Analiză

Consumatorii uita de pret cand cumpara cadouri de Sarbatori, majorand vanzarile de praline premium cu pana la 300%

Consumatorii uita de pret cand cumpara cadouri de Sarbatori, majorand vanzarile de praline premium cu pana la 300%

Click pentru imaginea marita

24.12.2007, 17:03 450

Pe piata pralinelor din ciocolata, care a inregistrat vanzari de aproape 10 mil. euro in primele noua luni ale anului, potrivit companiei de cercetare a pietei Nielsen, producatorii sunt in sezonul de varf al vanzarilor. De Sarbatori, produsele-vedeta sunt pralinele premium, pentru ca atunci cand ofera cadouri, consumatorii nu se mai ghideaza in principal dupa pret.
"In decembrie, vanzarile de praline din portofoliul nostru cresc de patru ori fata de o luna normala. Fiind vorba de sezonul cadourilor, cel mai mult castiga de Sarbatori segmentul premium al pietei", spune Nikos Anyfantis, marketing & trade manager al companiei Heidi Chocolats Suisse.
Producatorul concureaza direct cu jucatori de talie internationala precum Ferrero, Storck (Germania), Kraft Foods, pe o piata estimata la 730 de tone in primele noua luni ale anului. In volum, cresterea vanzarilor de praline pe piata locala fata de primele noua luni ale anului trecut este de 61%, arata un studiu Nielsen.
Rata de majorare a vanzarilor de praline este superioara celei inregistrate pe segmentele tablete (25%) si batoane de ciocolata (17%) in intervalul mentionat. Evolutia segmentului este mai importanta in acest an, pentru ca, anterior, pralinele au inregistrat o crestere anuala de circa 50%, potrivit datelor Kraft Foods Romania.
"In decembrie, vanzarile de praline ale Kraft Foods Romania cresc cu 80% fata de media lunilor din an", afirma Doina Cavache, corporate affairs manager al Kraft Foods Romania, producatorul pralinelor Milka si Poiana de Lux.
In schimb, segmentul mediu de pret al pietei pralinelor aduce ritmuri de crestere mult mai mici companiilor. De exemplu, Supreme Chocolat, producatorul pralinelor Primoline, Novatini si Anidor, activ in special pe segmentul mediu de pret, estimeaza o crestere a vanzarilor pe acest segment cu 15-20% in noiembrie si decembrie, comparativ cu lunile anterioare.
Pe segmentul mediu al pralinelor mai activeaza si Kandia-Excelent sau Kraft Foods.
Pentru producatorii de praline, ultimele doua luni ale anului reprezinta sezonul de varf al vanzarilor. De exemplu, Heidi realizeaza circa 40% din vanzarile anuale in noiembrie-decembrie, potrivit lui Anyfantis.
In sezonul de varf, producatorii de praline mizeaza pe promovarea produselor la scara nationala.
"Cel mai important canal de promovare a produselor din ciocolata il reprezinta TV-ul, el avand penetrarea cea mai mare in randul consumatorilor. Alte medii complementare folosite sunt outdoor si print", completeaza reprezentantii Kraft Foods.
Si pentru pralinele din portofoliul Heidi, TV-ul reprezinta cel mai folosit canal de promovare in aceasta perioada. Nikos Anyfantis mai spune ca o buna expunere in rafturile supermarketurilor si hipermarketurilor este esentiala in aceste doua luni.
"Noi avem in aceasta perioada doua puncte de vizibilitate in magazinele mari, ceea ce ne permite si sa evitam probleme precum lipsa marfurilor la raft, deoarece produsele se vand foarte repede", explica managerul Heidi.
Atentia acordata de producatori si importatori expunerii produselor in magazinele din retailul modern se explica prin ponderea mare detinuta de hipermarketuri si supermarketuri in totalul vanzarilor de praline pe piata romaneasca. Astfel, potrivit Nielsen, in primele noua luni ale anului formele de comert modern (excluzand magazinele cash & carry) au adus 56% din vanzarile de praline in retail. Acestea sunt urmate de magazinele alimentare traditionale, cu o pondere valorica de aproximativ 34% in vanzari, si de magazinele din benzinarii (7,6%).
Cei mai mari doi jucatori pe piata pralinelor sunt importatori care activeaza pe segmentul premium, potrivit studiului Nielsen. Liderul este compania italiana Ferrero, care detine brandurile Raffaello si Rocher, fiind urmat de producatorul german Storck cu bomboanele Merci si Toffiffee.
Ferrero Romania, care detine in portofoliu si brandurile Tic Tac, Kinder si Nutella, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproape 11 mil. euro, fiind primul an de operare a subsidiarei companiei italiene pe piata locala.
Anterior, Ferrero activa in Romania prin importatori independenti. Cifrele de vanzari pentru pralinele Merci si Toffiffee in Romania nu au fost facute publice.
Cumulat, primii cinci jucatori pe piata pralinelor din ciocolata, respectiv Ferrero, Storck Germania, Kraft Foods, Kandia-Excelent si Heidi, detin aproape 72% din vanzarile (in valoare) realizate in retail in primele noua luni ale anului, potrivit Nielsen. In functie de volumele vandute insa, clasamentul este dominat de Kandia-Excelent, cele mai vandute praline din portofoliul acesteia fiind Laura si Anda. In acelasi top, compania este urmata de Kraft Foods, Storck, Ferrero si Supreme Chocolat, in ordinea mentionata.
Valoric, primele cinci branduri de praline, Raffaello, Rocher, Toffifee, Merci si Heidi, detin aproape 42% din piata, conform studiului Nielsen. In volum, brandul Laura (Kandia-Excelent) conduce in clasament, fiind urmat de marcile Toffifee (Storck), Anda (Kandia-Excelent), Poiana Suchardine (Kraft) si Raffaello (Ferrero).
In total, pralinele detineau anul trecut aproximativ 14% din piata ciocolatei, conform datelor Nielsen.
Tinand cont ca ritmul de crestere al segmentului este superior celui inregistrat de piata, pralinele detin in acest an o pondere mai mare fata de 2006.
Piata ciocolatei, estimata anul trecut la mai putin de 200 de milioane de euro, este disputata de Kraft Foods, Kandia-Excelent, companie detinuta aproape integral de Cadbury, Supreme Chocolat, Heidi Chocolats Suisse, acestia fiind in prezent principalii jucatori.

Cine s-a impus pe piata

Cei mai mari cinci producatori de praline pe piata romaneasca, dupa cota de piata valorica

Ferrero
Storck Germania
Kraft Foods
Kandia-Excelent
Heidi Chocolats Suisse
Sursa: Nielsen, studiu in retail la noua luni

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO