Analiză

Vanzatorii de apa minerala au fost buimaciti de atata ploaie

05.08.2004, 00:00 44

Absenta zilelor toride si-a spus cuvantul in bilantul la sase luni al imbuteliatorilor de ape minerale: scadere cu aproape 12%, dupa zece ani in care consumul a cunoscut numai cresteri de la an la an.
Producatorii spun ca pierderile de pe trimestrul al doilea - aprilie, mai, iunie -nu mai pot fi recuperate anul acesta si se asteapta in cel mai bun caz la o stagnare pe intregul an.
"Anul a acesta datele indica o scadere, ceea ce nu s-a mai intamplat de mult timp. A fost un prim semestru destul de slab, cauza fiind conditiile meteo. Nu ne-am asteptat la aceast scadere", a spus Peter Elek, presedintele Societatii Nationale a Apelor Minerale (SNAM), care detine licentele de exploatare a surselor de apa minerala din Romania.
Volumul de apa minerala imbuteliata pe primul semestru al acestui an a fost de 416 milioane de litri, in scadere cu circa 12% fata de 472 milioane de litri anul trecut, potrivit statisticilor furnizate de SNAM.
Cei mai importanti imbutelietori, printre care Coca-Cola HBC Romania (Dorna), European Drinks (Izvorul Minunilor), Romaqua (Borsec), confirma ca vremea a afectat consumul.
Apele minerale reprezinta o piata de peste 250 de de milioane de euro pe an, adica jumatate din intreaga piata de bauturi racoritoare (soft drinks) din Romania.
Dintre toate bauturile racoritoare, apele minerale au fost cele mai afectate de vreme.
"Piata totala a bauturilor racoritoare a scazut cu circa 5% pe primul semestru al acestui an, iar apele minerale a fost categoria cu cea mai mare scadere. Toti marii producatori au inregistrat scaderi in volum", a declarat Angela Prioteasa, director general al agentiei de cercetare de piata Candean, care monitorizeaza toata piata de soft drinks, pe baza informatiilor luate de la imbuteliatori.
Aflati la cheremul vremii, imbuteliatorii de ape minerale isi pun sperantele in iulie si august.
"Am avut scaderi sezonul acesta din cauza vremii si nu cred ca le vom recupera, chiar daca in iulie vanzarile si-au reluat cresterea", a spus Puskas Istvan, directorul de vanzari de la imbuteliatorul Perla Harghitei, al patrulea jucator de pe piata apelor minerale.
Perla Harghtei a imbuteliat anul trecut 90 de milioane de litri de ape minerale si a avut afaceri de peste 7,5 mil.euro. Compania are in jur de 350 de angajati si este actionar si la alti doi imbuteliatori, Kraiten in Harghita (Harghita) si Tusnad (apele Tusnad).
"Consumul de ape minerale a fost afectat serios de vremea racoroasa, dar nu numai acesta, ci si inghetata, berea, bauturile racoritoare au suferit scaderi. Noi am reusit sa mentinem totusi vanzarile la nivelul anului trecut", a declarat Octavian Cretu, presedintele Romaqua,  imbuteliatorul apelor minerale Borsec, al treilea jucator de pe piata. Potrivit unor estimari, compania Romaqua a avut anul trecut vanzari de circa 40 de milioane de euro si, incepand cu acest an, a intrat pe doua noi piete; bauturi racoritoare si cafea.



European Drinks: se putea si mai bine
Reprezentantii grupului European Drinks spun ca sunt multumiti de vanzarile de apa minerala pe primul semestru al anului, dar ca se putea si mai bine.
"Vanzarile grupului European Drinks au crescut cu 28% in dolari pe primele sapte luni ale acestui an, dar daca vremea era favorabila am fi crescut cu 35%", a spus Ioan Micula, presedintele European Drinks. El nu a specificat care a fost evolutia vanzarilor in categoria de ape minerale.
Grupul European Drinks a pierdut anul trecut suprematia pe piata de soft drinks, fiind surclasat de Coca-Cola HBC Romania, la o diferenta foarte mica insa. Ambele companii au o cota de piata de circa 26%, fiind urmate de Quadrant Amroq Beverages cu 8,8%. Piata de soft drinks (bauturi racoritoare), include apele minerale si are un volum anual de 2,1 miliarde de litri si o valoare de peste 500 de milioane de euro.
Micula spune ca scaderea cotei de piata s-a datorat noii strategii a companiei, de crestere a preturilor si pozitionare pe o categorie superioara a pietei.
"Politica noastra mai nou este de a ne orienta pe produse de calitate, ceea ce a dus automat si la o crestere a preturilor. Intr-adevar, cota de piata a scazut usor, dar ca venituri noi am realizat mai mult decat anul trecut", a mai spus Micula.
European Group este unul dintre cele mai mari conglomerate din Romania, cu afaceri anuale de peste 500 de milioane de dolari si cu activitatii in cele mai diverse domenii - de la produse alimentare pana la hoteluri.



Dorna vede crestere, dar sub asteptari
Reprezentantii Coca-Cola HBC Romania, spun ca, in valoare, piata de apa minerala a crescut pe primul semestru.
"Conform cercetarilor de piata pe care le folosim, piata de apa minerala a crescut in primul semestru al acestui an comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Influenta vremii nefavorabile s-a putut observa numai in procentul de crestere al pietei, care a fost mai mic decat asteptarile de la inceputul anului", a declarat Bianca Bourbon, director de marketing pe segmentul de bauturi necarbonatate pentru regiunea Marii Negre (Romania, Bulgaria si Moldova).
"Vanzarile de apa Dorna au crescut in primul semestru al anului, in ciuda vremii. Dorna a inregistrat in primul semestru o crestere de 2 cifre "double digit growth", in timp ce piata de apa minerala a crescut numai cu o cifra", a mai spus directoarea Coca-Cola.
Desi este in urcare, consumul de bauturi racoritoare  pe cap locuitor este inca mic comparativ cu tarile din Vestul Europei. Un roman consuma anual circa 200 de litri de bauturi nealcoolice imbuteliate, in timp ce in Occident media este de 700 de litri pe an, arata studiile de piata



Sperante pentru iulie
De-abia in luna iulie, situatia a inceput sa-si revina. "Sondajele efectuate indica insa o crestere semnificativa pentru luna iulie, astfel ca pe tot anul este inca posibil sa se inregistreze o crestere a pietei", a adaugat Elek. Statisticile SNAM acopera circa 95% din industria de imbuteliere a apelor minerale.
"Luna iulie a fost mai buna decat restul. Pe grup, am avut in iulie o crestere de 35% in dolari, comparativ cu iulie anul trecut", a precizat Ioan Micula, presedintele European Drinks.
"Multi producatori nu spera sa mai recupereze pierderile inregistrate in cel de-al doilea trimestru si se asteapta la o stagnare a pietei pe intregul an. Potrivit semnalelor pentru luna iulie, noi credem insa ca este posibila o crestere de 2-3% a pietei de soft drinks pentru intreg anul", a mai spus Angela Prioteasa.



Chiar daca ploua, investitiile cresc
Quadrant Amroq Beverages, imbutelietorul bauturilor Pepsi pentru Romania, a mizat puternic pe ape minerale chiar in momentul in care piata se afla in impas.
 In urma cu trei saptamani, compania a lansat o noua marca de apa minerala - Roua Muntilor - cu care si-a propus sa ajunga in topul primilor trei imbuteliator.
Roua Muntilor este produsa la noua fabrica a companiei de la Covasna, fabrica in care QAB a investit circa 7 milioane de dolari.
Compania a mai anuntat noi investitii pentru acest an, de circa 4,5 milioane de dolari, in modernizarea fabricii pe care o detine in Bucuresti.
QAB are ca obiectiv pentru acest an sa realizeze o cifra de afaceri de 100 de milioane de dolari, fata de circa 75 de milioane, anul trecut.
Rivalul sau mai mare, Coca-Cola HBC Romania, a investit de la inceputul anului 38 de milioane de euro in fabricile sale din Romania, din care aproximativ 10 milioane in fabricile de imbuteliere a apelor minerale Dorna.
Coca-Cola HBC Romania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproape 200 de milioane de euro.
Vanzarile au crescut anul trecut cu 33% in volum, pana la 97,7 milioane de unitati, potrivit datelor publicate cu cateva luni in urma de imbuteliatorul elen Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCHBC). Coca-Cola HBC Romania este divizia autohtona a companiei elene.
Pe primul trimestru al acestui an, volumul vanzarilor companiei a crescut cu peste 10%, au anuntat reprezentantii companiei in urma cu o luna. Rezultatele aferente primelor sase luni nu au fost insa date publicitatii.
Coca-Cola  detine opt fabrici in Romania in sase locatii - Bucuresti, Ploiesti, Timisoara, Iasi, Vatra Dornei (unde sunt trei fabrici) si are circa 2.800 de angajati.
Principalele marci din portofoliul companiei sunt, alaturi de Dorna, Coca-Cola, Fanta, Sprite, Cappy.
Pe de alta parte, gigantul international Nestle, cea mai mare companie alimentara din lume, tocmai a anuntat ca a vandut fabrica de ape minerale Ana Vie pe care o detinea la Miercurea Ciuc,
Cumparatorul este compania Gabis & Papa Reale din Brasov, care va dezvolta la Miercurea Ciuc o activitate din alt domeniu decat apele minerale, sursa urmand sa ramana astfel neexploatata.
Oricum, in ultimii patru ani sursa a fost neutilizata, dupa ce Nestle a retras de pe piata Ana Vie, ca urmare a unor probleme de fabricatie.
Chiar daca Nestle nu produce inca apa in Romania, marcile grupului se gasesc in supermarketuri, fiind importate de compania De Silva Intermed din Bucuresti. "Importam de cativa ani, marcile Perrier, Vitel si San Pellegrino de la Nestle Waters. Anul acesta, vremea racoroasa si-a pus amprenta asupra vanzarilor", a spus Caludiu Itoafa, brand manager in cadrul firmei De Silva.
Cea mai importanta tranzactie de pana acum pe piata apelor minerale a fost achizitia din 2001 a imbuteliatorului Dorna Apemin de catre Coca-Cola HBC Romania, pentru 39 de milioane de euro.
Istvan de la Perla Harghitei spune ca dupa achizitionarea Dorna de catre compania elena, brandul a castigat mult mai multa vizibilitate.
"Dorna este brandul care a avut cea mai mare crestere anul trecut. Dupa preluarea companiei de catre Coca-Cola, puterea brandului a crescut simtitor in piata si la ora actuala este cel mai important concurent al nostru", a spus el.
O alta tendinta care s-a manifestat in ultimii ani pe piata apelor minerale a fost intrarea imbuteliatorilor pe segmentele de sucuri carbonatate. Bibco-Biborteni, Perla Harghitei sau Romaqua au realizat investitii in linii de imbuteliere a bauturilor racoritoare, pentru a beneficia de retelele de distributie pentru apele minerale.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels