Analiză

Despre piata leasingului se poate spune doar atat: creste

04.10.2004, 00:00 14

Cat de mare este piata de leasing din Romania ? Raspunsul ar vrea sa-l stie orice manager al unei companii de profil. Dar date exacte intarzie sa apara, desi in prezent exista nu una, ci doua asociatii ale societatilor de leasing. Sau poate chiar din aceasta cauza.
"Noi stim valoarea contractelor pe care le-au incheiat membrii nostri intr-un anumit interval de timp.  Putem doar sa estimam valoarea contractelor pe care le incheie celelalte companii", spune Cornel Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR). Asociatia grupeaza 35 de societati de leasing (companii independente, afiliate bancilor, unor importatori sau dealeri de automobile) care au realizat anul trecut contracte de 850 de milioane de euro, iar in primele opt luni ale anului s-au apropiat de 600 de milioane de euro.
Asociatia include de putin timp ca membri asociati si cinci societati de asigurari (Garanta, Allianz Tiriac, Asiban, BCR Asigurari si Omniasig), precum si firmele de audit KPMG Romania si Ernst&Young.
Parerea ASLR este sustinuta si de reprezentantii Asociatiei de Leasing Bancar (ALB), o organizatie proaspat infiintata si care grupeaza opt societati de leasing afiliate unor grupuri bancare active pe piata romaneasca. Potrivit presedintelui asociatiei, Aris Gogos, care este si directorul general al companiei Alpha Leasing, cei opt membri ai ALB au incheiat anul trecut contracte pentru bunuri in valoare de aproape 290 de milioane de euro. In prima jumatate a acestui an, cele opt asociatii au incheiat contracte pentru bunuri in valoare de 257 de milioane de euro, o valoare apropiata de cea inregistrata pe ansamblul anului trecut.
"Cresterea fata de aceeasi perioada a anului trecut este de 80%. Nu pot avansa insa un procent de crestere pentru intreg anul 2004, comparativ cu 2003. Vom vedea la sfarsitul anului ce rezultate vor inregistra membrii nostri" precizeaza Gogos. El nu a precizat care este cota de piata a asociatiei pe care o conduce.
"Nu pot avansa o cota de piata deoarece nu stim cat de mare este piata de leasing. Practic, nu exista o astfel de statistica oficiala si atunci nu avem la ce sa ne raportam", spune Gogos.



2004, putin peste 2003
Cu toate acestea oficialii ASLR, o asociatie mai veche in bransa, au estimat pentru anul trecut un nivel al pietei de 1,4 miliarde euro.
"In mare aceasta va fi si valoarea din acest an. Poate se va ajunge undeva la 1,5 miliarde de euro, dar nu cred ca se va depasi aceasta valoare", adauga Constantinescu.
Valoarea este insa inferioara estimarilor care s-au facut pe parcursul anului si care vizau un nivel de 1,8 miliarde de euro. Practic, se repeta si in acest an situatia de anul trecut cand estimarile analistilor prvind cresterea pietei au fost infirmate de realitatile inregistrate in momentul in care s-a tras linie la sfarsitul anului.
Explicatia este la fel ca si anul trecut dezvoltarea mult mai lenta decat se anticipa a segmentelor de leasing pentru echipamente industriale sau leasing imobiliar.
"Daca segmentul auto a mers in continuare bine anul acesta nu acelasi lucru se poate spune despre echipamentele industriale si leasingul imobiliar. In cazul leasingului pentru echipamente nu au fost indeplinite toate conditiile necesare pentru o buna functionare - asigurarea unei finantari pe termen lung si sprijinul producatorului din perspectiva buy-back-ului", adauga Constantinescu.
Dan Emil Stoica, vicepresedinte ASLR, spune ca dificultatea evaluarii valorii de circulatie a echipamentelor industriale a contribuit la randul ei la faptul ca echipamentele industriale au ajuns sa reprezinte 3,6% din valoarea contractelor incheiate de membrii asociatiei in primele opt luni ale acestui an.
In cazul asociatiei societatilor de leasing bancare, situatia pare mai echilibrata. Potrivit statisticilor asociatiei, doua treimi din cele 257 de milioane de euro cat a reprezentat valoarea contractelor din prima jumatate a acestui an a fost reprezentata de leasing auto, mai bine de un sfert fiind reprezentat de leasing pentru echipamente industriale. Leasingul imobiliar reprezinta mai putin de 3,5% din valoaera contractelor incheiate de membrii ALB in prima jumatate a acestui an, cea mai activa compaine in acest domeniu fiind HVB Leasing, care a anuntat pentru prima jumatate a anului contracte de leasing imobiliar de 7,7 milioane euro.



Cu potentialul stam bine
Desi in fiecare din ultimii ani piata romaneasca de leasing a inregistrat o evolutie sub estimari, analistii sunt consecventi avansand valori de 4-5 miliarde de euro ca potential al pietei.
Valorile vor fi atinse, spun analistii, doar pe termen mediu si doar in conditiile in care segmentele precum leasing-ul pentru echipamente industriale si leasing-ul imobiliar vor cunoaste o dezvoltare similara leasingului auto.
Chiar si in aceste conditii, piata romaneasca este inca departe de ceea ce se intampla in Europa de Vest. Leasingul a reprezentat la nivelul anului trecut o piata de 193 de miliarde de euro in Europa. Germania si Marea Britanie sunt situate pe primele doua locuri cu un nivel anual al pietei, potrivit Leaseurope - Asociatia Societatilor de Leasing din Europa, de 44 miliarde euro si, respectiv, 32,8 miliarde euro.
Chiar si vecinii din apropierea Romaniei sunt mai activi din punctul de vedere al leasingului. Piata de leasing din Cehia a ajuns anul trecut, potrivit statisticilor Leaseurope, la 3,4 miliarde de euro, Ungaria la 2,7 miliarde de euro, iar Polonia la 2,5 miliarde de euro.
Din cele 193 de miliarde de euro cat a reprezentat piata de leasing din Europa anul trecut, mai bine de jumatate a fost reprezentat de segmentul auto, un sfert fiind reprezentat de leasingul pentru echipamente industriale.



Cine face leasing in Romania
Pentru a putea activa pe piata leasingului din Romania o companie trebuie sa detina un capital social de 500 de milioane de lei si sa aiba inclusa activitatea de leasing intre obiectele de activitate. in conformitate cu aceste prevederi, cateva mii de companii pot fi incluse ca prestatoare de servicii de leasing pe piata romaneasca. In realitate insa, doar 200 dintre aceste sunt active, spun reprezentantii ASLR. Intre aceste se regasesc trei mari tipuri de companii.
Societatile afiliate unor grupuri bancare - cele opt companii grupate in Asociatia de Leasing Bancar sau companii din cadrul ASLR -, sunt in ultima perioada intr-o puternica ofensiva pe piata romaneasca pe masura ce tot mai multe grupuri bancare locale sau internationale isi concentreaza atentia (si implicit o parte dintre fonduri) spre leasing, avand in vedere cresterea interesului pentru acest tip de servicii financiare.
O cota importanta de piata este detinuta de asa numitele societati de leasing captive, adica cele afiliate unor importatori sau dealeri auto. Afin Leasing, Auto Italia, Porsche Leasing, RCI Leasing sau Tiriac Leasing sunt companii care finanteaza in cea mai mare parte autovehiculele vandute de importatori sau producatori locali de automobile.
Cele mai afectate companii in conditiile cresterii in urmatoarea perioada a concurentei pe segmentului de leasing par a fi, cel putin la o prima vedere, companiile independente. O parte dintre acestea, cum este cazul Motoractive, au reusit insa sa atraga pe lista actionarilor investitori institutionali de anvergura (Banca Germana pentru Investitii si Dezvoltare - Deutsche Investitions und Entwicklungsgesellschaft DEG), ceea ce a permis companiei accesul la linii de finantare avantajoase. Nu trebuie uitata ca varianta de finantare emiterea de obligatiuni, experimentata deja de cateva companii romanesti de leasing.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO