Analiză

Profituri reale din magazine virtuale de mobila

Profituri reale din magazine virtuale de mobila

Marja de profit brut este de 15%

26.01.2007, 14:37 266

Pentru detinatorii de site-uri de mobila online: investitii minime, vanzari maxime. Pentru clienti: timp castigat. Pe scurt: un business cu o cifra de afaceri de 600.000 de euro pe an.
"Ideea a luat nastere la sfarsitul anului 2004 din dorinta de a lansa o afacere pe cont propriu fara investitii considerabile pentru inceput", povesteste Alin Trusca, detinatorul site-ul MagazinMobila.ro. Pentru realizarea proiectului si-a unit fortele cu sotia sa si fratele acesteia, Florin Vandra. Trusca avea experienta in vanzari de mobilier si in web design astfel incat s-a gandit la realizarea unui magazin virtual.
Partea dificila au constituit-o etapele ce au condus la punerea in practica a ideii. Au inceput prin alegerea unui nume potrivit pentru site. Apoi prin convingerea furnizorilor, intrucat marii producatori si importatori nu aveau incredere in magazinele virtuale. "Din cauza lipsei informarii nu mai auzisera de magazine virtuale pana atunci si credeau ca este o inselatorie la mijloc", povesteste Trusca. Urmatoarea etapa a fost realizarea structurii site-ului cu produsele contractate si optimizarea acestuia pentru a putea fi usor de gasit in motoarele de cautare.
Investitia initiala s-a ridicat in jurul valorii de 2.500 de lei (740 de euro), suma care a fost cheltuita pentru infiintarea societatii, achizitionarea unui domeniu .ro, chiria pentru sediu, precum si cateva carti de vizita si mape de prezentare. Initial a inceput afacerea cu doua persoane, si la foarte scurt timp a fost angajata si a treia. In prezent, MagazinMobila.Ro, care inseamna un departament de productie si unul de distributie, are in total 24 de angajati. Pentru a se dezvolta, in afacere au investit "aproape tot". Au consolidat departamentul de relatii cu clientii si au achizitionat calculatoare, faxuri, imprimante, chiar si mobilier. Au achizitionat trei autoturisme noi, pentru activitatea de teren, vanzari si livrari.
Cei 22 de furnizori cu care colaboreaza sunt romani, o parte producatori autohtoni si alta parte reprezentanti sau importatori ai unor concerne straine. Acestia sunt din aproape toate zonele tarii, cu preponderenta din Bucuresti, numarul acestora fiind in crestere.
Din 2006 au reusit sa-si deschida propria fabrica de mobila. "Ne-am decis ca este timpul ca lucrurile sa devina si mai serioase si am incercat sa cautam modalitati de a deschide propria noastra fabrica de mobila. Si astfel, cu investitii initiale de 35.000 de euro am reusit sa pornim si sectia de productie proprie", adauga Trusca.
Costurile lunare ajung la aproximativ 12.000 de euro, suma care include si amortizarile, si creditele contractate pentru dezvoltare.
Cifra de afaceri pentru anul 2005 s-a ridicat undeva la aproximativ 400.000 de euro, iar pentru anul 2006 spre 600.000 de euro. Pentru anul 2007 insa "estimam o posibila scadere sau cel mult o constanta fata de anul precedent, pe fondul integrarii Romaniei in UE si aparitiei concurentei din afara", explica Trusca.
Cu toate acestea marja de profit brut este de 15%, iar net este 5-6% datorita faptului ca plaja de adaos practicata de un magazin virtual este mai mica decat intr-un magazin clasic "la strada". "Lucrurile ar trebui sa fie invers, pentru ca in orice tara civilizata comoditatea se plateste. In Romania se stie ca lucrurile stau mai pe dos decat in alte tari dezvoltate", explica Trusca.
Oferta de pe site incearca sa vina in ajutorul clientului, acesta putand sa-si mobileze casa in totalitate, folosind doar produsele de pe site, este de parere Trusca. "Practic acoperim toata gama de produse de mobilier din pal melaminat pentru casa si birou, foarte multe tipuri de saltele pentru pat, toate categoriile de scaune de la birou pana la restaurant, usi de interior si exterior, canapele si fotolii, electronice si electrocasnice, precum si obiecte decorative", explica Trusca.
Tarifele practicate variaza de la un produs la altul in functie de colaboratori si de marjele permise de acestia. Concret, adaosul variaza intre 5-25% fata de costul produselor. De asemenea clientii au si servicii care nu se platesc, cum ar fi consultanta la domiciliu - deplasarea, masurarea si proiectarea mobilierului, iar transportul este gratuit daca se depaseste suma de 1.000 de lei (300 de euro), la fel stand lucrurile si in cazul montajului de mobilier.
Clientii care acceseaza site-ul MagazinMobila.ro sunt atat persoane fizice, cat si persoane juridice, in procentaje egale. Acestia sunt in general persoane care au acces la internet, cu varste cuprinse intre 25 si 60 de ani, cu venituri medii si mari, persoane care pun accent pe calitate si care sunt dispuse sa aleaga modele mai scumpe care insa se ridica la standardul cerut.
Pe parcursul activitatii au primit din partea clientilor si cereri mai neobisnuite. "Ca cereri mai neobisnuite as putea sa mentionez dorinta unor clienti de a le executa mobila din cataloagele unor anumiti mari retaileri de mobilier din Romania, ca sa poata spune prietenilor ca si-au achizitionat mobila de la acestia. Rugamintea era sa iasa intocmai ca acolo, si bineinteles sa fie mai ieftin. Ne amuzam intotdeauna de acest gen de cereri, insa am incercat sa le solutionam dorintele", spune Trusca.
Printre cele mai vandute produse se numara mobilierul din pal melaminat pentru casa si anumite modele de canapele, saltele si scaune. Cererea mare pentru acestea se datoreaza in primul rand preturilor comparative cu piata.
"Este o afacere oarecum riscanta, din perspectiva produselor care se vand online. Romanii nu prea au incredere in sistem, ei vor sa vada produsele inainte, sa le atinga. Satisfactiile financiare nu sunt mici, insa trebuie multa, multa rabdare", povesteste Trusca.
In ceea ce priveste planurile de viitor, Trusca a precizat ca doreste dezvoltarea capacitatii proprii de productie, pentru a putea mari astfel capacitatea de servire a solicitarilor venite de la clienti, precum si, in viitor, marirea parcului auto de masini de transport. Pe termen lung acesta urmareste extinderea afacerii si la sistemul clasic de magazin "la strada", prin deschiderea mai multor puncte de lucru in marile orase din tara.
Si Dragomir Constantin, managerul Mobeco Design si al site-ului Depozit-Mobila.ro, a observat posibilitatile exploatarii domeniului de vanzari online. In studentie vindea online haine si pantofi sport. Ideea de a vinde mobila prin intermediul unui magazin virtual i-a venit in 2003, fiind familiar cu acest domeniu datorita faptului ca parintii sai detineau o exploatare forestiera.
Astfel in 2004 si-a deschis un atelier in care fabrica mobilier de gradina (mese, scaune rustice, foisoare, casute pentru gradina etc.). In primul an s-a lovit si el de lipsa increderii romanilor de a cumpara online, reusind sa vanda doar 20% din ceea ce a produs. In anii urmatori volumul vanzarilor online a crescut, ajungand ca in 2006 sa vanda 40% din productie, restul reusind sa o vanda in colaborare cu alte magazine. A inceput sa lucreze la atelier cu peste 20 de persoane, iar in prezent are peste 30 de angajati.
In 2005 a decis sa-si extinda gama de produse. Astfel a hotarat sa vanda si mobila pentru casa si birou, lucru pe care l-a reusit abia in 2006 deoarece producatorii de mobile nu puteau livra produsele in varianta kit. Investitia initiala a fost de 10.000-15.000 de milioane de lei (3.000 - 4.400 de euro), suma care a inclus costul site-ului si al unei baze de date cu produsele oferite.
Printre produsele care pot fi achizitionate de pe site-ul Depozit-mobila.ro se numara toata gama de mobilier pentru birou, casa si gradina. Mobilierul pentru segmentul business cuprinde birouri directoriale, operationale, mese de conferinta, scaune, canapele office, accesorii, in diverse forme si culori. In prezent se negociaza pentru mobile din lemn masiv, iar din februarie 2007 se va gasi pe site si parchet din lemn stratificat.
Tot anul acesta, Dragomir urmareste sa incheie contracte cu o firma de curierat rapid pentru a realiza transportul in toata tara. De asemenea a adaugat ca lucreaza in parteneriat cu diverse firme de design interior.
Dragomir vede in varianta achizitionarii de mobila online doua avantaje esentiale. "In cadrul depozitului nostru online preturile mobilierului sunt mai mici cu 15-20% decat intr-un magazin clasic, pentru ca noi nu avem cheltuieli cu spatiul de expunere si depozitare", precizeaza el.
Clientii vizati ai site-ului Depozit-Mobila.ro sunt firmele si angajatii acestora, oameni ce isi petrec majoritatea timpului la birou, proportia clientilor fiind 80% firme restul persoane fizice.
Pentru 2007 Dragomir prevede un volum al vanzarilor de 500.000 de euro. Preturile variaza intre 2.000 de lei (590 de euro) pentru un birou directorial complet, un scaun in jur de 30 de lei (8,8 euro), rame in jur de 10 lei (2,9 euro).
Planurile de viitor vizeaza alte proiecte pentru comertul online precum si publicitatea pe internet. De asemenea urmareste deschiderea unor showroom-uri in care va fi prezentat cate un model din fiecare categorie de mobilier prezenta pe site.

Afacerea pe scurt
Investitia initiala - aproximativ 2.500 de lei (740 de euro), pentru infiintarea societatii, achizitionarea unui domeniu .ro, chiria pentru sediu, carti de vizita si mape de prezentare.
Cifra de afaceri de 600.000 de euro pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO