pe piata, majorare de bugete actuale, mai ales la clientii mari, precum si din bugetele investitorilor care pana ieri erau mici si care au intrat pe piata in categoria celor medii, au alte bugete si investesc altfel in publicitate," a spus Gheorghe.





Presa scrisa



Optimismul general este valabil si pentru editorii de presa scrisa, care estimeaza o crestere intre 10-25%.



In acest an, piata de presa scrisa a urcat cu 15-20%, daca nu chiar mai mult. Cel mai probabil, cifrele de final de an vor indica o piata neta de 35-38 milioane dolari.



"Eu cred ca piata de publicitate pentru presa scrisa va creste anul viitor cu 20-25%. Ziarele vor avea cea mai mare crestere, motivul principal fiind campania electorala si cele doua evenimente sportive, Olimpiada si Campionatul European de fotbal. Sectoarele auto si cel de servicii financiare vor avea o crestere importanta din punct de vedere al publicitatii alocate. De asemenea, si tot ce este legat de constructii, de case, va avea un ritm de crestere important. Sunt sanse ca 2004 sa fie cel mai bun an din punct de vedere al publicitatii de pana acum," a declarat Sorel Radu, directorul de vanzari al Media Pro, care are in portofoliu, printre altele, publicatiile Ziarul Financiar, Pro TV Magazin, Acasa Magazin, Playboy.



Peter Jansen, director general al Sanoma Hearst Romania, care editeaza publicatiile Mami, FHM, National Geographic, spune ca din cauza anului electoral, se asteapta ca bugetele de publicitate sa se indrepte mai mult catre presa scrisa.



"Cota de piata a revistelor pe piata publicatiilor din Romania este destul de scazuta, undeva la 25%, dar ma astept ca acest lucru sa se schimbe. Companiile din domeniul bancar si al asigurarilor isi vor creste bugetele, piata isi va creste bugetele mai ales pe print," a spus Jansen.



El anticipeaza ca daca anul acesta a fost anul revistelor specializate, 2004 va apartine revistelor de masa.



Klaus Overbeck, director general WAZ Romania, companie care este actionar la National si Romania libera, este de parere ca veniturile populatiei vor creste, generand astfel si o piata de publicitate mai mare.



"Nu cred ca vor mai aparea titluri noi, ci mai curand se vor produce miscari la nivel de actionariat in cadrul caselor de editura existente," a declarat Overbeck.



Sorel Radu de la Media Pro afirma: "In continuare, piata pe presa scrisa se segmenteaza, in special pe zona revistelor."





Radio



In 2003, piata radiourilor romanesti a trecut prin numeroase schimbari de actionariat si procese de rebrandare, insa piata arata inca destul de fragmentat. Acest lucru ar putea sa se schimbe incepand din primavara, cand va aparea un studiu de masurarea audientei si pentru acest suport media.



Piata radiourilor se ridica la un nivel al publicitatii cuprins intre 6-8 milioane dolari.



Conform ultimelor masuratori privind audienta saptamanala in prime time, piata radiourilor este dominata de Romania Actualitati, urmata de posturile private ProFM si Radio 21. Cristian Dicianu, director executiv la Pro FM, crede ca este greu de estimat care va fi cresterea pietei de radio de la anul, chiar daca este clar ca intreaga piata media va creste.



"Daca e sa tinem cont de ceea ce s-a intamplat in 2003, probabil ca premisele sunt favorabile unei cresteri. Acum depinde cat se va indrepta catre radio, iar aceasta din cauza ca audienta generala a posturilor de radio a scazut, iar radiourile nu reusesc sa mai ofere modele tinerilor," a spus Dicianu.



"In lunile aprilie-mai va aparea noul studiu de sondare a audientei, dar este greu de spus ce noutati va aduce. Cu siguranta, miscari pe piata vor mai fi: sunt cateva frecvente care stau degeaba si care, pe o piata normala, ori mor, ori sunt puse sub aceeasi umbrela," a mai spus seful Pro FM.
cristian.hostiuc@zf.ro 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO