Analiză

Companiile de tigarete isi repozitioneaza marcile pe piata ca reactie la cresterea accizelor

01.03.2005, 00:00 25

Apropiata marire a accizelor va aduce pe piata tigaretelor o micsorare a diferentelor de pret intre marcile ieftine si cele scumpe. Unii dintre cei mai mari jucatori spun ca masura va crea distorsiuni, operand chiar modificari in structura cotelor de piata prin faptul ca preturile in segmentele inferioare vor creste intr-un mod mai accelerat decat cele din segmentele superioare. Un prim efect al maririi accizelor va fi scaderea vanzarilor de tigarete mai ieftine sau o acoperire a vanzarilor de astfel de tigarete de catre importuri care ocolesc plata taxelor vamale.


Piata autohtona a tigaretelor a ajuns anul trecut la 1 miliard de euro, fiind detinuta in proportie de aproape 90% de cei trei mari jucatori internationali: Philip Morris, British American Tobacco (BAT) sI Japan Tobacco International (JTI), urmati de Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" (SNTR) SA cu circa 9 procente si o serie de mici jucatori locali: producatorul tigaretelor Anghelescu, dar si unul de mari dimensiuni internationale, britanicii de la Gallaher, care au intrat oficial cu productie in Romania spre sfarsitul anului trecut.


Una dintre cele mai aprige batalii se va da pe cota de piata a SNTR, care este in scadere in ultimii ani, si a carui situatie privind privatizarea este, inca, incerta.


Cativa zeci de bani diferenta intre tigaretele ieftine si cele scumpe



Conform ultimelor evolutii, acciza la tigarete ar urma sa creasca de la 1 aprilie si nu de la 1 iulie asa cum fusese negociat cu UE, sa fie mai mare decat totalul nivelului convenit pentru anul in curs (21,55 euro fata de 19,5 euro, o crestere de 35% fata de nivelul actual de 16,5 euro/1.000 de tigarete) si sa fie realizata prin schimbarea structurii negociate a accizei mixte, crescand mai mult si exclusiv componenta fixa (8,75 sau chiar 9 euro/1.000 tigarete o crestere cu 30% din pretul de vanzare cu amanuntul, fata de 7,92 euro).



Jucatorii din piata spun ca marirea accizei va influenta intreaga piata, dar in mod diferit: marcile din segmentul inferior vor fi cele mai afectate in privinta cresterilor de preturi, cresteri care le vor pozitiona in imediata vecinatate a brandurilor mai scumpe, ceea ce poate insemna ca, de exemplu, un pachet de Winchester sa fie la 3-4.000 de lei distanta de cel de Kent.



Preturile ar urma sa creasca cu sume situate intre 4-5.000 de lei/pachet, acciza urmand sa afecteze diferit pretul de vanzare al unui pachet de tigarete: crestere de la 45 la 48% pentru tigaretele din segmentul premium, de la 47 la 50% pentru cea mai populara categorie de pret si de la 58 la 61% pentru segmentul base. Diferentele dintre segmentele de pret existente acum pe piata se vor reduce la cateva mii de lei (sau zeci de bani dupa denominare).



Adrian Popa, Corporate Affairs Director al BAT, spune ca marirea accizei va influenta negativ toata piata tigaretelor.



"Toate segmentele vor fi puternic afectate din cauza cresterii de preturi, dar, din pacate, cresterile veniturilor vor fi de alt calibru. Din studiile efectuate in piete cu o dinamica de crestere a accizelor similara a rezultat inelasticitatea consumului. Cu alte cuvinte, consumatorii se vor canaliza poate pe marci mai accesibile sau vor continua cu marca preferata daca i se va oferi din alte surse la aceleasi preturi", sustine Popa. El spune ca in Ungaria, Guvernul a decis anul trecut sa mareasca accizele, masura care a dus la o scadere a pietei legale cu aproape 25%.



"Rezultatul a fost 'spectaculos' de negativ, piata legala cazand cu 22,5% afectand atat bugetul, cat si producatorii. Acesta este motivul pentru care acelasi guvern a hotarat inghetarea accizei pentru 2005", sustine Popa.



Gilda Lazar, corporate affairs director JTI, sustine ca masura va duce la discriminarea companiilor ale caror branduri se situeaza preponderent in segmentele inferioare ale pietei. "Preturile in segmentele inferioare ar trebui sa creasca mai mult decat preturile din segmentul premium, generandu-se compresia pietei, care va duce probabil la eliminarea unor branduri ieftine si la modificari semnificative ale cotelor de piata detinute astazi de diferitii jucatori", afirma Gilda Lazar.



"JTI Romania este total impotriva unei asemenea masuri fiscale discriminatorii, care ar afecta echilibrul actual al pietei si interesele afacerii noastre in Romania. Presupunem ca Ministerul Finantelor nu a analizat in profunzime consecintele unei asemenea decizii, luand in calcul doar considerente bugetare teoretice si nu realitatile pietei romanesti", sustine Gilda Lazar.



Pericolul importurilor ilegale



Tinta finala pentru acciza pe tigarete este ca acciza totala pentru segmentul de pret cu cota de piata cea mai mare - MPPC (most popular price category) - sa reprezinte cel putin 57% din pretul de vanzare cu amanuntul si cel putin 64 euro/1.000 tigarete.



"Tinta pentru anul care a trecut a fost, conform calendarului agreat cu UE, de 16,5 euro/1.000 de tigarete, urmand ca prin cresterea accizei de la 1 iulie 2005 acciza totala sa creasca pentru MPPC la 19,5 euro/1.000 de tigarete. Acciza procentuala se calculeaza pe pretul maxim la consumator care include si TVA, iar TVA devine astfel o taxa pe taxa", sustine Popa.



Gilda Lazar sustine ca marirea accizelor va duce la diminuarea pietei legale si orientarea consumatorilor, mai ales a celor cu venituri mici, catre tigarete de contrabanda, provenite din Ucraina, Moldova sau Rusia, unde preturile sunt mult mai mici sau catre marfuri contrafacute.



"In acest context, este evident ca incasarile bugetare se vor diminua in loc sa creasca. Exemple clare in acest sens sunt Ungaria si Lituania care, desi se confrunta cu contrabanda si diminuarea veniturilor bugetare, au decis sa nu mareasca accizele la tigarete in acest an, in ciuda angajamentelor fata de UE", sustine Gilda Lazar.



Popa sustine la randul sau ca marirea accizelor va duce la o marire a volumului tigarilor aduse ilegal din import. "Sunt convins ca va exista o crestere valorica in linie cu cresterea venitului mediu, dar care nu va acoperi cresterea de preturi. Diferenta o vor da produsele introduse ilegal. In peste 80% dintre tarile UE functioneaza regula 'accizei minime' care a fost introdusa si in Romania de la 1 ianuarie 2005 la nivelul de 11euro /1.000 de tigarete, dar care va reprezenta numai 51% din acciza totala la MPPC", sustine Popa.



Accizele produc bulversari si pe piata bauturilor spirtoase



Vanzarile de bauturi spirtoase, o alta piata a carei valoare este estimata la circa un miliard de euro, vor fi serios afectate dupa ce acciza va fi majorata de la de la 280 de euro la 410 euro pe hectolitru. "In primul rand, va creste piata neagra in lipsa unor masuri ferme din partea autoritatilor. In al doilea rand, cresterea va duce la scaderea vanzarilor de produse locale ieftine care platesc acciza, fiind afectate, in special, produse generice (no-name, care nu au investit in brand de-a lungul timpului). Nu in ultimul rand, marirea accizei va duce la cresterea bauturilor premium din import, pentru ca ponderea acesteia in pretul unei sticle este relativ mica", sustine Corneliu Valsan, director general al Pernod Ricard Romania. "Marirea accizelor va duce la o scumpirea bauturilor spirtoase. Cresterea accizei de la 280 euro/hectolitru alcool pur la un litru de bautura spirtoasa de 400 la 410 de euro/hectolitru de alcool pur va duce la o crestere a pretului unei sticle cu aproximativ 10.000 de lei. Fiecare producator va hotari daca mareste sau isi mentine pretul, reducandu-si marginea sau nivelul de investitii in brand. Impactul va fi mai vizibil la bauturile spirtoase produse local, unde o scumpire cu 10.000 lei poate insemna o crestere cu 10-20%", afirma Tudor Furir, country manager al Allied Domecq Romania, care detine 55% din piata de imported spirits. Numarul jucatorilor din piata va continua sa scada dupa momentul aderarii, cand acciza va ajunge la 550 de euro pe hectolitru de alcool pur (nivelul minim din UE). telian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO