Auto

De unde isi va racola clientii noua Dacia Logan?

09.06.2004, 00:00 17



La o prima vedere Logan, modelul Dacia prezentat de grupul francez Renault pentru a fi comercializat in tarile emergente, va avea aceeasi clienti ca si vechile modele Dacia. Cresterea calitatii la standarde Renault si includerea pe lista dotarilor a unor echipamente precum aer conditionat si airbaguri la un pret de mai putin de 8.000 de euro ar putea atrage si o buna parte dintre clientii de masini de import.



"Nu echipamentele oferite reprezinta o oferta exceptionala, ci mai degraba faptul ca ele sunt oferite la un pret atat de scazut, practic fara concurenta pe piata romaneasca la acest moment", este de parere Marius Carp, director executiv in cadrul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).



Dacia Logan va incepe sa fie comercializata din toamna acestui an, iar pretul de vanzare pentru varianta cea mai performanta, care va avea ca dotare standard ABS, aer conditionat si airbag pentru sofer si pasagerul din dreapta va fi situata, spun reprezentantii Dacia, la mai putin de 8.000 de euro.



In aceste conditii, modele cu caracteristici similare, precum Fiat Albea, dezvoltat de grupul italian special pentru pietele emergente, Suzuki Swift, Hyundai Accent sau chiar Renault Clio Symbol ar putea parea o tinta principala pentru Dacia Logan.



O parte dintre importatoriii acestor marci s-au pozitionat bine pe piata inca inainte de anuntarea Daciei Logan. Auto Italia, importatorul marcii Fiat pe piata romaneasca, a inceput de mai bine de o luna o puternica campanie de promovare a modelului Fiat Albea Star. "Este vorba de un model adaptat cerintelor pietei romanesti. Noi nu vindeam foarte bine varianta de baza, cea ieftina, dar am observat ca se cerea o varianta superioara, care sa aiba printre dotari standard airbag, aer conditionat, servodirectie sau radiocasetofon", explica Ionut Gheorghe, Group Communication Manager la AutoItalia. In aceste conditii, compania a lansat o promotie speciala pentru modelul Albea Star, care are ca doare standard toate aceste echipamente si care costa 7.775 euro fara taxe (peste 9.250 euro cu toate taxele incluse), ceea ce reprezinta o economie de 2.000 de euro fata de variantele anterioare Fiat Albea.





Atac la Renault sau nu?



Unul dintre cel mai afectate modele de lansarea Dacia Logan ar putea fi Clio Symbol. "Standardul de calitate al Daciei Logan este acelasi pe care il regasim si la Renault Clio Symbol. Specificatiile tehnice ale Daciei Logan sunt insa superioare, ceea ce se traduce intr-un confort mai mare fata de Renault Clio Symbol. Avand in vedere ca pretul Daciei va fi simtitor mai mic, la echipari similare, cred ca Dacia Logan va intra in concurenta directa cu Clio Symbol", este de parere Carp.



Clio Symbol este de mai multi ani aflat in topul preferintelor romanilor pentru masini de import. Pretul de pornire al unui model Renault Clio Symbol cu motor de 1,4 litri si 75 CP, cu airbag sofer, dar fara aer conditionat sau radiocasetofon este de aproape 10.000 de euro, cu toate taxele incluse. Varianta de varf Dacia Logan, care include ca dotare standard airbag pentru sofer si pasagerul din dreapta, ABS si aer conditionat are un pret cu toate taxele incluse de mai putin de 8.000 de euro.



Cu toate acestea, spun reprezentantii Renault, Dacia Logan nu va scoate de pe piata Renault Clio Symbol. "Clio Symbol are un public al sau si va avea in continuare acest public. Sigur ca Dacia Logan va reprezenta intr-o oarecare masura un concurent pentru Clio Symbol, insa fiecare va avea o identitate proprie si un public cumparator", spun reprezentantii Renault.



In plus, cred analistii, faptul ca noul model al producatorului roman va purta numele Dacia, va reprezenta intr-o oarecare masura un factor inhibator al vazarilor. "Numele Dacia este inca asociat cu ideea de produs inferior, mai prost calitativ si este posibil ca la inceput multi dintre potentialii clienti sa nu isi cumpere o astfel de masina. Cu timpul, este posibil ca mentalitatea sa se schimbe, mai ales ca incepand cu Dacia Solenza au inceput sa se reduca si problemele calitative ale Dacia", adauga Carp.





Chiar si cei mici



Chiar daca nu sunt situate in aceeasi clasa, modelele de import din clasa mini, precum Fiat Panda ar putea la randul lor sa fie afectate de lansarea noii Dacii. Preferinta pentru marcile de import, considerate superioare calitativ Daciei si mai ales faptul ca automobilele din clasa mini ofera o mai buna manevrabilitate in oras avand in vedere dimensiunile reduse, reprezinta insa posibile piedici pentru ca Dacia sa ia din vanzarile unor astfel de modele.



Aceeasi este situatia si in cazul marcilor de import second-hand.



"Cine are de gand sa isi cumpere un Volkswagen la mana a doua, are o incredere foarte mare in aceasta marca si este greu sa opteze pentru o Dacie, chiar daca este vorba de un model nou", adauga Carp.





Cielo, concurent direct



Situatia este insa complet diferita cand vine vorba de celalalt producator local, Daewoo. Analistii pietei spun ca Logan este un concurent direct pentru un alt model produs local, Daewoo Cielo. Potrivit acestora, in timp ce pretul pentru Logan este apropiat de cel al Cielo, modelul Daewoo are un design de acum 20 de ani, iar Logan este un model complet nou. Nu aceeasi este parerea reprezentantilor Daewoo Automobile Romania.



"Este prematur sa ne pronuntam (in legatura cu concurenta dintre modelul Cielo si Dacia Logan - n. red.)", a precizat Valeriu Tones, director relatii publice la Daewoo Automobile Romania.





Dacia loveste Dacia



Inceperea in luna septembrie a comercializarii Daciei Logan va aduce o restructurare profunda in gama actuala a producatorului roman. Dacia Berlina, care a avut la baza modelul Renautl R12, va iesi din productie dupa mai bine de 35 de ani de existenta. In plus, modelul Solenza, lansat de Dacia in primavara anului trecut va fi la randul sau afectat de lansarea modelului Logan, care are cararcteristici tehnice superioare la un pret cu putin mai mare decat cel al Solenza. Tocmai de aceea reprezentantii Dacia au decis sa lanseze mai intai variantele de echipare superioara (adica acelea al caror pret se va apropia de 8.000 de euro). "Clientii romani prefera s in cazul modelului Solenza variantele de echipare superioara, cu aer conditionat si alte elemente de confort incluse in dotarea standard si de aceea am decis lansarea mai intai a variantelor de echipare superioara pentru Logan", explica reprezentantii Dacia.



Analistii spun ca in cazul in care varianta de 5.000 de euro a modelului Logan ar fi fost lansat in acelasi timp cu variantele superioare de echipsare, adica din aceasta toamna, ar fi putut scoate de pe piata modelul Solenza.



"Cred ca Solenza va fi axata in principal pe variantele de echipare de baza, care vor avea un pret foarte mic, in timp ce modelul Logan va fi comercializat mai ales in variantele de echipare superioara", explica Carp.



Anul acesta, oficialii Dacia estimeaza vanzari de 11.000 de unitati de automobile Dacia Logan pe piata romaneasca, valoarea urmand sa creasca anul viitor, pe masura ce vor fi lansate atat varianta de baza, care va costa 5.000 de euro, cat si un motor diesel de 1,5 litri dci, care echipeaza in acest moment modelul Renault Clio. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO