Auto

GFR, profit total de 22 milioane de euro în 2008-2012. CFR Marfă a adunat pierderi de 367 de milioane de euro în această perioadă

GFR, profit total de 22 milioane de euro în 2008-2012....

Autor: Mirabela Tiron

30.01.2014, 14:19 715

Compania de stat CFR Marfă nu a mai raportat profit din 2007, pierderile totale ridicându-se la 367 de milioane de euro în perioada 2008-2012, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe şi calculelor ZF. Transportatorul de stat s-a afundat în pierderi, în timp ce competitorii privaţi şi-au crescut afacerile pe calea ferată.

Principalul competitor, operatorul de marfă pe calea ferată GFR (controlat de Gruia Stoica), cel mai mare jucător privat pe această piaţă, a raportat un profit total de 98 mil. lei (circa 22 milioane de euro) în perioada 2008-2012, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe şi calculelor ZF.

În 2012, CFR Marfă a avut sub conducerea miniştrilor Ovidiu Silaghi şi Alexandru Nazare pierderi de 405 milioane de lei (91 de milioane de euro), de patru ori mai mari faţă de anul 2011, în condiţiile în care compania a pierdut contracte în mod inexplicabil. Mai mult, compania de stat a atins în 2012 cel mai mic nivel al cifrei de afaceri din ultimii zece ani, de 218 milioane de euro, de două ori mai puţin decât afacerile din 2002.

Spre comparaţie, 2012, compania privată GFR a finalizat cu o cifră de afaceri de 813 mil. lei (184 mil. euro), nivel de aproape trei ori mai mare faţă de cel din 2007, şi profit de 28,8 milioane de lei (6,4 mil. euro), la 2368 de angajaţi, arată datele de la Ministerul de Finanţe.

Ieri, Gruia Stoica a fost reţinut ieri de procurorii anticorupţie. Omul de afaceri este acuzat că i-ar fi dat avocatului său, Doru Boştină, trei milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă pentru licitaţia organizată de Complexul Energetic Oltenia, potrivit Mediafax.

În iunie 2013,  liberalul Ovidiu Silaghi, fost ministru al transporturilor din mai până în decembrie 2012, când CFR Marfă a finalizat cu pierderi, spunea că restricţia de participare la licitaţii din cauza datoriilor pe care le avea compania (CFR Marfă - n. red.) a dus la pierderea celor mai importante contracte, precum cel cu Compania Naţională a Huilei sau Conpet. Statul organiza acele licitaţii, statul pierdea din prisma restricţiei pe care o avea CFR Marfă de a nu participa la licitaţie, deci statul a fost pierzătorul, preciza el.

De exemplu, compania de stat Conpet Ploieşti a organizat pe 6 decembrie 2012 o licitaţie, un contract cadru de patru ani, pentru transportul producţiei de ţiţei şi gazolină. Valoarea contractului era de 394 mil. lei (88,5 mil. euro), termenul limită pentru depunerea ofertelor fiind ianuarie 2013. CFR Marfă a pierdut acest contract în mod inexplicabil.

Anul trecut statul a scos la vânzare CFR Marfă, în cursa pentru preluarea pachetului majoritar intrând firmele private GFR, asocierea formată din Transferoviar Grup (Călin Mitică) cu fondul austriac Donau Finanz şi americanii de la OmniTRAX. GFR A fost desemnată câştigătoarea licitaţiei, cu o  ofertă de 202 mil. euro pentru pachetul majoritar al CFR Marfă, însă vânzarea a eşuat în condiţiile în care nu s-a făcut plata.

Cine este Gruia Stoica

Omul de afaceri Gruia Stoica, care îşi are originile în localitatea Toflea (jud. Galaţi), şi-a clădit un business de sute de milioane de euro în industria căilor ferate. El  este proprietarul grupului Grampet, care include Grup Feroviar Român, fabrica de reparaţii vagoane Remar Paşcani, Reva Simeria sau Turist Semenic. Mai mult, Grampet mai deţine participaţii majoritare la două firme de transport feroviar din Ungaria şi Bulgaria, Train Hungary, respectiv Bulgaria Railway Company, iar în urmă cu patru ani a achiziţionat 70% din principala companie de reparaţii şi construcţii de vagoane din Serbia, Zelvoz Smederevo. GFR a ajuns să deţină circa 25% din piaţa de transport marfă pe calea ferată.

În România, piaţa de transport marfă pe calea ferată este de circa 50 de milioane de  tone de marfă iar ca valoare se ridică la circa 500 mil. euro, potrivit datelor din piaţă

 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO