Auto

Guvernul vrea sa limiteze importurile second-hand

26.07.2006, 20:18 49

Guvernul cauta solutii pentru limitarea importurilor de pneuri uzate si imbracaminte second-hand, dupa ce ministrii au incercat sa interzica acest tip de comert, dar au realizat ca regulile UE nu le permit sa aplice o astfel de masura, au declarat pentru agentia Mediafax surse guvernamentale.
Ministrul economiei Codrut Seres si ministrul delegat pentru comert, Iuliu Winkler, i-au prezentat premierului Tariceanu un document prin care sunt amintite angajamentele asumate de Romania in cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) si in negocierile cu UE, precum si impactul unei masuri de interzicere a importului de pneuri si imbracaminte uzate asupra procesului de integrare europeana.
Dupa observatiile primite din partea celor doi ministri, premierul Tariceanu a cerut ministrului mediului, Sulfina Barbu, sa gaseasca o solutie prin care marfurile second-hand sa nu mai fie importate sub titulatura de "produse", ci sub denumirea de "deseuri verzi". In acest mod, pneurile si hainele vechi importate nu ar mai putea fi vandute in magazinele specializate, ci ar trebui arse sau reciclate, printr-un sistem controlat de autoritati, au afirmat sursele.
In 2005, Romania a importat 67.182 de tone de imbracaminte uzata sau purtata, in valoare de 19,2 milioane de euro, in timp ce cantitatile importate in primele patru luni ale acestui an s-au ridicat la 20.972 de tone, cu o valoare de 6,1 milioane de euro. Importurile de pneuri uzate s-au cifrat anul trecut la 12.373 de tone, cu o valoare de 3,5 milioane de euro, in timp ce cantitatile importate in primele patru luni ale acestui an s-au ridicat la 3.294 de tone, in suma de 811.000 de euro, provenind in principal din Elvetia, SUA, China, Israel, Turcia.
Patronii firmelor care comercializeaza haine second-hand contesta intentia Guvernului de a limita importul acestor produse, sustinand ca pe piata exista o cerere mare din partea populatiei si ca astfel de activitati comerciale sunt practicate in toate tarile membre ale UE.
"Nu este corect ca magazinele second-hand sa fie eliminate, deoarece si in Occident sunt astfel de firme si niciun guvern nu se gandeste sa le puna piedici", a afirmat Carmen Vacaru, director in cadrul companiei Euromex Sibiu.
"Mi se pare absurd sa blochezi vanzarea de haine second-hand. In toate tarile din Uniunea Europeana acest tip de comert este permis, asa ca nu inteleg de ce nu ar putea sa functioneze si la noi, mai ales ca exista cerere pe piata, iar afacerea merge acceptabil", a declarat Erika Kis, directorul general al Best Choice Targu- Mures, magazin care vinde haine second-hand.
Directorul general al firmei de comert cu produse second-hand Gertextil Bistrita, Silviu Muthi, considera la randul sau ca intentia Executivului nu este justificata economic si ar provoca grave probleme pe piata de imbracaminte.
Raportarea la situatia din statele membre ale UE ramane unul dintre principalele argumente prin care patronii firmelor de profil se pronunta impotriva limitarii importurilor.

Parc auto "innoit" cu autobuze second-hand
Hotarat sa gaseasca o solutie pentru a opri importurile de haine second-hand, Guvernul a decis totusi sa "innoiasca" parcul de autobuze cu vehicule second-hand. Incepand din 2007, Guvernul va initia un program de extindere si innoire a parcului de autobuze mai vechi de 15 ani, prin imbunatatirea conditiilor de inmatriculare a autobuzelor second-hand, au declarat surse guvernamentale. "Incepand cu anul viitor, noile conditii de inmatriculare a autobuzelor second-hand cu peste 22 locuri pe scaune se vor imbunatati, acest lucru ducand la marirea si innoirea parcului de autobuze", informeaza Ministerul Transporturilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO