Analiză

Designer-ul Daciei Logan: Modelul este McDonald''s-ul automobilelor

27.06.2005, 19:25 34

A trecut vremea cand despre Romania se vorbea in presa internationala doar prin articole care aveau ca subiect principal copiii handicapati sau infractorii. Romania este acum subiect fierbinte de discutii si mai ales dezbateri in privinta extinderii Uniunii Europene si mai ales a impactului pe care il are, spre surprinderea tuturor, o masina produsa in Romania - Dacia Logan.

Lansata in urma cu sapte ani de Louis Schweitzer, presedintele de atunci al grupului francez Renault, ideea unei masini ieftine a facut ca Romania sa fie nu doar locul unde sunt "cusute" costumele Armani sau tricourile lui Michael Schumacher, ci si locul unde este produs modelul Logan.

Mediul economic dificil din Europa de Vest a demonstrat deja viabilitatea unor solutii de tipul low-cost (cu un pret redus), cel mai bun exemplu fiind asa-numitii operatori aerieni low-cost carrier, care au castigat continuu cota de piata in Europa.

Rezultatele inregistrate de la lansarea oficiala, din luna septembrie a anului trecut si pana acum, a Daciei Logan - 70.000 de masini vandute pe piata romaneasca si la export - demonstreaza ca Schweitzer nu s-a inselat cand a lansat nebunescul pariu privind "masina de 5.000 de euro".



Loganmania

Rand pe rand, publicatii importante din Romania, Ungaria sau alte state din Europa Centrala si de Est au relatat pe larg despre cozile pe care le-au facut la dealerii auto oameni de toate varstele - pensionari, capi de familie cu doi copii prescolari sau chiar tineri, sub 35 de ani, aflati la prima achizitie a unei masini.

De luna aceasta, gluma s-a ingrosat, pe lista publicatiilor care au acordat spatii ample "maniei Logan" intrand nume mari din Europa de Vest. Capital, cea mai cunoscuta publicatie economica franceza, cotidianul Le Figaro sau chiar unele dintre posturile de televiziune din Hexagon s-au declarat surprinse de primirea pe care piata franceza (una dintre cele mai importante ca dimensiuni din Europa) a facut-o masinii cu un portbagaj imens, provenita dintr-o fosta tara comunista, si care, pe deasupra, nu semana nici pe departe cu noile tendinte in materie de design.

Cu 5.000 de masini vandute, in foarte scurt timp de la lansarea de pe 9 iunie, Dacia Logan a devenit deja un hit pe piata franceza, comenzile care se fac in prezent urmand a fi onorate cel mai devreme in luna noiembrie a acestui an.

Si cea mai mare piata auto europeana, cea germana, este pregatita pentru Logan. Exista si publicatii, precum Hamburger Abendsblat, care iau mai mult in gluma ieftina masina romaneasca, considerand ca o astfel de masina spune clar cat este de sarac cel care o conduce. Cu toate acestea, dealerii Renault cred ca zona de est a Germaniei, fosta comunista, ar putea aduce marcii Dacia vanzari de pana la 3.000 de unitati in acest an.

Investitiile de sute de milioane de euro pompate deja de Renault la Dacia, precum si folosirea unor solutii ingenioase si ieftine (precum utilizarea fortei de lucru ieftine din Romania in locul robotilor industriali din marile fabrici de masini din Europa de Vest) vor asigura Logan o crestere graduala a vanzarilor.



Masina, doar un mijloc de transport

In aceste conditii, lansarea acestei masini pe tot mai multe piete din Europa de Vest, precum si perspectivele intrarii modelului chiar pe piata chineza au suscitat chiar si interesul importantei publicatii economice Business Week.

Masina, produsa in cadrul uzinelor Dacia Pitesti ale producatorului francez de automobile Renault, atrage tot mai multi conducatori auto europeni, scrie Business Week in ultimul sau numar.

Un lucru ciudat s-a intamplat anul trecut cand Renult a lansat modelul Logan, o masina de 5.000 de euro destinata pietelor emergente, precum cea poloneza. Cumparatori din Europa de Vest au fost atrasi de noua masina Renault. Din luna iunie a acestui an, producatorul francez de automobile a inceput sa livreze masina spatioasa, de cinci locuri si in Franta, Germania si Spania. Versiunea destinata pietelor Europei de Vest este mai scumpa, cuprinzand air-bag-uri pentru pasageri si o garantie de 3 ani de zile. Chiar si asa, masina porneste de la un pret de vanzare de 7.700 de euro, inferior altor masini de pe piata care ofera facilitati asemanatoare precum Ford Focus (14.300 de euro) si Volkswagen Golf (15.100 de euro).

Productia de masini ieftine pentru Vest nu a fost obiectivul presedintelui Renault, Louis Schweitzer, cand acesta a achizitionat producatorul roman de automobile Dacia, in 1999. Renault dorea sa produca un automobil ieftin pentru consumatorii din tarile in dezvoltate. Se pare ca a intalnit o cerere mare in Vest, in principal din cauza unei manii a vest-europenilor pentru reduceri. Dealerul Renault de pe Champs Elysees a vandut 40 de Loganuri de la lansarea automobilului pe piata, in 9 iunie. Lista de asteptare s-a extins pana in luna noiembrie a acestui an. "Pentru mine masina este doar un mijloc de transport. Loganul este o idee geniala", a spus Michel Cuypers, un pensionar de 62 de ani care a comandat un Logan in valoare de 8.800 de euro.

Indiferent de piata de desfacere a Loganului, Renault a reusit sa creeze un automobil modern, fara un design costisitor, dotat cu tehnologie de ultima ora. Deutsche Bank estimeaza costurile de productie a Logan ca fiind de 900 de euro, mai putin de jumatate decat cele de 2.041 ale unui automobil vest-european echivalent Loganului.

"Loganul este McDonald''s-ul automobilelor", a afirmat Kenneth Melville, seful echipei de design Logan. "Conceptul e simplu: tehnologie de calitate fara multe echipamente electronice, ieftin de construit si usor de intretinut si reparat."



Fara optiuni

Pentru a mentine costurile la un nivel redus, Renault a adaptat platforma utilizata la celelalte masini de aceeasi dimensiune, precum: Clio, Modus si Nissan Micra. Echipa lui Melville a redus apoi numarul optiunilor cu mai mult de 50%. De exemplu, oglinzile retrovizoare sunt simetrice pentru a fi utilizate atat in partea stanga, cat si in partea dreapta a masinii.

Datorita designului simplu, procesul de asamblare din cadrul fabricii romanesti se realizeaza aproape in intregime fara roboti. Acest lucru permite companiei franceze sa profite de costurile reduse ale fortei de munca din Romania. Salariul brut al unui angajat Dacia care lucreaza in productie este de 268 de euro, net inferior fata de 3.906 euro cat primeste un lucrator din Europa de Vest. Acum, Renault extinde productia de Logan din Rusia pana in Maroc. "Investitia in productie este relativ scazuta, ceea ce permite existenta unor fabrici care nu sunt nevoite sa produca foarte mult pentru a se autofinanta", a spus Christoph Sturmer, analist senior la compania de cercetare Global Insight din Frankfurt.

Renault asteapta ca vanzarile Logan sa creasca de la aproximativ 175.000 de automobile anul acesta pana la un milion de unitati in 2010.

Gaetan Toulemonde, analist in cadrul Deutsche Bank, crede ca Loganul va aduce companiei franceze, pana in 2010, castiguri de peste 282 de milioane de euro. Renault a inregistrat anul trecut un profit de 3,52 milioane de euro, aferent unor venituri in valoare de (40,5 miliarde de euro).

Si alte companii se gandesc la construirea unor masini ieftine. Volkswagen ia in considerare posibilitatea construirii unui automobil de 3.650 de dolari (3.018 euro) pentru piata din China. Iar producatorul indian de automobile Tata Motors vrea sa lanseze o masina in valoare de 2.000 de dolari (1.650 de euro) pana in 2008. Momentan, Logan este masina care atrage atentia tuturor consumatorilor atat din Europa de Est, cat si din Europa de Vest, scrie in final Business Week.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO