Analiză

Prea multe prioritati pentru o sesiune parlamentara

03.09.2001, 00:00 16



Dupa aproape doua luni de vacanta parlamentara, senatorii si deputatii s-au intors ieri la lucru cu o saptamana mai devreme decat programul stabilit initial. Motivele? Adoptarea unora dintre ordonantele emise de Guvern pe perioada vacantei, dar si a unora dintre restantele sesiunii precedente.

Ar mai putea exista un argument. De imagine. Ultimele sondaje de opinie au indicat credibilitatea scazuta de care beneficiaza institutia Parlamentului si este firesc sa se incerce imbunatatirea acestei perceptii. Pentru sesiunea extraordinara care tocmai a inceput, Guvernul a prezentat Legislativului propria lista de prioritati.

Majoritatea sunt ordonante de urgenta adoptate pe perioada vacantei parlamentare, dar care, au nevoie de votul Parlamentului. Sprijinul pe care PSD il asigura Guvernului este pe muchie de cutit, data fiind reprezentarea de 47,8% a parlamentarilor partidului de guvernamant.

PSD mizeaza insa pe sustinerea UDMR, si cea conjuncturala a PRM. Opozitia este si ea fractionata. Liberalii si democratii fac front comun numai ocazional, in timp ce PRM canta pe propria voce.

Cel mai important argument al convocarii sesiunii parlamentare extraordinare il constituie aprobarea ordonantei prin care Guvernul a decis prelungirea unor termene prevazute de legea de retrocedare a imobilelor abuziv confiscate in perioada comunista. Admisa, in principiu de liderii partidelor parlamentare, cu exceptia PRM, aprobarea acestei ordonante va starni totusi controverse.

Liderul deputatilor PRM, Augustin Lucian Bolcas afirma ieri ca parlamentarii formatiiunii sale vor vota impotriva ordonantei. In plus, potrivit lui Bolcas, PRM va initia demersuri pentru abrogarea legii de retrocedare a imobilelor nationalizate si inlocuirea ei cu "o lege realista care sa apere interesele economiei nationale si sa asigure o protectie sociala pentru chiriasi".

Cele mai aprinse discutii este de asteptat sa le genereze in Parlament Ordonanta de modificare a legii de retrocedare a terenurilor agricole si forestiere. Actul normativ, care elimina de la reconstituirea dreptului de proprietate asupra padurilor proba cu martori, a fost negociat de PSD cu UDMR dar este criticat de PD si PNL.

Liberalii si democratii doresc un tratament egal intre cei care-si primesc inapoi terenurile agricole, si pentru care proba cu martori este acceptata, si cei care revendica terenuri forestiere, pentru care proba cu martori nu este valabila.

PD a anuntat ca va insista, la discutarea ordonantei, ca padurile sa fie retrocedate in totalitate, atat pentru persoane juridice cat si pentru cele fizice, adica sa se renunte la limita de 10 hectare impusa de legea 1/2000 si mentinuta in ordonanta de urgenta. aansele ca PNL si PD sa-si impuna punctul de vedere asupra actului normativ sunt minime din moment ce partidul de guvernamant are de partea sa votul UDMR si, probabil si pe cel al PRM.

O alta ordonanta de urgenta care-si asteapta randul la dezbaterea parlamentara se refera la regimul exploatatiilor agricole. Potrivit acesteia, explatatiile agricole mai mari primesc diferite facilitati de la stat. PNL considera ca o astfel de reglementare este discriminatorie pentru micii proprietari de terenuri. Dar nici in acesta situatie liberalii nu vor reusi sa rastoarne carul PSD.

In domeniul administratiei locale, cele mai mari dispute le-a starnit, in sesiunea din vara, proiectul de lege privind statutul alesilor local, care urmeaza sa intre in dezbaterea Camerei Deputatilor. La dezbaterea si adoptarea lui in Senat, proiectul a provocat un scandal imens, legat atat de continutul prevederilor sale cat si de modul in care a fost adoptat.

La votul final proiectul a cazut dar, impotriva regulamentului, PSD l-a mai supus la vot inca de doua ori pana cand el a fost adoptat. PNL, PD si o parte a senatorilor UDMR sustin ca proiectul ofera administratiei centrale puteri nemasurate in schimbarea sau suspendarea din functie a primarilor opozitiei. PSD a promis sa reglementeze aceste chestiuni la discutarea proiectului in Camera Deputatilor.

Nemultumiri a provocat si Ordonanta care modifica legea administratiei publice locale, aflata in dezbatere la Camera. Dupa aparitia legii administratiei, primarul Basescu i-a suspendat din functie pe cei doi viceprimari ai PSD, pentru a se incadra, sustine el, in prevederile actului normativ care spune ca Bucurestiul are doar doi viceprimari.

A doua zi, Guvernul a emis ordonanta care sustine ca pana in 2004 Capitala are patru viceprimari, lucru care le-a permis reprezentantilor PSD sa ramana in functii. Data fiind sustinerea majoritara UDMR-PSD de care se bucura ordonanta, este aproape imposibil ca democratii sa reusesca sa miste macar o virgula a actului normativ.

Guvernul recomanda Parlamentului sa repuna pe tapet o alta lege care a impartit categoric Parlamentul in grupari pro si contra. Este vorba de legea informatiilor clasificate. Adoptata intr-o prima varianta in sesiunea precedenta, legea a fost declarata neconstitutionala de catre Curtea Constitutionala, fiind contestat nu atat continutul discutabil al proiectului, cat procedura sa de adoptare. Comisia SRI a venit cu o noua varianta de act normativ, diferita de prima, care se afla in dezbaterea Comisiei de Aparare a Camerei Deputatilor.

ai legile cu profil economic au reusit sa incite parlamentarii la discutii contradictorii. Modificarea legii privind functionarea Curtii de conturi, aflata la un pas de votul final, a fost amanata din cauza divergentelor de opinii dintre PNL si partidul de guvernamant. Subiect al negocierilor dintre cele doua partide, pentru modificarea acestei legi nu a fost gasita o solutie acceptata de ambele parti.

Motiv pentru care liderii PNL si PSD au mizat pe ideea ca timpul le va rezolva pe toate si au amanat pentru sesiunea din toamna votul final. In cazul in care partidul de guvernamant nu va tine cont de opinia liberalilor, vicepresedintele PNL Andrei Chiliman considera ca sunt suficiente argumente pentru ca legea sa fie contestata la Curtea Constitutionala.

Proiectul ar urma sa reintroduca controlul Curtii de Conturi la societatile cu capital privat la care statul detine participatii intr-o proportie de cel putin 5% si sa reduca numarul controlorilor de conturi de la 25 la 17.

Dispute, dar de aceasta data la Senat, au iscat si ordonanta privind simplificarea inregistrarii si functionarii comerciantilor. Ordonanta legifereaza ca agentii comerciali se vor inregistra la un ghiseu unic.

Dispute s-au nascut, de aceasta data, intre PSD si PRM, senatorii Romaniei Mari dorind ca la ghiseul unic sa se inregistreze doar cei care-si deschid o afacere din momentul aparitiei ordonantei si nu toti comerciantii cum sustine actul normativ emis de Guvern. Ambele acte normative sunt considerate prioritare pentru Guvern.

Prioritatile Guvernului pentru sesiunea extraordinara coincid in cea mai mare parte cu cele ale partidelor parlamentare. Cu unele amendamente. Liderii tuturor partidelor, cu exceptia PRM, au sustinut adoptarea ordonantei prin care Guvernul a decis prelungirea unor termene prevazute de legea privind retrocedarea imobilelor abuziv confiscate.

Doar parlamentarii PRM vor vota impotriva. Ba mai mult, ei vor incepe demersul pentru abrogarea legii privind regimul juridic al imobilelor confiscate in perioda comunista. PNL si PD au si de aceasta data pozitie comuna, liderii celor doua formatiuni nefiind de acord cu includerea pe ordinea de zi a legii privind statutul politistului.

Vicepresedintele liberal Andrei Chiliman considera ca acest proiect ar fi trebuit analizat in sesiunea ordinara. In plus, democratii, prin liderul deputatilor PD Alexandru Sassu, apreciaza ca statutul politistului, asa cum a fost trimis spre dezbatere de Comisia de specialitate, nu corespunde standardelor europene. In schimb, parlamentarii PD au sustinut dezbaterea prioritara a celor doua legi referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia persoanelor cu privire la prelucrarea acestora.



Parlamentul, un pas in urma fata de legislatia UE

Negocierile de aderare cu Uniunea Europeana se duc dupa mai multe principii, in primul rand fiind necesara adoptarea si aplicarea acquis-ului comunitar, care include tratatele Uniunii, directivele si regulamentele cu forta legislativa.

Tocmai de aceea un rol important are si Parlamentului, caruia ii revine sarcina sa alinieze legislatia romaneasca la cea europeana si sa adopte legi necesare procesului de integrare. Unde Camera si Senatul are multe de recuperat.

Chiar pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare sunt o parte dintre aceste proiecte legislative printre care cele cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor, precum si a celor privind libera circulatie a acestor date.

Adoptarea unui nou statut al politistului, in baza unui proiect de lege care asteapta sa intre in dezbatere inca din legislatura precedenta, precum si un proiect privind asistenta judiciara internationala in materie penala, sunt alte prioritati ale sesiunii parlamentare extraordinare. Acestora li se adauga proiectele care fac referire la securizarea frontierelor.

Nu trebuie insa trecuta cu vederea sustinerea pe care Parlamentul o acorda indirect Guvernului prin adoptarea ordonantelor pe care Executivul le emite, acte normative necesare alinierii legislatiei romanesti la cea comunitara.

Inainte de a intra in dezbaterea plenului Parlamentului, toate aceste proiecte au fost analizate amanuntit in Comisiile de specialitate fie pe perioada vacantei parlamentare, fie in sesiunea precedenta.

Dat fiind faptul ca integrarea in structurile euroatlantice este considerat, cel putin la nivel declarativ, un obiectiv al tuturor partidelor parlamentare, este de asteptat ca proiectele mentionate sa aiba in Parlament sustinerea politica necesara unei votari lipsite de indelungate controverse.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO