Analiză

Nicholas Hall & Company: Medicamentele fara reteta ar putea strange jumatate de miliard de euro in cinci ani

Nicholas Hall & Company: Medicamentele fara reteta ar putea strange jumatate de miliard de euro in cinci ani

Click pentru imaginea marita

08.10.2007, 02:13 40

"Romania este a patra tara din punctul de vedere al cresterii pietei de OTC-uri, dupa Venezuela, Turcia, Argentina. Toate acestea au economii puternice, insa Romania are avantajul ca a intrat recent in Uniunea Europeana", a declarat Nicholas Hall intr-un interviu acordat ZF.
Investitiile companiilor farmaceutice straine, a continuat el, alaturi de concurenta ridicata, sunt cativa dintre factorii care influenteaza in mod semnificativ evolutia pietei.
"Si comparativ cu statele din regiune cresterea este net superioara. In Polonia, spre exemplu, OTC-urile cresc cu 4-5%, insa aici dezvoltarea pietei a avut un start mult mai timpuriu la inceputul anilor '90, iar acum este ceea ce numim "flat market". Investitiile se mentin la un nivel mult mai scazut in Polonia", a continuat Nicholas Hall.
Valoarea pietei medicamentelor fara prescriptie este de circa 4,6 mld. dolari in Europa Centrala si de Est. Din punctul de vedere al valorii, cea mai mare este Rusia (1,4 mld. dolari), urmata de Polonia (1,2 mld. dolari).
Romania ocupa locul cinci cu vanzari de 251, 5 mil. dolari.
"Cu exceptia Novartis si GSK, ceilalti jucatori mondiali din industria OTC-urilor nu au o pozitie puternica aici, insa sunt interesati sa-si intareasca prezenta in Europa Centrala si de Est, inclusiv in Romania", a spus Hall.
In momentul in care companiile de top iau hotararea sa se extinda in regiune, primele state la care se uita sunt Rusia si Polonia, datorita dimensiunii, apoi sunt interesati de Cehia si Polonia, iar abia in al treilea rand de Romania si de statele baltice. Cu toate acestea, datorita ritmului de crestere Romania incepe sa se contureze din ce in ce mai clar si ea pe harta gigantilor lumii.
Nicholas Hall spune ca in Romania segmentul de retail este foarte bine dezvoltat.
"Nivelul la care se afla retelele de farmacii este foarte ridicat. Farmaciile de aici sunt asemanatoare cu ceea ce vedem in Hong Kong sau in Singapore", spune el. Un alt factor care ar putea determina cresterea pietei de profil il reprezinta posibilitatea ca OTC-urile sa poata fi vandute prin intermediul supermarketurilor. Masura este valabila in 15 tari europene, iar printre ultimele state care au permis acest lucru se numara Ungaria.
"In prezent aproximativ 15% din piata de OTC-uri din Polonia se realizeaza prin intermediul supermarketurilor. Pentru producatori o astfel de masura ar fi atractiva din punctul de vedere al volumului, insa ar avea dezavantaje la nivelul marjelor de profit", spune Hall.
Spre deosebire de medicamentele cu prescriptie, OTC-urile pot fi promovate pe toate canalele, iar bugetele pe care companiile le aloca sunt de peste 15% din venituri, in unele cazuri putand ajunge si la 20%.
"Investitiile in promovare vor creste, nu neaparat ca procent, insa ca valoare, pe masura cresterii vanzarilor", a spus la randul sau Adrian Lakatos, partener al Nicholas Hall & Company pentru Europa Centrala si de Est.
Potrivit datelor furnizate de Lakatos, consumul de OTC-uri pe cap de locuitor este de 11,53 dolari in Romania, in conditiile in care intreaga piata a fost de 251,5 mil. dolari in 2006.
Segmentele cele mai importante ale pietei sunt medicamentele pentru raceala si gripa (28%), analgezicele (27%), vitaminele si mineralele (24%), remediile pentru bila si ficat (14%) si medicamentele pentru circulatia periferica (7%).
Segmentul analgezicelor a crescut cu 26% in 2006.
Dintre producatori, Zentiva are patru branduri in topul celor mai importante produse de profil, inclusiv 3.Algocalmin, liderul pietei.
Potrivit estimarilor lui Lakatos, piata OTC-urilor ar putea ajunge la 700 mil. dolari (531 mil. euro) in urmatorii 4-5 ani.
"Cresterea se asteapta sa incetineasca pe termen lung, insa cu toate acestea va ramane de doua cifre. Exporturile vor continua sa creasca, iar pretul medicamentelor se va alinia la nivelul din Europa de Vest", spune Lakatos.
O alta tendinta care va caracteriza piata romanesca este tendinta de consolidare atat la nivel de distributie, cat si de productie.
Nicholas Hall si Adrian Lakatos au fost prezenti la Bucuresti cu ocazia workshopului "Nicholas Hall's OTC masterclass", dedicat industriei farma organizat de Puls Media Network. Piata farmaceutica locala totala a avansat cu circa 19% in primul semestru al acestui an, pana la 3,05 mld. lei (915 mil. euro), ritmul de crestere fiind situat peste estimarile initiale ale jucatorilor din piata.
Astfel in cel de-al doilea trimestru al anului, vanzarile de medicamente au atins 1,48 mld. lei (452, 66 mil. euro), cu aproape 13% mai mult comparativ cu cu perioada similara a anului trecut, potrivit datelor firmei de cercetare de piata Cegedim Romania.
Principalii jucatori din piata estimeaza in urmatorii trei ani dublarea consumului de medicamente si depasirea pragului de 2,5 miliarde de euro, in conditiile in care concurenta pe piata se va intensifica. Pentru 2007, valoarea pietei este estimata la 1,8 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO