Analiză

Pe fondul unei recolte extrem de reduse, producatorii de vin anunta scumpiri la sfarsit de an

21.10.2005, 18:21 34

Estimarile privind o scadere cu 50% a productiei de struguri in acest an sunt chiar "optimiste", mai ales dupa ploile de la sfarsitul lunii septembrie, care au afectat vita de vie exact in campania de recoltare. Ce se va intampla in acest context? Majoritatea producatorilor vorbesc despre scumpiri ale vinului, in conditiile in care costurile de productie s-au dublat in acest an, iar multe dintre regiunile viticole ale tarii "nu au mai dat nici un bob".

Pierderile din industrie se cifrau la 450 de milioane de lei (123 de milioane de euro) la sfarsitul lunii august, insa potrivit producatorilor interni ele sunt mult mai mari acum.

"Nu mai exista o noua evaluare, insa productia va fi mai scazuta de 50% cat estimam initial, dupa ultimele ploi care au picat foarte prost. Sunt situatii in care nici nu se mai poate face vin din strugurii culesi. Putem vorbi despre un an calamitat, care a afectat atat via, cat si productia de struguri", a declarat Ovidiu Gheorghe, director general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV).



Costuri duble fata de 2004

Cu podgorii intr-una dintre cele mai afectate regiuni viticole ale tarii, Vincon Vrancea, unul dintre cei mai mari producatori de vin din Romania, a reusit sa obtina o productie cu "doar" 50% mai scazuta fata de 2004, adica 5.000-6.000 de kilograme la hectar. Toate acestea s-au realizat insa prin dublarea costurilor fata de 2004.

"Nu cred ca va fi o criza a vinului, pentru ca exista inca stocuri importante ale marilor producatori", considera Georgel Costache, director general al Vincon Vrancea. El spune insa ca vom asista la scumpirea vinului inca din luna noiembrie a acestui an.

"Productia scazuta de anul acesta nu e cel mai important aspect al problemelor de pe piata vinului, ci sistarea unor lucrari asupra viei, fapt ce poate determina, in conditiile unei ierni grele, chiar disparitia unor vii. Problema este pe termen lung, podgoriile Vrancei sunt deja afectate in proportie de 75-80%, iar situatia poate deveni mult mai grea", a mai spus Costache.

In acest context, producatorii de vin cauta o mentinere cu grad de toleranta ridicat al fiscalitatii. "Daca in acest moment se ridica gradul de fiscalitate si apar impozite pe investitii, nu doar sectorul viticol, ci intreaga agricultura va intra in colaps", este de parere Ovidiu Gheorghe.

El considera ca e prematur sa vorbim despre situatia exporturilor, in conditiile in care se poate ca in aprilie sa nu mai avem vin pe stoc pentru piata interna, moment in care producatorii va trebui sa decida spre ce piata se orienteaza.

"Cred ca din punctul de vedere al politicilor de marketing se vor mentine cu prioritate exporturile, pentru ca dupa ce ai reusit sa patrunzi pe o piata straina, e bine sa o pastrezi", este de parere directorul general al PNVV.

Daca producatorii vor sti imediat care este valoarea pagubelor, consumatorul nu va vedea efectele chiar acum, pentru ca exista stocuri din anii anteriori. "Categoric va fi o crestere de preturi inainte de Sarbatori, cu cel putin 20%", considera Nicolae David, director general al Vinterra International, com-panie care a inregistrat in acest an o scadere de peste 60% a productiei de struguri. El spune ca o parte dintre furnizorii traditionali ai companiei s-au oprit sa mai livreze struguri, asteptand recolta din acest an.

Pe de alta parte, directorul general al PNVV spune ca principalii jucatori de pe piata nu vor creste preturile. "Consumatorul roman nu poate sustine o crestere a pretului la vin", spune Gheorghe.

Pentru Murfatlar, suprafata afectata se ridica la 20%, cantitatea de struguri prevazuta pe acest an fiind de 18.000 de tone. Reprezentantii companiei considera ca, in ciuda faptului ca 2005 a fost un an mai putin bun, "nu exista motive de ingrijorare".

"La fel s-a vorbit si despre 2004, care a fost catalogat drept un an nefast pentru vin. Pericolul pentru consumator vine din partea falsificatorilor, care vor continua sa falsifice indiferent de vreme", este de parere Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar.



Cotnari: 10 milioane de kilograme de struguri

Cotnari, un alt jucator important de pe piata vinului, s-a numarat printre cei norocosi, productia companiei nefiind afectata de ploile din acest an. "Datorita faptului ca nu am avut pierderi, pretul vinului produs de noi nu va creste pana in luna octombrie a anului viitor", a declarat Laurentiu Anghel, director de marketing al Cotnari.

Cotnari detine o suprafata de vie de 1.200 ha, de pe care s-au recoltat in acest an 1.000 de vagoane, aproximativ 10 milioane de kilograme de struguri.

In opinia reprezentantului Cotnari, principalele consecinte ale productiei slabe din acest an vor fi vanzarile scazute, pentru cei care vor scumpi foarte mult si lipsa posibilitatilor de autofinantare pentru investitiile viitoare.

"Cred ca vor avea loc reorientari de consum de la un producator la altul, dar si de la o ramura la alta. Unii consumatori vor avea de ales intre a bea un vin mai slab calitativ, a bea un vin scump sau a trece pe alte bauturi", a mai spus Anghel.



Importurile vor creste

"Exact in perioada in care urma sa se culeaga strugurii a mai venit un rand de ploi, fapt ce a determinat o mucegaire rapida a strugurelui bob, datorita cantitatii de apa. Cei care spun ca doar 50% din productia din acest an e afectata sunt optimisti", a spus Nicolae David.

"Cred ca in 2006 vor penetra mai multe vinuri din import, productia scazuta de la noi va face loc unor producatori din Uniunea Europeana, mai ales ca exista recolte foarte bune in unele tari", mai spune directorul Vinterra International.

Pe de alta parte, Ovidiu Gheorghe, director general al PNVV, spune ca nu putem lega cresterea importurilor doar de productia scazuta din acest an. "Aparitia mai multor vinuri straine tine de atingerea unui anumit nivel de educatie, consumatorul roman dorind sa guste si un vin francez, de exemplu, alaturi de cele traditionale", considera Ovidiu Gheorghe. De aceeasi parere este si brand managerul Murfatlar, care spune ca, indiferent daca va creste sau va scadea ponderea vinurilor de import, principalul motiv nu este "in nici un caz vremea din 2005". "Proportia in care vor patrunde vinurile de import depinde in mare masura de integrarea Romaniei in UE si de gradul de dezvoltare al retelelor de key account international", este de parere Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar.



Expert australian pentru certificare

Cramele Recas din Banat au decis sa apeleze la un specialist international pentru a preveni efectele ploilor. Compania l-a adus in Romania pe australianul Hartley Smithers, consultant a peste 20 de podgorii din lume si creator al unuia dintre cele mai apreciate branduri din lume, Yellowtail. "Tehnologic, erau planificate 7 tratamente de combatere a bolilor si a daunatorilor, insa din cauza conditiilor nefavorabile au fost efectuate 13 tratamente. S-a obtinut astfel o productie de peste 10 kilograme la hectar", a spus Hartley Smithers.

Productia din Ardeal (zona Ciumbrud) a Halewood Romania nu a fost afectata numai de ploile din timpul verii, ci si de inghetul din primavara. "Vom recolta in acest an cu 60% mai putin decat in cel precedent", a declarat Bogdan Garofeanu. El a mai spus ca in regiunea Dealul Mare situatia este mai buna, la viile intrate pe rod anul acesta productia fiind cu doar 10% mai mica fata de anul trecut.



Export de 26,2 mil. $

Vinul se afla in topul produselor exportate de Romania (locul 3 in grupa produselor agroalimentare), aducand in tara 26,24 milioane de dolari (22 mil. euro) in 2004, ceea ce inseamna cu 3,2 mil. $ mai mult decat in 2002, potrivit datelor PNVV. Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut, conform datelor furnizate de Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola (ONIV), la circa 310 milioane de euro, principalii jucatori fiind Murfatlar Romania, Cotnari, Vincon Vrancea si Jidvei, alaturi de care exista o serie de jucatori de dimensiuni mai mici precum Vinterra International, Halewood Romania, Vinia Iasi, Vinarte si Cramele Recas.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO