Analiză

Biletele electronice vor reduce costurile operatorilor aerieni cu 25 de milioane de euro

07.03.2007, 16:24 11

Companiile romanesti de linie regulata isi vor reduce in acest an costurile cu peste 25 de milioane de euro daca vor trece de la biletele de hartie la biletele electronice, in conditiile in care se estimeaza pentru acest an un trafic de 3,8 milioane de pasageri.
"Procesarea unui bilet de hartie costa pana la 10 dolari, iar procesarea unui bilet electronic costa pana la un dolar", a declarat Anca Apahidean, country manager IATA (Asociatia Internationala de Transport Aerian) pe Romania si Moldova. Astfel, diferenta de 9 dolari pe fiecare bilet vandut, adica pe fiecare pasager transportat, le va reveni companiilor aeriene.
In luna ianuarie aproape jumatate din biletele vandute au fost bilete electronice, target-ul fiind atingerea unui procent de 100% bilete electronice pana la sfarsitul anului.
"In luna ianuarie a acestui an 47% din biletele vandute de companiile aerine de linie regulata erau bilete electronice, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut ponderea era de doar 11%. Suntem in continua crestere si suntem optimisti in atingerea targetului de 100%
e-ticketing la sfarsitul acestui an", a spus Apahidean.
Avand in vedere ca pentru acest an se estimeaza un numar de 3,8 milioane de pasageri pe liniile regulate, traficul mediu in luna ianuarie a fost de 315.000 de pasageri. Dintre acestia aproximativ 150.000 au cumparat bilete electronice, ceea ce inseamna ca in numai o luna companiile aerine de linie regulata si-au redus costurile cu un milion de euro. In ianuarie anul trecut reducerea costurilor era in medie de 250.000 de euro, un sfert fata de ianuarie anul curent.
Reducerea costurilor ar putea fi insa si mai consistenta daca luam in calcul si alte costuri decat cele propriu-zise legate de tiparirea biletului. "Reducerea costurilor are in vedere eliminarea stocurilor de bilete de avion pe suport de hartie, precum si eliminarea costurilor cu intretinerea imprimantelor, eliminarea taxelor de curierat sau a taxelor platite companiilor aeriene pentru folosirea biletelor de hartie", a spus Malin Malineanu, presedintele comisiei IATA a Patronatului ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism).
Reducerea costurilor nu se va reflecta intotdeauna asupra pretului biletului, aceasta fiind optiunea companiilor aerine. Cu totate acestea, s-a observat o diminuare a preturilor in ultima perioada.
"Tariful mediu al biletelor de avion este intr-o continua scadere, printre factorii care concura la aceasta regasindu-se si economia data de trecerea la biletele electronice", a mai spus Malin Malineanu.
Insa biletele electronice au si alte avantaje asupra calatorului.
"Introducerea biletelor electronice este una dintre cele mai semnificative oportunitati de a reduce costurile si de a spori confortul pasagerilor. In afara de acest lucru, se reduce si timpul de procesare a biletului, adaugand o mai mare flexibilitate calatoriei, iar agentul de turism poate rezolva orice schimbare din itinerarul pasagerului de la celalalt capat al telefonului. Beneficiile sunt mari si pentru toti implicati in transportul aerian", a mai spus Anca Apahidean.
Astfel, avantajele biletului electronic sunt vizibile atat asupra clientului, companiei aeriene sau aeroportului, cat si asupra agentiei de turism. "Avantajele pe care le au agentiile de turism sunt simplificarea operatiilor, promptitudine sporita si micsorarea timpului de reactie, creandu-se insa si premisele schimbarii centrului de greutate in distributia produsului aerian", a precizat Malin Malineanu.
Compania care a introdus prima data biletele electronice pe piata aeriana din Romania este British Airways, in 2002. Aceasta a ajuns deja la o pondere de aproximativ 98% a biletelor electronice din totalul biletelor vandute in Romania.
Brtish Airways nu a transferat propriu-zis reducerea costurilor asupra pretului biletului, dar si-a redus in acest fel alte costuri, generate de exemplu de cresterea pretului la carburant.
Intre timp, din ce in ce mai multi operatori au trecut la bilete electronice, acestea avand o pondere din ce in ce mai mare in totalul biletelor emise.
"Primii cinci operatori din Romania care au cele mai ridicate procente de emiteri de bilete electronice sunt, in ordine alfabetica, Aegean Airlines, British Airways, Czech Airlines, KLM, Swiss International Airlines, toate cu un procentaj de peste 85%", precizeaza Anca Apahidean. Astfel, cei de la KLM, de exemplu, au impulsionat cumpararea de e-ticketing micsorand pretul biletului electronic cu 20 de euro fata de cel traditional, ajungand astfel la un procent considerabil de bilete electronice vandute.
"In Romania, KLM are o pondere a biletelor electronice de 90%, inregistrata in ianuarie 2007 fata de 21,8% in ianuarie 2006", au mai spus reprezentantii KLM Romania.
Totodata, Carpatair a introdus biletele electronice la sfarsitul lunii octombrie a anului trecut, ajungand deja in februarie la o pondere a biletelor electronice de 51%.
"In prima faza am introdus biletele electronice doar pentru vanzarile in oficiile proprii Carpatair din tara, urmand ca in faza a doua sa fie incluse si agentiile IATA-BSP (ianuarie 2007). Primele rute pe care s-au putut emite e-ticketing au fost Bucuresti-Timisoara, Iasi-Timisoara si Timisoara-Paris. Treptat au fost incluse si alte destinatii asfel incat la sfarsitul anului trecut, 100% din destinatiile Carpatair erau eligibile pentru vanzari de bilete electronice", a spus Paula Ardelean, vice-presedinte pe vanzari la Carpatair. Astfel, compania a avut un ritm accelerat din punctul de vederea al evolutiei biletelor electronice.
"In luna noiembrie 2006, vanzarile de bilete electronice reprezentau 24,6% in totalul biletelor vandute, in decembrie au fost 30%, in ianuarie 2007 s-au vandut bilete electronice in proportie de 38%, iar in februarie am ajuns deja la o pondere de 51%. Pentu urmatoarele 3 luni estimam sa depasim pragul de 85% astfel ca la finele anului sa fim cat mai aproape de 100%", a mai spus Ardelean. Aceste procente reprezinta vanzarile totale Carpatair atat prin oficii proprii, cat si prin agentiile IATA din Romania, Moldova, Italia, Germania, Franta, Ucraina, Marea Britanie, Ungaria si Grecia.
Si companiile aerine care nu au ajuns la o pondere atat de mare a biletelor electronice vor sa-si creasca numarul de e-ticketing vandute pana la sfarsitul acestui an.
"Aproximativ 40% din biletele vandute sunt electronice, aceasta pondere fiind influentata de faptul ca nu oferim inca acest tip de bilete in Cluj, Iasi si Sibiu, precum si din cauza ca nu putem inca sa oferim acest serviciu pe cursele realizate in parteneriat cu TAROM", a spus Heinrich Vystoupil, manager Austrian Airlines pe Romania si Moldova.
Cu toate acestea, compania vrea sa ajunga la o pondere de 70-80% de bilete electronice emise pana la sfarsitul anului.
"Ne bazam pe faptul ca vom introduce bilete electronice si din Sibiu si Iasi, precum si pe faptul ca vom introduce biletele electronice pe cursele realizate in parteneriat cu TAROM", a mai spus Heinrich Vystoupil.
In ianuarie, doar 4% dintre biletele vandute de TAROM erau bilete electronice, existand posibilitatea de emitere a acestor tipuri de bilete pe toate rutele interne, potrivit reprezentantilor companiei. Sistemul functioneaza deja si pentru cateva destinatii externe precum Budapesta, Tel Aviv, Chisinau, Atena, Istanbul, Bruxelles si Paris.
In Romania opereaza 25 de linii aeriene membre IATA, printre care Austrian Airlines, British Airways, KLM, SWISS, Delta Air Lines, Lufthansa, TAROM sau Carpatair. Numarul companiilor aeriene interesate de piata locala este in crestere, in medie cu 7 linii aeriene pe an.
Ponderea de bilete electronice vandute in Romania prin sistemul BSP (un sistem al IATA care faciliteaza vanzarea, raportarea si decontarea biletelor de avion ale agentilor acreditati IATA) este inferioara celei care exista la nivel global.
"In acest moment sunt 347 de linii aeriene care participa in BSP worldwide, iar din acestea 201 emit deja bilete electronice in BSP si aveau la sfarsitul lunii ianuarie un procentaj de 77% de bilete electronice. Cele 201 care deja emit bilete electronice sunt raspunzatoare de 95% din totalul vanzarilor prin BSP worldwide", a spus Anca Apahidean.
Astfel, 2007 va aduce o reducere a costurilor din intreaga industria de transport aerian pana la 3 miliarde de dolari anual, intrucat IATA proceseaza aproximativ 300 de milioane de bilete anual prin sistemul BSP.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO