Auto

De ce nu avem autostrăzi? CNAIR arată cu degetul spre constructori şi spre standardele prea ridicate de accesare pentru fondurile europene pentru lipsa infrastructurii rutiere din România

De ce nu avem autostrăzi? CNAIR arată cu degetul spre...

Autor: Alex Ciutacu

22.05.2019, 14:15 855

Lipsa constructorilor români din piaţă şi standardul ridicat de accesare al fondurilor europene sunt printre principalele probleme spre care arată cu degetul Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastruturii Rutiere (CNAIR), prezent la un eveniment organizat astăzi de Camera pentru Comerţ şi Industrie Bucureşti. 

„Suntem întrebaţi de ce nu facem mai repede lucrurile. Trebuie să ţinem cont de un timp pentru orice proiect. Nu poţi începe astăzi un proiect şi mâine să îl termini. Aceste proiecte au nevoie de finanţare şi forţă de aplicare. Constructorii români nu au fost în stare să fie prezenţi pentru proiecte, iar constructorii străini au venit aici cu calcule foarte reci. Ceea ce se întâmplă acum este rezultatul acestui gol creat în piaţa de construcţii românească”, spune Alin Şerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.

El a mai dat vina şi pe standardul de accesare al fondurilor europene pentru lipsa infrastructurii rutiere.

„A2 a fost construit pe buget de stat. Acum ai nevoie de împrumuturi din altă parte. Te împrumuţi, sau fonduri europene, dar la fonduri trebuie să respecţi anumite valori de mediu, de trafic. Tot acest ansamblu. Lucrurile nu stau pe loc, dar acest proces de învăţare nu poate fi făcut peste noapte. Suntem în UE doar de 10 ani, sunt alte ţări care sunt de 50 de ani”, adaugă Şerbănescu.

La începutul evenimentului, acelaşi purtător de cuvânt a vorbit despre importanţa infrastructurii rutiere din România în cadrul planului european de transport, însă întrebat de ZF dacă într-adevăr standardul de accesare al fondurilor UE este o problemă, Alin Şerbănescu spune că „atunci când ceri fonduri europene trebuie să arăţi că ce construieşti tu aduce beneficii României şi Uniunii Europene”.

„Dacă vrei să accesezi fonduri europene trebuie să respecţi nişte reguli. Te duci şi explici că ce construieşti tu aduce beneficii României şi Uniunii Europene. Când ceri fonduri trebuie să arăţi că nu afectezi alte normative europene, precum cele de mediu. Când ceri finanţare trebuie să respecţi un standard de trafic, să fie Media Zilnică Anuală (MZA) minim 15.000, dacă ai 2.000 nu îţi dă nimeni. Trebuie să mergi foarte bine documentat dacă vrei bani. Banii de la UE sunt un fel de ajutor, tu trebuie să arăţi că faci bine UE, nu distrugi”, adaugă Şerbănescu.

În ceea ce priveşte constructorii, duminică, Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor a rupt contractul cu asocierea de firme care trebuia să finalizeze centura ocolitoare a oraşului Tecuci după ce a găsit zone în care nu s-a lucrat, deşi şoseaua avea termen de finalizare 12 luni.

Lipsa infrastructurii rutiere şi ritmul lent în care sunt dezvoltate marile proiecte de infrastructură, de la autostrăzi şi până la centuri ocolitoare pentru mai multe oraşe din ţară reprezintă una dintre principalele probleme ale României, aşa cum afirmă din ce în ce mai apăsat şi investitorii.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO