Analiză

Pentru companiile de curierat viitorul e orientarea pe nisele de piata

Pentru companiile de curierat viitorul e orientarea pe nisele de piata

Bogdan Carcu, presedintele Curiero: Companiilor din Romania le lipseste orientarea spre o nisa, curieratul local, specific (customizat) si adaptat nevoilor unor mari clienti, viziunea si investitiile facute in domeniul IT, procedurile si Quality Management Controlul si mai ales le lipseste o echipa de management performanta.

29.03.2007, 19:14 187

Avansul pe piata curieratului presupune investitii pe masura, motiv pentru care unele companii medii si mici si-au anuntat deja vanzarea. Mai mult decat atat, odata cu maturizarea pietei si cu intrarea altor jucatori internationali, companiile din Romania au nevoie de o strategie care sa ii diferentieze de ceilalti.
"In Romania din pacate cam toti cei mici sau mari fac de toate, insa fiecare are anumite puncte forte pe care ar putea miza. Deocamdata nisele sunt deloc sau insuficient exploatate. Atat timp cat resursele tale sunt limitate, important este sa dezvolti o mentalitate de tipul "ma focalizez numai pe asta si sunt numarul unu aici". Chiar daca nu reprezinta o piata mare acum, se va crea cerere", a spus Octavian Badescu, secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR).
Printre posibilele nise pe care s-ar putea orienta companiile de curierat sunt axarea exclusiv pe curieratul local, mai ales in provincie, a focalizarii pe livrari cu program non-stop, imediate sau pe transporturi ce necesita conditii termice speciale, a livrarilor de bunuri fragile, sau a celor de presa, de flori sau chiar de animale, sau pe sistemul "courier on board", potrivit lui Badescu.
Astfel, companiile care nu dispun de multe resurse trebuie sa se orienteze pe activitati mai simple, locale.
"Cred ca o solutie este curieratul local, in Bucuresti si in tara, cu scutere, biciclete si curieri pedestri, precum si curierat dedicat unui grup restrans de clienti mari care au nevoi specifice si care solicita curierat specific, customizat'', a spus Bogdan Carcu, presedintele Curiero.
O alta posibilitate ar fi specializarea pe distribuirea de pliante sau cataloage, la fel, la nivel local.
"Activitatile predilecte sunt livrarile rapide in Bucuresti sau alte orase mari, oricum in zone limitate la suprafete mici. Se folosesc biciclete, scutere au chiar curieri pedestri si se distribuie pliante sau cataloage", a spus Sorin Sofian, directorul TCE Logistica.
Jucatorii mari de pe piata au inclus deja in oferta lor si serviciile specializate pe anumite tipuri de clienti.
"Marii operatori prezenti pe piata au integrat deja in strategia lor si conceptul de solutie personalizata, ca raspuns la orice solicitare, avand de asemenea si capacitatile si resursele sa sustina aceasta oferta. Identificarea acelor segmente de piata pe care o companie poate detine un avantaj competitiv este decisiva in construirea unei strategii de crestere profitabila, in cazul tuturor companiilor prezente pe piata de curierat din Romania", a spus Bogdan Zafiu, sales&marketing manager la TNT Romania.
Multor companii de curierat din Romania le lipsesc insa resursele necesare pentru a se adapta nevoilor clientilor, dar si pentru a se ridica la standardele companiilor internationale.
"Companiilor din Romania le lipseste orientarea spre o nisa, curieratul local, specific (customizat) si adaptat nevoilor unor mari clienti, viziunea si investitiile facute in domeniul IT, procedurile si Quality Management Controlul si mai ales le lipseste o echipa de management performanta'', a spus Carcu.
In domeniul curieratului foarte importante sunt investitiile in IT, care sunt de multe ori destul de costisitoare. Desi multe dintre companiile din Romania investesc an de an sume considerabile in acest sector, foarte putine dintre ele au ajuns insa la un nivel "european''.
"In curieratul performant ai nevoie de volum pentru a realiza economii de scala, de acces la tehnologie, de capital si logistica, in general de resurse fizice (vehicule, depozite, echipamente de sortare), personal calificat, resurse tehnologice hard si soft.
Toate acestea sunt necesare pentru colectarea, sortarea, transportul si livrarea expeditiilor. Investitiile in extinderea retelei si in infrastructura necesita resurse insemnate insa sunt si cheia catre succes", a mai spus Badescu.
Din acest punct de vedere companiile de curierat din Romania nu numai ca au de invatat de la companiile internationale, dar de multe ori au nevoie si de investitiile consistente pe care acestia ar putea sa le faca intr-o companie locala.
"Companiile multinationale stau mult mai bine ca know-how si proceduri scrise, au o imagine puternica, bine promovata. Opinia mea este ca asocierea sau cooperarea cu un operator mondial va fi un lucru obligatoriu pentru orice curier roman care doreste sa le ofere servicii complete clientilor sai", a spus Sofian.
Astfel, companiile de curierat din Romania au luat in calcul sau nu au exclus varianta de a fi achizitionati de o companie multinationala.
Astfel, Concorde Courier si Roexpres sunt deja in discutii pentru a fi achizitionate, in timp ce Curiero sau TCE Logistica si-au anuntat si ele aceasta intentie, care se va concretiza cel mai devreme anul viitor, potrivit reprezentantilor celor doua companii.
"Achizitia nu este un pericol, este o mare oportunitate pentru orice companie din lumea asta. Desigur, daca si pretul este fair", crede Carcu.
La nivel european sunt sase mari companii, DHL, TNT, GeoPost/ DPD, Royal Mail/GLS, UPS si FedEx, care detin mai mult de jumatate din piata de curierat.
In afara de acestia, care au deja activitati in Romania sau ar putea intra pe piata locala in urmatoarea perioada, si alte companii si-ar putea manifesta intentia de a se extinde.
"Mai sunt si alte "conglomerate" pos-tale din Vest ce au un interes crescut pentru diviziile de curierat in contextul in care trimiterile postale clasice sunt in scadere in special ca urmare a impactului internetului si vor cauta extinderea. De asemenea, sunt si companii independente de curierat care vor dori sa-si extinda reteaua'', a precizat Badescu.
Deocamdata companiile romanesti mai pot profita de dinamica pietei care le aduce cresteri de 20-30% de la an la an.
"Estimativ, in 2006 piata s-a situat in jurul valorii de 140-150 de milioane euro, curieratul intern detinand cam 60-70 % din aceasta. Estimez ca piata de curierat din Romania va ajunge la peste 300 mil. euro la nivelul anului 2010'', a precizat Badescu.
Altfel spus, serviciile specifice oferite clientilor exista si in portofoliul unor companii mari, internationali, dar pot constitui si obiectul de activitate al unor companii mici sau medii.
"Desigur ca exista pentru unii posibilitatea dezvoltarii pe baza fortelor proprii, excluzand vanzarea, in masura in care esti capabil sa gasesti diferite solutii alternative de adaptare la schimbarile din piata. In orice caz, desi cresterea pietei in regiune este o oportunitate pentru furnizorii mai dezvoltati de servicii de curierat, companiile locale, de nisa, va trebui sa stabileasca parteneriate strategice si sa isi largeasca aria de acoperire, in caz contrar neavand nicio sansa in competitia cu integratorii si cu marile case postale paneuropene'', a mai spus Badescu.
Reprezentantii TNT considera insa ca orientarea unei companii pe segmente de nisa are atat avantaje, cat si dezavantaje.
"Orientarea pe un segment de nisa poate fi o solutie pe termen scurt si mediu, insa trebuie sa tinem cont ca si marile companii se adapteaza cerintelor specifice ale clientilor'', a spus Zafiu.
Principalii jucatori pe piata locala a curieratului sunt TNT Romania, DHL International Romania, Cargus, Fan Courier Express, TCE Logistica, Trans Courier Service (UPS), Curiero si Roexpress.
TNT Romania a incheiat anul 2006 cu afaceri de peste 25 mil. euro. DHL a avut o cifra de afaceri consolidata de peste 30 mil. euro pe plan local. In acelasi timp, cifra de afaceri a Cargus a fost de aproximativ 20 mil. euro in 2006.

O piata de 300 mil. euro in 2010
Pe plan local, jucatorii exploateaza foarte putin sau deloc nisele de profil;
Axarea exclusiva pe curieratul local ar putea fi una dintre strategii;
Ritmul de crestere anual al pietei de curierat este de peste 20%;
Companiile medii si mici locale sunt in discutii pentru o eventuala vanzare;
Principalii jucatori europeni sunt DHL, TNT, GeoPost/DPD, Royal Mail/GLS, UPS si FedEx.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO