Auto

Italineii s-au intors la ceea ce stiu sa faca cel mai bine: masini populare

17.03.2004, 00:00 29



Din punct de vedere al marketingului, Fiat Panda are toate argumentele pentru a fi masina care va contribui la redresarea financiar a producatorului italian - a castigat mai multe premii de "masina anului" si este foarte bine pozitionata din punctul de vedere al pretului. Are insa Panda ceea ce ii trebuie pentru a ajunge pe primul loc si pe piata romaneasca, acolo unde marcile germane si, mai nou, cele franceze fac legea?



Primul argument in favoarea celui mai nou model lansat de producatorul italian este pretul. Pe o piata auto romaneasca, unde Daewoo realizeaza volume importante de vanzari dupa lansarea variantelor economice (mai ieftine si mai putin echipate) ale modelelor Matiz si Cielo, iar Dacia a lansat de curand o varianta economica a modelului Solenza, Fiat Panda vine cu un pret de pornire de 6.500 de euro, fara taxe. Aceasta inseamna ca este cea mai ieftina masina de import existenta in acest moment pe piata.



In aceste conditii, pe lista concurentilor noului Panda intra, pe langa modele de import precum Citroen C2, Smart City Coupe, sau Ford Ka, si best-sellerul clasei mini de pana acum, Daewoo Matiz. Din acest punct de vedere, Daewoo Matiz vine cu un pret de pornire de 4.500 de euro (cu toate taxele incluse) ceea ce il face cu 50% mai ieftin decat Panda.



Diferenta dintre cele doua modele este sesizabila insa la condus, spun reprezentantii importatorului Fiat, grupul Auto Italia, care au organizat un drive-test cu noul Panda in imprejurimile orasului medieval Sighisoara, o data cu lansarea oficiala a modelului pe piata romaneasca.



Modelul testat de noi a fost varianta Dynamic, ceea ce se traduce intr-un motor Euro 4 de 1,2 litri care dezvolta 60 de cai-putere, echipat cu o cutie de viteze manuala in sase trepte. La pretul de pornire de aproape 7.300 de euro fara taxe, varianta Dynamic include ca dotari standard geamuri actionate electric pe fata, inchidere centralizata si sisteme de siguranta precum ABS (impotriva blocarii rotilor la franare), airbag pentru sofer si pasagerul din fata si servodirectie Dual Drive. Optional modelul poate fi echipat cu sistem de aer conditionat, airbaguri laterale, sistem audio cu CD sau chiar senzor de parcare, ceea ce ar putea creste pretul cu aproape o mie de euro.



Panda este disponibil insa pe piata romaneasca in patru variante de echipare Actual, Active, Dynamic si Emotion. Daca cea mai slab echipata varianta - Actual, cu motor de 1,1 litri si 54 de cai-putere - costa 6.490 de euro, echiparea de varf - Emotion, cu motor de 1,2 litri si 60 de cai-putere - ajunge la 8.590 de euro fara taxe.



Modelul din clasa mini pe care italienii l-au lansat oficial in toamna anului trecut trebuia sa poarte numele Gingo, insa a fost rebotezat in urma protestului Renault, care avea un model concurent in acelasi segment numit Twingo. A fost preferat numele Panda, avand in vedere ca italienii folosisera acest nume pentru un model de succes timp de mai bine de 20 de ani.



Desi este incadrat in clasa mini, Panda poate fi asociat din anumite puncte de vedere cu alte segmente ale pietei auto. Avand in vedere pozitia ridicata de la volan si versatilitatea spatiului interior, modelul poate fi considerat un monovolum de mici dimensiuni. Mai mult, designul exterior il poate incadra foarte usor in categoria SUV-urilor, adica a masinilor care imbina trasaturile automobileleor de teren si limuzinelor. De altfel, pentru a intari aceasta trasatura, italienii au anuntat pentru toamna acestui an si o versiune Panda dotata cu tractiune integrala.



Nu se pune insa problema vreunei comparatii intre Panda si modele din clasa monovolumelor sau a SUV-urilor, caci pana la urma, cel mai recent produs Fiat este un automobil de oras din clasa mini, care are ca principala tinta clientii tineri, cu personalitate.



Cu un spatiu interior suprinzator de mare pentru un automobil din clasa mini, Fiat Panda poate acomoda patru pasageri adulti, insa daca cei patru sunt cinci, atunci pasagerii de pe bancheta din spate nu vor sta foarte comod.



Panda nu este o masina de alergat, cele doua motoare disponibile asigurand demarajul de la zero la o suta de kilometri pe ora in 14 secunde, iar viteza maxima fiind de peste 150 de kilometri pe ora. Pentru un automobil de oras unul dintre cele mai importante elemente in decizia de achizitie este insa consumul de carburant. Din acest punct de vedere, micile motoare al noului Panda se multumesc cu putin peste sapte litri in oras si aproape 5 litri la drum intins.



Dimensiunile (3,54 metri lungime, 1,58 metri latime si 1,54 metri inaltime) ii permit micutului automobil sa se strecoare printre masinile de la stop, chiar daca nu la fel de usor precum un Tico (bucurestenii stiu de ce!).



Promovat ca si masina anului in Europa, dar si in Romania, Fiat Panda a venit insa destul de tarziu pe piata romaneasca, la aproape jumatate de an de la lansarea oficiala din Europa. Prea multe comenzi in Europa - 150.000 pana acum, mult peste previziuni - le-au dat peste cap planurile importatorului Auto Italia, care a anuntat un obiectiv de vanzari de peste 500 de unitati pana la sfarsitul anului. 10% din acest obiectiv a fost deja realizat inca inainte de lansare. Obiectivul ar putea fi chiar depasit, spun cei de la Auto Italia, dupa ce in a doua jumatate a anului va fi disponibila si varianta echipata cu motorul diesel de ultima generatie Multijet de 1,3 litri, unul dintre cele mai performante din portofoliul sau, iar din iarna va aparea Panda 4x4.



Segmentul mini nu este unul dintre cele mai bine reprezentate segmente ale pietei auto romanesti. Daca modelul Matiz, produs in cadrul fabricii Daewoo de la Craiova inregistreaza an de an cresteri importante, ajungand la 16.800 de unitati anul trecut, vanzarile de masini de import din acest segment au scazut permanent in ultimii ani. De la putin peste 500 de unitati in 2001, vanzarile de masini straine in clasa mini au scazut la 230 de unitati in anul 2002 si la 130 de unitati anul trecut. Cel mai bine vandut model a fost Fiat Seicento, urmat de Citroen C2 si Smart CityCoupe. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO